SSD voorzien van W8, dan weer uitbouwen en terug naar HDD

Pagina: 1
Acties:

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:28
Hoi,

Ik vraag me af of het volgende kan of dat er problemen bij komen kijken.
Huidig OS is W7 Pro legitiem exemplaar.

Ik bouw een SSD in, ontkoppel de HDD's (met W7 en data)
Wijzig de BIOS instellingen AHCI
Installeer W8, partitie van ca 230 GB (10%vrij)
Updaten naar W8.1
Uitbouw SSD, aankoppelen oude HDD met W7.
Terugzetten BIOS naar huidige instellingen

Feitelijk wil ik dus W8.1 op een nieuwe SSD zetten en deze in de kast leggen voor later gebruik. Daarna weer door op het oude systeem.

Gaat dit lukken?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Whut? Ja tuurlijk kan dat maar why??

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07
Dat kan met elke harde schijf, dus ook met een SSD. Maar ik ben ook zeer benieuwd naar waarom je dit zou willen :)

The devil is in the details.

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Plus dat langdurige opslag van een SSD met data zal leiden tot dataverlies op de SSD. In de kast leggen voor later (afhankelijk van hoe lang) lijkt me dus ook niet echt handig.

• Appeltjeeitje
Ik houd er rekening mee dat W8 mij niet bevalt. Dus heb ik daarmee een terugvalmogelijkheid.
Voor de update naar W10 eind dit jaar wil ik echter klaar zijn.

Is het reeel om te denken dat dataverlies al zal optreden binnen iets van een half jaar?

• Hahn
Als Windows 8 tegenvalt, dan stop je de SSD in de kast en ga je door op je HDD? Dat is toch zonde van de SSD :? Zet daar dan Windows 7 op, als Windows 8 tegenvalt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je een stuk hardware afschrijven als de software je niet bevalt? Dat slaat natuurlijk nergens op. Ga gewoon lekker die SSD gebruiken.

• Appeltjeeitje
Kan ook.
Maar eerst W8 installeren en dan kijken of ik nog wel naar W7 wil.
Zo ja dan moet ik kiezen, anders niet.

• Hahn
En dat kan prima, dus succes ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, dat kan me voorstellen. Maar waarom dan niet gewoon Die SSD blijven gebruiken? Ik zie geen enkele reden om nog een HDD te gaan gebruiken als je gewoon een SSD hebt liggen.

Verwijderd

Als je Windows 8 wilt testdriven waarom doe je dat dan niet virtueel?
Je kunt ook je HD of SSD opdelen in partities en een multi-boot systeem maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 12:28 ]

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Appeltjeeitje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:04:
Is het reeel om te denken dat dataverlies al zal optreden binnen iets van een half jaar?
De informatie hierover is wat uiteenlopend, maar onderstaande opmerking uit dit artikel leek me het meeste ter zake doend:
An SSD is not a good option for long-term storage, though.

How long an SSD can store data without power depends on a number of factors including the number of write cycles that have been used, the type of flash memory used in the drive, the storage conditions and so on. A white paper produced by Dell in 2011 (PDF link) stated that it could be as little as three months to as much as 10 years.

Many SSD manufacturers will list data retention either as part of the specification or the warranty for their drives. The JEDEC Solid State Technology Association sets the industry standard at one year for consumer drives.
Is dus sterk afhankelijk van het type SSD, de wijze van opslag etc. Een half jaar zou dus moeten lukken, maar ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties dat het zonde is om een SSD ergens in de kast te leggen en daarvoor in de plaats een HDD te blijven gebruiken.

WIndows 8.1 is nmm echt niet zo'n drama in het gebruik als vaak gesuggereerd, of reden om aan Windows 7 vast te houden en er een SSD aan op te offeren.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
ssd in de kast leggen en hdd gebruiken? beetje zonde van de ssd zoals al gezegd wordt.

Windows 8.1 kun je direct installeren. je hoeft niet eerst Windows 8 te installeren en dan updaten naar Windows 8.1. Waste of time (uitleg kan ik je wel geven indien nodig)

Ik zou gewoon Windows 8(.1) installeren, image maken en deze bewaren 'voor later' als het niet bevalt.
En als je toch Windows 7 wil blijven gebruiken, zou ik deze op de ssd installeren.

• Appeltjeeitje
Windows 8.1 draait inmiddels en m'n eerste indruk is dat ik niet terug ga naar 7.
De oude installatie zal ik nog een weekje laten staan voor ik de schijf vrijmaak.

Dank allemaal

Verwijderd

Weemism schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:33:
Plus dat langdurige opslag van een SSD met data zal leiden tot dataverlies op de SSD. In de kast leggen voor later (afhankelijk van hoe lang) lijkt me dus ook niet echt handig.
Dat geldt enkel voor speciale SSDs met ander NAND geheugen, of voor SSDs waarvan de NAND flink is versleten.

Een verse SSD heeft een retentietijd van minimaal 10 jaar en kan oplopen tot 100 jaar. Dit neemt snel af tot 12 maanden wanneer de MWI op 0% zit; dan is de SSD officiëel door zijn levensduur heen. Ga je daar overheen, dan kan de 12 maanden nog verder verkort worden.

Er bestaan echter ook speciale zakelijke SSDs die slechts 3 maanden retentietijd hebben; maar die zul je niet snel in consumentensystemen terug vinden.

Kortom: het valt wel mee dat je SSDs nog langdurig mag afkoppelen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Appeltjeeitje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:04:
Dus heb ik daarmee een terugvalmogelijkheid.
VHD-boot.
Pagina: 1