Toon posts:

Camper audio installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Deze week hebben wij met 5 vrienden een camper aangeschaft. Een enorme ouwe mercedes, om (surf)tripjes mee te maken. Uiteraard willen we in deze camper een vette audio in gaan bouwen. Hier hebben we zo'n 200 euro voor apart gezet.

Wat we willen aanschaffen is het volgende
-2x 2 speakers, voorin en achterin
-1x een subwoofer.
-een car amplefier. een 4.1 denk ik?

Ons systeem moet het volgende kunnen
-Voornamelijk mooi helder muziek weergeven voor onderweg
-Minder belangrijk, maar wel leuk: als we hem vol open zetten, willen we voor de camper een klein feestje kunnen bouwen. Het is dus leuk ls hij wat vermogen heeft, en hard kan
-Er komt een klein tv'tje in de camper, Daar kunnen we onderweg een filmpje op kijken. Die wil je dus ook op de audio aan kunnen sluiten. en, als dat mogelijk is, het liefst niet voorin horen als je rijdt.
-Het zou leuk zijn als je zowel voorin als achterin muziek zou kunnen regelen (voorin als je 's nachts rijdt bijvoorbeeld, achterin als je overdag zit te chillen). Dan kom je volgens mij al snel op bluetooth uit?
-Het hoeft niet per se een auto radio te zijn. Input van telefontjes is prima, fm hoeft het niet te kunnen ontvangen.

We hopen dat er iets mogelijk is voor dit budget. We dachten zelf aan een 4.1 car amplefier met 4 drivers & een sub. Echter, waar kies je je amplifier op uit? Met de speakers wilden we vooral letten op sensitivity. Het leek ons het best deze in te bouwen in de bestaande kastjes.

Groetjes,

Mees

foto camper: https://www.dropbox.com/sc/6timyw6p9gabois/AABg6om7ydFz-VOmXVltirlMa

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Als ik jou was zou ik even kijken wat de ruimte is waar je nu je speakers in kwijt kunt. Vaak 10 of 16.5 cm in diameter en een bepaalde diepte.

Vervolgens kijk je op marktplaats naar een complete set. Er worden geregeld leuke setjes aangeboden compleet met subwoofer, versterker en losse speakers. Nog mooier zijn cimposiet setjes.

Voor 200 euro koop je niks nieuws!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:34
Met 200 euro ga je het in ieder geval niet redden als je alles nieuw wil kopen, dat ben je voor vier speakers en een versterker al minimaal kwijt. Een vierkanaals versterker is al minimaal 100 euro en dan moet er nog een subwoofer en een mono- of tweekanaals versterker bij, weer zo'n 200-250 euro. Dan nog een radio en bekabeling, ook weer 150 euro. Ik zou het budget verhogen of tweedehands kopen. Bij de Kijkshop kun je best ver komen voor 200 euro, maar aan die rotzooi (Marquant, Supertech, dat soort spul) zou ik mijn geld niet uitgeven.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. de ruimte is de bottleneck niet, de kastjes bieden meer dan genoeg ruimte voor grote speakers. Tweedehands is geen probleem. Maar waar let je op bij Zoiets? Sub met kast of los? Wat voor versterker? 4.1 lijkt namelijk niet gebruikelijk. 2- of zelfs 3 losse versterkers dan? Input splitten?

goede bekabeling heb ik liggen. Een radio hoeft niet per se, we gebruiken wel eigen muziekbronnen. Rotzooi bij de kijkshop hebben we wel wat moeite mee ja. Maar valt er voor 200 euro met wat tweedehandsjes en creativiteit niet wat te bedenken? Vooral met de versterker zou ik alleen eigenlijk niet weten waar ik zou moeten beginnen met zo veel kanalen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je 220v (continu) ter beschikking? Dan zou je wellicht een wat oudere surround receiver aan kunnen sluiten.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Bart, dat is geen slecht idee. Dan heb je direct een chique regelaar. We hebben een transformator aan boord ja. Ik zal van de week eens gaan kijken hoeveel stroom die hebben kan.

Gr Mees

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
De versterkers die je in de auto plaatst zijn niet echt 2.1 of 4.1 of 5.1
Deze zijn meestal 2, 4, of 6 kanaals.
Ik heb het in de auto alsvolgt:

1x 4 kanaals versterker
Deze versterker heeft dus 4 aansluitingen voor luidsprekers.
Op aansluiting 1 en 2 zitten de speakers van de hoedenplank.
aansluiting 3 en 4 heb ik gebrugt (1 kabeltje op de - van 3 en 1 kabeltje op de + van 4) en hier zit de subwoofer aan.

