Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN router

Pagina: 1
Acties:

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:07
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd zit ik op kamers vanwege mijn studie. Op mijn thuis adres heb ik een synology staan met mijn documenten. De veiligste methode is om een VPN aan te sluiten, deze server draait nu op mijn synology.

Ik vroeg mij de volgende dingen af:
- Welke router(s) zijn het geschiktst om in te loggen op mijn VPN server zodat alle apparaten die vervolgens verbonden zijn met die router gebruik kunnen maken van het VPN netwerk?

Een nadeel is dat ik geen beheer heb over het modem. Ik heb op mijn kamer slechts een router. Betekent dit dan als ik dit zo zou instellen dat iedereen die bekabeld is met hetzelfde netwerk ook toegang heeft tot die VPN?

Graag wat advies!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke VPN protocol gebruik je nu op je NAS? PPTP, IPSec, etc. Vaak zie je routers die site-to-site VPN verbinding hebben IPSec gebruiken.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Probeer het eerst eens met je laptop/pc om een OpenVPN verbinding op te zetten met je synology. Als dat goed werkt dan kan je kijken naar een router die OpenVPN support.

• wouser
Op dit moment gebruik ik L2TP/IPSEC omdat dit geloof ik de veiligste is. Andere mogelijkheden die ik kan instellen zijn openVPN en PPTP. Op L2TP/IPSEC is het werkzaam als ik het op mijn laptop instel en werkt het prima. Zijn die anderen ook veilig?

De reden dat ik dit op mijn router wil draaien is dat dan bijvoorbeeld mijn RPi ook direct in het VPN netwerk zit en de laptop van mijn vriendin ook. Mijn belangrijkste vraag is echter: Ik ben niet de enige die gebruikt maakt van de aansluiting. Mijn router is verbonden met een andere router. Als ik de instellingen voor VPN op mijn eigen router gebruik, kunnen mensen die dan die andere router gebruiken ook bij mijn VPN netwerk?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
PPTP is niet veilig. OpenVPN wel, IPSec als het goed ingesteld is ook. L2TP is slechts een L2 tunnel.

Afhankelijk van de routers kan je problemen ondervinden met ESP maar als je het met je laptop kan moet het met een router met VPN client ook kunnen. Zolang je router een firewall heeft die geen onbekend verkeer van de WAN kant toestaat heb je geen problemen met andere mensen die op jouw VPN tunnel zitten.

Los daar van: het feit dat je 2 routers hebt of gaat hebben is wel een probleem om even naar te kijken. Dubbel NAT is nou niet bepaald een goed idee ofzo.

Als er een centrale internet verbinding is kan je misschien beter daar een goede router regelen die per kamer of per aansluiting een eigen subnet heeft. Die kunnen dan geïsoleerd van elkaar gewoon internetten maar niet met elkaar 'praten'. Dit heeft verder niks met VLANs te maken voor dat iemand hier weer VLANs komt schreeuwen, een VLAN is slechts een techniek om pakketjes te taggen zodat meerdere LAN's over een fysiek netwerk lopen, dat is hier niet van toepassing.

• wouser
Dank Johnkeates!

Als ik het goed begrijp is dit dus zeer waarschijnlijk mogelijk met een daartoe geschikte router.

Als het niet mogelijk is om iedere router een eigen subnet te geven, levert dat dan een beveiligingsrisico op? Of kan ik op mijn router het zo instellen dat alleen voorgeselecteerde apparaten toegang krijgen?
Pagina: 1