Watercooling push & pull schroeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-08 08:40
Hallo beste mede-Tweakerers,

Ik ben van plan om binnenkort een watercooling setje van nzxt aan te schaffen
(http://tweakers.net/pricewatch/408696/nzxt-kraken-x31.html). Misschien weet u het al zonder op de link te kijken, maar deze set wordt geleverd met 1 fan. Omdat ik dus een push & pull configuratie wil, moet ik dus nog een extra fan hebben (heb ik al ;) ), en een extra setje van 4 speciale '' watercoolfan '' schroeven, maar ik heb geen flauw idee welk formaat de standaard schroeven van NZXT zijn, en wat voor soort schroeven het zijn. Misschien weet u de vraag al, maar hier is ie alsnog: Wat voor formaat schroeven heb ik nodig? en waar in Nederland zou ik ze kunnen kopen (een link zou handig zijn).

MVG,
AmazingBigsmoke

(P.S. De niet bijgeleverde fan heeft een dikte van 25 mm)

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
Als het de zelfde schroeven zijn als die bij de x41 komen kan ik ze wel even opmeten als ik thuis ben. Volgens het boekje zijn het schroeven van 28mm lang, kreeg er trouwens 8 bij de x41 om push pull te kunnen doen

[ Voor 36% gewijzigd door Uberdude op 15-03-2015 19:28 . Reden: Info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Heel erg bedankt voor de moeite :)
theuberdude14 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:23:
Als het de zelfde schroeven zijn als die bij de x41 komen kan ik ze wel even opmeten als ik thuis ben. Volgens het boekje zijn het schroeven van 28mm lang, kreeg er trouwens 8 bij de x41 om push pull te kunnen doen

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor fan wil je er op zetten? Meestal is dat niet zon strak plan. Want je wil 2 exact dezelfde fans hebben. Anders gaan ze elkaar tegenwerken. Als er een bevoorbeeld meer lucht verplaatst als de ander, gaat de snelle fan, de langzame fan duwen. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Bovendien scheelt push-pull bijna niets in temperatuur vergeleken met alleen push of pull.
Moet je die schroeven zoeken, vervolgens precies een zelfde fan vinden (of 2 andere) voor +-3 graden verschil? Zou het gewoon laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Bedankt voor je comment. Ik heb aan me side-panel nog 2 dezelfde fans zitten van NZXT, dus denk ik dat ik dan gewoon die erop zet. Ook nog even voor de alleen push of pull opmerking: ik ben nogal een showoff persoon die graag zijn dingetjes laat zien, dus heb ik liever 2 fans puur voor de looks, en die +-3 graden is dan ook mooi meegenomen :P
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:59:
Wat voor fan wil je er op zetten? Meestal is dat niet zon strak plan. Want je wil 2 exact dezelfde fans hebben. Anders gaan ze elkaar tegenwerken. Als er een bevoorbeeld meer lucht verplaatst als de ander, gaat de snelle fan, de langzame fan duwen. Wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Bovendien scheelt push-pull bijna niets in temperatuur vergeleken met alleen push of pull.
Moet je die schroeven zoeken, vervolgens precies een zelfde fan vinden (of 2 andere) voor +-3 graden verschil? Zou het gewoon laten.

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een radiator heb je ook ventilators met veel statische druk nodig. Iets wat normale casefans niet hebben. Waardoor waarschijnlijk je temperaturen slechter gaan zijn als met de bijgeleverde fan.
De statische druk zorgt dat de lucht door de lamellen van de waterkoeler word gedrukt.
Snap dat het mooi is, al vind ik het persoonlijk veel leuker om de lamellen van de radiator te zien dan een ventilator. Maar het gaat de prestaties geen goed doen, tenzij je echt 2 nieuwe ventilators erop zet, die bedoeld zijn voor radiators, of luchtkoelers. (veel statische druk)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
is 2 x 96 cfm genoeg? of moet ik echt gaan met de fan die wordt bijgeleverd, want die heeft standaard 81.3 cfm
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:25:
Voor een radiator heb je ook ventilators met veel statische druk nodig. Iets wat normale casefans niet hebben. Waardoor waarschijnlijk je temperaturen slechter gaan zijn als met de bijgeleverde fan.
De statische druk zorgt dat de lucht door de lamellen van de waterkoeler word gedrukt.
Snap dat het mooi is, al vind ik het persoonlijk veel leuker om de lamellen van de radiator te zien dan een ventilator. Maar het gaat de prestaties geen goed doen, tenzij je echt 2 nieuwe ventilators erop zet, die bedoeld zijn voor radiators, of luchtkoelers. (veel statische druk)

