Toon posts:

USB stick(s) voor back-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de opzet van een bedrijfje dat computerhulp gaat leveren aan huis. Veel mensen hebben belangrijke data op hun computer staan, dataverlies verzekeren is gigantisch duur en valt niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekeringen. Ik wil dit daarom standaard aanbieden.

- Zoals omschreven zullen de USB sticks gebruikt worden voor veiligstellen van belangrijke bestanden.
- De USB sticks mogen ongeveer €3,50 tot €4,50 per stuk kosten (8GB versie).
- Schrijfsnelheid is een pré, ik wil geen niet verwijderbare troep op de disks.
- Dataverlies is uiteraard niet de bedoeling maar ik denk dat dit vooral een issue is bij veel lezen en schrijven?

Betreffende schrijfsnelheid is het mij bekend dat de door fabrikanten opgegeven cijfers weinig zeggen, zeker bij vergelijkingen onderling. Ik heb op de website van de consumentenbond een test gevonden waar de "Sandisk Cruzer Extreme 32GB" en "Transcent JetFlash 780 32GB" het goed doen (plek 1 en 2), de "Transcent JetFlash 760 32GB" en "Kingston DataTraveler 111 32GB" slecht (plek 11 en 12). Bij het schrijven van kleine bestanden doet het oudere model van Transcent (de 760) er vier keer langer over dan het nieuwere model (de 780). Zoals aangegeven zoek ik echter geen 32GB versies waardoor ik eigenlijk weinig aan deze test heb.

Vanuit de pricewatch heb ik alle USB sticks van 8GB in de range tot €4,50 gezet.

pricewatch: Intenso Rainbow Line 8GB Groen € 3,48

pricewatch: Toshiba 411876 8GB Rood € 3,52
pricewatch: Toshiba TransMemory-Mini 8GB Zwart € 4,09

pricewatch: Kingston DataTraveler 101 G2 8GB Rood € 3,66
pricewatch: Kingston DataTraveler Special Edition 9 8GB € 3,66
Kingston DataTraveler Generation 4 8GB Wit € 3,67
pricewatch: Kingston DataTraveler 100 G3 8GB Zwart € 4,13
pricewatch: Kingston DataTraveler GE9 8GB Goud € 4,16
pricewatch: Goedkoopste Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart € 4,19

pricewatch: Goedkoopste Adata Classic C008 8GB Wit € 3,98
pricewatch: Adata Classic C008 8GB Zwart € 3,98

pricewatch: Memup OKEY 8GB Zwart € 4,09

pricewatch: Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart € 4,24
pricewatch: Goedkoopste Sandisk Cruzer Edge 8GB Zwart € 4,50

pricewatch: PNY Wave Attaché 8GB Wit € 4,26

pricewatch: Transcend JetFlash 300 8GB Paars € 4,31
pricewatch: Transcend JetFlash 330 8GB Paars € 4,31
pricewatch: Goedkoopste Transcend JetFlash 350 8GB Zwart € 4,31
pricewatch: Transcend JetFlash 360 8GB Zwart € 4,31
pricewatch: Transcend JetFlash 370 8GB Wit € 4,31

pricewatch: Verbatim Store 'n' Go PinStripe 8GB Zwart € 4,46

pricewatch: V7 USB 2.0 8GB Zwart € 4,49

Ik heb nog bij hardware.info gekeken naar reviews/benchmarks maar zij hebben in deze range enkel de Kingston DT 100 G3 GB getest: testresultaten.

Consumentebond:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/efr67sfu3/cb_test.png

Wie heeft een goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso USB 3 nemen, 2.0 sticks zijn gewoon erg traag.

8GB per stick is nogal weinig, veel mensen zullen hele stapels foto's willen backuppen, en zeker in deze tijd dat er bootladingen foto's van alles genomen wordt, zit 8GB vol voor je "back die troep up" kan zeggen. Je zult dan meerdere sticks per pc krijgen, veel plezier met die uit elkaar houden.

Waar ga je die sticks bewaren? Bij jou thuis? Dan kan ik je aanraden een leuke kluis te nemen voor die dingen, al die persoonlijke data kan heel interessant zijn. Ook moet je dan er ook voor zorgen dat die back ups bij jou daadwerkelijk veilig zijn, een brandje en die backups kunnen weg zijn. Ten slotte moet je ze ook nog allemaal uit elkaar houden. Ook is privacy dan een groot probleem: wie zegt mij dat jij niet in mijn bestanden gaat snuffelen, of een werknemer van je?