Eventueel kun je dus een 6 kanaals versterker kopen.
Kanaal 1, 2, 3, en 4 sluit je 4 luidsprekers op aan die je in de kastjes, deuren etc wegwerkt.
op kanaal 5 en 6 sluit je gebrugt een subwoofer aan.

Vanaf je radio stuur je dan gewoon de versterker aan met een tulp stekker voor zowel links en rechts.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem een autoradio die 4 kanalen aankan. Zorg dat ie een faderregelaar heeft; kun je voor en achter aansturen. 4 speakers in de auto zelf van enige kwaliteit zolang als het budget het toe laat.
Zorg dat de radio een (lijn?)uitgang heeft voor een versterker. Als je dan een feestje wilt bouwen voor de camper, hang je dr gewoon een leuke (PA) versterker en speakers aan. Simple as that.

Noot: als je dit soort dingen wilt, wil je ook dat je camper een 230v aansluiting heeft, voor stroom op de staanplek. Met alleen een accu + omvormer ga je dat niet redden, of je moet constant de motor willen laten draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Éen versterker bruggen voor de sub klinkt als een prima idee. Dan heb je een versterker nodig met een "RCA Pre-uitgang" als ik het goed begrijp, klopt dat?

Verder had ik ook deze versterker gevonden. 4.1 van pioneer.
pricewatch: Pioneer DEH-1600UB

60 euro, helaas wel alleen op amazon. 4x 50 watt piek kan ik in de specs vinden. Ik vraag me dan erg af wat er naar de sub gaat? Zou een simpele 4.1 autoradio dan, in combinatie met vier 90-93 db/wm speakers voldoende zijn voor een klein feestje? In dat geval lijkt deze radio mij namelijk geschikt toch?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21

SeatRider

Hips don't lie

Met de wens om achterin en voorin gescheiden te kunnen regelen/andere audiobronnen te hebben (achterin filmpje, voorin muziek), is het dan niet handiger om gewoon 2 losse systeempjes te hebben? Voorin een goedkope autoradio + 2 speakers, en achterin wellicht alleen een amp + de nodige speakers.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Het scheiden zou leuk zijn, maar is geen hoofdzaak. Het zou jammer zijn als je daardoor op een avondje chillen in dat ding, je je front speakers niet kunt gebruiken omdat ze op een andere versterker staan.

Of is het mogelijk die autoradio voorin dan door te linken met achterin? Zodat voorin kan kiezen tussen meeluisteren, of uit een eigen bron spelen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik denk dat je het moet splitsen in geluid voor onderweg en geluid voor op de camping (overlast andere gasten?)

Geluid in de camper, gewoon een paar auto speakers en een degelijke autoradio, voor op de camping heb je 230V dus dan kan je huis tuin en keuken speakers en een stereo versterker gebruiken, de boxen kan je dan naar buiten tillen en onder de luifel oid zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Een externe set op 220 kan altijd mee inderdaad. Dat neemt helaas wel te veel ruimte in op een tripje vrees ik. Maar, als je alleen de camper rijdt voor een feestje is dat een prima optie. Wat betreft overlast, je zult natuurlijk geen feestje geven op de camping.

Voor de audio op 12 volt dacht ik nu over het volgende:
-4 kanaals versterker achterin. daarop de backspeakers, en de sub gebridged.
-Tulpkabel doorlinken naar een twee kanaals autoradio voorin. Die aansluiten op de frontspeakers.

Als ik het goed begrijp ik je zo voorin beslissen of je mee wilt luisteren met achterin, of zelf een muziekje op wil zetten. Zo kan achterin gamen of slapen, terwijl voorin een wakker-blijf muziekje aan heeft. Zeg ik dit correct?

