Sinds vrijdag ben ik al aan het stoeien om te achterhalen waarom mijn zelfbouw htpc niet opstart. De CPU fan wil wel draaien (kort of continu), maar verder lukt het niet om beeld te krijgen. Ik zal hieronder de gebruikte onderdelen plaatsen (gebaseerd op de BBG november 2014), zeggen wat ik al zelf gedaan heb en wat foto's van het systeem plaatsen. Wellicht hebben jullie nog een idee wat ik fout doe, of wat er stuk is en teruggestuurd moet worden naar de leverancier?
De onderdelen:
Probleem:
Wat ik al gedaan heb, door o.a. dit topic te lezen:
)
Foto's van het moederbord en de aansluiting na de laatste actie van het uitproberen:

Volgens mij heb ik nu zo'n beetje alles geprobeerd wat je kan doen zonder multimeter (niet in huis). Met het beperkte verstand van zaken, zou ik zeggen dat of het moederbord, of de CPU verrot/DOA zijn. Of doe ik nog iets verkeerd? Ik hoor graag wat ik nog kan doen, of ben ik nu toe aan het opsturen van de moederbord en CPU naar de leverancier? Of nog meer opsturen?
De onderdelen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A4-7300 Boxed | € 42,- | € 42,- |
| 1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 62,- | € 62,- |
| 1 | WD Green WD20EZRX | € 80,50 | € 80,50 |
| 1 | Silverstone Milo ML04 | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 23,29 | € 23,29 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 28,95 | € 28,95 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,95 | € 30,95 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 63,95 | € 63,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 406,59 | |
Probleem:
- Na de eerste keer opbouwen van het hele systeem, ging de cpu fan 1 seconde draaien en daarna stopte deze weer. Na alles te hebben verwijderd en weer opnieuw opgebouwd te hebben, bleef dit zo. Na een cmos/bios reset, bleef de CPU fan continu draaien, de HDD-led oranje knipperen maar geen beeld
- Nadat ik een oude biosspeaker had aangesloten, hoorde ik steeds een continu kort beepje. Dit betekent volgens deze site dat "Power supply unit failed"
- Na het vervangen van de be quiet 300W voeding door een Corsair VX4560W voeding (die al 7 jaar werkt in mijn oude htpc), kreeg ik het probleem terug zoals in de eerste bullet: de cpu fan draait 1 seconde en dan uit
Wat ik al gedaan heb, door o.a. dit topic te lezen:
- Na de eerste keer proberen op te starten, hele mobo-handleiding doorgelopen en alle kabels opnieuw aangesloten. Dit hielp niet
- Het ene geheugenreepje in elk van de vier mogelijke geheugenslots gezet. Dit hielp niet
- De cpu-fan aansluit op een ander voedingsaansluiting dan de 'designated' cpu-fanaansluiting. Dit hielp ook niet
- De CPU voedingskabels losgetrokken en alleen met de ATX voeding gewerkt. En elk van de twee los van elkaar aansluiten. Onlogische gedachte uiteraard, maar dit leverde voor deze drie opties ook niets op.
- Goed. Alles losgemaakt, inclusief moederbord, want wellicht maakte deze kortsluiting. Alles opgebouwd op een niet-geleidende ondergrond (keukenblad) en CPU, RAM en voeding aangesloten. Nog steeds 1 seconde dat de CPU-fan draaide en daarna uit.
- CMOS/BIOS reset gedaan. Nu draaide de CPU-fan continu. Maar geen beeld!
- Aangesloten op een iiyame 22' scherm via onboard vga-aansluiting. Geen beeld
- Aangesloten op de beamer via de onboard hdmi-aansluiting. Geen beeld.
- De SSD, HDD, DVD speler aangesloten. Zelfde probleem
- Aansluitingen van SSD, HDD, DVD op mobo gevarieerd, geen resultaat
- Geheugenreepje er uit gehaald (alleen CPU dus op mobo, naast ATX en CPU power cables. Geen RAM nu dus). Probleem blijft hetzelfde.
- Jumbers gecontroleerd op mobo. Is er maar 1 volgens handleiding, en die is voor bios/cmos reset.
- Oude biosspeaker uit een andere zelfbouw PC gehaald en aangesloten. Deze liet een continu kort beepje horen. Dat betekende volgens de site van Gigabyte dat er een probleem was met de voeding
- 450W voeding van Corsair (die dus werkte op een andere oudere htpc) aangesloten. Het probleem was nu weer terug bij af: in plaats van dat CPU fan bleef draaien, de speaker beepte en de HDD led continue oranje knipperde, deed de CPU fan het 1 seconde en verder niets
- CMOS weer gereset. Zelfde resultaat, 1 seconde CPU fan
- Batterij CMOS/BIOS er uit gehaald, drie minuten nieuws zitten lezen, batterij er weer in, opnieuw opgestart. Weer alleen 1 seconde CPU fan die draait en verder niets.
Foto's van het moederbord en de aansluiting na de laatste actie van het uitproberen:

Volgens mij heb ik nu zo'n beetje alles geprobeerd wat je kan doen zonder multimeter (niet in huis). Met het beperkte verstand van zaken, zou ik zeggen dat of het moederbord, of de CPU verrot/DOA zijn. Of doe ik nog iets verkeerd? Ik hoor graag wat ik nog kan doen, of ben ik nu toe aan het opsturen van de moederbord en CPU naar de leverancier? Of nog meer opsturen?