Telefonie aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
Hallo alle,

Vandaag kwam er een buurvrouw naar mijn toe met de vraag of ik naar haar telefoonnetwerk kon kijken. Nadat er een KPN monteur was geweest, om de KPN verbindingen aan te sluiten, had ze namelijk geen telefonie meer boven in haar huis, en op zolder en die zijn belangrijk voor haar, ze is namelijk zeer slecht horend. Mijn buurvrouw zelf heeft al diverse keren contact opgenomen met KPN, en KPN zelf zegt dat dit onmogelijk is (wat mij zeer stug lijkt).

Nou heb ik gekeken in wat voor situatie ze zit. Haar pakket bestaat uit een KPN Experia Box, met een digitale TV box. Haar ISRA zit via het stopcontact aangesloten op de Experia box. Vanuit de Experia Box gaat er kabel met een RJ11 stekker naar een 'aansluitdoosje (zoals KPN het noemt)',

Op de RJ11 connector in het aansluitdoosje, zitten 4 draden (rood, blauw, wit, en geel), en momenteel zijn in het aansluitdoosje alleen de rode, en blauwe draad aangesloten. In het aansluitdoosje, loopt er ook een kabel naar de telefoon in de keuken, hiervan zijn de rode, en blauwe draad aangesloten.

Nou zit er naast het aansluitdoosje, de kabel van de aansluitingen boven, en op zolder. Die kabel bestaat uit (een draad rood, een draad blauw, een draad oranje, en een draad groen). Nou is de groene kabel afgeknipt tot de mantel. Dus houd ik eigenlijk nog maar 3 draden over. Nou heb ik geprobeerd de rode draad, met de blauwe draad aan te sluiten in het aansluitdoosje. Na dat ik dit had gedaan, was er geen gehoor bij beide telefoons (zoal boven als op zolder).

Toen heb ik geprobeerd de blauwe draad, en de oranje draad aan te sluiten, ook dit geeft geen gehoor bij beide telefoons.

Toen ik dit beide had geprobeerd, ben ik eens gaan kijken naar de aansluiting boven bij haar. Dit zit als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.cablers.nl/WebRoot/Store/Shops/Digiproof/MediaGallery/Guidion/Telefonie/ptt_contactdoos.jpg
De gele (aarde draad), is niet aangesloten. Hierbij mis ik ook de oranje draad en is de groen draad reeds afgeknipt tot de mantel. De andere 2 overige kabels zijn wel aangesloten zoals hierboven afgebeeld.

Nou is mij vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn buurvrouw alsnog gehoor heeft bij de telefoons boven, heb ik iets fout gedaan, moeten de verbindingen anders of is er ook nog een mogelijkheid dat dit echt niet mogelijk is met KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben natuurlijk geen helderziende, dus ik kan uit je beschrijving niet volledig gewaar worden hoe die kabel naar boven op de contactdoos beneden is aangesloten. De doos boven is correct aangesloten en alleen de rode en blauwe draad tellen, negeer de oranje draad, zit wel aangesloten maar heeft geen functie. Al met al is dit een manier van aansluiten uit de oude PTT-tijd.

Dan weer naar beneden. Zit daar net zo'n contactdoos? Zo ja, hoe zit de kabel naar boven daarop aangesloten? Op a' en b'? In dat geval is alles verklaarbaar, de kabel naar boven zit dan namelijk op de ouderwetse manier aangesloten. Als er geen stekker in zit, zijn a en a' resp. b en b' met elkaar doorverbonden en in die toestand werkt de telefoon boven.
Met het aanbrengen van de stekker worden de contactjes hiertussen uiteen geduwd en is de verbinding naar boven verbroken. Het oude PTT-beleid was namelijk dat ze niet wilden dat er twee toestellen parallel op een lijn mochten worden aangesloten. Dit vanwege de vroeger geringe belastbaarheid van de lijn. Er werd domweg vanuit gegaan dat dat ene toestel gewoon als dat nodig was verhuisde naar de andere locatie.

Kortom, ik vermoed dat het op die klassieke manier is aangesloten. Oplossing: Verhuis de rode en blauwe draden op a' en b' gewoon naar a en b. M.a.w. gewoon parallel aan wat daar al op zit. Als dat maar één toestel is, dan kan die tweede daar gerust parallel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Kan je buurvrouw niet beter een setje handhelds nemen? Die kan ze overal mee naartoe slepen, laadstation per etage en als ie leeg is, wissel je hem om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:26
Als het oude toestellen zijn kan je proberen b en eb met elkaar door te verbinden
of rood en geel.
(dit was vroeger voor een bepaald soort aansluiting)

[ Voor 8% gewijzigd door planB op 15-03-2015 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 16:47
Het is al even geleden dat ik zo'n netwerkje heb aangesloten, ik zelf heb ook achter een experia box destijds meerdere telefoons gehad. Heb net even archeologisch onderzoek gedaan onder in mijn meterkast. Ik heb de telefoons op de verschillende verdiepingen destijds parallel aangesloten en dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
experiabox is te zwak om meerdere logge (lees toestellen die stroom van de lijn nodig hebben ) toestellen of een extra bel aan te kunnen sturen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Was er niet iets met aansluitfactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

Speedmaster

Make my day...

