Kan ik dit zelf solderen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,
Ik weet niet waar dit bericht hoort maar ik denk dat deze categorie het meest relevant is.

Ik moet een connector solderen op een klein moederbord van een telefoon. Als ik dit laat doen kost het me 100 euro.

Nu heb ik zelf ook een soldeerstation van 80 euro. Nu heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt en nog nooit gesoldeerd. Maar nu mijn vraag, zou ik dit zelf kunnen solderen.

De connector moet eerst gedesoldeerd worden en daarna een nieuwe gesoldeerd. Het heeft een afmeting van ongeveer 3 bij 10mm.

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/969867467/10pcs-lot-For-iPhone-5-digitizer-touch-screen-Connector-FPC-Motherboard-Free-shipping.jpg_350x350.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Nooit gebruikt en nooit gesoldeerd en geen verstand om zelf een conclusie te trekken. Nee, doe maar gewoon niet dan hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Sowieso niet met een normale soldeerbout, dit moet met een hetelucht soldeerbout, anders soldeer je alle pinnetjes aan elkaar.

Maar dit lijkt mij meer een klusje voor Bas z'n knutselblog. Die draait z'n hand niet om voor dit soort priegelwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Ga er maar vanuit dat als je nog nooit gesoldeerd hebt dat dit niet gaat lukken helaas.
Ik heb best wat soldeer ervaring maar zou hier ook wellicht niet eens aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
ThinkPadd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:03:
Sowieso niet met een normale soldeerbout, dit moet met een hetelucht soldeerbout, anders soldeer je alle pinnetjes aan elkaar.
...
Met voldoende ervaring lukt dit best, al is je punt 5x groter dan de pootjes.
En das net de essentie: zonder ervaring en zonder oefenen (of je moet 10 zo'n printjes en connectoren liggen hebben waarvan maar een moet werken) kan je er beter niet aan beginnen. Zoek iemand die het voor 50€ doet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me dan duidelijk :) Thanks! Dan stuur ik hem op.

Ga ik in mijn vrije tijd wat simpele dingen proberen te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dit lijkt mij meer een klusje voor Bas z'n knutselblog. Die draait z'n hand niet om voor dit soort priegelwerk.
Dit dus. Sebastius kan dit ongetwijfeld wel. Plus, dat levert ons weer een blog op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27
Inderdaad, met hete lucht eraf, daarna pin per pin terug solderen. Met juiste tools en skills lukt dat wel. Zonder over beide te beschikken kun je het beter laten.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:38
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:07:
[...]

Dit dus. Sebastius kan dit ongetwijfeld wel. Plus, dat levert ons weer een blog op :P
Inderdaad, kan beter een tweaker steunen wat dat betreft + dat sebastius het meestal heeft over "schappelijke vergoedingen" voor zijn werk.
Weet niet wat dat in zijn ogen zal zijn voor zo een connector te solderen, maar dan zou ik het hem eerder gunnen :P

(en stiekem inderdaad hopen op weer een leuke knutselblog, de enige blog's op tweakers die ik wel lees)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh nee he, niet weer zo'n klein klereding :P Snap niet helemaal waarom jullie dat zo graag zien op m'n blog! Behalve Sebastius pesten, dat dan weer wel! (maar ik voel me wel vereerd door deze teksten hierboven :) )

Nee effe serieus, ik kan het wel en waarschijnlijk ook wel voor minder dan die 100 euro :P

DM me als je me nodig hebt.

Overigens, waarom wil je de connector vervangen? Is die echt stuk of werkt het touchscreen niet? Indien touchscreen dan heb je een schroefje in het verleden verkeerd teruggedraaid (0,1mm te lang oid) en dan heb je ergens een spoortje gesloopt:

http://hackaday.com/2014/...-lesson-in-iphone-repair/

Lees deze maar eens, je weet meteen waarom ik eigenlijk niets in telefoons wil doen het liefste.

(deze laatste tip is met dank aan RadioAir. Voor al uw reflowwerk regio Harderwijk, RadioAir!)

[ Voor 54% gewijzigd door sebastius op 16-03-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Heb je al contact met Sebastius opgenomen?
Als ik jou was, zou ik een https://www.conrad.nl/nl/...?search=micro+soldeerbout
nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Offtopic:
Aardige verhandeling van Bas. Maar één ding begrijp ik niet van zijn verhaal, ik krijg namelijk de indruk dat het reserve printje helemaal eender was. Waarom dan niet het hele printje zonder dat ook maar enig soldeerwerk nodig was overgezet? Alleen maar een paar schroefjes en klaar. Nu is dat reserveprintje incompleet en anders het oorspronkelijke. Met het verschil dat je die soldeerklus achterwege kon laten. Ik heb op die manier ooit de inhoud van een HD gered, even het printje van een eender broertje geleend. Of vormde dat solderen nou juist de uitdaging?

Edit:
Duidelijk antwoord van Sebastius (zie hieronder) over het waarom. In mijn geval ging het enkel om het redden van de inhoud. En dat slaagde moeiteloos.
Mocht iemand hierover vallen, van de echt belangrijke zaken maak ik altijd een backup (stel je voor!), dat betekent dus niet van alles. Ik vond het toch wel prettig om ook het minder gewichtige deel te redden.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 28-06-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Techneut schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:23:
[...]
Aardige verhandeling van Bas. Maar één ding begrijp ik niet van zijn verhaal, ik krijg namelijk de indruk dat het reserve printje helemaal eender was. Waarom dan niet het hele printje zonder dat ook maar enig soldeerwerk nodig was overgezet? Alleen maar een paar schroefjes en klaar. Nu is dat reserveprintje incompleet en anders het oorspronkelijke. Met het verschil dat je die soldeerklus achterwege kon laten. Ik heb op die manier ooit de inhoud van een HD gered, even het printje van een eender broertje geleend. Of vormde dat solderen nou juist de uitdaging?
harddiskboards hebben vaak een eeprom met parameters van de schijf er op. De kans dat je met een straight swap de boel (goed) werkend krijgt zonder dataverlies is klein. In dit specifieke geval was de print van een iets ander type. Daarom heb ik voor deze reparatie gekozen.
Pagina: 1