Toon posts:

CV houtkachel aansluiting advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hark 88 WW GT / HGT ECOplus aangesloten op een 500l hygiëne/tapwater buffervat. Voor het schema zie de tekening in deze link https://dl.dropboxusercon...67/schema_aansluiting.jpg

Ik zit met het volgende probleem. De houtkachel verwarmt het tapwater tot een graad of 70. Wanneer deze temperatuur is gehaald dan gaat een 3wegklep schakelenn om de vloerverwarming direct te verwarmen. Het cv water gaat niet met 70 graden door de vloerverwarming want dit wordt terug gekoeld.
Het probleem is dat er een Honeywell klep tussen de vloerverwarming zit en de ketel en tapwatervat. Bij warmtevraag vanuit de thermostaat dan gaat de klep open waarna de klep de intergas cv ketel bedient.

Een belangrijk aspect van mijn cv systeem is dat het weersafhankelijk regelt (ik ben er niet tevreden over).
Als de 3wegklep bedient wordt bij het buffervat dan moet ik de Honeywell klep met de hand bedienen (kan maar half) maar dan gaat de vloerverwarming wel stromen. Maar nu wil het ook zo zijn dat dan de klep een signaal stuurt naar de Intergas ketel waarbij deze ook warm cv water gaat leveren. Naast dat dit omslachtig is, heb ik ook nog onnodig gas verbruik op de cv ketel (als dat ook al niet zo is bij het weersafhankelijk stoken).

Als ik simpelweg het signaal van de 3wegklep doorstuur naar de Honeywell klep dan ben ik er nog niet. Kan ik eventueel het warme cvwater na het buffervat op de Intergas cvketel aansluiten?
Of zijn er andere oplossingen.

Wie kan mij van goed advies voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Wat voor buffer heb je met hoeveel spiralen, zoals in schema een ERR of een ER (of ander type)?

Voor schakelen 3W-klep is het alleen opwarmen van WW-buffer, na schakelen zit je met 2 pompen in het circuit voor zelfde verbruiker en kun je de warmte niet kwijt (temp loopt abrupt op bij geen warmte vraag vloerverwarming).
Als je een 2e spiraal hebt zoals in schema 500-ERR, kan je deze opnemen in de retour van de CV via een mix ventiel en heb je met 500ltr de nodige buffering, mits je CV ketel meespeelt (regeling bij warmtevraag op delta T retour temperatuur), met 3W-klep is dan spiraal te bypassen als houtCV niet brandt

Edit: 3W-klep voor wel of niet opnemen van spiraal in retour-CV, schakel je met 'n dompeltemperatuur sensor in WW-buffer op bijv 70graden, wel elk circuit met eigen expansievat en veiligheid

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 14-03-2015 18:27 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanahee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo, ik zou graag de installatie tekening willen inzien, als dat mogelijk is. Sta op het punt een soortgelijke opstelling te maken. HARK 88WW GT ECOplus.
alvast dank
Remco