Aankoop A/V reveicer en surroundboxen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiboura
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-06-2022
Hallo!

Ik ben een aandachtiger volger van deze website en dit forum, maar niet echt een actieve poster. Heb al heel veel bijgeleerd door gewoon te lezen, maar nu wil ik toch graag wat "persoonlijk" advies :-)

Ik ben namelijk van plan om een nieuw systeem aan te schaffen voor muziek te luisteren, films te bekijken enz. Op dit moment heb ik nog een all-in-one home cinema, maar deze wordt te oud en begint te haperen.

Nu ben ik van plan om een a/v receiver aan te kopen en nieuwe surround boxen. Ik heb al heel wat rondgesurfd en gelezen, maar ik geraak er niet echt meer aan uit.

Ik twijfel nl qua receiver tussen een aantal modellen:
-) Sony STR DN1050
-) Pioneer VSX 924
-) Onkyo TX-NR-636
-) Yamaha RX V677

Qua opties lijkt de onkyo het uitgebreidste en meest op de toekomst voorzien, maar ik geraak er niet echt aan uit welk systeem het beste zou zijn.

Ik ben van plan om voor de receiver tot ongeveer 500€ uit te geven, vandaar deze modellen. Wat boxen betreft heb ik echter helemaal geen idee. Ik zou een 5.1 systeem willen aanschaffen waarvoor ik ook ongeveer 500€ wil uitgeven. Heb ook hier al wat rondgelezen, maar ken er te weinig van om te weten wat een goede keuze zou zijn.

Vandaar dus, welke receiver / boxencombinatie zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt bij voorbaat!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-10 09:52
De receivers die je beschrijft voldoen allemaal aan de enige wens die in je openingspost staat. Namelijk 5.1 geluid voortbrengen. Om je beter te kunnen helpen/adviseren raad ik je aan om meer informatie te geven denk bijvoorbeeld aan:
- Waar moet de receiver allemaal aan voldoen? HDMI 2.0/Airplay?
- Qua boxen, waar zit je zelf aan te denken? Zuilen/boekenplankspeakers?

Op dit moment valt er qua receivers weinig zinnigs te zeggen...

Wat ik je kan aanraden is om naar een audio zaak in de buurt te gaan om daar eens te gaan luisteren. Je budget van 500,- euro is wel wat aan de lage kant denk ik, dat wordt een leuke puzzel ;) Wat meteen bij mij omhoog komt is Boston Acoustics en Teufel ik denk dat je met die merken het dichtst bij je budget in de buurt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me hier bij aan. Eigenlijk geef je te weinig informatie wat betreft waar de receiver aan zou moeten voldoen. Welke features en aansluitmogelijkheden zoek je?

Een budgetverdeling tussen receiver en 5.1 set van 50%-50% lijkt me niet handig. Het grootste verschil qua geluidskwaliteit zul je maken met de speakers dus stop daar zo veel mogelijk geld in. Met een budget van € 1.000 kan het toch wel een redelijk uitdaging worden om een complete 5.1 set in huis te halen inclusief receiver.

Waar wil je de set voor gaan gebruiken? Films, muziek, gamen, etc? Dat geeft ook weer wat meer input wat betreft het formaat speaker dat zou kunnen. Gericht merken en typen aanraden is niet helemaal handig omdat ze allemaal anders klinken. Geluid is persoonlijk dus alleen jij zelf kan bepalen wat je mooi vindt klinken. Ga dus luisteren in een hifi-zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Je verhouding zou denk ik 650/350 of 700/300 euro moeten zijn.
Waarbij je het grote bedrag in je speakers investeert en het laagste bedrag in je receiver.

Jamo heeft ook leuke setjes voor zo'n 6a 700 euro.

http://www.smitsarnhem.nl/s-608-hcs-3

hier kan je later eventueel nog een subwoofer aan toevoegen indien je dat nodig vind.

Eventueel kun je ook kijken naar Teufel. Deze heeft zowel complete 5.1 sets in boekenplank formaat als-wel vloerstaanders. Met name de 40 MK2 schijnt goed te zijn voor zijn prijs!

Het beste is zelf luisteren en dan oordelen wat je wilt, geluid is immers een persoonlijk iets. hetgeen wat een nader mooi vindt, kun jij absoluut niet mooi vinden. De setjes van Jamo, Teufel etc zijn allemaal over het algemeen wel zeer goed voor het geld dat ze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiboura
Mijn excuses, jullie hebben volledig gelijk!

Mijn openingspost bevat inderdaad veel te weinig info.

Even wat meer duidelijkheid proberen brengen. Op dit moment heb ik nog een oude all-in-one home cinema staan, maar de dvd speler is hiervan kapot. Heb die ondertussen 7 jaar of zo staan en wil af van het all in one principe.

Nu zou ik dus graag een a/v receiver kopen met meteen ook nieuwe surroundboxen bij.
De receiver zou gebruikt worden om:
-) PS3 op aan te sluiten
-) telenet digicorder op aan te sluiten
-) Blu-ray speler aan te sluiten
-) Nas (QNap TS253 Pro)
-) Internet radio af te spelen.

