Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag: zelfbouw htpc start niet op (obv BBG november '14)

Pagina: 1
Acties:

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12-2020
Sinds vrijdag ben ik al aan het stoeien om te achterhalen waarom mijn zelfbouw htpc niet opstart. De CPU fan wil wel draaien (kort of continu), maar verder lukt het niet om beeld te krijgen. Ik zal hieronder de gebruikte onderdelen plaatsen (gebaseerd op de BBG november 2014), zeggen wat ik al zelf gedaan heb en wat foto's van het systeem plaatsen. Wellicht hebben jullie nog een idee wat ik fout doe, of wat er stuk is en teruggestuurd moet worden naar de leverancier?

De onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 42,-€ 42,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 62,-€ 62,-
1WD Green WD20EZRX€ 80,50€ 80,50
1Silverstone Milo ML04€ 74,95€ 74,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,29€ 23,29
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,59

Probleem:
  • Na de eerste keer opbouwen van het hele systeem, ging de cpu fan 1 seconde draaien en daarna stopte deze weer. Na alles te hebben verwijderd en weer opnieuw opgebouwd te hebben, bleef dit zo. Na een cmos/bios reset, bleef de CPU fan continu draaien, de HDD-led oranje knipperen maar geen beeld
  • Nadat ik een oude biosspeaker had aangesloten, hoorde ik steeds een continu kort beepje. Dit betekent volgens deze site dat "Power supply unit failed"
  • Na het vervangen van de be quiet 300W voeding door een Corsair VX4560W voeding (die al 7 jaar werkt in mijn oude htpc), kreeg ik het probleem terug zoals in de eerste bullet: de cpu fan draait 1 seconde en dan uit
In alle gevallen kreeg ik geen beeld op een scherm.

Wat ik al gedaan heb, door o.a. dit topic te lezen:
  • Na de eerste keer proberen op te starten, hele mobo-handleiding doorgelopen en alle kabels opnieuw aangesloten. Dit hielp niet
  • Het ene geheugenreepje in elk van de vier mogelijke geheugenslots gezet. Dit hielp niet
  • De cpu-fan aansluit op een ander voedingsaansluiting dan de 'designated' cpu-fanaansluiting. Dit hielp ook niet
  • De CPU voedingskabels losgetrokken en alleen met de ATX voeding gewerkt. En elk van de twee los van elkaar aansluiten. Onlogische gedachte uiteraard, maar dit leverde voor deze drie opties ook niets op.
  • Goed. Alles losgemaakt, inclusief moederbord, want wellicht maakte deze kortsluiting. Alles opgebouwd op een niet-geleidende ondergrond (keukenblad) en CPU, RAM en voeding aangesloten. Nog steeds 1 seconde dat de CPU-fan draaide en daarna uit.
  • CMOS/BIOS reset gedaan. Nu draaide de CPU-fan continu. Maar geen beeld!
  • Aangesloten op een iiyame 22' scherm via onboard vga-aansluiting. Geen beeld
  • Aangesloten op de beamer via de onboard hdmi-aansluiting. Geen beeld.
  • De SSD, HDD, DVD speler aangesloten. Zelfde probleem
  • Aansluitingen van SSD, HDD, DVD op mobo gevarieerd, geen resultaat
  • Geheugenreepje er uit gehaald (alleen CPU dus op mobo, naast ATX en CPU power cables. Geen RAM nu dus). Probleem blijft hetzelfde.
  • Jumbers gecontroleerd op mobo. Is er maar 1 volgens handleiding, en die is voor bios/cmos reset.
  • Oude biosspeaker uit een andere zelfbouw PC gehaald en aangesloten. Deze liet een continu kort beepje horen. Dat betekende volgens de site van Gigabyte dat er een probleem was met de voeding
  • 450W voeding van Corsair (die dus werkte op een andere oudere htpc) aangesloten. Het probleem was nu weer terug bij af: in plaats van dat CPU fan bleef draaien, de speaker beepte en de HDD led continue oranje knipperde, deed de CPU fan het 1 seconde en verder niets
  • CMOS weer gereset. Zelfde resultaat, 1 seconde CPU fan
  • Batterij CMOS/BIOS er uit gehaald, drie minuten nieuws zitten lezen, batterij er weer in, opnieuw opgestart. Weer alleen 1 seconde CPU fan die draait en verder niets.
(uiteraard heb ik er voor gezorgd dat ik elke keer weer mijzelf even statisch ontlaadde via de radiator :P )

