Twijfel tussen ACER en MSI laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661108

Topicstarter
Ik ben op zoek gegaan naar een laptop ter vervanging van mijn huidige laptop. Dit zijn de specificaties van de laptop die ik op het moment in bezit heb:

Dell XPS 17 L702X
Intel Core i7-2670QM @2.2 GHZ tot 3.1GHZ (nog steeds hoogscorend bij diverse benchmarks)
6GB RAM geheugen
2x HDD 500GB 7.200rpm
Intel HD Graphics 3000
Nvidia Geforce GT555M
Windows 7 Home Premium

Nu ben ik gaan zoeken naar een laptop voor maximaal €1000,- die in alle opzichten gelijk is aan of beter is dan mijn laptop nu. Het ging echter met name om de grafische kaart. Er zijn twee laptops over gebleven waar ik nu een keuze tussen moet maken en hoewel de Acer over het algemeen betere specs heeft schijnt het een niet al te degelijk merk te zijn terwijl MSI bekender staat om het maken van degelijke laptops.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt aangekocht zodat de grafische kaart weer iets meer van deze tijd is. Ik heb echter niet het beste van het beste nodig want de games die ik wil gaan spelen op de laptop zijn als volgt:
  • Emergency 5
  • Total War: Atilla
  • Civilization
  • Cities XL en Skyline
  • Sims 4
  • Meer van dit soort build- en strategische spellen die over het algemeen gebruik maken van top-down en bird-eye view
Wat is je budget?
Het budget ligt op een uiterst maximum van €1000,-. Beide laptops voldoen hieraan en bedragen €999,- en €989,-. De Acer heeft betere specificaties terwijl de MSI een betere reputatie heeft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop wordt veelal thuis gebruikt terwijl deze op een bureau staat en aan het lichtnet ligt. Batterijduur is dus niet zo heel erg van belang want als ik de laptop meeneem heb ik ook altijd de accu mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn absolute voorkeuren qua componenten gaan uit naar Intel en Nvidia. Verder moet het besturingssysteem van Windows zijn waarbij het niet uitmaakt of het Windows 7 of 8 is.

Mijn voorkeur qua laptopmerk ligt in deze bij MSI maar dit is puur gegrond op horen van.

Tussen welke laptops is de keuze en wat zijn de specificatie verschillen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire V17 Nitro VN7-791G-576X€ 989,05€ 989,05
1MSI Gaming Series GE70 2PC-272NL€ 999,-€ 999,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.988,05

MSI Gaming Series GE70 2PC-272NL
€999,-
Intel Core i7-4710HQ @ 2.5GHZ - 3.5GHZ
8GB RAM geheugen
1TB HDD 7.200rpm
17,3" 1920x1080 Mat scherm
Geforce GTX 850M

ACER Aspire V17 Nitro VN7-791G-576X
€989,-
Intel Core i5-4210H @ 2.9GHZ - 3.5GHZ
8GB RAM geheugen
1TB Hybrid-HDD 5.400rpm
17,3" 1920x1080 Mat scherm
Geforce GTX 860M

Vetgedrukte tekst betekend dat dit de betere specificatie is ten opzichte van de concurrerende laptop. In deze prijsklasse zijn weinig laptops te vinden die beter zijn dan deze twee laptops als ik kijk naar wat aansluit op mijn wensen. Ik wil sowieso graag een 17,3" scherm en SSD maakt niet erg veel uit voor mij persoonlijk. Het grootste voordeel van de Acer is dat de grafische kaart beter is maar ik denk dat voor mijn gebruik de GTX 850M ook voldoende is gezien de soort games (zie lijst bovenaan) die ik ga spelen. Ik wil de spellen op hoge settings kunnen draaien bij een resolutie van 1920x1080 en 30fps is voor mij voldoende aangezien ik een console gamer ben en dus gewend ben aan zulke 'lage' frames.

Mochten er andere suggesties zijn dan hoor ik dit natuurlijk ook heel graag maar daarbij wil ik dus in ieder geval graag een groot scherm, een vergelijkbare videokaart als in deze twee laptops en eenzelfde of betere kwaliteit processor dan mijn huidige laptop.

Ik denk persoonlijk dat ik voor MSI moet kiezen die eigenlijk als grootste nadeel heeft dat er geen SSD of zelfs een Hybride HDD aanwezig is. Beide laptops vind ik er mooi uitzien dus dat maakt niet erg veel uit maar zoals ik al zei hoor ik niet al te goede verhalen over Acer en daarom denk ik dat ik deze niet moet kiezen ookal heeft deze marginaal betere specificaties. Ik hoor heel graag jullie mening voordat ik een keuze maak. Laat het mij weten als er meer informatie van mijn kant nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 12:21
Als je zelf nog een licentie hebt liggen voor windows kan je voor deze prijklasse ook nog een BTO laptop overwegen. Ik zag dat je via laptopplus voor ongeveer nog dezelfde prijs dan kan kiezen voor een kleine ssd een sshd of hdd. Dan heb je een laptop met 4700hq en gtx 860m.

pricewatch: BTO X-Book 17CL58 GTX860

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas heb ik geen licentie liggen hier. ik heb de BTO inderdaad ook al bekeken maar dit komt boven mijn budget uit met het besturingssysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLWE
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Volgens mij komen binnenkort de eerste laptops uit met de GTX950m en GTX960M. Die zullen ook rond jou budget vallen en dacht ik iets sneller dan de huidige kaarten die jij op het oog hebt. Misschien het wachten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zijn nu laptops te vinden met GTX 950M aan boord en die zijn op zijn minst rond de €1299,-. Ik denk niet dat de laptops die nieuw uitkomen met deze videokaarten goedkoper zullen zijn en zeker geen €1000,-. Heel misschien dat de oudere laptops wel in prijs gaan dalen maar dat duurt denk ik nog even. Wel bedankt voor de tip maar ik denk dat ik er niet op ga wachten op het moment.

