Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06
Ik zoek een?
Een losse actieve subwoofer

Wat is je budget?
Ik heb best wat budget, afhankelijk van wat nodig is. 400/500 euro is geen probleem. Ik hoef dan ook niet zo nodig in het budget segment te shoppen. Een sub van over de 1000 euro is mij echter weer teveel van het goede.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Eerst even in het kort de voorgeschiedenis. Vooralsnog heb ik de speakers aangesloten op mijn pc, op dit moment via een optische kabel. Ik gebruik de pc dus eigenlijk voor van alles van muziek en films/tv tot games.
Ik ben ooit begonnen met een Creative DTT2200 icm de 5.1 live kaart. De bas van deze set heb ik altijd te bonkerig en plat gevonden.
Hierna upgrade naar een Creative Megaworks THX550 icm x-fi geluidskaart. Een flinke vooruitgang voor wat betreft het geluid. Echter het blijven pc speakers.
Recent heb ik sinds jaren een nieuwe pc gebouwd/gekocht en wil nu ook het audio deel weer een stap verder brengen.
Ik ben op zoek gegaan naar losse speakers, maar stuitte er keer op keer op dat losse speakers al snel een redelijk fors formaat hebben voor op een bureau. Plots stuitte ik ergens anders op.
Ik kon voor weinig de speakers van de Edifier S760D kopen. Uit reviews blijkt dat hierin een filter zit om de hoge en lage tonen te scheiden. Ik heb deze speakers aan de sub van de THX550 gehangen. Werkte op zich prima.
Van de THX550 heeft de afstandsbediening kuren en ik vond het een mooi excuus om dan nu een echte stap vooruit te gaan maken. Ik heb een Onkyo TX-NR737 aangeschaft.
Op zich werkt dit prima icm de Edifier speakers en sub van de THX550. Echter zit ik nog met die rotte afstandsbediening. En om nu de sub er niet bij de gebruiken is ook weer zoiets, dan mis ik behoorlijk wat geluid.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zal vooraf nog even met wat specs komen, dat scheelt zoekwerk.
De Edifier speakers hebben een bereik van 160Hz tot 20Khz bij 4 ohm.
De sub van Creative zou tot 25Hz moeten gaan volgens de specs, maar ome Tom denkt daar anders over.

Op zich ben ik best tevreden over het huidige geluid. De scheiding is goed en met de Onkyo valt alles prima naar eigen wens bij de regelen.
Toch denk ik dat een echte sub het geheel wat meer diepgang kan geven. De huidige sub heb ik redelijk ver opengezet nu.
Als de sub niet aanwezig hoort te zijn, bv met spraak in films, dan is ie ook niet irritant aanwezig. Als ie wel aanwezig moet zijn, bv met explosies of muziek met diepe bas dan is ie ook duidelijk aanwezig.
Zet ik hem uit, dan is er eigenlijk bijna geheel geen laag meer. De bassen komen als 'plopjes' uit de andere speakers. Een goede sub is dus echt een must.
Voor muziek zet ik de Onkyo op "all channel stereo". De andere opties verpest naar mijn idee het geluid alleen maar.
Voor films ben ik er nog niet helemaal uit welke optie het best uitkomt, waarschijnlijk thx audio.

Op dit moment zit ik te denken aan een Kef Q400b. De prijs is redelijk en ook de specs lijken voldoende voor mijn wensen. Echter is er zoveel te koop op dit gebied. Ik heb vanmiddag nog gekeken in het hifi topic en zie ook subs voorbij komen van 1300 euro. Dat is mij iets te gortig en voor mijn doel wellicht ook niet helemaal nodig.
Momenteel gebruik ik de set dan wel voor bij de pc, maar wellicht dat over een aantal jaar dit naar een huiskamer verhuist. Ook dan is het een prima basis om wat grotere speakers aan te knopen natuurlijk. Een sub met wat overkill kan in dat kader natuurlijk weinig kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

FeaR

In GoT we trust

Ik vraag me af of je met een goede of betere subwoofer gaat krijgen wat je wilt. Het zwakste punt zijn en blijven je speakers. Kleine speakers die - zoals je zelf aangeeft - pas vanaf 160 Hz mee doen. Crossocer van de subwoofer zou ik dan altijd wat hoger zetten voor een overlap waardoor je letterlijk een middentoner onder je bureau gaat zetten. Nadeel van een hoge crossover is een te actieve subwoofer die ook nog op gehoor te plaatsen is. Dan maakt het niet uit of het Een subwoofer is van vijfhonderd of vijfduizend euro, een subwoofer die als semi middentoner moet werken klinkt niet natuurlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Tja er blijft met deze set een klein gat zitten tussen zeg <120Hz van de sub en de >160Hz van de speakers.
Volgens reviews over de Edifier set leek dat echter in de praktijk wel mee te vallen allemaal.
Het is ook niet alsof ik flink wat toonhoogte mis. Volledig gehandicapt is het geluid dus ook weer niet. Ideaal? Nee natuurlijk niet. Er valt zeker meer uit te halen met andere speakers.