Foto's van het moederbord en de aansluiting na de laatste actie van het uitproberen:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/z8dbm0zvf/IMG_7546.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/rktbgkqj7/IMG_7547.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/6rlwihomn/IMG_7541.jpg

Volgens mij heb ik nu zo'n beetje alles geprobeerd wat je kan doen zonder multimeter (niet in huis). Met het beperkte verstand van zaken, zou ik zeggen dat of het moederbord, of de CPU verrot/DOA zijn. Of doe ik nog iets verkeerd? Ik hoor graag wat ik nog kan doen, of ben ik nu toe aan het opsturen van de moederbord en CPU naar de leverancier? Of nog meer opsturen?

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Deze site leest wat gemakkelijker. http://roos-pc.homeftp.net/index.php/vraagbaak/49-pc-piepjes
Mijn kennis reikt niet veel verder dan die van jou. Ik heb wel eens na 3 mnd een defect ASUS mobo gehad, maar nog niet DOA.
Dat zegt echter niet veel. Ik gok ook op een defect mobo.
Aan de ene kant verwacht je dat niet van een nieuw mobo, maar aan de andere kant, als je weet hoe de verbindingen binnen in het board gemaakt moeten worden zou je eigenlijk verbaasd moeten zijn dat er uberhaupt 'n mobo werkend in de kast komt. Zeer veel verbindingen die galvanisch gemaakt worden. Een beetje kracht op je mobo kan al voldoende zijn om 'n zwakke verbinding uit te laten vallen. Bij mijn ASUS was dat toen ik een usb aansluiting op het mobo omstak.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:06
Kans lijkt mij niet zo groot gezien de bios releasedate, maar: de A4-7300 wordt pas ondersteund vanaf BIOS versie F6. Kan je ergens een stickertje of zo zien dat een bios-versie aangeeft?

(nou is F6 van mei 2014, maar het zou natuurlijk kunnen dat je een moederbord hebt gekregen die al een tijd op de plank ligt)

Edit: waarschijnlijk is bovenstaande niet van toepassing. Volgens mij staat er op jouw moederbord aan de rand "rev 3.1", en versie 3.1 heeft F7 als eerste bios versie.
Dan is denk ik kapot moederbord het meest waarschijnlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door vanaalten op 15-03-2015 15:15 ]

• waik
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12-2020
vanaalten schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:12:
Kans lijkt mij niet zo groot gezien de bios releasedate, maar: de A4-7300 wordt pas ondersteund vanaf BIOS versie F6. Kan je ergens een stickertje of zo zien dat een bios-versie aangeeft?

(nou is F6 van mei 2014, maar het zou natuurlijk kunnen dat je een moederbord hebt gekregen die al een tijd op de plank ligt)

Edit: waarschijnlijk is bovenstaande niet van toepassing. Volgens mij staat er op jouw moederbord aan de rand "rev 3.1", en versie 3.1 heeft F7 als eerste bios versie.
Dan is denk ik kapot moederbord het meest waarschijnlijk.
Zonet even op mobo gekeken, in handleiding en op doos van mobo, REV 3101 gevonden in het boekje. In de bladzijdes van de handleiding voor het updaten van de bios zie je in een screenshot "BIOS version F7c" staan... De BIOS versie zal wel goed zijn :)

• raptour
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik geloof dat je het met 300 watt niet echt gaat halen

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Hier kun je een inschatting maken van het benodigde vermogen:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
of deze:
http://www.coolermaster.outervision.com/

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:06
300 watt lijkt mij normaal gesproken toch wel genoeg? Moederbord/processor/SSD, geen extra grafische kaart of andere stroomzuipende dingen. Vooruit, nog een WD-green harddisk, maar meer dan 5W zal dat niet bijdragen.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:34
Je moet redelijk je best doen wil je dit systeem over de 100Watt heen krijgen, stellen dat de voeding onvoldoende zou zijn is kolder.

iRacing Profiel

• asikkema
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 11:30
Vermogen lijkt me ruim voldoende. Ik vermoed dat je gewoon pech hebt: een defecte mobo: terugsturen en een nieuwe aanvragen (gewoon onder garantie natuurlijk)
Pagina: 1