Advies bij vervanging Sapphire HD 7950 Vapor-X 3GB

Pagina: 1
Acties:

• NNyx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10-2025
Mijn 7950 gaf recent de geest. Echt jammer want het was een zeer goede kaart die zelfs zeer recente games op max of bijna max kon spelen met een deftige framerate. :/

Maar goed. Ik ben dus opzoek naar een vervanger maar ik weet echt niet welke ik moet kiezen. De GTX 960 wordt mij het meest aangeraden maar die lijkt volgens mijn zeer beperkte kennis op de meeste vlakken inferieur aan mijn 7950. Zoals ik al zei, kon mijn 7950 zelfs recente games aan en daar wil ik zo weinig mogelijk op inboeten. :9

Edit: Op LinusTechTips raadde er iemand deze kaart aan. Hij krijgt goede reviews maar ik heb nog nooit van XFX gehoord. Is deze bouwer betrouwbaar?

---

Ik zoek een?
Een videokaart om mijn defecte Sapphire HD 7950 Vapor-X 3GB te vervangen.

Wat is je budget?
€240 - €260

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gebruik:
Deze kaart zal in een gaming gerichte pc komen.

Overige onderdelen van mijn systeem:
- Kast: ThermalTake Chaser MK-I
- Moederbord: Asrock Z77 Pro3​
- cpu: Intel Core i7 Ivy Bridge 3770K​
- cpu-cooler: Cooler Masters Hyper TX3 EVO
- geheugen: PNY 16GB
- SSD: Samsung 840 Series 120GB
- HDD: Toshiba 2TB
- PSU: 750 watt

Geluid:
Geluid is minder van belang bij mij. Het meeste geluid komt van mijn fans die op hun hoogste stand (welke ik nooit gebruik) 55dB produceren. Ik stoor mij hier niet aan.

Extra commentaar:
Ik weet niet of dit relevant kan zijn maar:
- De 7950 kwam nooit boven de 60 graden terwijl ik BF4 speelde met graphics settings op max.
(Enigste game waarop ik dit gemeten heb.)
- Graphics zijn voor mij meer van belang dan fps. Ik ben gewend van spellen te spelen met graphics settings op max en met een fps van tussen de 30-55.

[ Voor 6% gewijzigd door NNyx op 15-03-2015 20:43 ]

Verwijderd

XFX is een prima fabrikant. Draaien al weer behoorlijk wat jaren mee.
Nu je toch je 7950 gaat vervangen , zou ik wel voor een upgrade kiezen in plaats van een gelijkwaardige kaart.

Persoonlijk zou ik een R9 290(x) overwegen. Ja ik weet het , niet de stilste , niet de koelste....maar wel een beest van een kaart...

Of je wacht op de 3 serie van AMD....Hoewel ik twijfel of dit ontzettend veel extra's mee gaat brengen ten opzichte van de huidige 2 serie qua prijs/kwaliteit verhouding...

Succes

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
750W zegt niet zo veel, er zijn duizenden 750W voedingen, van goede en van baggere kwaliteit. Wat is het exacte type en merk?

pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing is dezelfde kaart als de HD7950.

Stapje hoger zijn de pricewatch: VTX3D R9 280X 3GB V2 en pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen het interessantst, maar dan zit je al bijna tegen de prijs van een R9 290 aan, nl. pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 (niet heel goed gekoeld) of pricewatch: VTX3D Radeon R9 290 4GB (geen review over te vinden). pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD is de eerste echt goed gekoelde R9 290.

Je zou ook tweedehands kunnen kijken.

[ Voor 59% gewijzigd door jorisvdelsen op 15-03-2015 20:57 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of nu een R9 290 nemen, al is die ietsjes over je budget, want de erg goede Gigabyte is 285 euro, of, pak een leuke tweedehands HD7950 voor 100 euro, en vervang die misschien wel, misschien niet voor een leuke 370 of 380 wanneer die uitkomen.

People as things, that’s where it starts.

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat de XFX een redelijke kaart is. Als je wilt overklokken moet je wel de black edition nemen. XFX vermeldt het nooit, maar de standaard kaarten hebben een hardwarematig voltageslot... Het is echt een kaart voor de basic gamer die de kaart gewoon in wil prikken en klaar. VRM wordt nauwelijks gekoeld (dus OC gaat 'm niet worden), voltages zijn niet uit te lezen en met een OC kom ik persoonlijk niet verder dan 1005MHz.

Verder, de kaart is behoorlijk stil en koel als je er een ventilator van de zijkant op laat blazen, doe je dat niet, dan wordt hij in een goed geventileerde behuizing ongeveer 70 graden.

Leuk kaartje voor een casual gamer, niet voor een tweaker. Ik had hem nooit genomen als hij niet als antwoord op mijn RMA van mijn 7970 kwam. Mocht je hem over willen nemen... stuur me een DM

[ Voor 3% gewijzigd door Rickkamminga op 15-03-2015 22:52 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
ik persoonlijk zou niet weer voor een 7950 of 7970 gaan..

een 290(x) kan een mooie uitkomst bieden, er staan er zat van op de V&A mocht je voor 2e hands gaan (zou ik wel doen).

Daar kan je iedere game deftig op high-ultra mee spelen.

een 280 is een marginale verbetering tov je 7950. Tenzij je geen prestatie boost hoeft te hebben maar enkel een vervanger.
Pagina: 1