Op marktplaats kwam ik hiervoor de volgende versterker tegen voor achterin:
Versterker achterin: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

• Peenutzz
Als je voor- en achterin verschillende bronnen wilt kunnen gebruiken gaat het op die manier niet werken. Een vierkanaals autoversterker heeft vier ingangen, twee voor de achterspeakers en twee voor de gebrugde sub. Daar kun je één bron op aansluiten, meestal een autoradio. Vervolgens komt er uit de tulpuitgang (niet elke versterker heeft deze!) van de versterker hetzelfde signaal als je erin hebt gestopt en dat stuur je naar de versterker voorin. Je ziet denk ik al waar het fout gaat ;)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 20:53
Mijn advies zou zijn:
Koop een fatsoenlijke radio (Pioneer, Alpine, Kenwood, etc) die versterker uitgangen heeft, bluetooth, en wat je allemaal nog meer wilt.
Koop 4 6x9" of 16cm speakers voor het geld dat over blijft.

Indien je de speakers goed monteerd moet je daar ook al een redelijk volume mee op kunnen bouwen.
Subwoofer in een oude camper is misschien een leuk idee, maar heb je al nagedacht over wat die bass gaat doen met je oude camper? :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
@Peenutzz, waarom kunnen we dat uitgaand signaal, niet gebruiken als ingang van de radio voorin?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 22:46

Illusion

(the art of)

MewBie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:44:
Mijn advies zou zijn:
Koop een fatsoenlijke radio (Pioneer, Alpine, Kenwood, etc) die versterker uitgangen heeft, bluetooth, en wat je allemaal nog meer wilt.
Koop 4 6x9" of 16cm speakers voor het geld dat over blijft.

Indien je de speakers goed monteerd moet je daar ook al een redelijk volume mee op kunnen bouwen.
Subwoofer in een oude camper is misschien een leuk idee, maar heb je al nagedacht over wat die bass gaat doen met je oude camper? :P
Dit ^^^^
Autoradio's zijn er tegenwoordig ook met afstandsbediening, dus die kan je ook vanaf achterin bedienen.

En mocht je toch te weinig sub hebben, dan kan je altijd een actieve sub (of een passieve met een losse versterker) op de pre-outs van je autoradio aansluiten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is als bestuurder wel mega irritant als je de hele tijd naar een film zit te luisteren, ipv een lekker muziekje. Of naar mensen die aan het gamen zijn.

Kan iemand me uitleggen waarom ik achterin geen amplifier zou kunnen zetten, die je dan (mits de gene voorin dat willen) door kan lussen naar een autoradio voorin?

• MewBie
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:30:
Het is als bestuurder wel mega irritant als je de hele tijd naar een film zit te luisteren, ipv een lekker muziekje. Of naar mensen die aan het gamen zijn.

Kan iemand me uitleggen waarom ik achterin geen amplifier zou kunnen zetten, die je dan (mits de gene voorin dat willen) door kan lussen naar een autoradio voorin?
Omdat je budget zo'n setup niet toe laat ;)

Technisch gezien is er helemaal niks dat je tegen houdt om 2 radio's (of 1 AV radio met 2 zones), 2 versterkers en een hele zwik speakers/subwoofers te kopen en dan voor en achter hetzelfde of verschillend geluid te hebben. Dat gaat je alleen niet lukken voor 200 euro. :P

*beeeeep*

• Peenutzz
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:30:

De enige manier waarop dat zou lukken is de uitgang van de achterste versterker op een aux in van de radio voorin en de achterste versterker ook een eigen radio te geven. Dus voorin een radio met versterker en achterin een radio met versterker. Moet wel je budget wat omhoog.

Nogmaals, niet elke versterker heeft een uitgang, let daarop bij aankoop :)

Verwijderd

Plaats een tweede accu (hobby-accu) in de camper met een relais voor het opladen van de accu via de dynamo. Aan deze hobby-accu hang je een 12VDC -> 230VAC omvormer. Daarop kun je dan gewoon een eenvoudig tweedehands 5.1 setje voor thuis op aansluiten.

Bij de bestuurder en de bijrijder plaats je gewoon een normale autoradio.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:11:
Plaats een tweede accu (hobby-accu) in de camper met een relais voor het opladen van de accu via de dynamo. Aan deze hobby-accu hang je een 12VDC -> 230VAC omvormer. Daarop kun je dan gewoon een eenvoudig tweedehands 5.1 setje voor thuis op aansluiten.

Bij de bestuurder en de bijrijder plaats je gewoon een normale autoradio.
Wat een overhead weer...

De meeste speakersetjes werken uiteindelijk op DC12V en zijn prima te gebruiken op een accu. Echter waarom je een 5.1 set in een camper wilt is een raadsel. Je zit met enorm veel draden en een sub moet je ook ergens kwijt. Ruimte is in een camper nu vaak net een probleem.