Back up bij de de mensen thuis is nauwelijks een backup, want bij bijv. een brand moeten die sticks alsnog mee genomen worden. De beste, en eigenlijk enige echte, backup is off-site. Het liefst zelfs nog backups van de backups die wéér op een andere locatie liggen.

Wat ik zelf zou doen als ik backups van een sloot mensen moest gaan beheren:
Niet doen, de verantwoordelijkheid is enorm. Als iemand alsnog zijn bestanden kwijtraakt omdat jij de backup verprutst, heb je een probleem.

En anders:
Zelf zou ik SD-kaartjes nemen, volgens mij wat goedkoper, iig veel kleiner en behoorlijk stevig en makkelijke write protection

Die kaartjes in een verzegelde envelop gooien, met dus ook een echt zegel erop. Vervolgens die dingen in een mooie, echte kluis gooien.

Het is wellicht vloeken in de kerk der backuppers, maar, de cloud is voor het gemiddelde persoon al een voldoende maatregel. Natuurlijk, er kleven meer dan genoeg risico's aan, maar als je echt belangrijke documenten, afbeeldingen, ontwerpen en andere bestanden op je pc hebt, ga je niet naar de lokale computerboer voor een backup.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet met USB werken iig. Als ik bij jou een backupdienst afneem, koop ik zekerheid. Jij kunt (zeker voor de leek) die zekerheid alleen bieden als je een volledig restorable image trekt, plus je alle bestanden los opslaat. Een gemiddelde HDD beslaat momenteel 1TB. Dat gaat niet passen.
Plus die USB sticks blinken niet uit in houdbaarheid. En what about encryptie, datatoegang door derden, etc? Wie garandeert mij dat er niemand naar de data kijkt en het spul echt veilig staat?

Nofi, maar ik zou je businessplan nog eens goed doornemen als ik jou was :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Wat wil je nou eigenlijk precies met die USB-sticks gaan doen, nadat je de bestanden van die mensen hebt gebackupt? Geef je het aan die mensen om te bewaren? Neem je ze mee om zelf te bewaren?

Indien het laatste geval, al helemaal niet aan USB-sticks beginnen. Dan kan je beter een externe harde schijf nemen. Een goede SSD in een externe behuizing is goedkoper dan tientallen USB-sticks met dezelfde hoeveelheid opslag. En een stuk sneller.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met USB-sticks is dat het nou niet bepaalde de meest betrouwbare datadragers zijn, ook bij de duurdere varianten. Leuk als je wat bestanden heen en weer wilt lepelen, maar voor wat jij voorstelt eigenlijk volledig ongeschikt. Nog los van dat ze ook data verliezen na verloop van tijd.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:58:
Ik ben bezig met de opzet van een bedrijfje dat computerhulp gaat leveren aan huis. Veel mensen hebben belangrijke data op hun computer staan, dataverlies verzekeren is gigantisch duur en valt niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekeringen. Ik wil dit daarom standaard aanbieden.
Met alle respect, als het gigantisch duur is en zeer ongebruikelijk moet je je misschien afvragen waarom :) Doorgaans zijn er goede redenen voor dat men zoiets mijdt. Wat gebeurt er als het toch misgaat? Stel je jezelf dan ook verantwoordelijk voor de gevolgen? Iemand die een aanslag van de belastingdienst krijgt omdat hij zijn gegevens niet kan laten zien? Iemand die onvervangbare foto's kwijt is? Iemand die belangrijke bedrijfsgegevens verloren is en de gevolgschade op jou verhaalt?

Bedenk en analyseer goed waarmee je je inlaat, het klinkt alsof het wat complexer is dan je denkt.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en adviezen:

Doel van het bedrijf is niet het maken van back-ups maar het oplossen van computerproblemen aan huis.

Het is mij duidelijk dat op een stick van 8GB geen kopie van een complete harde schijf kan, ook als klanten enorme collecties foto's of grote videobestanden hebben die niet verloren mogen gaan zijn andere oplossingen gewenst, ik zal vooraf actief nagaan of dit het geval is - ook omdat er dan extra tijd nodig is om alles over te zetten. Mijn idee is dat ik vooraf aan de werkzaamheden aan de computer een back-up maak van belangrijke bestanden. Vanuit privacy overwegingen geef ik deze nadien aan de klant in beheer.

