Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus N551JQ-CN073H vs. Asus N551JK (LBBG feb 2015)

Pagina: 1
Acties:

• thomasdebos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11-2021
Ik ben op zoek naar een goede allround laptop zodat ik straks in de woonkamer en op de bank wat werk kan verrichten en niet steeds naar boven hoef om achter mijn pc te gaan zitten.

Ik heb de LBBG's bekeken en ik denk dat de Mainstream-laptop uit de LBBG van februari prima aan mijn eisen voldoet. Dit is de Asus N551JK-CN157H. Nu zag ik in de pricewatch een nieuwer alternatief van Asus staan die qua specs volgens mij beter is dan de Asus uit de LBBG, namelijk de Asus N551JQ-CN073H. Daarnaast is deze ook nog wat goedkoper te krijgen.

Ik vroeg me af of dit een goed alternatief is of dat ik iets over het hoofd zie. Hieronder voor de volledigheid mijn antwoorden op de standaard vragen.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal naast wat mailen en browsen gebruikt worden voor programma's als Photoshop, InDesign, Illustrator, 3D BIM software zoals ArchiCAD of Revit en SketchUp. Daarnaast zal ik ook regelmatig films en series kijken. Gamen is niet echt mijn ding, hooguit een potje old-school AoE of C&C.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro lijkt mij een mooi bedrag.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal met name in en rond het huis worden gebruikt. Misschien een enkele keer in de trein oid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb in principe geen merk-voorkeuren. Voor mij echter geen Apple. Verder sta ik open voor alternatieven. Voldoende aansluitingen vind ik belangrijk ivm externe schijven en opladers. Eventuele uitbreidbaarheid van geheugen en opslag zou ook wel fijn zijn.

Alvast bedankt voor elke tip die mij een stapje verder helpt!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Ik zou niet voor die 73 gaan, je hebt misschien wel wat meer hdd ruimte maar daarnaast is ook je GPU iets slechter. Ik vind voor mijzelf de GPU belangrijker, een hdd is later heel makklijke te vervangen. Zelfs als je dan een ssd wilt ipv een mechanishe.

Daarnaast is het prijsverschil maar 20 euro en daar zou ik echte niet op kijken.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
NC83 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:24:
Ik zou niet voor die 73 gaan, je hebt misschien wel wat meer hdd ruimte maar daarnaast is ook je GPU iets slechter. Ik vind voor mijzelf de GPU belangrijker, een hdd is later heel makklijke te vervangen. Zelfs als je dan een ssd wilt ipv een mechanishe.

Daarnaast is het prijsverschil maar 20 euro en daar zou ik echte niet op kijken.
Wat heb je aan een betere gpu als TS nauwelijks gaat gamen??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
pwillemske schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:22:
[...]

Wat heb je aan een betere gpu als TS nauwelijks gaat gamen??
Een GPU is voor meer dingen nodig dan enkel Games, veel design software wil ook een GPU zien vooral als dat om bouwtechnishe dingen gaat. Zoals OP al aangeeft wil hij Architecteur CAD software draaien, daar is een GPU voor nodig.

En om dan voor 20 euro een iets mindere GPU te kopen is niet echt geld sparen, als dit een verschil van 100 Euro was geweest dan had de zaak heel anders gelegen.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
NC83 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:54:
[...]

Een GPU is voor meer dingen nodig dan enkel Games, veel design software wil ook een GPU zien vooral als dat om bouwtechnishe dingen gaat. Zoals OP al aangeeft wil hij Architecteur CAD software draaien, daar is een GPU voor nodig.

En om dan voor 20 euro een iets mindere GPU te kopen is niet echt geld sparen, als dit een verschil van 100 Euro was geweest dan had de zaak heel anders gelegen.
Oja, dat was ik ff vergeten. Voor 20 euro is het niet moeilijk doen, gewoon die met die betere gpu nemen!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Wil je 15 inch? Wat voor games? (Voor 'een beetje gamen' is de GTX 850M waarschijnlijk goed genoeg.)

Voor films is FHD IPS wat mij betrefft noodzaak (zeker voor 1000 euro). Ik zou ook een SSD nemen (er zelf inzetten kan altijd).

Mogelijkheden:
- Acer Nitro V series (met 5200u of 4710HQ afhankelijk van je eisen, en een GTX 850M)
- Asus N551JK
- MSI GS60 (duur)

[ Voor 10% gewijzigd door Mad Maniak op 16-03-2015 16:22 ]

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 21:23 ]

• thomasdebos
Helder verhaal NC83, dankjewel!

Is het bij deze laptop mogelijk om naast de hdd een ssd toe te voegen? Of moet ik dan de meegeleverde hdd vervangen? En is er een specifiek type of merk ssd aan te raden?

@Mad Maniak: Ik speel niet de nieuwste games, eerder wat oudere spellen als Age of Empires 3 en C&C Generals. Ik zal de Acer eens bekijken!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Heb zelf een samsung 850 evo 500 gb ingebouwd werkt erg goed en snel.

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik persoonlijk vind een SSD een must... je merkt het verschil zó enorm goed. Je wilt echt nooit mee terug.

Afhankelijk van de laptop die je kiest kan je:
- Er een SSD bij prikken (mSata of M.2 poort)
- De HDD vervangen (2.5" drive)
- De DVD-speler er uit halen en een SSD er in stoppen met een caddy

Edit: in theorie is een SSD die van PCIe gebruik maakt sneller, maar in de praktijk merk je het verschil niet echt... als er maar een SSD in zit (en geen SSHD).

[ Voor 21% gewijzigd door Mad Maniak op 16-03-2015 22:09 ]

• ppatrick
  • Nu online
Als je voor optie 3 gaat wel de hd in de plek van de dvd speler en de ssd op de plek van de hd.

• thomasdebos
Toch nog maar een keer gaan zoeken in de pricewatch, en nu kwam ik de Asus N550JK-CN361H tegen. Hier zit de ssd al in, scheelt mij weer, en volgens mij heeft ie verder dezelfde specs als bovenstaande Asus. Is er bekend welke ssd Asus in deze laptop stopt? Is dat een beetje kwaliteit? Ik hoef niet zo'n grote ssd, mijn bestanden staan in principe op mijn pc en externe back-up.

Is dit wat of zie ik weer een lettertje of cijfertje in de nam over het hoofd?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Ik zou de ssd toch echt zelf kopen.
Windows installeren is makkelijker dan bloatware verwijderen.

• thomasdebos
Oké, dan denk ik dat het de Asus N551JK-CN157H wordt. De ssd koop ik dan los. Volgens mij is de Samsung 850 EVO een goede keus. Voor mij wordt het dan de 250GB of 500GB.

Voor de zekerheid: past de 2,5" SATA-600 altijd in deze laptop op de plek van de hdd? En kan ik dan nog iets met die hdd als ik de optische drive wil behouden?

• ppatrick
  • Nu online
Gewoon behuizing voor de hdd kopen en je hebt externe hd altijd handig. Goede keuze de 850 evo heb zelf de 500GB versie.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Als die niet hetzelfde probleem heeft als de 840 evo, is dat een goede keus.
Zelf zou ik een voorkeur hebben voor een pricewatch: Crucial MX100 256GB.
Die is ook nog een tientje goedkoper.
Pagina: 1