vraagje over bios settings videokaart

Pagina: 1
Acties:

• 0zzy67
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik heb een 750 Ti en draai dit op een Gigabyte GA-MA790X-UD4 wat ik toch nog steeds een fijn plankje vind, ondanks dat ik geen echte hardware tech ben. Weekje terug heb ik Win 7 opnieuw geinstaleerd via USB, waardoor ik in de BIOS de boot moest veranderen toen zag ik dat ik de hele tijd onder PEG en niet PEG1 draaide met mijn videokaart.

PEG : pci vga
PEG1 : pci express

Nu ik niet meer kan nagaan of dit nadelen had voor de x16 PCIe omdat er al een nieuwe windows op zit is mijn vraag doordat ik in de BIOS de setting verkeerd had beinvloed dat ook de videokaart en zoja in welke mate ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die PEG zal daar aangeven welke poort als eerste gebruikt moet worden voor je display. Als je er maar 1 videokaart in hebt zitten dan maakt dat verder niets uit.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
ff uit de handleiding:

Express graphics card.
PCI Slot Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
PEG Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX16_1 slot as the first display.
PEG1 Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX8_1 slot as the first display.

Als jij je video kaart in de bovenste PCIE 16x (PCIEX16_1) slot hebt zitten moet hij op PEG staan.
Heb je hem in de tweede PCIE 8x (PCIEX8_1) dan op PEG1.

PCI slot is voor kaarten uit de oudheid.

Dus je instelling staat goed als je video kaart in de bovenste grote PCIE slot zit.
En in beide sloten zal je geen problemen ondervinden.

• 0zzy67
SpiriTNL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:08:
ff uit de handleiding:

Express graphics card.
PCI Slot Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
PEG Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX16_1 slot as the first display.
PEG1 Sets the PCI Express graphics card on the PCIEX8_1 slot as the first display.

Als jij je video kaart in de bovenste PCIE 16x (PCIEX16_1) slot hebt zitten moet hij op PEG staan.
Heb je hem in de tweede PCIE 8x (PCIEX8_1) dan op PEG1.

PCI slot is voor kaarten uit de oudheid.

Dus je instelling staat goed als je video kaart in de bovenste grote PCIE slot zit.
En in beide sloten zal je geen problemen ondervinden.
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16_1)
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8_1) (Note 3)
(The PCIEX16_1 and PCIEX8_1 slots support ATI CrossFireX™ technology and conform to PCI Express 2.0 standard.)
3 x PCI Express x1 slots
2 x PCI slots

ja hehe PCI is echt oudheid geloof dat de GA-MA790X-UD4 er nog 1 op zitten had maar dit plankje werkt nog steeds heel fijn. En voor wat ik doe ermee thuis is het meer dan genoeg maar wil toch nog een beetje upgraden met een andere videokaart en processor + SSD, de DDR2 word een klein probleem om daar een goed setje van 8 gig voor te krijgen. Meh dus moet ik nu de PEG1 terug zetten naar PEG als ik het goed lees van je ?

[ Voor 13% gewijzigd door 0zzy67 op 14-03-2015 16:19 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:35
0zzy67 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:17:
[...]

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16_1)
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8_1) (Note 3)
(The PCIEX16_1 and PCIEX8_1 slots support ATI CrossFireX™ technology and conform to PCI Express 2.0 standard.)
3 x PCI Express x1 slots
2 x PCI slots

ja hehe PCI is echt oudheid geloof dat de GA-MA790X-UD4 er nog 1 op zitten had maar dit plankje werkt nog steeds heel fijn. En voor wat ik doe ermee thuis is het meer dan genoeg maar wil toch nog een beetje upgraden met een andere videokaart en processor + SSD, de DDR2 word een klein probleem om daar een goed setje van 8 gig voor te krijgen. Meh dus moet ik nu de PEG1 terug zetten naar PEG als ik het goed lees van je ?
Als het goed is maakt het niets uit waar hij op staat.
Hij geeft voorrang aan de kaart die jij opgeeft. Als je maar 1 kaart in je systeem hebt maakt het niets uit.
Zie het als de oude IDE schijven waar je master en slave moest instellen.