Ik heb gekeken naar SD-kaartjes, en zie dat deze betreft het 8GB formaat ongeveer in dezelfde prijscategorie zitten. Opslag in een cloud vind ik niet ideaal vanuit privacy overwegingen en dan zal voor iedere klant op zijn of haar e-mail adres een account gemaakt moeten worden (wederom privacy overweging) - naar verwachting kost dat meer tijd als het overzetten op een USB stick in max ongeveer 5 tot 10 minuten.

Als ik op internet zoek naar dataverlies bij USB sticks zie ik dat het voornaamste probleem ontstaat bij het veelvuldig schrijven naar het medium. Dat zal hier niet het geval zijn. Het voornaamste risico voor mijzelf is aansprakelijkheid tijdens en door mijn werkzaamheden omdat dit zoals gezegd lastig te verzekeren is. Mocht er nadien brand uitbreken, of de computer gestolen worden dan is het uiteraard prettig als belangrijke data nog beschikbaar is - ik zal klanten mondeling en schriftelijk adviseren te overwegen de USB stick op een externe locatie te bewaren.

Ik ben nagegaan wat de wet over aansprakelijkheid aangeeft en in de situatie particulier versus bedrijf kun je die schriftelijk afwijzen maar heeft dit geen/weinig betekenis mocht de klant doorzetten en stappen nemen. Als je echter het nodige hebt gedaan om bijvoorbeeld dataverlies te voorkomen sta je lijkt mij sterker. Ik wil verder (ook) niet voor verantwoordelijkheid weg lopen, en problemen zoveel mogelijk voorkomen - vandaar dat ik standaard belangrijke (of de belangrijkste) gegevens wil kopieeren.

Als het inderdaad zo is dat een USB stick over tijd data kan verliezen is mogelijk een ander medium gewenst, echter volgens mij is dat (dus) niet zo en ontstaat dit probleem bij veelvuldig schrijven naar de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik heb een flink aantal keer gehad dat USB-sticks gewoonweg niet meer herkend worden, zelfs al heb ik ze maar een paar keer gebruikt. Dus ik kan je verzekeren dat USB-sticks niet alleen ermee kunnen kappen na veel schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een bekend en veelvoorkomend probleem, het is echter op te lossen middels enkele eenvoudige stappen en hoewel de USB stick dan niet meer wordt herkend is de data niet verloren gegaan. Het kan voorkomen worden door de USB stick altijd 'veilig' te verwijderen. Het is bij mijn weten (altijd) een probleem met de computer rond stuurprogramma's en niet zozeer de USB stick. Het kan zich net zo goed voordoen bij externe harde schrijven die via USB worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Ik zou er niet aan beginnen. Of in ieder geval anders doen.
Veel mensen zijn laks met de belangrijke data die ze op hun pc's en laptops hebben staan.
En zijn idd boos/verdrietig als ze die kwijt raken.
Ik zou eerder een advies op maat geven per situatie voor die persoon.
Door een advies te geven om bv een externe HDD of een USB aan te schaffen die voldoende groot is om hun belangrijke data te bewaren.
Jij zou ze dan kunnen helpen door hiervoor iets te automatiseren waardoor er dagelijks/wekelijks een script draait die alle belangrijke gegevens kopieert naar het medium.
Maar daarbij wel aangeven dat zij zelf verantwoordelijk zijn om dit te controleren.
Of anders je weer inhuren voor een uurtje.

Als je een "echte" backup service gaat verlenen of de impressie daartoe geeft zul je denk ik verrast worden omdat men toch meer had willen bewaren en dat die 8GB niet genoeg was oid.

Als je dit niet doet als zoon/kennis van etc voor een familie lid of vriend op je vrije avond maar als bedrijfje dan mag je klant ook verwachten dat de data en al hun belangrijke data veilig is.
Wat er ook mag gebeuren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:42:
Dat is inderdaad een bekend en veelvoorkomend probleem, het is echter op te lossen middels enkele eenvoudige stappen en hoewel de USB stick dan niet meer wordt herkend is de data niet verloren gegaan. Het kan voorkomen worden door de USB stick altijd 'veilig' te verwijderen. Het is bij mijn weten (altijd) een probleem met de computer rond stuurprogramma's en niet zozeer de USB stick. Het kan zich net zo goed voordoen bij externe harde schrijven die via USB worden aangesloten.
Toch zou ik zeggen dat als je garanties gaat bieden je beter voorbereid moet zijn. Zoals we weten is data op één schijf data waar je niet om geeft, dus je zult in ieder geval een tweede kopie moeten maken - al zou ik dus eerder naar andere oplossingen kijken.

