• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 13:14
Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

Ik zit al een tijdje te azen op een nieuwe camera omdat mijn 40D is overleden. Maar ik kom er niet helemaal uit, want moet ik nu voor een FF gaan of een crop-factor?

Ik doe voornamelijk macrofotografie en af-en-toe wat nightshots van de Rotterdamse skyline. Ook staat er voor volgend jaar een vakantie naar Italië gepland dus zal ik het een-en-ander aan natuurshots maken.
Tot zover lijkt het erop dat de 7Dmk2 het dan gaat winnen. Het AF-systeem is beter, hij is beter 'weathersealed' en de cropfactor lijkt voor veel mensen een lichte voorkeur te hebben voor macrofotografie.

Zelf beschik ik over de kitlens van de 40D (een EF-S lens, dus valt voor de 6D af), de 70 - 200L f/2.8 en de 100mm Macro f/2.8. Beide lenzen zijn dus lichtsterk, en als ik het FF vs. Crop topic erop nasla krijg ik iets betere lichtsterkte op een FF.

Als ik plaatjes bekijk dan wint de 6D het met kwaliteit van de afbeeldingen. De 7Dmk2 wint het echter op AF, robuustheid. Het FF gebeuren an sich spreekt met niet echt aan, althans ik zie daar voor mij op het eerste gezicht géén groot voordeel in. Maar de fotokwaliteit wél.
Nu kom ik van de 40D af, dus dan is de 7D2 sowieso een vooruitgang. Maar levert de 6D met mijn gebruik betere voordelen?

Kortom, het gaat me er niet echt om dat ik naar FF wil gaan, maar meer om de kwaliteit van de sensor en dus straks van mijn plaatjes. Het 'oude' AF-systeem weerhoudt me alleen een beetje om direct overstag te gaan. Iemand nog tips of een advies?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Cropfactor an sich is niet een voordeel bij macro, maar de pixeldichtheid. Je onderwerp krijgt meer pixels. Overigens geldt dit niet alleen voor macro maar ook voor onderwerpen op grotere afstand die je vast legt met een telelens. Sterker nog: de pixeldichtheid van je 40D is ongeveer hetzelfde als van de 6D, dus je kunt evenveel detail met dezelfde lenzen vastleggen als dat je nu doet.
Maar goed, buiten dat: waar heb jij hele goede AF voor nodig? Ik zie niets in je post staan waar de AF van de 6D niet toereikend is.

Je krijgt met FF geen betere lichtsterkte, maar minder ruis bij dezelfde iso-waarde (en een kleinere DoF). Bedenk overigens ook dat het beeld wat je lenzen nu op crop produceren een stuk wijder wordt op een 40D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SacreBleu
Universal Creations schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:20:
Cropfactor an sich is niet een voordeel bij macro, maar de pixeldichtheid. Je onderwerp krijgt meer pixels. Overigens geldt dit niet alleen voor macro maar ook voor onderwerpen op grotere afstand die je vast legt met een telelens. Sterker nog: de pixeldichtheid van je 40D is ongeveer hetzelfde als van de 6D, dus je kunt evenveel detail met dezelfde lenzen vastleggen als dat je nu doet.
Maar goed, buiten dat: waar heb jij hele goede AF voor nodig? Ik zie niets in je post staan waar de AF van de 6D niet toereikend is.

Je krijgt met FF geen betere lichtsterkte, maar minder ruis bij dezelfde iso-waarde (en een kleinere DoF). Bedenk overigens ook dat het beeld wat je lenzen nu op crop produceren een stuk wijder wordt op een 40D.
AF steekt ergens, maar écht nodig heb ik het niet. Dat is meer gevoelsmatig. Ik doen niet aan sportfotografie en het gros van wat ik fotografeer beweegt niet. Op de macroshots na. Ik dacht dat je de f-waarde van je lens ook moest vermengvuldigen met je cropfactor. Op die manier zijn mijn f/2.8 lenzen f/4.6 op een 1.6x crop factor camera. Daar dacht ik nog meer uit te kunnen halen met een FF.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Verwijderd

Wat dacht je er meer uit te kunnen halen?

