Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van ISDN2 naar VOIP

Pagina: 1
Acties:

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Beste,

Wij hebben momenteel ISDN2 van KPN met twee telefoonnummers (alleen bellen, geen fax). Een nummer is zakelijk, het andere is prive. Daarnaast hebben we kabel-tv van UPC en internet van KPN. Ik wil overstappen naar alles-in-één om zo enorm veel in de kosten te kunnen besparen.

Ik wil naar UPC alles-in-één via de kabel. Het modem komt in bridge, daarachter een TP-link router. Bij UPC kan ik twee nummers meenemen, één gaat naar de zaak, de andere is privé. Ik wil op beide nummers kunnen uitbellen via VOIP (freevoipdeal).

Ik heb nu al een Linksys SPA-3102 gekocht, waarmee ik nu al met een extra telefoon op kan uitbellen. Uiteindelijk wil ik hierop ook de inkomende lijn ontvangen.

Voor de tweede lijn wil ik dus ook gaan uitbellen via VOIP en inkomend via UPC. Ik heb nog een ISDN-toestel. Kan ik, als ik een Fritz!box 7170 koop en deze als accesspoint instel, dit toestel blijven gebruiken en uitbellen via freevoipdeal en inkomend via de vaste lijn? Kan ik gewoon de annexA kopen dan?

Als dit uiteindelijk goed werkt, wil ik één nummer laten porteren naar cheapconnect om zo weer €7,50 per maand te kunnen besparen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ja, kan. Ik neem aan dat je bedoeld dat je de 7170 alleen als ATA wil gebruiken, dus als SIP-client met ISDN uit.

Je kan in eerste instantie beide nrs naar UPC porteren. De overige eventuele 2 nrs komen te vervallen. Let wel op hoe je contract is bij KPN. Als deze zakelijk is afgesloten heb je een jaarcontract met een opzegtermijn van 3 maanden. Dat kan duur worden als je net te laat bent met opzeggen en wel je nr verhuisd (Worst-case kan je dan 15 maanden afbetalen...)

Je moet je alleen afvragen of je een dergelijke constructie wilt: modem, router, losse ATA, ISDN toestel. Dan heb je wel vrij veel schakels die potentieel problemen kunnen geven.
Aangezien je het ook zakelijk gebruikt, weet ik niet of dat een verstandige besparing is: Bereikbaarheid is denk ik meer waard dan 7 eur/mnd.

Is er ook een reden dat je perse dat ISDN toestel wilt blijven gebruiken? Een beetje fatsoenlijk voip toestel is niet heel duur in aanschaf en is betrouwbaarder dan een losse ATA+ISDN toestel. Voor een goede 50 eur heb je al een simpel VOIP toestel: pricewatch: Yealink SIP-T19P en voor een euro of 120 heb je al een uitgebreider toestel met handsfree en diverse functies ( pricewatch: Yealink SIP-T26P )

Los daarvan is 1 voip toestel ook wat stroomzuiniger (= besparen) dan een sliert losse kastjes.

Wel zou ik een goede router aanraden.Of die TPlink dan zo verstandig is betwijfel ik. Nu weet ik niet wat voor soort bedrijfje het is (bedrijfsgrootte) maar de voorkeur is om prive en zakelijk ook kwa netwerk te scheiden. En je kan dan ook dingen als Qos fatsoenlijk instellen.

Mogelijk kun je ook overwegen om je zakelijke nr te porteren naar een hosted oplossing. Dan bespaar je niet die 7,50 (kost gemiddeld 6-10 eur per mnd) maar je krijgt wel veel meer flexibiliteit terug: Dailplans, voicemails, tijdsgebaseerde doorschakelingen enz. Bijkomend voordeel is dat je dan ook een mobiel als fallback kan opgeven. ISDN2 is betrouwbaar, en als je nu alles op een (consumenten)upc lijntje gaat gooien heb je wel wat meer downtime. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar (iig zakelijk) wel bereikbaar blijven is wel wat waard.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het woord "zakelijk" was misschien wat overdreven. Het gaat meer om een apart telefoonnummer waarop patiënten kunnen bellen, zodat ze niet prive bellen (moeders is arts). Er is ook geen praktijk aan huis, dus eigenlijk is alles privé maar wordt een nummer dus "zakelijk" gebruikt.

We hoeven noet per se het ISDN-toestel te blijven gebruiken, maar dacht we hebben hem toch... Die IPphones zijn ook wel mooi, maar wil de inkomende lijn houden en uitgaand via voip bellen. Volgens mij kunnen die toestellen dat niet (?) vandaar dat ik er een ATA tussen wil zetten.

Mijn idee is trouwens om het privenummer te porteren naar cheapconnect, evt wa downtime maakt niet uit daarbij.

[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 16-03-2015 20:04 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-11 20:29
Wat heb je momenteel op je ISDN lijn zitten? Een Quattrovox of enkel een isdn toestel?

Je kunt ook besluiten om beide nummers naar Cheapconnect te porteren en alles in een 7170 of vergelijkbare router te configureren en je ISDN toestel of Quattrovox op de S0 poort aan te sluiten. Blijft alles verder eigenlijk bij het oude.