Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Netwerk van woonhuis naar blokhut

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor het volgende..
Ik heb een blokhut in onze tuin die ik heb ingericht als werkplek en hobbyruimte. Ik heb hier een switch staan, waarachter mijn NAS, 2 PC's en een werklaptop hangen. Mijn modem/router staan in de woonkamer (daar komt ook de KPN lijn naar binnen. Mijn probleem is nu de verbinding tussen mijn huis en de blokhut. Ik gebruik nu een powerline kit van D-Link, maar deze is niet stabiel genoeg. Hij hapert en valt geregeld weg. Een filmpje kijken in de woonkamer gestreamd vanaf mijn NAS in de blokhut is soms wel en soms niet mogelijk, Liefst zou ik bekabeling leggen, maar dat wordt een erg lastige klus. Mijn gedachte ging eigenlijk uit naar een bridge. Maar ik kan hier eigenlijk geen goede informatie over vinden (wel veel discussies, maar geen concrete oplossingen). Wat is nou echt een goede bridge, of welke goede router zou ik voor dit probleem als bridge kunnen gebruiken. Snelheid en stabiliteit zijn erg belangrijk. Budget is ergens tussen de 100 en 150 euro.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is natuurlijk precies niet wat je wilt horen, maar waarom is een leggen van een netwerkkabel lastig? Als je snelheid en stabiliteit belangrijk vindt dan is dat toch echt de beste optie!

Life is not about specs, it is about joy!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Switches die ver van elkaar staan kun je toch gewoon verbinden met glas? Geen netwerkkabels voor nodig :)

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Trommelrem kan beter blijven fietsen.
Zit de powerline op dezelfde groep?
Anders:
Gewoon een kabel erin laten jassen door een installatie bedrijf.

[ Voor 73% gewijzigd door Waterlelie op 15-03-2015 16:22 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Het e.e.a. is afhankelijk van de afstand die je wil overbruggen, van modem naar blokhut en alles wat er tussen in zit. Een wifi signaal van je modem opvangen in je blokhut met wat voor apparaat dan ook, kan niet altijd even stabiel zijn.

Een netwerkgrondkabel lijkt me de beste oplossing. Kost misschien wat meer moeite, maar als je constant moeite moet doen voor een stabiele verbinding zul je waarschijnlijk uiteindelijk meer tijd kwijt zijn.
De kabel zul je voor nog geen euro per meter kunnen kopen. Paar wandcontactdoosjes en kleine dingetjes/gereedschap en je bent ruim binnen je budget klaar.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waterlelie schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:20:
Trommelrem kan beter blijven fietsen.
Ben je niet in de war met RFC 1149?
Ik bedoel gewoon heel simpel een mini GBIC module in de switches met glas ertussen. Geen fiets. Glas is juist bedoeld om grotere afstanden tussen switches te overbruggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 15-03-2015 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:13:
Het is natuurlijk precies niet wat je wilt horen, maar waarom is een leggen van een netwerkkabel lastig? Als je snelheid en stabiliteit belangrijk vindt dan is dat toch echt de beste optie!
Helemaal mee eens,... bekabeling zou ook mijn eerste keuze zijn.. maarrr.
Mijn router staat aan de uiterste kant van het huis vanwaar de kabel eventueel naar buiten zou kunnen. Vanaf de router kan ik alleen omhoog (houten huis en ik kom niet in de ruimte die onder het huis ligt) Vandaar zou de kabel over de zolder naar de nadere kant van het huis kunnen, dan weer naar beneden ,.,uitgang naar buiten, meter of 8 naar de blokhut.. Als ik vanaf de router op de kortst mogelijke route naar buiten ga, denk ik dat ik zo'n 30 meter kabel ik de grond moet leggen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Klinkt als een goed plan! ;)

Voor minder dan 100,- en een weekendje werk heb je een top kabel naar de blokhut liggen.
Zorg er wel voor dat je een goede kabel neemt, geen CCA of CCS, maar volledig koperen aders.

