Vraag over plug van schakelende voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Moet ik deze vraag als 'tweaker' wel stellen? Ik heb erover getwijfeld, maar geconcludeerd dat het beter is om een domme vraag te stellen dan helemaal niet te vragen en het verkeerd te doen :+ .

Zojuist heb ik een universele adapter gekocht. Er zijn verschillende voltages selecteerbaar en er zijn verschillende pluggen beschikbaar. De juiste dikte plug plaats je uiteraard op het uiteinde van de draad van de adapter zelf. Maar dit kan op twee manieren :). Ik heb 't als volgt gedaan (je ziet nu de beide zijden):

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yEsBzKvlppWemFzo4Lt1xLzw/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/n3XGms3yokwyr7eAzJs9JGdD/medium.jpg

Op de doos staat de volgende instructie:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rUpn5EAL2AI1f1ug7UCV0ndB/medium.jpg

Ok. De plus-min aanduiding op het uiteinde van de draad van de adapter is volstrekt nutteloos, want hoe je de plug er ook insteekt, plus en min corresponderen in beide gevallen niet.

Vandaar dat ik heb geredeneerd dat de instructie betekent dat de binnenkant plus moet zijn en de buitenkant min. Het tweede plaatje laat dit mijns inziens zien op de plug. Vervolgens heb ik aangenomen dat, omdat de plus-min aanduiding op het uiteinde van de draad van de adapter nutteloos is, de kant van het pijltje de juiste zijde is (mede omdat op de plug aan beide zijden een pijltje staat).

Welnu. Heb ik het zo goed gedaan? Het apparaat waar het op is aangesloten werkt in ieder geval en ik durf eigenlijk niet te testen wat er gebeurt als ik het plugje omdraai :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Behalve het pijltje staat de polariteit er ook bij... Dus kijk wat er op het plaatje staat waar de pijltjes van beide delen naar elkaar toestaan is hoe de polariteit zal zijn...

Bij foto 2 zie je buitenrand is Min, binnenkant is de Plus. Welk het meest voorkomende is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ja idd dat had ik gezien. Dan heb ik juist geredeneerd :).

Op de instructie had ipv dat minteken dus ook gewoon een pijltje moeten staan.

[ Voor 41% gewijzigd door Tommy The Cat op 14-03-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het polariteits-symbooltje op de plug aan de kant waar pijltje naar pijltje wijst, is wat je krijgt. Zoals ie dr nu in zit, krijg je dus plus binnen, min buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je twijfelt over de polariteit, meet het even na. Iedere tweakert zou imo een multimeter in huis moeten hebben. Een ding van €20 is ruim voldoende om af en toe iets te controleren.
Polariteit is trouwens bijna altijd (+) midden en (-) buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-10 16:17
Als het apparaat nu werkt, zou ik niet proberen de polariteit om te draaien.

De onderste afbeelding op de doos geeft inderdaad aan dat het buitenste contact (dat je kan aanraken) de - is, en dat de + vanbinnen zit. Dezelfde afbeelding kan je dikwijls ook op het apparaat zien, en anders op de originele adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Henk007 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:36:
Als je twijfelt over de polariteit, meet het even na. Iedere tweakert zou imo een multimeter in huis moeten hebben. Een ding van €20 is ruim voldoende om af en toe iets te controleren.
Polariteit is trouwens bijna altijd (+) midden en (-) buiten.
Voor dingen zoals dit meten heb je al genoeg aan eentje van 5 euro van de Gamma ofzo :)

Verder: gevaarlijke adapter, als het ding ooit eens losschiet en jij twijfelt hoe het zat, dan heb je kans dat je het apparaat sloopt.

Vastlijmen (drupje secondenlijm) of even streep zetten op beide delen zodat je weet hoe het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tommy The Cat schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:46:
Welnu. Heb ik het zo goed gedaan? Het apparaat waar het op is aangesloten werkt in ieder geval en ik durf eigenlijk niet te testen wat er gebeurt als ik het plugje omdraai :).
Als 't apparaat werkt heb je het goed gedaan. Omdraaien maakt dat je apparaat niet werkt. (Of stuk gaat maar die kans is klein.)

Zo simpel is dit soms :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommy The Cat schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:06:
Op de instructie had ipv dat minteken dus ook gewoon een pijltje moeten staan.
Inderdaad. De instructie is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Duwtje naar EL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Het is simpel, zorg gewoon dat de pijltjes naar elkaar wijzen en dat je de juiste polariteit hebt gekozen, dit is altijd de buitenkant aarde en de kern plus. Andersom heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

Bewaar de resterende plugjes goed, je weet nooit wanneer je ze nodig hebt en de vrouwelijke aansluiting op de draad naar de adapter is universeel, nog nooit problemen gehad met stekkertjes van andere voeding aansluiten. Je kan ook draden aan die stekkertjes solderen dus altijd nuttig :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

CyBeR schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:45:
Omdraaien maakt dat je apparaat niet werkt. (Of stuk gaat maar die kans is klein.)
Slecht advies imo. Als de fabrikant een beveiliging tegen ompolen heeft ingebouwd (een simpele diode volstaat hier) dan kan het inderdaad geen kwaad. Maar als de fabrikant besloten heeft om daar op te besparen kon je de magische rook wel eens laten ontsnappen...

Verder eens met de rest: de kant waar de pijltjes naar elkaar wijzen geeft de polariteit aan. En bij twijfel: meten = weten :)

[ Voor 12% gewijzigd door real[B]art op 16-03-2015 22:12 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Zelfs met diodes heb ik wel eens magische rook losgemaakt uit een batterijlader die ik omgepoold aansloot. Die 1N4007 die sluiting maakte vervangen en het liep weer :)

Weblog | Straling!

Pagina: 1