Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kabel naar tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
Goedeavond,

Ik wil over een aantal weken kabels gaan trekken naar mijn tuinhuis.
Er lopen twee dikke mantelpijpen van ongeveer 70mm ernaar toe op afstand van 50 meter.

Nu is er al een leiding voor gas en water door de ene getrokken. Nu moet er nog een stroomkabel ernaar toe. Nu was mijn vraag, door welke buis kan ik het beste me data en coax kabel doorheen trekken?

Door de buis met water/gas leiding of door de buis met stroom?

Alvast bedankt!

Groet,
Jordy

(Mocht het niet hier thuis horen, dan verplaats het topic maar)

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Als het gemakkelijk bij de leiding met en gas en water kan, dan zou ik daarvoor kiezen. Bij stroomkabels kan wat sneller storingen geven.

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Met goede kabels zou geen van de buizen een voorkeur hebben echter, netstroom kabels en datakabels kort bij elkaar zijn meestal niet de meest gelukkige combinaties. Nogmaal... Met fatsoenlijke shielded kabels zou het niet uit mogen maken.

Ik heb hier alles tegelijk door de plinten lopen en haal keurig de gigabit snelheid. En dat zijn standaard kpn cat5e kabels naast de aller goedkoopste netstroomkabel van de gamma ;-)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik zou hem ook door de buis met gas en water laten lopen, minder kans op storing. Zorg dat je een goed afgeschermde Cat 6a, Cat 7 of Cat 7a kabel trekt, alle drie hebben alvast support voor 10 gigabit ethernet, wat handig is als dat over een paar jaar mainstream wordt.

Edit:
Frogmen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:47:
Tuurlijk 10 gigabit in je tuinhuis cat 5 is echt voldoende kies voor die afstand liever voor een goede SFTP kabel met massieve kern en monteer die aan beide zijde netjes af.
Waarom niet? De kabels zijn nauwelijks duurder en dan ben je alvast voorbereid op de toekomst. Zo'n kabel leg je een keer en dan wil je er nooit meer over na hoeven denken. Bovendien, als je je ingelezen had, had je geweten dat Cat 6a, Cat 7 en Cat 7a veel hogere eisen aan de kwaliteit van de kabel en de afscherming stellen dan Cat 5, Cat 5e of Cat 6. Het is dus sws goed om voor een hoge categorie kabel te gaan, ook al gebruik je de snelheid niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Balance op 15-03-2015 23:09 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tuurlijk 10 gigabit in je tuinhuis cat 5 is echt voldoende kies voor die afstand liever voor een goede SFTP kabel met massieve kern en monteer die aan beide zijde netjes af.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11 20:22
Zoals hierboven gezegd kan je een goede SFTP nemen met cat.6a en dit in de buis die het best toegankelijk is. Tenzij je met frequentieomvormers en serieuze stromen gaat werken in je tuinhuis is de voorkeur van de buis met waterleiding het beste.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er wordt hier alleen naar de storing gekeken, maar voedingkabels & netwerkkabels doen vrij weinig met elkaar. Je vergelijkt 50Hz met... 200Mhz+
Alleen met kortsluiting zou je een probleem kunnen krijgen.

Echter de buis met gas en water loopt het meeste risico op vochtproblemen wat vaak veel vervelender is. De waterleiding zorgt vaak voor wat condens, de gasleiding kan dat ook doen. Deze 2 zorgen ervoor dat er een redelijke kans is dat de buis continu vochtig is.
De buis met de stroomdraad heeft echter een verwarming erin (Het is uiteindelijk een soort weerstandsdraad), waardoor de buis minder kans maakt om lang vochtig te zijn en te blijven.

Het is in dat opzicht een klein beetje lood om oud ijzer. De ene buis zal continu iets minder prettig zijn, de andere continu iets prettiger, maar ALS het misgaat met de elektriciteitsbuis en je krijgt kortsluiting met je netwerk dan frituur je waarschijnlijk aan beide zijden het apparaat. Maar dat gebeurd waarschijnlijk pas als er een graafmachine oid in je tuin bezig gaat & je veel pech hebt.