Even snel en simpel uitgelegd:

ISRA - rode & blauwe draad van ISRA naar grijze DSL poort Experiabox.
Telefoon 1 - rj11 connector moet in groene telefoonpoort 1 van de Experiabox
Telefoon 2 - rj11 connector moet in groene telefoonpoort 2 van de Experiabox

GEEN aftakkingen maken tussen ISRA en Modem voor telefoon, wanneer je dat namelijk doet zal je telefoon NIET werken.

Mocht dit niet duidelijk zijn laat het dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ Speedmaster,
Vergeet niet er even bij te zetten dat je bij gebruik van beide telefoon poortjes je deze wel even in het modem moet instellen.
Een nadeel (of voordeel ) hiervan is dat je doorgaans pas in gesprek bent als BEIDE toestellen in gesprek zijn .

@Jordy.T ,
Meer toestellen parallel is zeker mogelijk maar je dient wel rekening te houden met de aansluit factor.
Een te hoge aansluit factor kan de Experia Box telefoon poort slopen.
Daarom dus beste modernere toestellen (zeker niet meerdere T65) aansluiten.

Over de aansluiting parallel :
Aansluit doosje ergens bevestigen waar beide kabels van boven beschikbaar zijn
aansluit doosje open schroeven schroef op a los en de 2 rode draden + de rode die er al zat bevestigen.
Zelfde met b maar dan de blauwe draden.
Aansluit doosje weer dicht schroeven.
kabel Rj11 in Experia en in aansluit doosje en telefoon beneden in aansluit doosje.
Dan moet het werken.

PS als je toch vanwege versterker in T65 er meerdere aan wilt sluiten dan ontkoppel alle bellen en gebruik elektroniche extra bellen met lagere aansluit factor (eventueel met eigen stroom voorziening).

[ Voor 9% gewijzigd door theuser op 15-03-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
@planB:
Dit is alleen voor de bel, met EB niet aangesloten werkt de telefoon volledig, hij rinkelt alleen niet als er gebeld wordt.
Maar dit is alleen bij oude telefoons, vaak nog met draaischijf, die sowieso niet/slecht werken met een experiabox.
O.a. omdat je slecht verstaanbaar bent omdat de koolstofmicrofoons oud zijn, dus slechter werken en daarboven een lager signaal geven wat de experiabox niet snapt wat resulteert in slecht verstaanbaar zijn.

Qua telefoonlijnen, gewoon allemaal parallel knopen op rood en blauw, moderne toestellen zijn 4 stuks op een experiabox normaal geen probleem.
Als je slechthorend bent neem ik aan dat je allang telefoons vervangen hebt door moderne electronische die gewoon een stuk betere audiokwalitet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
planB schreef op zondag 15 maart 2015 @ 00:52:
Als het oude toestellen zijn kan je proberen b en eb met elkaar door te verbinden
of rood en geel.
(dit was vroeger voor een bepaald soort aansluiting)
Nou, bepaald soort aansluiting. Het was vroeger de algemene aansluiting. Zonder dat lusje werkte de telefoon wel, alleen de bel bleef stil, meer niet. In dit verhaal is dat niet relevant en op de afbeelding die TS van de contactdoos plaatste is EB (betekent gewoon Extra Bel) dan ook niet aangesloten. Alleen bij een ouderwets toestel zoals de T65 is dit nog nodig. Alleen werken die niet meer op de huidige elektronische toon-kies apparatuur.
In plaats van dat lusje kon je desgewenst een extra bel plaatsen, die dan in serie stond met de inwendige bel.
OldSchoolPhoto schreef op zondag 15 maart 2015 @ 07:34:
Het is al even geleden dat ik zo'n netwerkje heb aangesloten, ik zelf heb ook achter een experia box destijds meerdere telefoons gehad. Heb net even archeologisch onderzoek gedaan onder in mijn meterkast. Ik heb de telefoons op de verschillende verdiepingen destijds parallel aangesloten en dat werkte prima.
jbhc schreef op zondag 15 maart 2015 @ 10:14:
Was er niet iets met aansluitfactor?
Ja, en dat hield en houdt nog steeds in dat maar een beperkt aantal (destijds twee) toestellen (of apparaten zoals de huidige extra bel die gewoon parallel staat in plaats van als vroeger in serie) op één lijn mogen. De ouderwetse kiezerapparatuur in de telefooncentrales waren daar nogal gevoelig voor, een te grote belasting gaf aanleiding tot het niet meer functioneren daarvan. Vandaar het in mijn vorige bericht omschreven principe dat destijds per aansluiting maar één toestel mocht worden aangesloten. Bovendien was het zelf knutselen niet toegestaan.