Je gaat ook een beetje op vakantie, laat die 5.1 set lekker thuis...

Ik zou gaan voor wat TS voorstelde, een losse subwoofer, 4 tal speakers voor en achter en een versterker. Vaak vind je zo'n subwoofer met versterker al vanaf 150 euro nieuw, en kijk je op marktplaats kom je ze goedkoper (maar wel gebruikt) tegen. Er zijn ook subwoofers die je onder de stoelen kunt schuiven en waar best een acceptabel geluid nog uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Grappig te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn. Twee versterkers lijkt via marktplaats prima te lukken binnen het budget. Ik heb vanavond afspraken om de volgende onderdelen op te halen:

Versterker (€35 vraagprijs): http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Speakerset 1 (€15 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Speakerset 2 (€30 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...peakers-merk-kenwood.html

Sub (€25 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...387048-jbl-subwoofer.html

Dan blijft er nog +-95 euro over voor een autoradio voorin, en om de bekabeling ed te regelen. Dit lijkt me voor het geld en de ruimte de beste optie. Ik hoor het graag nog als iemand denkt dat dit een slecht plan is.

Mees

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:15:
[...]

Wat een overhead weer...

De meeste speakersetjes werken uiteindelijk op DC12V en zijn prima te gebruiken op een accu. Echter waarom je een 5.1 set in een camper wilt is een raadsel. Je zit met enorm veel draden en een sub moet je ook ergens kwijt. Ruimte is in een camper nu vaak net een probleem.

Je gaat ook een beetje op vakantie, laat die 5.1 set lekker thuis...

Ik zou gaan voor wat TS voorstelde, een losse subwoofer, 4 tal speakers voor en achter en een versterker. Vaak vind je zo'n subwoofer met versterker al vanaf 150 euro nieuw, en kijk je op marktplaats kom je ze goedkoper (maar wel gebruikt) tegen. Er zijn ook subwoofers die je onder de stoelen kunt schuiven en waar best een acceptabel geluid nog uitkomt.
Er komt ook een TV in, dus waarom niet? Ruimte is volgens mij niet zo'n probleem. Wij gingen vroeger met 5 man op vakantie in een canper. Dakkoffer en schotel erop. Ruimte genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:35:
[...]

Er komt ook een TV in, dus waarom niet? Ruimte is volgens mij niet zo'n probleem. Wij gingen vroeger met 5 man op vakantie in een canper. Dakkoffer en schotel erop. Ruimte genoeg.
We hebben er inderdaad ook even over gedacht BazzH. Maar een beetje een 5.1 zou direct het gehele vermogen van de transformator leegtrekken. En dat zijn helaas dure dingen. Verder willen we alle speakers graag in het interieur inbouwen, niet los ophangen. Uitzondering hierop is de sub.

• MewBie
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:34:
Grappig te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn. Twee versterkers lijkt via marktplaats prima te lukken binnen het budget. Ik heb vanavond afspraken om de volgende onderdelen op te halen:

Versterker (€35 vraagprijs): http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Speakerset 1 (€15 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Speakerset 2 (€30 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...peakers-merk-kenwood.html

Sub (€25 afgesproken): http://www.marktplaats.nl...387048-jbl-subwoofer.html

Dan blijft er nog +-95 euro over voor een autoradio voorin, en om de bekabeling ed te regelen. Dit lijkt me voor het geld en de ruimte de beste optie. Ik hoor het graag nog als iemand denkt dat dit een slecht plan is.

Mees
Ik neem aan dat je de versterker wilt gebruiken voor de sub? Hou er rekening mee dat de versterker alleen 4ohm speakers ondersteunt als je de kanalen brugt.

*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:13:
[...]
Ik neem aan dat je de versterker wilt gebruiken voor de sub? Hou er rekening mee dat de versterker alleen 4ohm speakers ondersteunt als je de kanalen brugt.
Het is een 4-kanaals. Dus twee kanalen voor de sub, en twee voor de back speakers.
Doel je op het bridge kanaal met alleen 4 ohm? Of juist op de twee overgebleven kanalen? Want ik neem aan dat de sub 8 ohm zal zijn, en de back speakers 4 ohm.

• MewBie
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:21:
[...]