• SacreBleu
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:39:
Wat dacht je er meer uit te kunnen halen?
Dat mijn sensor ook daadwerkelijk f/2,8 krijgt, en niet f/4.6 omdat het een crop is. Dan kan ik de sluitertijd nóg verder aanpassen waardoor shot nóg scherper worden als ze vanuit de hand worden gemaakt. Of haal ik nu allemaal dingen door elkaar?

Verwijderd

Mits de compositie het toelaat dat je de scherptediepte kleiner maakt dan f/2.8 op crop, (f/4.6 op FF) kun je dat inderdaad gebruiken om kortere sluitertijd te gebruiken.

Voor macro is dat natuurlijk nutteloos, (omdat je juist een grote scherptediepte nodig hebt) maar voor nightshots kan dat nuttig zijn.

Alles hangt er vanaf of je die kleinere scherptediepte daadwerkelijk gaat gebruiken. Zo gauw je gaat afstoppen gaat het voordeel van die grote sensor verloren.

Verwijderd

Je bent op de goede weg, maar haalt volgens mij nog wel wat dingen door elkaar. :)
Even als voorbeeld:
- 100mm, f/2.8, 1/100, ISO100 op FF (6D)
- 100mm, f/2.8, 1/100, ISO100 op APS-C (7DII)
Met deze instellingen heb je een gelijk belichte foto, maar de beeldhoek en het ruisniveau zijn anders. De 6D 'kijkt' wijder en vertoont minder ruis.

• SacreBleu
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:05:
Je bent op de goede weg, maar haalt volgens mij nog wel wat dingen door elkaar. :)
Even als voorbeeld:
Met deze instellingen heb je een gelijk belichte foto, maar de beeldhoek en het ruisniveau zijn anders. De 6D 'kijkt' wijder en vertoont minder ruis.
Ah, dit maakt het véél duidelijker. Dan heb ik me verkeerd ingelezen, sorry! Dan denk ik dat de 7D2 een prima keuze is, dan kan ik mijn EF-S lens blijven gebruiken. Méér beeld heb ik niet nodig, ik crop niet vaak, en als ik dat wel doe is het om 'juist' het beeld kleiner te maken.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 12:43
Als je veel macro schiet zou ik eigenlijk overwegen een body met uitklapbaar lcd te nemen. Mijn keuze zou denk ik op een 70d vallen.

• SacreBleu
SndBastard schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:19:
Als je veel macro schiet zou ik eigenlijk overwegen een body met uitklapbaar lcd te nemen. Mijn keuze zou denk ik op een 70d vallen.
Mooie tip! Echter heb ik nog nooit fotos gemaakt met live-view. Touchscreen is, wellicht, grappig. Zéker met filmen, maar dat ga ik niet doen. Ook zie ik mij dat uitklapbare scherm niet vaak gebruiken. Het enige wat ik zou gebruiken is WiFi, maar dan alleen omdat het kán niet omdat het moet.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
SndBastard schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:19:
Een 70D is inderdaad een veel betere keus. Het is een leuke upgrade vanaf je 40D en €750 goedkoper dan een 7D Mark II. De reden dat je voor een 7D Mark II zou gaan is de burst-rate en de autofocus, maar als je geen sport of wild-life fotografeert zijn beide niet heel belangrijk (want bij de 70D zijn ze ook gewoon goed).

Als je naar de 70D upgrade vanaf je 40D win je er behoorlijk wat mee (klik voor grof overzicht) :).

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
SacreBleu schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:43:
[...]