En zie bijvoorbeeld hier voor een grondkabel:
https://netwerkproducten....tel-per-meter-p-3334.html

1,- per meter. Dien je nog wel in een patchkastje of iets dergelijks te voorzien.

[ Voor 63% gewijzigd door bartvl op 15-03-2015 16:39 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:30
Kijk eens op deze sit: http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/roaming. Volgens mij, na die site een tijdje te bestuderen. Kan je makkelijk 1 wifi AP aan de buitenmuur van het huis hangen en 1 wifi AP aan de buitenmuur van de blokhut. Als je zorgt dat er een directe verbinding is zonder dat er *iets* tussen staat, kun hoge snelheden halen.

Handige links op die site: http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/point
Dit is bijvoorbeeld een lijn test, 500m afstand, 5Ghz band. Er wordt 110Mbps behaald. (http://www.wirelessinfo.b...ages/linktest-500-omnitik)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Helemaal mee eens,... bekabeling zou ook mijn eerste keuze zijn.. maarrr.
Mijn router staat aan de uiterste kant van het huis vanwaar de kabel eventueel naar buiten zou kunnen. Vanaf de router kan ik alleen omhoog (houten huis en ik kom niet in de ruimte die onder het huis ligt) Vandaar zou de kabel over de zolder naar de nadere kant van het huis kunnen, dan weer naar beneden ,.,uitgang naar buiten, meter of 8 naar de blokhut.. Als ik vanaf de router op de kortst mogelijke route naar buiten ga, denk ik dat ik zo'n 30 meter kabel ik de grond moet leggen.
Die kabel door het huis zul je toch moeten trekken.
Als je een wireless bridge wilt maken moet de antenne namelijk ook aan de kant van de blokhut staan (liefst nog buiten ook).

Aan de andere kant. Een houten huis zou niet zoveel invloed moeten hebben op het signaal.
Heeft je router nu wifi? En zo ja, hoe is de ontvangt in je blokhut? Als die goed is, is draadloos een optie.

En anders kom je dus netto op 8 meter kabel leggen. Dat is niet echt veel moeite. UTP kabel kan tot een meter of 100 zonder problemen, dus die 30m totaal vanaf je router is ook geen punt.

TheS4ndm4n#1919

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Trommelrem schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:19:
Switches die ver van elkaar staan kun je toch gewoon verbinden met glas? Geen netwerkkabels voor nodig :)
Hoe is dat geen netwerkkabel, precies?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:36:
[...]

Die kabel door het huis zul je toch moeten trekken.
Als je een wireless bridge wilt maken moet de antenne namelijk ook aan de kant van de blokhut staan (liefst nog buiten ook).

Aan de andere kant. Een houten huis zou niet zoveel invloed moeten hebben op het signaal.
Heeft je router nu wifi? En zo ja, hoe is de ontvangt in je blokhut? Als die goed is, is draadloos een optie.

En anders kom je dus netto op 8 meter kabel leggen. Dat is niet echt veel moeite. UTP kabel kan tot een meter of 100 zonder problemen, dus die 30m totaal vanaf je router is ook geen punt.
Goed punt van die wifi verbinding vanaf mijn router.... die is nu ook slecht...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat er niets anders op zit dan een weekendje kabels trekken...

Verwijderd

Topicstarter
LEDfan schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:35:
Kijk eens op deze sit: http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/roaming. Volgens mij, na die site een tijdje te bestuderen. Kan je makkelijk 1 wifi AP aan de buitenmuur van het huis hangen en 1 wifi AP aan de buitenmuur van de blokhut. Als je zorgt dat er een directe verbinding is zonder dat er *iets* tussen staat, kun hoge snelheden halen.

Handige links op die site: http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/point
Dit is bijvoorbeeld een lijn test, 500m afstand, 5Ghz band. Er wordt 110Mbps behaald. (http://www.wirelessinfo.b...ages/linktest-500-omnitik)
Dank je voor de tip... zal er zeker eens naar kijken...
Pagina: 1