Videokaart aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 09:01
Hallo beste tweakers,

Ik heb al een tijdje geleden een gtx 670 gekocht. Heeft het altijd prima gedaan maar de laatste tijd krijg ik een beetje het gevoel dat hij er geen zin meer in heeft.

Allereerst even snel mijn pc:
- i7 3770k, niet overclocked.
- 16gb ram, corsair.
- Ssdtje van 265g
- En dus een Asus gtx 670.

Ik speel altijd op een beeldscherm en resolutie van 1080p.

Nu ben ik de laatste tijd weer wat aan het gamen en helemaal opnieuw "in love" met Diablo 3.

Mijn vraag/probleem:

Ondanks dat graka wat oud is zou ik toch wel verwachten dat hij geen problemen zou moeten hebben met het spelen van D3 op 60+ fps.

Dit is dus niet altijd het geval. Op rustige momenten in het spel zweeft hij net boven de 70 fps. Maar als het drukker wordt zakt dat al redelijk snel richting de 30 ~40!

Ik heb even wat extra dingen gecheckt en daar verbaaste ik mij een beetje over:
De kaart word niet warmer dan 45~50 graden(ook niet op de drukke stukjes). Ook de processor blijft rustig onder de 50 graden.

Waarom geeft de kaart niet wat extra gas om de framedrops op te vangen?

Graag hoor ik of jullie weten wat dit is, wat ik er aan kan doen of nog kan testen.

Alvast heel erg bedankt :P

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 16:24
Ik heb hier een een setup met i7-3770k op 4.2ghz, 16gb ram en een gtx 770. Ook bij mij heeft diablo 3 wel eens framedrops. Ligt denk ik aan het spel en de drukte die zich soms kan afspelen daar.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Diablo 3 is cpu limited omdat het niet gebruik maakt van multithreading voor het maken van draw calls. Grafisch stelt het weinig voor en kunnen veel tragere kaarten het zonder problemen spelen.

Kijk anders eens een keer met MSI Afterburner naar je gpu load op zulke momenten, als deze niet boven de 95% is dan is je cpu te traag.
Je kan dus proberen je cpu wat over te klokken en kijken of dit helpt want met een i5-4670k op 4.6 heb ik geen last van drops. FPS komt nooit onder de 60 (locked).

Beetje offtopic maar voor gaming ben je over het algemeen beter af met een snelle quadcore zonder hyperthreading, goedkoper (geld kan naar je graka) en klokt vaak beter over.

Fyi je graka is niet echt oud...

• GnrlSchnavy
Ik neem aan dat je met GPU load, power % bedoelt? Deze komt niet boven de 40% uit. CPU wordt ook niet veel warmer dan 40 graden. Dus heel erg onder load komen ze beide niet. Daarom vind ik het zo een raar verhaal.

• Assix
GnrlSchnavy schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:09:
Ik neem aan dat je met GPU load, power % bedoelt? Deze komt niet boven de 40% uit. CPU wordt ook niet veel warmer dan 40 graden. Dus heel erg onder load komen ze beide niet. Daarom vind ik het zo een raar verhaal.
Kijk eens of je energy saving aan hebt staan?

• GnrlSchnavy
Jup ook allemaal gecheckt. Ik ga nu even kijken hoe een 3Dmark runnetje het doet. Dat zou eigenlijk gelijk moeten kunnen zeggen of hij echt een stuk minder presteert.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-03 18:44
Diablo 3 staat op je SSD neem ik aan? Deze game kan namelijk erg laggy zijn als hij op een HDD staat omdat ie textures on the fly vanaf je opslagmedium laad(wat bij een HDD nu eenmaal vertraging oplevert).

Bij mij blijft Diablo 3 eigenlijk altijd wel >60fps, wel heel inconsequent, het ene moment zit ie op 200, 2 seconden later op 80. GPU belasting ook hier maximaal 40% oid

• GnrlSchnavy
Hij staat niet op mn ssd maar op 3Dmark krijg ik een score van 2600. Dat ligt ver boven een 650ti oid. Dus er klopt wel degelijk iets niet.

Iemand suggesties? Ik ga nu even driver installeren en als dat niet helpt maar windows herinstalleren. Kan met haast niet voorstellen dat dat iets helpt. Deze Windows is 2 maanden geleden er op gezet(windows 7).