Dat mijn sensor ook daadwerkelijk f/2,8 krijgt, en niet f/4.6 omdat het een crop is. Dan kan ik de sluitertijd nóg verder aanpassen waardoor shot nóg scherper worden als ze vanuit de hand worden gemaakt. Of haal ik nu allemaal dingen door elkaar?
De crop-sensor kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Voorbeeld: voordeel
Het is een zonnige dag en je maakt buiten een macrofoto. Je hebt op de 6D f16, 1/100 en iso 100 nodig. Voor de foto met de 7D mkII moet je wat verder van je onderwerp af staan. Op de 7D mkII heb je f9, 1/160 en iso 100 nodig. Door de kortere sluitertijd op de 7D mkII heb je minder kans op bewegingsonscherpte.

Je ziet een vogel in de boom en die wil je fotograferen. Je pakt de 6D en je 70-200mm. Je zoomt in naar 200mm maar je krijgt de vogel niet groot genoeg in beeld. Je pakt de 7D mkII en je hebt op 200mm de vogel groter in beeld. Beide camera's hebben evenveel megapixels, dus je kunt niet extra croppen in de foto van de 6D om deze gelijk te trekken met de 7D.

Voorbeeld: geen voordeel/geen nadeel
De lichtomstandigheden zijn niet zo goed. Je wilt een macrofoto maken. Op de 6D heb je f16, 1/100 en iso 6400 nodig. Op de 7D mkII heb je f9, 1/100 en iso 2000 nodig. Omdat iso 2000 op de 7D mkII net zoveel ruis geeft als iso 6400 op de 6D, zie je geen verschil in de foto's.

Voorbeeld: nadeel
Je wilt een portret maken met zo min mogelijk scherptediepte. Op de 6D gebruik je een 85mm f1,2. Op de 7D mk II gebruik je deze ook, maar omdat je voor dezelfde compositie een paar stappen naar achteren moet doen krijg je meer scherptediepte. Je hebt geen andere opties (tenzij je een lichtsterker objectief weet te
vinden). Je hebt dit probleem natuurlijk ook bij een f2.8-objectief. Bij een zoom-objectief zoals de 70-200 kun je dit enigszins compenseren door een ander brandpuntsafstand te nemen, maar dit verandert wel de beeldhoek en dus de compositie.

De lichtomstandigheden zijn slecht maar je wilt een foto maken. De scherptediepte maakt je niet uit, als je maar een redelijke foto kunt maken. Op de 6D schiet je op f2,8, 1/15, iso 12800. Op de 7D mk II gebruik je dezelfde instellingen. Later op de computer zie je dat de foto van de 6D veel minder ruis heeft. Je had op de 7D mk II kunnen kiezen voor een lagere iso-waarde maar dan had je een langzamere sluitertijd moeten nemen, waardoor je waarschijnlijk last had gehad van bewegingsonscherpte.

[ Voor 8% gewijzigd door Kwintessens op 14-03-2015 13:04 ]

• Universal Creations
Kwintessens schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:01:
Het is een zonnige dag en je maakt buiten een macrofoto. Je hebt op de 6D f16, 1/100 en iso 100 nodig. Voor de foto met de 7D mkII moet je wat verder van je onderwerp af staan. Op de 7D mkII heb je f9, 1/160 en iso 100 nodig. Door de kortere sluitertijd op de 7D mkII heb je minder kans op bewegingsonscherpte.
Huh? Hier klopt iets niet. Iets verder weg omdat je onderwerp niet in beeld past? Dan heb je ook een andere foto qua perspectief. De 7D2 heeft met iso100 meer ruis dan de 6D met iso100, dus kun je de iso van de 6D omhoog zetten zodat je dezelfde sluitertijd krijgt (en dezelfde hoeveelheid ruis). Overigens is de sluitertijd van de 7D2 nu wel korter, maar door de cropfactor heb je ook meer bewegingsonscherpte. De vuistregel van 1/brandpuntsafstand als sluitertijd moet wel goed toegepast worden, namelijk met de cropfactor in de brandpuntsafstand verwerken.
Je wilt een portret maken met zo min mogelijk scherptediepte. Op de 6D gebruik je een 85mm f1,2. Op de 7D mk II gebruik je deze ook, maar omdat je voor dezelfde compositie een paar stappen naar achteren moet doen krijg je meer scherptediepte. Je hebt geen andere opties (tenzij je een lichtsterker objectief weet te vinden).
Je gebruikt dan op de 7D2 bijvoorbeeld de 50L, zodat je geen stappen achteruit hoeft te doen en je perspectief niet verandert. Wel is je DoF groter (85 : 1,2 = 70mm diafragma en 50 : 1,2 = 40 mm diafragma ongeveer).