[ Voor 2% gewijzigd door AmazingBigsmoke op 15-03-2015 22:37 . Reden: Meer informatie ]

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cfm is iets anders als druk. Je kan het altijd proberen.
Cfm is luchtverplaatsing,hoe veel lucht de fan verplaatst. Statische druk is hoe hard hij de lucht door lamellen heen drukt zeg maar. Er zijn een hoop forums over te vinden als het je intressert.
http://www.anandtech.com/...-fans-with-corsairs-h80/5
Zoals je hier kan zien, kan het echt heel veel schelen.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Weet je wat het grappige is: ik zat net ook op dezelfde site te kijken die je gelinkt hebt!. Ik wist niet echt precies wat Statische druk betekende, dus heb ik het maar even opgezocht. Maar de uitleg van jou is lekker kort en krachtig! bedankt ;)
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:35:
Cfm is iets anders als druk. Je kan het altijd proberen.
Cfm is luchtverplaatsing,hoe veel lucht de fan verplaatst. Statische druk is hoe hard hij de lucht door lamellen heen drukt zeg maar. Er zijn een hoop forums over te vinden als het je intressert.
http://www.anandtech.com/...-fans-with-corsairs-h80/5
Zoals je hier kan zien, kan het echt heel veel schelen.

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja anandtech beantwoord heel veel vragen.
Is een radiator die standaard met push pull geleverd word geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Ik zal kijken of ik een mooie standaard push pull setje kan vinden ;) , maar ik heb hieronder nog even een tabelletje gemaakt om ze even te vergelijken.

De fan van de watercoolset
Model Nummer : RL-KRX31-01
Fan Air Flow (max) : 81.31 cfm
Fan Air Pressure (max) : 2.76 mm-H2O

En deze zitten nu aan de side panel van mijn pc, in vergelijking met de standaard fan van de set

De fan van de side panel
Model Nummer : FX-120LB
Fan Air Flow (max) : 96 cfm
Fan Air Pressure (max) : 4.8 mm-H2O

Ik vind wel dat er een redelijk verschil in zit qua CFM en statische druk vind je ook niet?
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:05:
Ja anandtech beantwoord heel veel vragen.
Is een radiator die standaard met push pull geleverd word geen idee?

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt. Erg veel verschil. Als die specs kloppen, hebben ze erg veel statische druk. Dus zullen ze wel goed werken op een radiator. Beter als de bijgeleverde ventilator. Dan is er geen probleem. Als je ze er dus beide op zet. Meestal hebben casefans niet veel statische druk, maar deze schijnbaar erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Ik heb deze ook los aangeschaft vanwege de zomers, omdat de standaard fans gewoon geen cfm of statische druk hadden. Maar ik ben blij dat ik toch nog even advies heb gekregen over de fans die je bij een radiator moet doen, bedankt ! :)
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:47:
Dat klopt. Erg veel verschil. Als die specs kloppen, hebben ze erg veel statische druk. Dus zullen ze wel goed werken op een radiator. Beter als de bijgeleverde ventilator. Dan is er geen probleem. Als je ze er dus beide op zet. Meestal hebben casefans niet veel statische druk, maar deze schijnbaar erg veel.

Have you been spooked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha dat verklaart een hoop. Goede keus geweest ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmazingBigsmoke
Bedankt voor je tijd en uitleg! :)
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 00:03:
Aha dat verklaart een hoop. Goede keus geweest ;)

Have you been spooked?

Pagina: 1