Dat je mensen hun data in eigen beheer geeft is op zich een heel goed idee, maar ik ben bang dat je jezelf enorm in de vingers gaat snijden. Je levert een leuk dienstje, het gaat een keer mis en je hebt iemand die ontzettend nijdig is omdat jij toch zijn data zou veiligstellen.

Ik zou hoe dan ook duidelijk maken dat het een service is, het liefst zonder harde garanties. Je weet ook niet hoe die data eraan toe is. Misschien is de helft al corrupt voordat je er ooit aan te pas komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Definieer: "belangrijke bestanden". Wat bij het fixen van jouw oogpunt belangrijk is, is dat niet voor de klant. En die moet je tevreden houden. Een gemiddelde thuisgebruiker zal maling hebben aan een windows installatie, want die staat toch op cd? Nou dan. Die vakantiefoto's en evt de mail, die zijn belangrijk!!!111!1!11

Enfin, je snapt: als je tegen iemand zegt "ik maak met die stick een backup van uw belangrijke bestanden", dan is al bij voorbaat de wederzijdse beeldvorming de mist in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:46:
Enfin, je snapt: als je tegen iemand zegt "ik maak met die stick een backup van uw belangrijke bestanden", dan is al bij voorbaat de wederzijdse beeldvorming de mist in :)
Dat is toch in drie seconden opgelost door dat even te overleggen? Ik zou bijna zeggen dat je uiteraard iemands Windowsbestanden niet gaat backuppen. Die zijn ook niet persoonlijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DarkSide: Het is mij bekend dat mensen het erg vervelend kunnen vinden als hun bestanden 'ineens' verdwenen zijn. Ik denk dat een externe HDD of USB stick die standaard aangesloten is op de computer minder zekerheid geeft versus een USB stick die elders in het huis of liefst op een externe locatie bewaard wordt. Ik ga geen harde garanties geven maar wel proberen het verdriet wat jij noemt te voorkomen en ook een stukje eigenbelang: indekking tegen aansprakelijkheid.

@Camacha: Ik ben het met je eens dat data op één schijf data is waar je 'niet om geeft'. Echter gaat het in deze situatie natuurlijk om de computer of laptop zelf + de USB stick die als back-up dient.

@The Eagle: Belangrijke data kan verschillen per klant, het kunnen documenten zijn of een klein tot middelgrote collectie foto's eventueel een video's van beperkt formaat. Wat nog wel een probleem kan vormen is dat een klant data op een locatie opslaat die niet gebruikelijk is, hier zal ik ook naar vragen.

@The Eagle/Camacha: Ik ga inderdaad geen back-up maken van Windows bestanden of geinstalleerde programma's. De meeste mensen gebruiken tegenwoordig services als Hotmail/Outlook, GMail of hun provider waarbij de mail op de server van Microsoft, Google of de provider blijft staan.

Ik neig nog steeds naar het aanschaffen van een kleine partij USB-sticks. Klant krijgt die gratis als onderdeel van de service, waardoor vermoedelijk ook niet supergrote verwachten zullen ontstaan. Bij situaties waar dat niet volstaat kan in overleg met de klant een andere oplossing worden overwogen. Als klant heel veel data wil veiligstellen is dat niet langer door te berekenen in het toch al niet heel erg hoge uurtarief.

Voor de aanschaf van de USB sticks ben ik nog steeds benieuwd naar welke verstandig zijn gezien de test van de consumentenbond al laat zien dat de verschillen groot zijn tussen de modellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Echt een slecht idee.
Je hebt het blijkbaar goed overdacht, maar gaat uit van de verkeerde uitgangspunten.

Eigenlijk is het allemaal al voorbijgekomen, maar de argumenten treffen je niet. Slaap er nog eens over zou ik zeggen.

Als je mij zou vragen welk medium het meest foutgevoelig is, dan staat met stip op 1: de usb stick.
En net daarop wil je gaan backuppen. Hou er verder rekening mee dat data op een stick niet definitief is, er is en beperkte houdbaarheid. Dit kan enkele jaren zijn, maar ook enkele maanden.

Als jij het een backupservice noemt, en het gaat mis bij een klant die je dan aanklaagt, kan je afgebrand zijn.