Verwijderd

Voor de doeleinden van de TS vind ik de 70D eerlijk gezegd ook een prima kandidaat. Ik zie geen goede reden om voor een 7DII te kiezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Universal Creations op 14-03-2015 14:46 . Reden: Even gecorrigeerd ;) ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:05:
Even als voorbeeld:
De foto op de 6D zal toch een stuk lichter zijn... maar daar hebben we al een topic voor :)

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Nee hoor. Gewoon zelfde belichting. Meer ruis en DoF op de 7D2, dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 14-03-2015 14:46 ]

Verwijderd

Als je de sensor op dezelfde plek houdt dan is de DoF ook identiek, maar de kadering natuurlijk niet. Dat laatste vindt SacreBleu echter geen probleem. :)

• Universal Creations
Nee, is niet waar vanwege de grotere vergroting die je moet toepassen op een aps-c foto t.o.v. een FF foto als je ze af laat drukken op hetzelfde formaat. Nu moet ik even nadenken of ik dat wel goed zeg....

Edit: krijg je als je te snel reageert.... de DoF met FF is dan zelfs groter door de grotere circle of confusion. AHBdV zal mij zo wel corrigeren als dat nodig is ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 14-03-2015 14:55 ]

Verwijderd

Ow... Nou ja... Zoals Ventieldopje al terecht opmerkte, daar hebben we al een ander topic voor. :P

• SacreBleu
De 70D blijkt dan ook wel een leuke keuze te zijn. Echter is de behuizing daarvan wel minder robuust dan van de 7D2. Qua fotokwaliteit lever ik niets in, en is nagenoeg alles wel een leuke vooruitgang op de 40D. Ik denk dat ik dan ook voor de 70D ga.

Dat snelle AF-systeem van de 7D2 spreekt me wel aan, maar ik denk dat dat meer hype is dan iets wat ik écht nodig heb. Tenzij ik straks ineens wél wildlife wil gaan fotograferen maar dat zie ik niet helemaal gebeuren.

De keuze voor de 6D was ook alleen de betere fotokwaliteit, niet dat het een FF is, of dat ik méér foto wil hebben. Alleen betere kwaliteit.

Verwijderd

Wildlife fotograferen gaat je met een 70D ook prima lukken hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. De 7DII is eigenlijk het kleine broertje van de 1Dx en daarmee vooral een sportfotografiemonster(tje).

• SacreBleu
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:04:
Wildlife fotograferen gaat je met een 70D ook prima lukken hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. De 7DII is eigenlijk het kleine broertje van de 1Dx en daarmee vooral een sportfotografiemonster(tje).
Sportfotografie staat me helemaal niet aan. De behuizing kan ik me prima overheen zetten, want als het regent zie je mij ook niet buiten. En een beetje regen kan 'ie wel hebben. Ik ga dan ook voor de 70D. Kan ik zelfs nog mijn PC upgraden ook, want dat was ook nog een hele afweging :+

Superbedankt allemaal! Als er nog tips zijn, dan mag je ze alsnog achterlaten, natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door SacreBleu op 14-03-2015 15:07 ]

• Universal Creations
70D is een prima camera en ik zou er een STM kitlens bijnemen, zodat je ook heel goed kunt filmen met AF.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Universal Creations schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:28:
[...]