Suggesties zijn dus meer dan welkom:(. Kaart is nog geen twee jaar oud. Zou er nog garantie op zitten? :)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

GnrlSchnavy schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:09:
Nee, ik bedoel GPU load %. Tenzij de nieuwe versie van MSI Afterburner de naam heeft verandert :P.

Wat is je gpu load als hij idle zou moeten zijn (dus geen flash, of spel open)? Als dit 100% is dan is het misschien een bitcoin virus, hoewel het me raar lijkt aangezien je hebt gescanned voor virussen.

• GnrlSchnavy
Idle is gpu usage 2%(neem aan dat dat hetzelfde is als load:p). Ik ga het nog even verder uitzoeken. Voor zover lijkt het er wel op dat het toch wat hardwarematigs moet zijn. Nog wel verbaast dus over de lage 3DMark score....

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2aj4yg8.png

[ Voor 23% gewijzigd door GnrlSchnavy op 14-03-2015 01:48 ]

• Assix
GnrlSchnavy schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 01:18:
Idle is gpu usage 2%(neem aan dat dat hetzelfde is als load:p). Ik ga het nog even verder uitzoeken. Voor zover lijkt het er wel op dat het toch wat hardwarematigs moet zijn. Nog wel verbaast dus over de lage 3DMark score....

[afbeelding]
Nee, idle is niet hetzelfde als load. Het zijn zelfs bijna tegenovergestelde dingen.
Idle betekent wanneer de PC niks doet, of hooguit op internet zit.
Load is met bijvoorbeeld het spelen van games of stresstests.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:53

Nemesizz

Untouchable

Act 3 met veel vuur toevallig?

Daar kakt bij mij (met de Geforce althans) altijd de framerate in, metname op die brandende brug.

M'n Radeon had meer moeite met de sewers in act 2, rock-solid....15 fps terwijl de rest toch vaak wel rond de 60 bleef in andere zones.

*edit*
Oh, en lage performance hoeft heus niet te duiden op een stervende kaart.
Stervende kaarten geven vaak artefacts (beeld corruptie), driver crashes, BSOD's en/of vastlopers.
Inkakkende prestaties is meestal iets anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Nemesizz op 14-03-2015 13:23 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:47
hermitassix schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:32:
[...]

Nee, idle is niet hetzelfde als load. Het zijn zelfs bijna tegenovergestelde dingen.
Idle betekent wanneer de PC niks doet, of hooguit op internet zit.
Load is met bijvoorbeeld het spelen van games of stresstests.
Hij bedoelt dat 'usage' en 'load' hetzelfde zijn.

En idle en load zijn niet 'bijna' tegenovergesteld, het is letterlijk het tegenovergestelde ;)

Idle is wanneer 'ie niks doet (verbonden met internet kan je ook niks doen) en load is wanneer 'ie iéts doet. Je kan ook load krijgen van Word, het hoeft niet per se iets zwaarders te zijn a la games of tests.

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 14-03-2015 13:34 ]

The devil is in the details.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nemesizz schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:22:
Act 3 met veel vuur toevallig?

Daar kakt bij mij (met de Geforce althans) altijd de framerate in, metname op die brandende brug.

M'n Radeon had meer moeite met de sewers in act 2, rock-solid....15 fps terwijl de rest toch vaak wel rond de 60 bleef in andere zones.

*edit*
Oh, en lage performance hoeft heus niet te duiden op een stervende kaart.
Stervende kaarten geven vaak artefacts (beeld corruptie), driver crashes, BSOD's en/of vastlopers.
Inkakkende prestaties is meestal iets anders.
Zowel op mijn 290 en HD5870 nooit echt framedrops ondervonden, de keer dat ik met de HD5870 framedrops had was omdat er te veel op het scherm was, de GPU load was op zo'n moment maar 40% en de cpu (een oude Q6600) was een core volledig belast.

Zou natuurlijk best kunnen dat er bepaalde stukken zijn waar een specifieke gpu het moeilijk heeft.

GPU usage is inderdaad hetzelfde als GPU load :P.

Welke 3dmark draai je en met welke instellingen, performance vs extreme geeft natuurlijk een hele andere score.
Pagina: 1