Je kan ze beter voorlichten over het bestaan van cloud backup, en die evt voor ze opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Reepje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:24:
Als je mij zou vragen welk medium het meest foutgevoelig is, dan staat met stip op 1: de usb stick.
Dit dus. :F

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel nagedacht over gebruik van optische schrijven versus USB flash drives. Ik heb een bron gevonden waar staat dat de levensduur van een USB stick zo'n 10 jaar is. Een CD zou 5 tot 10 jaar meegaan en een goede kwaliteit DVD schijf 30 tot mogelijk zelfs 100 jaar. De bron voor de USB flash drives is SanDisk die ze zelf verkoopt.

Als er andere bronnen zijn die bevestigen dat een DVD inderdaad veel langer meegaat als een USB flash drive ga ik dat serieus overwegen. Groot voordeel van een DVD is natuurlijk dat je die voor een prikkie kunt inslaan en de klant het ook niet meer kan wissen. Nadeel dat het vermoedelijk wat meer tijd kost de data over te zetten. Mogelijk zijn Blu-ray disks dan ook nog een optie. Snellere schrijfsnelheden en eveneens tegen een zacht prijsje een stuk meer mogelijkheden voor dataopslag.

Mogelijkheid is dan: Platinum BD-R 25GB 4x, 10 stuks Spindle € 5,95 + een draagbare Blu-Ray-brander verkrijgbaar vanaf € 70,-. Er zijn vast ook ergens papieren hoesjes te koop die je kunt laten printen met je bedrijfsinformatie, of anders jewel-cases.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Reepje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:24:
Nee, het begint bij micro SD, gevolgd door normale SD.
Beide erg gevoelig voor mechanische schade, en erg gevoelig voor elektrostatische schade.

Daarna komt de USB stick, welke gevoelig is voor het afbreken van de connector. En dat gebeurt vaak.
Met een kleine kans op elektrostatische schade, en veel kans op logische schade. (niet veilig verwijderen, FAT32 gebruiken, geen parity)

Een externe harddisk is erg gevoelig voor fysieke schokken. Maar nog steeds gevoelig voor logische schade.

Waarschijnlijk is een optisch medium het meest gunstig. Deze kun je éénmaal beschrijven, en is daarna enkele jaren goed. Het kan niet per ongeluk worden gewist, en is bij lichte schade te herstellen dmv polijstmachine. Het bevat ook redundancy in het bestandssysteem zelf.
Het is misschien "ouderwets", maar wel het minst kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Er gaat gewoon veel fout met usb.. buiten dat het vaak fat is zonder transactie log is er ook geen crc. Éen keer verkeerd ontkoppelen kan al genoeg zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08
jeroen3 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:42:
[...]

Nee, het begint bij micro SD, gevolgd door normale SD.
Beide erg gevoelig voor mechanische schade, en erg gevoelig voor elektrostatische schade.

Daarna komt de USB stick, welke gevoelig is voor het afbreken van de connector. En dat gebeurt vaak.
Met een kleine kans op elektrostatische schade, en veel kans op logische schade. (niet veilig verwijderen, FAT32 gebruiken, geen parity)

Een externe harddisk is erg gevoelig voor fysieke schokken. Maar nog steeds gevoelig voor logische schade.

Waarschijnlijk is een optisch medium het meest gunstig. Deze kun je éénmaal beschrijven, en is daarna enkele jaren goed. Het kan niet per ongeluk worden gewist, en is bij lichte schade te herstellen dmv polijstmachine. Het bevat ook redundancy in het bestandssysteem zelf.
Het is misschien "ouderwets", maar wel het minst kwetsbaar.
Er staan veel onwaarheden in je post.

Maar ik reageer voornamelijk op je laatste post: een optisch medium is niet het meest gunstig.
Cd, dvd, blu-ray

Optische media, oftewel cd's, dvd's en tegenwoordig ook blu-ray schijven, worden vaak gebruikt als backup-drager. Ze zijn relatief goedkoop, eenvoudig in gebruik en makkelijk mee te nemen. Maar zijn ze ook betrouwbaar? Uit tests in het verleden bleek dit nogal eens tegen te vallen. Naast topmerken zijn er namelijk veel fabrikanten die goedkope grondstoffen gebruiken, waardoor zowel het schijfje zelf als de beschrijfbare organische laag (de dye) niet altijd optimaal is. De dye is gevoelig voor zonlicht en het plastic (polycarbonaat) vergaat langzaam door vocht en warmte. Bron.
In mijn ogen is een NAS met zfs inclusief ecc geheugen en raidz123 op lokatie a de oplossing om vervolgens op lokatie b met dezelfde NAS een 1:1 kopie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:51
Tip; laat klanten zelf de backup verzorgen.