Het is een 4-kanaals. Dus twee kanalen voor de sub, en twee voor de back speakers.
Doel je op het bridge kanaal met alleen 4 ohm? Of juist op de twee overgebleven kanalen? Want ik neem aan dat de sub 8 ohm zal zijn, en de back speakers 4 ohm.
2 kanaals ;)
Al zijn de specs op de foto van de MP advertentie niet te lezen op mijn telefoon...
http://www.crutchfield.co...X332/Pioneer-GM-X332.html
http://www.pioneerelectro...SA/Car/Amplifiers/GM-X332

Als je hem als 2 kanaals gebruikt kun je 2 of 4 ohn speakers gebruiken, als je de kanalen gebrugt gebruikt alleen 4 ohm.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 19-03-2015 14:27 ]

*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:57:
[...]

2 kanaals ;)
Al zijn de specs op de foto van de MP advertentie niet te lezen op mijn telefoon...
http://www.crutchfield.co...X332/Pioneer-GM-X332.html
http://www.pioneerelectro...SA/Car/Amplifiers/GM-X332

Als je hem als 2 kanaals gebruikt kun je 2 of 4 ohn speakers gebruiken, als je de kanalen gebrugt gebruikt alleen 4 ohm.
Ai, dat is jammer, je hebt gelijk. Ik was uitgegaan van deze foto. Maar nu ik beter kijk zie ik dat twee kanelen daarop "input" zijn.

Wat zou je vinden van bijvoorbeeld deze versterkers MewBie? Het zijn helaas wel mindere merken

Magnet, 22 euro http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Heeft geen line-out als ik het goed zie?

Climax, 40 euro, http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Signat, 60-70 euro, 5 kanaals. Nadeel daarvan vinden we wel dat je (als ik het goed begrijp) voorin niet apart kan regelen. http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Je kunt op allen zeker geen 8 ohms sub aansluiten hé?

• Peenutzz
Magnat is geen minder merk, doet het al jaren goed in de car audio business. Autosubwoofers zijn gewoon 4 Ohm, die JBL uit je link ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan neem ik mijn woorden terug haha
Er zit alleen geen line-out op als ik het goed zie. Die gaan we wel echt nodig hebben

• Peenutzz
Line out zit op geen van de drie versterkers die je aanhaalt, dus je moet nog even verder zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:35:
Line out zit op geen van de drie versterkers die je aanhaalt, dus je moet nog even verder zoeken :)
Ik heb nu contact met de verkoper van deze versterker.
http://www.marktplaats.nl...adioversterker-rom-5.html

5 kanaals, met één speciaal voor de sub. Dat klinkt super. Echter vraag ik me erg af hoe we deze aan moeten sluiten? Er zijn 3x 2 tulpaansluitingen. Waar zou ik de jack-tulp van m'n telefoon in moeten doen om met deze versterker te kunnen spelen?

Mees

• Peenutzz
Als je uit alle speakers geluid wil hebben met je telefoon als bron, moet je met splitters gaan werken en dat raad ik je niet aan. Ik zou dan een simpele radio met 3x2 tulpuitgangen kiezen, met een aux ingang voor je telefoon.

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Dat is en de makkelijkste optie maar ook de goedkoopste. De radio moet je al het werk laten doen zodat het voor iedereen lekker makkelijk is.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Verwijderd

Topicstarter
Peenutzz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:37:
Als je uit alle speakers geluid wil hebben met je telefoon als bron, moet je met splitters gaan werken en dat raad ik je niet aan. Ik zou dan een simpele radio met 3x2 tulpuitgangen kiezen, met een aux ingang voor je telefoon.
Een autoradio met drie tulpuitgangen? Is dat gebruikelijk?

• Peenutzz
Dat is wel redelijk gebruikelijk te noemen. Bij de basismodellen heb je er vaak maar eentje, maar ga je in een iets hoger segment (paar tientjes meer) kijken, dan krijg je er vaak al drie. Misschien een idee hier even rond te kijken: https://www.rondevries.nl/shop/autoradio Ik heb voor het gemak de radio's met 4 (2x2) uitgangen aangevinkt bij de filters, daarmee kun je, als je de vierkanaals versterker aansluit met behulp van een splitter, zes kanalen aansturen. In principe zou je met de goedkoopste Pioneer van 59 euro alles moeten kunnen doen. Wil je cd's kunnen afspelen en bluetooth kunnen gebruiken, dan moet je meer uitgeven :)

Pagina: 1