Edit:
Tegenwoordig totaal niet meer van toepassing, maar misschien wel vermeldenswaard, is ook het praktische bezwaar dat vroeger gold om de toenmalige toestellen gewoon parallel te zetten. Dat was met het toen alom gebruikte pulskiezen het meerinkelen van de bel op het andere toestel. Je zal maar lekker liggen te pitten en je huisgenoot telefoneert op de andere telefoon. Nu stoor je elkaar helemaal niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 15-03-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Pizza_Boom schreef op zondag 15 maart 2015 @ 00:48:
Kan je buurvrouw niet beter een setje handhelds nemen? Die kan ze overal mee naartoe slepen, laadstation per etage en als ie leeg is, wissel je hem om.
Dit hebben we ook al na gekeken, maar de telefoon die ze vanuit KPN heeft is handheld en die is ze al de hele tijd kwijt, en dat in combinatie met haar slechthoorendheid, leid het vaak dat ik de telefoon kan gaan zoeken :9
theuser schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:13:
@ Speedmaster,
Vergeet niet er even bij te zetten dat je bij gebruik van beide telefoon poortjes je deze wel even in het modem moet instellen.
Een nadeel (of voordeel ) hiervan is dat je doorgaans pas in gesprek bent als BEIDE toestellen in gesprek zijn .

@Jordy.T ,
Meer toestellen parallel is zeker mogelijk maar je dient wel rekening te houden met de aansluit factor.

aansluit doosje open schroeven schroef op a los en de 2 rode draden + de rode die er al zat bevestigen.
kabel Rj11 in Experia en in aansluit doosje en telefoon beneden in aansluit doosje.
Dan moet het werken.

PS als je toch vanwege versterker in T65 er meerdere aan wilt sluiten dan ontkoppel alle bellen en gebruik elektroniche extra bellen met lagere aansluit factor (eventueel met eigen stroom voorziening).
toon volledige bericht
theuser schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:13:
@ Speedmaster,

@Jordy.T ,

Dan moet het werken.

toon volledige bericht
Ik heb het net eens aangesloten zoals je hebt vermeld. Helaas deden de telefoons het nog steeds niet. Nou heb ik net even de kabels getest, en blijkt er een kabelbreuk ergens in de draad te zitten :/ geen wonder dat het niet werkt 8)7
Ik ga dus maandag een nieuwe rol kabel halen, en de bestaande kabel vervangen. Hopelijk gaat het dan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

Speedmaster

Make my day...

En even als simpele test, plug je telefoon even met een kort kabeltje in je telefoon poort.
Indien poort 2 geactiveerd moet worden dient dit in het modem aangepast te worden.
Laat even weten of dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Afhankelijk van hoe de kabel ligt is het soms echt een rotwerk de kabel te vervangen.

Als alleen rood of blauw stuk is, gewoon de ongebruikte oranje eronder draaien en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:27:
Afhankelijk van hoe de kabel ligt is het soms echt een rotwerk de kabel te vervangen.

Als alleen rood of blauw stuk is, gewoon de ongebruikte oranje eronder draaien en klaar.
Precies, als die wel gewoon nog heel zijn... alleen dan wel even duidelijk maken voor een volgende dat het met die reden is :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SA007 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:27:

Neem dan gelijk or/wt in plaats van rd/bl die horen bij elkaar, dat is wel zo netjes.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Jordy.T schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:45:

Ik heb het net eens aangesloten zoals je hebt vermeld. Helaas deden de telefoons het nog steeds niet. Nou heb ik net even de kabels getest, en blijkt er een kabelbreuk ergens in de draad te zitten :/ geen wonder dat het niet werkt 8)7
Ik ga dus maandag een nieuwe rol kabel halen, en de bestaande kabel vervangen. Hopelijk gaat het dan werken.
Beide kabels ?
Normaal gesproken gaan kabels binnen niet uit zichzelf defect.
Mag hopen dat je de kabels wel netjes gestript hebt!!
Je aansluit doosje ziet er dan ongeveer uit al de aansluiting boven maar dan met 2 aders en een vorkje op de 2 aansluitingen.
Is er verbouwd waardoor kabels beschadigd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
theuser schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Beide kabels ?
Normaal gesproken gaan kabels binnen niet uit zichzelf defect.
Mag hopen dat je de kabels wel netjes gestript hebt!!
Je aansluit doosje ziet er dan ongeveer uit al de aansluiting boven maar dan met 2 aders en een vorkje op de 2 aansluitingen.
Is er verbouwd waardoor kabels beschadigd zijn?
Beide draden waren inderdaad kapot. Ik had ze wel netjes aangestript.

De kabel blijkt eerst onder het huis door te lopen, en vervolgens naar boven. Nou hebben muizen/ratten/? aan de kabel te hebben lopen knagen, en is de kabel kapot gegaan :|

In ieder geval werkt nu alles naar behoren. Bedankt allemaal (ook namens mijn buurvrouw).
Pagina: 1