Raspberry Pi 2 fluctuerende netwerksnelheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
Met als doel een stabiele VPN server heb ik onlangs een Raspberry Pi 2 gekocht. Alles verliep redelijk soepeltjes, maar de internetsnelheid van VPN fluctueerde enorm.
Toen maar eens gaan testen zonder VPN, omdat er dan niet versleuteld hoeft te worden. Ik heb met "wget" een binbestand van de speedtest server van Tweak gedownload en daaruit kwam het volgende:

De download begon erg voortvarend met een snelheid van rond de 10 MB/s, je kunt dan monitoren met de hoeveelheid gedownloade bytes en de ETA, maar na een seconde of 8 stopt het balkje en blijft de snehleid ook vast gedurende ongeveer 2 (soms 4) seconden, waarna er een drop plaatsvindt naar 3-5 MB/s. De hoeveelheid gedownloade bytes verandert niet en de ETA loopt op.
Ik heb op mijn PC een Virtual Box met Debian, waarop ik hetzelfde getest heb, maar die blijft continu en stabiel rond de 10 MB/s, dus het probleem zit hem in de Pi 2.

Een VPN met een verbinding die elke x seconden 2 seconden stilvalt is natuurlijk niet stabiel. Zoeken op Google leverde niet echt iets op, al kwam ik wel iets tegen over overclocken en MTU waardes. De MTU waarde heb ik teruggeschroefd, maar dat leverde niets op en ik heb de Pi 2 overgeklokt naar 1,1 GHz, maar ook dit hielp niet.

Iemand die een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Schrijfsnelheid van je SD kaart de bottleneck? In eerste instantie download je snel, maar de SD kaart kan het niet bijhouden, dus de schrijf-buffer wordt vol gegooid. Zodra die buffer vol is, zal de downloadsnelheid moeten zakken tot hetzelfde niveau als de schrijfsnelheid van de SD.
Je zou kunnen proberen om de data te schrijven naar bijvoorbeeld een USB stick, of een netwerk share. Wellicht nog nuttig om in dat geval te cheken hoe de Pi2 opgebouwd is: ik weet van de voorgaande modellen dat netwerk en USB allemaal dezelfde bus delen, wat uiteraard van invloed is op de maximaal haalbare snelheid voor data binnen halen via netwerk en schrijven naar USB.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Bedankt voor je reactie.
Ja dat zou kunnen. Het is wel een Class 10 kaartje van 16GB, maar het is geen bekend merk (Integral heet het). Zou dat uitmaken?
Ik zal het in elk geval eens testen met een samba share, hoewel er dan natuurlijk weer bandbreedte verloren gaat aan het schrijven over het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou gewoon downloaden naar /dev/null, met wget -O /dev/null, (hoofdletter o) dan schrijft hij weg naar 'niks' en wordt het effectief niet opgeslagen.
Dat zou schijfsnelheid moeten wegnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 16-03-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Bij het schrijven naar netwerk wel af en toe een drop, maar geen pauzes meer en bij het schrijven naar /dev/null echt totaal geen drops. Strak tussen 10,5 en 11 MB/s.
Bedankt voor de tips mensen, nu weet ik dat die micro SD goedkope troep is.
Iemand tips voor een goeie micro SD met hoge schrijfsnelheid en een leuke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:47
Sam, buiten het feit of de SD kaart snel genoeg zou zijn, kan het ook zijn dat de bottleneck ligt in de broadcom chip. ik kan de datasheet van de BCM2836 niet vinden, alleen een sumiere set via raspberrypi.org (http://www.raspberrypi.or...M2835-ARM-Peripherals.pdf)

ik heb wel ervaring met de omap van TI, deze heeft 3 MMC interfaces waarover leuke snelheden gehaald kunnen worden, echter ligt het aan aansluiten (8 bits data bus of 4/2/1 bits) en met welke kloksnelheid ze aangestuurd worden.

Misschien dat iemand deze informatie wel heeft van de RPi? dan is zo te achterhalen of je kaart het probleem is of dat het niet sneller kan.

Vaak is echter ook in te stellen hoe groot het buffer moet zijn voordat hij daadwerkelijk gaat schrijven naar de controller, hier valt qua tuning ook nog wat winst te halen eventueel.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1