ASrock 970 Extreme 4 beperkte processor voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 05:43

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik wil de ASrock 970 Extreme 4 aan gaan schaffen in combinatie met een FX-83xx(E) processor, maar toen ik door de V&A aan het kijken was stuitte ik op het volgende:

(...) wegens incompatibiliteit met moederbord vervangen(de moederbord kon een octacore cpu niet goed genoeg voeden). (...) Let op als je een Asrock 970 Pro3/Pro3 R2.0/Extreme4 moederbord hebt, dit zal de cpu niet goed genoeg voeden.

Over de combinatie met een AMD FX-8150 Black Edition.

Waar moet ik behalve de socket nog meer op letten bij het uitzoeken van een werkende processor bij dat moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Zoek op OC resultaten, de extreme 6 nekt op 1.4 volt voor de x4 760K bij een stabiele klok van 4.6.
Ik kan hem op 1.5 volt zetten en een klok van 5 halen en dit ook laten validaten maar het is niet stabiel => alles boven de 1.4 volt krijgt het moederbord niet stabiel geleverd, drops tot onder de 1 volt.
Temperatuur krijg ik perfect gekoeld dus daar zit het probleem niet (tenzij dan mosfets van het moederbord die het mogelijk te warm krijgen).

Met de OC resultaten vallen moederborden snel door de mand. Een regel die ik geleerd heb uit de praktijk => ondersteund het moederbord van launch de CPU => geen probleem. Word de ondersteuning later toegevoegd => oppassen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database is voor AMD dé lijst die je zoekt.

Voor een octocore zoek je een 8+2 fase mobo waarbij geen problemen vermeld zijn. Gigabyte maakt imo de beste borden op AM3+, Asus en Asrock zijn goed als je dure borden neemt. MSI eigenlijk vermijden, veel lage kwaliteit planken, eigenlijk is er onder de 100 euro niks interessants van hun.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Bijna alles van AM3+ heet nu eenmaal Black Edition, maar dat betekent niet dat ik wil overclocken, ik wil eigenlijk voor de E variant gaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dan nog geld iig wat er gezegd is, bij een overclock komen problemen vooral sneller aan het licht.

Sowieso is een goede plank niet veel duurder dan een vuurwerkplank, de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is een topding namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
VasZaitsev schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:04:
Dan nog geld iig wat er gezegd is, bij een overclock komen problemen vooral sneller aan het licht.

Sowieso is een goede plank niet veel duurder dan een vuurwerkplank, de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is een topding namelijk.
Ik kan je bericht niet helemaal serieus nemen door je signature, het ging mis bij het woord "vuurwerkplank".

Even iets heel anders: een vriend van mij zei dat sommige games nog geen ondersteuning hadden voor AMD octocores zo rond de introductie. Ik kan me daar eerlijk gezegd helemaal niks bij voorstellen, speelt dit nog steeds of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je je wat meer inleest over vooral de goedkope MSI moederborden, weet je waarom ik ze vuurwerkplanken noem. Een stock FX-8320 daarop gooien kan ervoor zorgen dat die dingen letterlijk in de fik vliegen.

octocores worden nog steeds matig ondersteunt, enige game waarin een FX-83xx even snel is als een i5 is BF4 als ik het me goed herinner.

Andere games, tja, bij sommigen doen ze behoorlijk goed mee, maar games die nog op 1 of 2 cores draaien lopen lang niet zo lekker op AMD als op Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 19:56

Nemesizz

Untouchable

Zoals hierboven word aangegeven, zit het grote probleem bij AMD FX octacores icm goedkope moederborden in de VRM's (Voltage Regulation Module). Veel goedkope plankjes hebben vaak slechts 4+1 fases, die ook nog eens van matige kwaliteit zijn (kunnen niet langdurig tegen hele hoge belasting, wat je dus krijgt bij een octacore FX, of een overgeklokte hexacore FX).

Het is dus niet zozeer dat de bordjes de CPU niet kunnen voeden, het is meer dat de VRM's te heet worden bij belasting en de CPU moeten laten throttelen (op een drastisch lagere snelheid dan normaal draaien) om doorbranden te voorkomen.
Een aantal bordjes (de vuurwerk plankjes waar VasZaitsev het over heeft) hebben slechte of helemaal geen beveiliging en kunnen dus doorbranden, met als gevolg een dood moederbord en met een beetje pech ook je processor en eventueel andere onderdelen.

Bij AMD octacores heb je dus redelijk weinig keuze qua borden, OF je neemt een duur high-end bord, OF je neemt de Gigabyte UD3P (enige beetje betaalbare bordje met genoeg VRM's die een octacore aankunnen).

Bij de duurdere borden ben je bijna beter af met een goedkoper Intel bordje icm een i5, gezien veel games nauwelijks baat hebben bij meer dan 4 cores, en alles wat 4 of minder cores gebruikt draait sneller op een Intel dan een AMD (de octacores zijn eigenlijk alleen echt interessant wanneer daadwerkelijk 8 cores bruikbaar zijn, en zoals gezegd, is dat in games op het moment niet of nauwelijks aan de orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:16:
Zoals hierboven word aangegeven, zit het grote probleem bij AMD FX octacores icm goedkope moederborden in de VRM's (Voltage Regulation Module). Veel goedkope plankjes hebben vaak slechts 4+1 fases, die ook nog eens van matige kwaliteit zijn (kunnen niet langdurig tegen hele hoge belasting, wat je dus krijgt bij een octacore FX, of een overgeklokte hexacore FX).

Het is dus niet zozeer dat de bordjes de CPU niet kunnen voeden, het is meer dat de VRM's te heet worden bij belasting en de CPU moeten laten throttelen (op een drastisch lagere snelheid dan normaal draaien) om doorbranden te voorkomen.
Een aantal bordjes (de vuurwerk plankjes waar VasZaitsev het over heeft) hebben slechte of helemaal geen beveiliging en kunnen dus doorbranden, met als gevolg een dood moederbord en met een beetje pech ook je processor en eventueel andere onderdelen.

Bij AMD octacores heb je dus redelijk weinig keuze qua borden, OF je neemt een duur high-end bord, OF je neemt de Gigabyte UD3P (enige beetje betaalbare bordje met genoeg VRM's die een octacore aankunnen).

Bij de duurdere borden ben je bijna beter af met een goedkoper Intel bordje icm een i5, gezien veel games nauwelijks baat hebben bij meer dan 4 cores, en alles wat 4 of minder cores gebruikt draait sneller op een Intel dan een AMD (de octacores zijn eigenlijk alleen echt interessant wanneer daadwerkelijk 8 cores bruikbaar zijn, en zoals gezegd, is dat in games op het moment niet of nauwelijks aan de orde).
toon volledige bericht
Dus ik kan eigenlijk beter voor een FX63xx hexacore of FX43xx quadcore gaan als ik mijn PC alleen gebruik voor games?

EDIT: ja dus http://www.anandtech.com/bench/product/700?vs=1402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ligt aan je budget en wat je wenst te spelen.

Zelf vind de FX-6300 met een leuk mobo een goede combi, maar Nitrox zal het niet met mij eens zijn en zeggen dat een i3 beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 15 maart 2015 @ 02:23:
Ligt aan je budget en wat je wenst te spelen.

Zelf vind de FX-6300 met een leuk mobo een goede combi, maar Nitrox zal het niet met mij eens zijn en zeggen dat een i3 beter is.
Dan heeft ie pech want ik ga echt geen dualcore meer kopen in dit tijdperk.
Pagina: 1