Als jij dit gaat doen dan kun je er op wachten tot het fout gaat. Helemaal als de klant zelf moet aangeven waar die foto's dan wel niet staan. Zodra je de hardeschijf grondig geformateerd hebt, komt meneer of mevrouw er achter dat er ook nog foto's stonden in de system32 map. Op dat moment ben JIJ de zondebok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
GioStyle schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:56:
Er staan veel onwaarheden in je post.
Zoals?
GioStyle schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:56:
In mijn ogen is een NAS met zfs inclusief ecc geheugen en raidz123 op lokatie a de oplossing om vervolgens op lokatie b met dezelfde NAS een 1:1 kopie te hebben.
Dat lijkt me economisch niet haalbaar, elke klant voorzien van nas.
Dan kun je net zo goed ruimte kopen bij een cloud provider.

25 GB per ~2 euro blu-ray is misschien wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ten eerste heeft de gemiddelde gebruiker geen blu-rayspeler in z'n computer zitten en ten tweede zijn schijfjes a la dvd's en blu-rays nóg veel vergankelijker dan USB-opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel nagedacht over gebruik van optische schrijven versus USB flash drives. Ik heb een bron gevonden waar staat dat de levensduur van een USB stick zo'n 10 jaar is. Een CD zou 5 tot 10 jaar meegaan en een goede kwaliteit DVD schijf 30 tot mogelijk zelfs 100 jaar. De bron voor de USB flash drives is SanDisk die ze zelf verkoopt.

Als er andere bronnen zijn die bevestigen dat een DVD inderdaad veel langer meegaat als een USB flash drive ga ik dat serieus overwegen. Groot voordeel van een DVD is natuurlijk dat je die voor een prikkie kunt inslaan en de klant het ook niet meer kan wissen. Nadeel dat het vermoedelijk wat meer tijd kost de data over te zetten. Mogelijk zijn Blu-ray disks dan ook nog een optie. Snellere schrijfsnelheden en eveneens tegen een zacht prijsje een stuk meer mogelijkheden voor dataopslag.

Mogelijkheid is dan: Platinum BD-R 25GB 4x, 10 stuks Spindle € 5,95 + een draagbare Blu-Ray-brander verkrijgbaar vanaf € 70,-. Er zijn vast ook ergens papieren hoesjes te koop die je kunt laten printen met je bedrijfsinformatie, of anders jewel-cases.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08
Je beweert dat een microSD meer kans heeft op schade dan een normale SD kaart? Reden?

Je zegt bijvoorbeeld dat een USB stick geen parity heeft. Dat klopt, maar dat hebben microSD kaarten en optische media ook niet.

Je stelt dat een externe schijf zeer gevoelig is voor schokken, waardoor je eigenlijk impliceert dat een externe schijf daardoor ongeschikt is als back-up. Waar, draaiend is een schijf gevoelig voor schokken, maar zolang je hem niet van de bovenste verdieping van een flat naar beneden gooit is er niets aan de hand. Wanneer de schijf uit is kan een schijf enorm veel hebben. Je kan een externe harde schijf prima als back-up gebruiken. Ik zou dat eerder adviseren dan optische media vanwege een hogere betrouwbaarheid.

Je claimt dat een externe harde schijf veel kans heeft op logische schade? En optische media hebben dat niet? Een kras op een externe harde schijf doet minder dan een kras op een cd/dvd.
Dat lijkt me economisch niet haalbaar, elke klant voorzien van nas.
Dan kun je net zo goed ruimte kopen bij een cloud provider.

25 GB per ~2 euro blu-ray is misschien wel interessant.
Je hoeft toch ook niet bij elke klant een redundante nas te plaatsen? Dat kan centraal geregeld worden door het bedrijf. Dan creëer je dus een cloud.

Al jouw genoemde opties leveren 1 heel belangrijk ding niet: data-integriteit. Als er maar ook 1 bitje omvalt dan heb je dus gelijk een corrupt bestand te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Awsom: Het is gezien de doelgroep niet mogelijk van klanten te verwachten dat zij zelf back-up oplossingen bedenken en onderhouden. Als zij dit wel kunnen is de kans klein dat ze mij inschakelen voor hun probleem, uitzonderingen daargelaten.

@jeroen3 en GioStyle (laatste bericht): Als je als externe schrijf kiest voor een SSD is deze natuurlijk (ongeveer) even gevoelig voor schokken als een USB flash drive. Nadeel is dat ik een harde schijf of solid state disk niet zomaar door kan berekenen in de prijs, terwijl een optische schijf (DVD of Blu-Ray) een kwestie van een euro is per klant (inclusief afschrijfkosten van de draagbare brander).

