Zojuist mijn afstudeerverslag ingeleverd, wat betekent dat ik na weken tweakers in de gaten houden eindelijk van mezelf met een nieuwe computer aan de slag mag 
In 2010 kocht ik mijn laatste laptop via de UT, een HP Elitebook 8540P. W7, 32 bits, i5 540M CPU @ 2.53 GHz, 4GB ram, 250GB HD, nVidia Quadro NVS 5100 GPU met 1GB VRAM.
Ja. Ik verwacht een fikse update
Als student was een laptop handig, maar nu ik aan 't werk ga en salaris ga verdienen wil ik graag aan een desktop.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben hobby-fotograaf, dus met name na vakanties wil ik graag lekker in Lightroom willen spelen. Photoshop heb ik niet. SSD & RAM gaan hier veel bij helpen denk ik.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar wat nieuwe games, denk aan Cities Skylines, GTA V, Far Cry 4, Star Citizen zodra die uitkomt etc. Deze graag op lekker hoge kwaliteit. Over een paar jaar wil ik graag nog wel mee kunnen komen op lagere kwaliteit, maar ik heb het nooit erg gevonden wat oudere games te spelen.
Vroeger ben ik redelijk wat bezig geweest met Blender3D, misschien kom ik daar nog een keer op terug.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn vorige laptop kostte ~ €1000. Dit lijkt me een mooi richtbedrag voor een nieuwe desktop.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een pricewatch: Samsung Syncmaster 2333HD Zwart. Realiseerde me niet al te lang geleden dat dit een TN-scherm was ("Oh, zo één!"), maar ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest. Ga deze dus niet direct upgraden, maar pas zodra er wat salaris binnen is. Verder moeten een degelijk toetsenbord en muis nog komen, maar voor nu heb ik wel wat liggen.
Verder heb ik een 4.1 geluidssetje, ooit van een huisgenoot gekregen. (Merk weet ik niet uit m'n hoofd, vast niet belangrijk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Windows met 64 bit
Ik zit nog steeds op 32... Verder 8GB ram, leuke videokaart & prima CPU. Standaardgedoe denk ik.
Door m'n laptop + externe scherm ben ik wel redelijk aan dual screen gewend geraakt. Ik denk dat ik uiteindelijk mijn huidige scherm (Samsung 2333HD) ga aanvullen met een IPS computerscherm. Die heeft dan bij voorkeur ook een wat hogere resolutie dan 1920*1080, al blijft gamen op 1080 zelf geen probleem.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen gefundeerde merkvoorkeuren. Intel klinkt beter dan AMD, puur op naamsbekendheid. Qua GPU krijg ik de indruk dat NVidia in dit segment net wat beter is?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mbt case gaat stilte vóór looks, al hoef ik ook geen kattenbak met electronica erin. Begreep verder dat de GTX 970 lekker zuinig & koel is, klinkt ook wel als een pre.
Ga je overklokken?
Nope.
Gebaseerd op de laatste BBG's en threads die ik heb doorgelezen kom ik uit op het volgende:
Dan nog een paar losse aandachtspuntjes/toelichtingen:
In 2010 kocht ik mijn laatste laptop via de UT, een HP Elitebook 8540P. W7, 32 bits, i5 540M CPU @ 2.53 GHz, 4GB ram, 250GB HD, nVidia Quadro NVS 5100 GPU met 1GB VRAM.
Ja. Ik verwacht een fikse update
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben hobby-fotograaf, dus met name na vakanties wil ik graag lekker in Lightroom willen spelen. Photoshop heb ik niet. SSD & RAM gaan hier veel bij helpen denk ik.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar wat nieuwe games, denk aan Cities Skylines, GTA V, Far Cry 4, Star Citizen zodra die uitkomt etc. Deze graag op lekker hoge kwaliteit. Over een paar jaar wil ik graag nog wel mee kunnen komen op lagere kwaliteit, maar ik heb het nooit erg gevonden wat oudere games te spelen.
Vroeger ben ik redelijk wat bezig geweest met Blender3D, misschien kom ik daar nog een keer op terug.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn vorige laptop kostte ~ €1000. Dit lijkt me een mooi richtbedrag voor een nieuwe desktop.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een pricewatch: Samsung Syncmaster 2333HD Zwart. Realiseerde me niet al te lang geleden dat dit een TN-scherm was ("Oh, zo één!"), maar ben eigenlijk altijd wel tevreden geweest. Ga deze dus niet direct upgraden, maar pas zodra er wat salaris binnen is. Verder moeten een degelijk toetsenbord en muis nog komen, maar voor nu heb ik wel wat liggen.
Verder heb ik een 4.1 geluidssetje, ooit van een huisgenoot gekregen. (Merk weet ik niet uit m'n hoofd, vast niet belangrijk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Windows met 64 bit
Door m'n laptop + externe scherm ben ik wel redelijk aan dual screen gewend geraakt. Ik denk dat ik uiteindelijk mijn huidige scherm (Samsung 2333HD) ga aanvullen met een IPS computerscherm. Die heeft dan bij voorkeur ook een wat hogere resolutie dan 1920*1080, al blijft gamen op 1080 zelf geen probleem.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen gefundeerde merkvoorkeuren. Intel klinkt beter dan AMD, puur op naamsbekendheid. Qua GPU krijg ik de indruk dat NVidia in dit segment net wat beter is?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mbt case gaat stilte vóór looks, al hoef ik ook geen kattenbak met electronica erin. Begreep verder dat de GTX 970 lekker zuinig & koel is, klinkt ook wel als een pre.
Ga je overklokken?
Nope.
Gebaseerd op de laatste BBG's en threads die ik heb doorgelezen kom ik uit op het volgende:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 179,95 | € 179,95 |
| 1 | Gigabyte GA-B85-HD3 | € 79,- | € 79,- |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 | € 361,95 | € 361,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Corsair Carbide 100R Silent Edition | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod | € 59,99 | € 59,99 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 58,95 | € 58,95 |
| 1 | Seasonic S12G 450W | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 92,95 | € 92,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.041,54 | |
Dan nog een paar losse aandachtspuntjes/toelichtingen:
- Processor: Deze blijkt ruim voldoende te zijn voor wat ik wil, en iets goedkoper dan de 4590.
- Moederboard: Meer dan 2 geluidskanalen lijken me wel fijn. Heb nu een 4.1 setje.
- Kast: Vrij nieuw, maar wat denken jullie ervan? Had eerst de NZXT S340, maar het raampje hoeft niet perse van mij en blijkt ook snel te krassen. Deze lijkt redelijk stil?
- HD: Twijfel nog over 1 of 2 TB. Enig advies met de info die ik heb gegeven?
- GPU: Ik ben benieuwd naar jullie input. Ik wil nu graag een goede GPU waar alle huidige games lekker mee lopen op mooie instellingen (hoog-ultra? Ben tot nu toe voornamelijk laag-medium gewend
) Ik vind het echter niet erg om later weer wat omlaag te moeten in kwaliteit als ik daarmee langer met deze GPU kan. Ik heb een beetje het idee dat de GTX970 nu betere specs heeft maar wat 'eerder' tekortschiet door z'n 3.5GB effectief, terwijl de R9 290X nu íets minder presteert maar wel langer mee kan door z'n 4GB. Wat denken jullie? (GPU van een andere fabrikant dan EVGA mag natuurlijk ook, maar deze leek me iets sneller dan de rest?)