De tekst zegt het al 'Sets the .... graphics card as the first display'

• 0zzy67
SpiriTNL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:24:
[...]

Als het goed is maakt het niets uit waar hij op staat.
Hij geeft voorrang aan de kaart die jij opgeeft. Als je maar 1 kaart in je systeem hebt maakt het niets uit.
Zie het als de oude IDE schijven waar je master en slave moest instellen.

De tekst zegt het al 'Sets the .... graphics card as the first display'
Okay dat is duidelijk nu van jullie beiden, komt er nu wel een vervolg vraag overheen nu will ik toch upgraden naar een iets grotere videokaart nu heb ik een 750Ti erin. Vraag is nog zo een 750Ti kaartje erbij kopen en dan wel op de peg en peg1 settings letten of een single videokaart hoger dan 750Ti inverband met prijsverhouding 2e 750Ti....

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
Als je performance wou had je nooit een 750TI moeten halen: dat ding is alleen goed in de performance/watt.

Een tweede ernaast prikken zou ik niet doen, aangezien het vaak een driver nachtmerrrie is om sli/crossfire met alles lekker te laten werken. Aangezien je mobo nog uit het AM2 tijdperk komt heb ik het gevoel dat upgraden van je gpu weinig zin gaat hebben aangezien je cpu zeer waarschijnlijk toch de bottleneck is.

Welke cpu heb je atm?

• 0zzy67
Ardjee schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:34:
Als je performance wou had je nooit een 750TI moeten halen: dat ding is alleen goed in de performance/watt.

Een tweede ernaast prikken zou ik niet doen, aangezien het vaak een driver nachtmerrrie is om sli/crossfire met alles lekker te laten werken. Aangezien je mobo nog uit het AM2 tijdperk komt heb ik het gevoel dat upgraden van je gpu weinig zin gaat hebben aangezien je cpu zeer waarschijnlijk toch de bottleneck is.

Welke cpu heb je atm?
op dit moment nog met een AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ maar ik heb net een AMD Phenom II X6 1100T Black Edition op de kop getikt dit kan op dit plankje maar is echt het uiterste BIOS is geflashed naar laatste REV... dus wat dan erna ik ga echt nog niet 800 euri neertellen voor een 780Ti wat beter is dan mijn 750Ti maar beetje buiten bereik will toch wat meer rekencores/cudas dan huidig maar wil geen sapphire omdat ik deze steeds flik niet door het overklokken maar ik heb gewoon altijd pech met deze kaarten.

• Ardjee
Met een X6 zou een upgrade naar een iets sterkere gpu nog wel een gokje waard kunnen zijn, maar er is altijd nog de kans aanwezig dat je cpu gaat bottlenecken...

Misschien nog wel belangrijker dan je cpu is je huidige voeding? Wat voor model is dat? Met een beetje pech moet die ook nog vervangen worden.

• 0zzy67
Ardjee schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:59:
Met een X6 zou een upgrade naar een iets sterkere gpu nog wel een gokje waard kunnen zijn, maar er is altijd nog de kans aanwezig dat je cpu gaat bottlenecken...

Misschien nog wel belangrijker dan je cpu is je huidige voeding? Wat voor model is dat? Met een beetje pech moet die ook nog vervangen worden.
De voeding is toen vervangen naar een 650watt die draait perfect, het is gewoon over het algemeen heb ik gewoon pech met sapphires geen idee waarom ben geen over klokker.

de huidige CPU heeft een verbruik van

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3000MHz 1MBx2 Windsor 90nm F3 89W 2000 F1

de upgrade word

AMD Phenom II X6 1100T 3300MHz 512KBx6 6MB Thuban 45nm E0 125W 4000 F7D

Met 650 watt zou ik niet in de problemen moeten komen, dus dan is nu de vraag welke videokaart dan huidige 750Ti zonder dat het een rib uit mijn lijf word hoef echt geen top max cudas te hebben maar meer als huidige 640 cudas verdubbeling is meer als genoeg voor me.