Ik ben van plan de volgende tekst op te nemen in de 'informatiefolder' waar de klant een kopie van krijgt en die kort doorgenomen zal worden voorafgaande aan de werkzaamheden:
Om dataverlies te voorkomen zal bij laptops en computers voorafgaande aan de werkzaamheden standaard een back-up gemaakt worden van belangrijke data zoals documenten of foto's. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanwijzen van deze bestanden - uiteraard zal ik met u meekijken en denken. Bij vertrek krijgt u de schijf met back-up vanuit privacy overwegingen in eigen beheer, voor extra zekerheid kunt u er voor kiezen deze op een externe locatie te bewaren. Voor een standaard back-up worden geen extra kosten in rekening gebracht. Indien er sprake is van een omvangrijke collectie foto's of video's kan het zijn dat een aangepaste oplossing gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
Waarom niet gewoon backup mogelijkheden adviseren en tijdens de werkzaamheden een backup trekken op een externe schijf en deze terug zetten oid? Dan houdt je verplichting meteen weer op nadat alles weer op de pc zelf staat? Dan kun je die externe hardeschijf adviseren, hebben ze interesse dan verkoop je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog even uit moet zoeken is hoeveel tijd het kost om 8GB tot 25GB aan losse bestanden naar een Blu-Ray disk te schrijven. Ik kan me voorstellen dat dit via USB 2.0 of USB 3.0 wel even kan duren. Ik verwacht niet dat het maken van een back-up op externe harde schijf via USB heel erg veel sneller gaat dan andere oplossingen, bottleneck zal de USB interface zijn? Ik kan bij de eerste zin de tekst nog aanpassen naar: "Om dataverlies tijdens de werkzaamheden te voorkomen..". Ik denk dat het afleveren van zo'n schijf meer toegevoegde waarde heeft voor de klant (waar ik uiteindelijk natuurlijk voor werk) en de kosten zijn zeer minimaal zonder aanschaf van een harde schijf, wat ik mij wel afvraag nog is hoe vaak het branden van optische schrijven tegenwoordig nog mislukt. Ik weet dat dit 'vroegah' aan de orde van de dag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Maar wat is je doel, een tijdelijke backup voor je werkzaamheden en iets willen achterlaten in een fysieke vorm? Want het is leuk als jij een blu-ray voor ze brand, maar als ze die zelf niet kunnen lezen is er totaal geen meerwaarde. Als ze dan een blu-ray lezer moeten halen, kun je ze net zo goed die externe schijf verkopen....

De klant wil denk ik, een gefixte pc met al hun data er nog op. Tijdens het hele proces kun je uitleggen hoe en wat en waarom het zo belangrijk is dat ze meer aandacht besteden aan die backup. Toevallig is die harde schijf die jij gebruikt leeg en alleen gebruikt voor hun pc at that moment. Die schijf ben je zo kwijt voor 10e meer als aanschaf als ze echt snappen dat backuppen belangrijk is. Verleen dan de dienst om ze zo goed mogelijk te leren backuppen in de toekomst met die hardeschijf oid. Ik miep maar wat.

@hieronder
En dan kom jij aan met een usb stick / blu-ray van 6 maand geleden (als ze al klant van je waren) waar ze dus de helft van de nieuwe kiekjes op missen? Of ga je elke week langs om te backuppen? Daarnaast als die externe schijf geen toegevoegde waarde heeft, heeft een usb stick dat zeker niet. Ik snap het wel, het is een leuke gimmick om weg te geven bij je service. Zo van gratis sinaassappel persje bij je sinnaasappels die je achter in de la gooit en nooit gebruikt. Je wil iets bieden, je speelt in op het belang van een backup, want dat snappen ze wel en staat professioneel, maar biedt ze dan ook iets deftigs aan.

Ik speel beetje advocaat van de duivel zoals je misschien snapt, probeer puur wat hersenspinsels te creeren, niet je plan aan te vallen :)

[ Voor 76% gewijzigd door Yemoke op 14-03-2015 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klanten zullen voor een groot deel mensen zijn die echt geen verstand hebben van computers, die dingen opzoeken op internet, mail lezen, mogelijk bankzaken en wat administratief werk regelen.

