CHKDSK uitvoeren zonder boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Sinds de notebook in stand-by uitviel vanwege stroomgebrek, krijg ik bij boot elke keer een blue screen met "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" als error. In principe niks ernstigs, is oplosbaar door chkdsk uit te voeren las ik. Nu zijn er een aantal manieren om chkdsk uit te voeren, zoals 1. selecteren tijdens het booten, 2. uitvoeren vanaf Windows CD, of 3. via command.com/MS-DOS. Helaas zijn die 3 manieren allemaal niet mogelijk bij deze notebook omdat 1. ik blue screen krijg nog voordat chkdsk geladen is, 2. de cd/dvd drive stuk is en 3 de blue screen zich ook voordoet voordat MS-DOS geladen is.
Hard disk is helaas een IDE(pin)aansluiting, dus ik kan deze niet aan mijn SATA-adapter hangen om te herstellen.

Is er nog een andere manier om chsdsk uit te voeren, zodat ik de boot device kan herstellen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:20
Booten vanaf USB stick met windows installer erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
reiniero schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:04:
Booten vanaf USB stick met windows installer erop?
Ik ben bang dat het BIOS dit niet ondersteunt, ik zie het in ieder geval niet in het BIOS- of boot-menu staan. Ik kan het ook niet als boot device selecteren. :(

Kan ik evt. niks met network boot doen?

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 14-03-2015 19:19 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29

BLACKfm

o_O

Als de bios het niet ondersteund is het handig te weten uit welk jaar deze laptop komt, want bios boot gaat volgens mij al vele jaren goed. En een beetje laptop heeft dat wel.

Als het niet in de bios staat is er wellicht tijdens de POST een bericht die zegt dat je een bepaalde F toets in moet drukken voor boot opties.

Als je optische drive het niet doet moet je gewoon een andere kopen of als je meedere laptops hebt kijken of ze uitwisselbaar zijn. En uitwisselbaar is dan of de aansluiting hetzelfde is, het frontje is meestal niet universeel, en kan soms dus niet zomaar in een andere laptop geschoven worden. Het frontje kun je echter gewoon omwisselen.

En als laatste poging wellicht de laptop schijf (mits SATA) gewoon aan een PC hangen en daar de controle op uitvoeren.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Idd hdd in een PC hangen, als het niet stat is maar zo'n oude lapto ide hdd, dan heb je daar wel een converter voor nodig. Een beetje pc-dokter achting zaakje heeft die wel. Dat ziet er zo uit:

http://www.laptoprepair10...rive-to-desktop-computer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Blue screen,
misschien in de bios voor je harde schijf controller de AHCI uitzetten. Misschien dat dos niet de driver voor dit heeft. ide kiezen.

Later als pc werkt wel de AHCI weer aanzetten, AHCI bevind zich bij instellingen van de schijf AHCI/sata/ide/raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Maak een opstartbare Hiren'sBoot (cd 15.2) met Rufus downloads: Rufus 2.0.639
USB in de notebook, hit F12 of F10 et voilà, een hele hoop test/repair tools tot je beschikking.
Je kunt ook een microXP starten en kijken of je schijf dan wel in de Verkenner zichtbaar word, uiteraard kan je vanaf hier ook schijfcontrole toepassen.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Het beste is gewoon een 2,5" IDE - > USB converter aan te schaffen en vervolgens chkdsk op een andere machine starten.
Andere iets duurdere optie is gewoon een nieuwe IDE optical aanschaffen
Pagina: 1