[ Voor 10% gewijzigd door 0zzy67 op 14-03-2015 17:12 ]

• Ardjee
650 watt van welk merk? Niet elk merk is even betrouwbaar (google eens naar wat reviews van MS-TECH voedingen, hun 750 watt voedingen willen soms al eens ontbranden bij 500 watt belasting)

• 0zzy67
Ardjee schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:21:
650 watt van welk merk? Niet elk merk is even betrouwbaar (google eens naar wat reviews van MS-TECH voedingen, hun 750 watt voedingen willen soms al eens ontbranden bij 500 watt belasting)
pff kon de doos niet vinden dus even de kast open blijkt de voeding op de kop erin te zitten na wat ploegen in mijn kast eindelijk erachter ZM500/600/700-GLX van Zalman de 600 watt series

• Ardjee
Het is weliswaar een oude voeding, maar wel van een respectabele merk, dus daar hoef je je in ieder geval geen zorgen om te maken!

Ik weet niet wat je budget is, maar zoals ik al eerder zij zou ik er niets meer in steken dan een R9 280. Een r9 270 zou ook nog wel kunnen, maar dan lever je wel weer iets in op VRam. Let wel op dat wanneer je deze upgrade uitvoert je je drivers fatsoenlijk deinstalleerd.
(in safe mode opstarten, uninstallen, Voor de zekerheid DDU draaien : http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html . Rebooten. Pc uitzetten, nieuwe kaart erin en dan pas de AMD drivers installeren)

• 0zzy67
Ardjee schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:49:
Het is weliswaar een oude voeding, maar wel van een respectabele merk, dus daar hoef je je in ieder geval geen zorgen om te maken!

Ik weet niet wat je budget is, maar zoals ik al eerder zij zou ik er niets meer in steken dan een R9 280. Een r9 270 zou ook nog wel kunnen, maar dan lever je wel weer iets in op VRam. Let wel op dat wanneer je deze upgrade uitvoert je je drivers fatsoenlijk deinstalleerd.
(in safe mode opstarten, uninstallen, Voor de zekerheid DDU draaien : http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html . Rebooten. Pc uitzetten, nieuwe kaart erin en dan pas de AMD drivers installeren)
deze voeding is erg stabiel ondanks dat het al een bejaarde is. En dit is ook waarom ik nu vraag duidelijk waarnaar ik nu moet gaan zoeken, er staat op dit forum zoveel info dat het hiermee stukken makkelijker word de zogenaamde bomen door het bos syndroom :P Met drivers en volgorde geen probleem maar de opfrissing van de volgorde van jou heb ik gelijk bewaard. Ik hoef echt geen high end videokaart te hebben .Maar het is nu wel even handy dat ik weet waar ik op moet gaan letten.

Nu dit uit de wereld is ffkes verder ploegen want will ook SSD en DDR2 upgraden laatste is een probleem om een leuk 8 gig setje te vinden Mhz 800 met nieuwe CPU kan ik tot 1200 Mhz maar die kan ik nergens krijgen.. Wat de oude CPU bottleneck aangaat je heb me gelijk wat geleerd omdat ik dit meemaak maar dan in mijn browser waar de CPU load soms bijna maximaal is....dus voor allen die gepost hebben hier _/-\o_

Dit is verhouding op dit moment van mijn systeem op verschillende vlakken is er zeker mogelijkheid van upgraden, voor de videokaart is op dit moment met de X2 cpu het maximale bereikt met de X6 zal dit veranderen als ik dat goed lees. dat kan ik pas zien op het moment dat ik de nieuwe x6 erin heb en dan weer deze test doe.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2wrkj6p.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door 0zzy67 op 14-03-2015 19:42 ]

Pagina: 1