Ps. FTP gebruiken ipv UTP heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk goed geaarde spullen worden gebruikt. Een FTP kabel doet helemaal niks als je een kant een plastic routertje hebt staan en aan de andere kant een ongeaarde switch. Sterker nog, je legt een antenne van 50 meter naast een datakabel op deze manier! Als je aan beide zijden een goed aardpunt hebt is het prima om de kabel helemaal te aarden.
Overigens kijk dan meteen even naar je aarding van je waterleiding/gas/stroom (extra aarde (pin) in je tuinhuis?). Aarding is niet 'de heilige graal', als je FTP overweegt kun je beter glasvezel gaan halen!

[ Voor 22% gewijzigd door TheGhostInc op 15-03-2015 22:07 ]

• Jordyz
Balance schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:56:
Ik zou hem ook door de buis met gas en water laten lopen, minder kans op storing. Zorg dat je een goed afgeschermde Cat 6a, Cat 7 of Cat 7a kabel trekt, alle drie hebben alvast support voor 10 gigabit ethernet, wat handig is als dat over een paar jaar mainstream wordt.

Edit:

[...]

Waarom niet? De kabels zijn nauwelijks duurder en dan ben je alvast voorbereid op de toekomst. Zo'n kabel leg je een keer en dan wil je er nooit meer over na hoeven denken. Bovendien, als je je ingelezen had, had je geweten dat Cat 6a, Cat 7 en Cat 7a veel hogere eisen aan de kwaliteit van de kabel en de afscherming stellen dan Cat 5, Cat 5e of Cat 6. Het is dus sws goed om voor een hoge categorie kabel te gaan, ook al gebruik je de snelheid niet.
Ik heb hier nog 300 meter cat5e over, dus die gaat er doorheen. :p

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Jordyz schreef op maandag 16 maart 2015 @ 07:50:
[...]

Ik heb hier nog 300 meter cat5e over, dus die gaat er doorheen. :p
Tegen de tijd dat je behoefte aan 10 gigabit in je tuinhuisje heb je al 3 keer een nieuw tuinhuisje neergezet en je tuin 2 keer verbouwd. 8)7

Of je moet er een compleet datacenter in willen gaan hosten :+ .

Cat 5e lijkt me meer dan voldoende. Verder heb je, zoals eerder aangegeven, met een beetje fatsoenlijke kabel naar mijn idee geen last van storingen e.d. Dus gewoon lekker door dezelfde buis als je electra kabel, kan je alle in een keer er doorheen trekken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TheGhostInc schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:56:
Ps. FTP gebruiken ipv UTP heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk goed geaarde spullen worden gebruikt. Een FTP kabel doet helemaal niks als je een kant een plastic routertje hebt staan en aan de andere kant een ongeaarde switch.
Volgens Siemon is dat niet waar en heeft shielded kabel dan nog steeds nut. En er hoeft maar één kant geaard te worden. Sterker nog: als je de kabel aan beide kanten aard dan heb je grote kans op een ground loop (schijnt ook weer geen drama te zijn, maar toch :) ).

Maar ik zou sowieso nooit UTP door een buitenbuis doen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:30:
[...]
Maar ik zou sowieso nooit UTP door een buitenbuis doen..
Dat is puur onderbuik, daarvoor hebben we ook een topic in de audio corner.

Een groundloop is een probleem bij audio spullen, aangezien die 50Hz toon (brom) nogal in het gehoor ligt. Een (Gigabit) netwerk luistert ergens op 125Mhz, niet echt iets wat met hele grote vermogens in huis rond hangt in tegenstelling tot je 50Hz netbrom, je hele huis is daarvoor een grote antenne.
Maar juist bij hogere frequenties wil je je aarding/ontkoppeling 'dichtbij' hebben, anders begint een lengte kabel zelf invloed te hebben op je signaal. 1x aarden halveert je effect, als het niet meer is.

Maar goed, als je in de gemiddelde patchkast/kabelgoot kijkt naar de UTP kabel bundel die daar loopt, dan zie je dat UTP vrij robuust is. De meerprijs van een STP/FTP kabel begint pas interessant te worden als je ook daadwerkelijk een bron hebt die genoeg storing kan geven. Bijvoorbeeld een radar installatie in je huis, als je tuinhuisje naast de hoogovens staat of dat de kabel toch echt even langs de deeltjesversneller moet.