Ik weet zo snel even niet meer de exacte merken die ik eerder allemaal had bekeken (favorieten op oude pc, oa Kef, Yamaha). Zelfs de meest compacte speakers van de bekendere merken waren al redelijk fors aan de maat. De Edifier speakers vind ik qua formaat (zie link website hierboven) nog prima op het bureau passen. Ik zou altijd tegen het einde van het jaar nog eens kunnen kijken voor andere speakers. Op zich als ik eea hier anders indeel moet er wel meer mogelijk zijn. Zo moet ik bv ook nog de monitor via de versterker aansluiten.
De sub is wel een must voor op korte termijn, dan kan de oude set als geheel weg.

Momenteel is de crossover van de sub ingestelt op 120Hz en de andere speakers op 100Hz wat eigenlijk gezien het bereik al te laag is.
De sub staat op de afstandsbediening ingesteld op 4 van de 5 lampjes. Standaard is 3. En op +3db op de versterker. Daarbij ook op redelijk hoog volume. Met die instellingen doet ie het voor mij prima. Geen hinder als ie niet nodig is en een mooie volle bas als daar om gevraagd wordt.

Mij lijkt het overigens niet handig de sub meer te laten gaan doen dan enkel waarvoor ie is bedoeld. Dan nog liever dat kleine gat in stand laten zoals nu. Speakers (te veel) buiten hun bereik gebruiken kan nooit goed zijn.

Edit: afgelopen nacht nog eens wat rondgezocht.
Als ik bv de website van Kef volledig doorblader, dan loop ik nog steeds tegen het punt aan dat andere speakers met meer bereik al snel iets groter zijn. Dat is voor front en center nog niet zo'n probleem. Kwestie van mijn bureau anders indelen. Achter is dat voor mij lastig te plaatsen.
Als ik bv naar de specs van de R300 kijk, dan lijken ze op papier niet zo heel groot. Totdat ik op YouTube een video zag. Die dingen zijn nog best fors vergeleken met wat er nu staat. Hele andere klasse natuurlijk, maar wel de kant die je op wilt voor beter geluid. Past overigens nog steeds prima op het bureau die R300 links en rechts (alhoewel ik er dan 1 op de Onkyo moet plaatsen, of de Onkyo moet verhuizen naar uhm waar? Misschien aparte kast er naast waar de printer dan ook weer mooie bovenop kan), met bv de R200c er tussen in. Pc monitor dan op de center plaatsen en 2e monitor dan even iets op verzinnen.
Als ik even bij Kef blijf, dan komt een volledig set van 4xR300, 1x R200c en bijbehorende sub op het mooie bedrag van zo'n 3000 euro uit. Wellicht iets om te overwegen om in stappen te doen.
En als ik het goed heb, heeft de sub dan ook minder haast omdat de andere speakers wel al aardig wat laag kunnen produceren.

[ Voor 28% gewijzigd door Paulus0013 op 15-03-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
Een bescheiden kick dan maar.
Ik heb vanavond een Kef Q400b voor een leuke prijs kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ep5w7q.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/20ueot5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vj524j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2m82glh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/xeoc1w.jpg

Niet zo heel veel groter dan de sub van de Creative THX550, wel een wereld van verschil in geluid. Gaat iets dieper, heeft meer volume en de crossover is makkelijk in te stellen. Staat nu redelijk hoog omdat de andere speakers nogal wat laag missen. Je merkt dat als je de c.o. te hoog zet dat de sub eigenlijk iets te rumoerig wordt. Langzaamaan dus maar op zoek naar andere speakers.

Wat mij verder opviel is dat veel compactere speakers van bv Kef erg diep zijn. Erg onhandig dus voor bij de pc, helemaal voor op een bureau. Dus wellicht ook nog op zoek gaan naar wandsteunen om ze aan de muur te hangen. Heeft als bijkomend voordeel dat het bureau opgeruimd blijft.