Huh? Hier klopt iets niet. Iets verder weg omdat je onderwerp niet in beeld past? Dan heb je ook een andere foto qua perspectief. De 7D2 heeft met iso100 meer ruis dan de 6D met iso100, dus kun je de iso van de 6D omhoog zetten zodat je dezelfde sluitertijd krijgt (en dezelfde hoeveelheid ruis). Overigens is de sluitertijd van de 7D2 nu wel korter, maar door de cropfactor heb je ook meer bewegingsonscherpte. De vuistregel van 1/brandpuntsafstand als sluitertijd moet wel goed toegepast worden, namelijk met de cropfactor in de brandpuntsafstand verwerken.
Je hebt gelijk. Ik redeneer hier verkeerd.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 12:43
SacreBleu schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:06:
[...]

Sportfotografie staat me helemaal niet aan. De behuizing kan ik me prima overheen zetten, want als het regent zie je mij ook niet buiten. En een beetje regen kan 'ie wel hebben. Ik ga dan ook voor de 70D. Kan ik zelfs nog mijn PC upgraden ook, want dat was ook nog een hele afweging :+

Superbedankt allemaal! Als er nog tips zijn, dan mag je ze alsnog achterlaten, natuurlijk.
Naast de 70D nog wel een paar tips; ik kom zelf ook van de 40D + 100mm macro af (heb hem nog steeds).

Macro met live view is op de 40D wat tricky omdat de shutter response bij live-view erg traag is, en omdat je geen AF hebt in live view (niet eens contrast detect). Op 1:1 is dat geen probleem omdat je dan beter kan focusen door de camera te bewegen. Hier vind ik live view echt perfect werken, vooral omdat je vaak op onmogelijke hoeken voor de zoeker zit. Plat op de grond liggen in de modder is ook niet altijd fijn...

Met het budget wat je bespaart op een 70D tov een 6D of 7D2 zou je nog wat investeringen kunnen overwegen.

Een flitser met mini softbox werkt erg fijn, zeker op f/16, iso 100 en 1/200e ofzo, dan blijft er erg weinig licht over bij elk weer behalve volop zonlicht, en zelfs dat is maar weinig. Als je voor zo'n setup gaat is een soort bracket ook wel fijn. Als je zoiets interessant vind kan ik er wel wat meer over vertellen.

In alle gevallen ga je denk ik erg blij zijn met een uitklapbaar/draaibaar scherm. Voor mij is dat bij macro een zéér welkome luxe.

• SacreBleu
SndBastard schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:01:
[...]

Naast de 70D nog wel een paar tips; ik kom zelf ook van de 40D + 100mm macro af (heb hem nog steeds).

Macro met live view is op de 40D wat tricky omdat de shutter response bij live-view erg traag is, en omdat je geen AF hebt in live view (niet eens contrast detect). Op 1:1 is dat geen probleem omdat je dan beter kan focusen door de camera te bewegen. Hier vind ik live view echt perfect werken, vooral omdat je vaak op onmogelijke hoeken voor de zoeker zit. Plat op de grond liggen in de modder is ook niet altijd fijn...

Met het budget wat je bespaart op een 70D tov een 6D of 7D2 zou je nog wat investeringen kunnen overwegen.

Een flitser met mini softbox werkt erg fijn, zeker op f/16, iso 100 en 1/200e ofzo, dan blijft er erg weinig licht over bij elk weer behalve volop zonlicht, en zelfs dat is maar weinig. Als je voor zo'n setup gaat is een soort bracket ook wel fijn. Als je zoiets interessant vind kan ik er wel wat meer over vertellen.

In alle gevallen ga je denk ik erg blij zijn met een uitklapbaar/draaibaar scherm. Voor mij is dat bij macro een zéér welkome luxe.
Nu snap ik je eerste reactie, ik moet het zelf even ervaren. Ik heb de Macro Lite al als flitser, die oast precies op de macro lens. Ik zit nog wel een investering te overwegen in de Twin Lite, maar ik ben bang dat dat meer voor de heb is dan dat het een heuze meerwaarde voor mij gaat zijn.

Op de battery grip bespaar ik ook, dat is mooi meegenomen. Eens kijken of ik nog leuk glas kan halen door de besparing. Anders krijgt vriendinlief een nieuwe instapper.

Pagina: 1