Stukje leesvoer, waarbij je in deze toepassing imho toch gewoon UTP kunt kiezen. Ik zou er zeker geen significant bedrag aan uitgeven, want dan ben je 'bijna' verplicht om de hele aarding van je tuinhuisje te verbeteren.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat "geen UTP buiten" verhaal is vanwege onweer, niet vanwege storing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat CyBeR zegt dus :) Niks geen onderbuik dus ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jordyz
richard_1st schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:04:
[...]

Tegen de tijd dat je behoefte aan 10 gigabit in je tuinhuisje heb je al 3 keer een nieuw tuinhuisje neergezet en je tuin 2 keer verbouwd. 8)7

Of je moet er een compleet datacenter in willen gaan hosten :+ .

Cat 5e lijkt me meer dan voldoende. Verder heb je, zoals eerder aangegeven, met een beetje fatsoenlijke kabel naar mijn idee geen last van storingen e.d. Dus gewoon lekker door dezelfde buis als je electra kabel, kan je alle in een keer er doorheen trekken.
Precies, en mocht het nodig zijn kan ik altijd de kabel eruit halen en een nieuwe erdoor heen laten gaan.

Dus als ik het goed begrijp, cat5e kabel door de buis van waar water en gas doorheen loopt?

Mijn gevoel zegt dat dit veiliger is dan door de buis met stroom. Er komt zowiezo een dikke kabel ernaar toe, voor een sauna eb jaquzzie. Dus extra dikke.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
IVM aarding en afscherming: een afscherming is er om stoorsignalen buiten de afscherming te houden, de werking hiervan gaat teniet als er (tov de dikte van de afscherming teveel) stroom door de afscherming loopt ==> aan een kant aarden zal dit vermijden (oplossing voor groundloop bij audio).

Bij netwerkkabels heb je differentiële signalen over twisted pair, in principe heeft deze geen afscherming nodig want op beide aders heb je dezelfde storing ==> aan het einde wordt deze "dezelde" storing er totaal uit weggehaald (ene draad is +5V dan is andere -5V, storing geeft 1V extra ==> +6V en -4V geeft nog steeds evenveel verschil).
De afscherming is een extraatje om te grote stoorsignalen toch enigsinds te verzwakken, wel of niet aarden zal daar geen extreme verschillen bij geven.

Als je sauna of jacuzzi gaat aansluiten krijg je wel flinke stroompieken (als verwarming aan/uit gaat), dus is het wel interessanter om de andere buis te nemen. Voor veiligheid is het geen probleem, je mag in dezelfde buis gaan want netwerkkabel is doorgaans tot 500V geïsoleerd (dus ook sterkstroom mag door dezelfde buis).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jordyz
naftebakje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:21:
IVM aarding en afscherming: een afscherming is er om stoorsignalen buiten de afscherming te houden, de werking hiervan gaat teniet als er (tov de dikte van de afscherming teveel) stroom door de afscherming loopt ==> aan een kant aarden zal dit vermijden (oplossing voor groundloop bij audio).

Bij netwerkkabels heb je differentiële signalen over twisted pair, in principe heeft deze geen afscherming nodig want op beide aders heb je dezelfde storing ==> aan het einde wordt deze "dezelde" storing er totaal uit weggehaald (ene draad is +5V dan is andere -5V, storing geeft 1V extra ==> +6V en -4V geeft nog steeds evenveel verschil).
De afscherming is een extraatje om te grote stoorsignalen toch enigsinds te verzwakken, wel of niet aarden zal daar geen extreme verschillen bij geven.

Als je sauna of jacuzzi gaat aansluiten krijg je wel flinke stroompieken (als verwarming aan/uit gaat), dus is het wel interessanter om de andere buis te nemen. Voor veiligheid is het geen probleem, je mag in dezelfde buis gaan want netwerkkabel is doorgaans tot 500V geïsoleerd (dus ook sterkstroom mag door dezelfde buis).
Dat wist ik niet, dan kies ik toch wel voor de buis met water en gas. Ongeveer 50meter gaat er doorheen. Ik wacht nog op de coaxkabel rol en dan ga ik de kabels trekken.
Pagina: 1