Op de NAS staan voornamelijk films en muziek. NAS beschikt ook over een HDMI poort...
Ik zou eventueel ook 2 zones nemen, zodat mijn vrouw in de keuken naar muziek kan blijven luisteren als de kindjes naar een film of zo kijken. Dit is echter eerder optioneel aangezien je tegenwoordig ook voldoende draadloze opties hebt (oa sonos had ik in gedachten op termijn).
Heb op dit moment een "gewone" HD TV, maar 4K ondersteuning zou mss wel toekomstgericht kunnen zijn.

Wat de boxen betreft, zit ik in die mate met een probleem dat ik geen torenspeakers (grondspeakers) kan zetten wegens plaatsgebrek. Ik moet dus gaan naar een systeem van boxen die ik kan ophangen als surround en waarbij de frontboxen ook niet echt gigantisch groot mogen zijn. Op dit moment staat de centerspeaker op een schoorsteensokkel, de Linkerfront hangt op en rechterfront staat op een soort boekenplank. Subwoofer staat tussenin op een soort van bureautafel.

Kort samengevat wil ik dus een systeem dat goed films afspeelt voor kindjes van NAS / Blu-ray /DVD maar ook goed muziek afspeelt voor mij en mijn vrouw.
De boxen mogen niet te groot zijn, aangezien ik ze sowieso bijna allemaal moet ophangen. Vandaar dacht ik dus tot ongeveer 500€

Hopelijk weten jullie nu iets meer om me op weg te helpen?

Alvast bedankt!

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiboura
Hmm,

Ik had toch gehoopt om (iets sneller) wat feedback te krijgen. Ik heb echt al geprobeerd om heel veel op te zoeken over deze receivers, probleem is dat ik er te weinig van ken om te weten wat nu de beste koop zou zijn.

Zo weet ik bvb dat die onkyo van deze vier de meest uitgebreide opties heeft voor min of meer dezelfde prijs, maar anderzijds zouden er met de vorige modellen heel wat problemen geweest zijn met warmte-ontwikkeling en daarbij het hdmi-bord dat kapot ging. Ook de interface zou wat "ouderwets" zijn.... (maar heb je die veel nodig?)

Deze pioneer is dan weer verkozen tot EISA 2014-2015 (wil toch ook wel iets positief zeggen toch?) App zou heel goed zijn alsook de sabre premier audio DAC circuit (?) dacht ik. Ook hier waren wel wat nadelen van te vinden (oa zoals geen WIFI aan boord, wat wel makkelijk kan opgelost worden en ook weer een verouderde interface) maar de rest weet ik nu zo niet meteen direct uit het hoofd.

Sony is dan weer de duurste van allemaal, maar wordt op het internet ook alom geloofd. De 850 wordt dan vaker aanzien als nog beter, terwijl volgens mij de 1050 toch meer opties heeft?

Yamaha ken ik eigenlijk het minste van allemaal, maar is bij mijn weten nog altijd wel een heel goed merk? maar daar zouden blijkbaar wat handshake problemen zijn ...

Bij elk merk kwam ik wel voor- en nadelen tegen, wat dan ook normaal is. Vandaar dat ik hier terecht kwam om jullie ervaringen / expertise te laten helpen om te beslissen.

Boxen ken ik dan weer helemaal niets van.... Ik woon in een rijhuis waar de tv-hoek minder is dan 30m². Ik ben niet van plan om feestjes te geven voor tientallen mensen of (regelmatig) mijn buren op stang te jagen 8). maar welk systeem ik daar dan het beste voor koop?
In mediamarkt werd me bvb aangeraden om de Harman Kardon HKTS 5 230 serie te kopen. Verkrijgbaar voor 230€ en volgens die mens een goed syteem, zeker in de combinatie met de Onkyo?
Ook de Canton movie 75 werd me al aangeraden. Ik ken er echter te weinig van om te weten waar ik nu best naar kijk, vooral omdat ik "beperkt" ben tot kleinere ophangboxen. Ik wil een "goed-syteem", maar ben ook weer niet de grootste audiofiel die op aarde rondloopt ...
Wattage maakt blijkbaar niet zo veel uit, maar hoeveel watt moet je dan nemen? en dan zwijgen we nog over impedantie ...

Heel veel dingen dus waar ik niet echt aan uit geraak. Hopelijk geeft dit jullie dus een beetje meer insight in wat ik zoek ...

Nogmaals bedankt.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Bij de mm werden HK en Canton aangeraden? En ze hebben je het niet laten horen? Overigens dat luisteren is in de mm natuurlijk ook weinig waard, en de advisering..

Gezien je budget, stap eens bij een speciaalzaak als besthomecinema, hobo, correct , of gerenomeerde zaak in jouw regio naar binnen.
Ik denk dat je voor € 1000,- een prima set boekenplankspeakers, versterkte sub, en A/V receiver kunt vinden.

Ga eerst eens wat verschillende boekenplankspeakers luisteren, om zo een short list te krijgen in merken die bij jou gehoor passen! Zo veel merken, zo veel voorkeuren..

Op dit forum zitten zoveel kenners, wat ik absoluut (nog) niet ben, die je kunnen helpen met een goede A/V receiver die goed bij jou short list van speakers zou passen.

En die losse sub is natuurlijk niet om te knallen, maar heb je wel nodig als je voor compacte boekenplankspeakers (2-weg) kiest.

Edit: 5.1 met goede speakers wordt idd een uitdaging 2.1 gaat wel lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardVanAfoort op 18-03-2015 12:57 ]

NRG

Pagina: 1