@iedereen
Ik ben blij met de adviezen en stel het erg op prijs dat jullie reageren op in mijn topic maar helaas wordt er niet gereageerd op mijn vraag. Ik krijg tot nog toe antwoorden waar ik niet om vraag hoewel ik begrijp dat jullie het goed bedoelen. Wat ik echter gewoon graag wil weten:

Welk merk is degelijker en heeft een betere algemene reputatie? Acer of MSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:39
Als een gtx 850m voldoende is zou je ook voor een pricewatch: Asus N751JK-T7255H kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 22:30
JLWE schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:47:
Volgens mij komen binnenkort de eerste laptops uit met de GTX950m en GTX960M. Die zullen ook rond jou budget vallen en dacht ik iets sneller dan de huidige kaarten die jij op het oog hebt. Misschien het wachten waard?
Alleen zijn de 950 en 960 rebrands van de 850 en 860 en geen echte nieuwe maxwell chips alleen een iets hoger core clock.

Ik zou dan eerder wachten op de 950/960 en dan toch een 850/860 op dat moment kopen omdat ze goed koper zijn.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@X2X2X

Het enige nadeel van die laptop is dat het GTX850M met DDR3 is i.p.v. GDDR5 wat MSI bijvoorbeeld wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Anoniem: 661108 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 01:40:
@X2X2X

Het enige nadeel van die laptop is dat het GTX850M met DDR3 is i.p.v. GDDR5 wat MSI bijvoorbeeld wel heeft.
Dat ga je waarschijnlijk toch niet nodig hebben bij de games die jij speelt. Daarnaast heeft de Asus een goede koeling en bouwkwaliteit. Beter dan de MSI durf ik wel te zeggen. Dus ook op de langere termijn lijkt de Asus mij een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:12
In de Asus kun je heel makkelijk een ssd bij plaatsten zelfs een nog snellere pci e ssd mocht je dit willen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Welk merk is degelijker en heeft een betere algemene reputatie? Acer of MSI?
Dat is een moeilijke vraag. Acer staat bekend als een vrij slecht merk, maar of dat terecht is is een tweede vraag.
Hun garantie en kwaliteitscontrole was jaren echt baggerslecht. Tegenwoordig is hun klantenservice super... kwaliteitscontrole weet ik niet. Mijn ervaring is dat ze veel waarde voor je geld bieden, maar dat ze dat compenseren door relatief slechte bouwkwaliteit e.d. (behuizing, touchpad, etc.).
Verder hoor ik bij winkels vaak dat Acers twee keer zo vaak terugkomen met defecten dan andere laptops.

Al met al zou MSI mijn voorkeur hebben, maar het is echt koffiedik kijken... Je kan met beide pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk voor de ASUS gegaan. Tot nog toe zeer tevreden met de aankoop ;) Bedankt voor jullie input en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:12
Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 22:30
X2X2X schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:49:
[...]

Dat ga je waarschijnlijk toch niet nodig hebben bij de games die jij speelt. Daarnaast heeft de Asus een goede koeling en bouwkwaliteit. Beter dan de MSI durf ik wel te zeggen. Dus ook op de langere termijn lijkt de Asus mij een betere optie.
Ik heb meer koeling problemen gehad met mijn Asus machine dan met een MSI GS60 tot nu toe. MSI koelt veel beter dan jij denkt, het probleem is met de 870M en 880M kaarten die worden gewoon veelste heet om in een laptop te gebruiken. Als je voor een top of the line GPU wil gaan in een laptop is het veel verstandiger om een 970M of 980M te kopen, deze zijn duurder maar worden ook veel minder warm en hebben betere prestaties dan de 800 serie.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
NC83 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:45:
[...]

Ik heb meer koeling problemen gehad met mijn Asus machine dan met een MSI GS60 tot nu toe. MSI koelt veel beter dan jij denkt, het probleem is met de 870M en 880M kaarten die worden gewoon veelste heet om in een laptop te gebruiken. Als je voor een top of the line GPU wil gaan in een laptop is het veel verstandiger om een 970M of 980M te kopen, deze zijn duurder maar worden ook veel minder warm en hebben betere prestaties dan de 800 serie.
Tsja dat was dan waarschijnlijk geen model uit de N serie. Natuurlijk zit er onderling verschil in modellen qua koeling maar de laatste modellen van Asus uit de N serie (vanaf de N56 uit 2012 zo ongeveer) staan bekend om hun goede koeling. Same voor bouwkwaliteit. Daarom raad ik de Asus ook aan.
Bovendien hebben we het hier over een 850 en 860M dus ik begrijp ook niet waarom je over de 870 en 880 kaarten begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan beamen dat de koeling inderdaad perfect zijn werk doet. Na een aantal uur een game te hebben gedaan is het gehele apparaat niet heet geworden en aan de zijkanten is het apparaat zelfs gewoon koud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:29
Ik lees een positieve review van jou over de laptop, maar is een dag in bezit niet te snel voor een review? Overigens veel plezier met je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@jopie

Ik begrijp je standpunt. Ik heb momenteel de review gegeven op wat ik tot nu meteen aan de laptop kan zien en opmerken. Het enige wat misschien nog zou kunnen veranderen is bijvoorbeeld dat de laptop opeens raar gaat doen en mankementen krijgt maar het is op het moment gewoon een zeer fijne en degelijke laptop. Mocht ik nog ergens tegen aan lopen dan wijzig ik de review ook nog wel ;)
Pagina: 1