Als dat niet meer werkt om wat voor redenen dan ook en ze hebben geen buurjongen die (op korte termijn) kan komen helpen, kunnen ze mij bellen en kom ik het oplossen. Als klanten dat willen en in staat zijn aan te leren zelf een back-up te maken kan ik uiteraard uitleggen hoe zij dat zelf kunnen, en daar ook de praktische zaken voor regelen in overleg. Het is uiteraard altijd goed als menzen zelfstandig dingen kunnen en doen maar gezien de vergrijzing en toenemende druk om van alles digitaal te doen is die rek er voor een bepaalde groep mensen simmpelweg niet.

Voor de meeste klanten heeft een externe harde schijf dus geen toegevoegde waarde, kunnen ze niks mee, enkel een toegevoegde prijs. Mocht de computer ontploffen ooit zullen ze toch iemand nodig hebben om de data terug te zetten, als ze tevreden zijn over mijn dienstverlening hoop ik dat ze mij weer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
Als je de klanten geen dure NAS/betaalde cloudservice wil aanbieden, is het dan geen optie om d.m.v. bijvoorbeeld synctoy alle bestanden in de bibliotheken dagelijks te synchroniseren met Google Drive op hun computer (tot 15 GB gratis), deze mappen automatisch te delen met het Google Drive account van jouw bedrijf en vervolgens bij jou deze bestanden te synchroniseren naar een NAS/server?

Het is zeker niet ideaal, maar wel low budget, de bestanden worden regelmatig vernieuwd en het is een stuk veiliger dan een backup op USB sticks maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Yemoke: Het is ten dele service, klant iets bieden waar hij iets aan heeft. Maar ten dele ook eigen belang, ontevreden klanten zijn niet prettig en zeker niet als ze je aansprakelijk stellen wat mogelijk nog terecht is ook bij dataverlies door mijn fout. @Logico: Ik denk dat het branden van bestanden op DVD/Blu-ray eenvoudig is en tastbaar voor de klant, (gratis) cloud services vinden ze mogelijk eng en er zijn genoeg tweakers die ze daar gelijk in geven. Vervolgens synchroniseren naar een eigen server vind ik nog verder gaan op privacy vlak. Ik zou klanten zelf adviseren een dergelijke constructie niet toe te staan...

Inzake bovenstaande is het denk ik verstandig nog in de informatiefolder op te nemen dat nieuwe aangemaakte documenten of foto's na mijn bezoek niet veilig worden gesteld. Ik kan in gesprek met klant dan uiteraard cloud services als optie noemen of dat ik periodiek langs kom om de computer even na te lopen en een nieuwe back-up te maken.

Heb inzake deze kwestie trouwens nog wel een vraag, namelijk hoe een back-up te maken als een computer niet meer opstart waarbij het risico ook des te groter is en het risico enkel groter wordt dat de data verdwijnt bij het uitvoeren van de 'reparatie'. Ik denk dat een extra OS (lichtgewicht linux distro) op bootable USB stick de eenvoudigste en beste optie is dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Altijd linux live cdtjes / usbtjes bij de hand hebben idd zou ik zeggen ;) Mocht het echt helemaal bagger zijn, usb->sata en usb->ide converters mee nemen dan kun je altijd op die manier nog bij de hardeschijf op je laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 23:28
Nadeel van de gemiddelde SDcard en USB stick: schrijven gaat ontzettend traag . . . in verreweg de meeste combinaties van PC en USB stick. Hoe lang denk je dat zo'n backup mag duren voordat je extra kosten in rekening moet gaan brengen. Ga voor de fun maar eens een leuke fotocollectie naar USB stick dumpen en meet hoe lang dat duurt. Tenenkrommend lang . . . een USB harddisk is niet alleen veel ruimer , maar meestal ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel een goed punt. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel tijd het kost verschilende hoeveelheden (losse) bestanden te kopieeren naar de volgende apparaten met als extra parameters een USB 2.0 of 3.0 interface.

- USB flash drive (en in mijn start post is te zien dat dit ook per device flink kan verschillen)
- Externe BD-brander en DVD-brander (waarbij er variabele schrijfsnelheden zijn)
- USB harddisk en USB solid state drive.

Laat ik zeggen 4GB, 10GB en 25GB.

Als je een complete harddisk wilt kopieeren verwacht ik nog de meeste tijdwinst te behalen door een systeem open te schroeven en deze via een bay aan te sluiten op eigen laptop en de data over te zetten.

Omdat ik een standaard uurtarief reken is het qua inkomsten geen problebeem als ik uren bezig ben met het maken van een volledige back-up. Ik wil het best doen, eventueel start ik het op en kom later terug of neem de pc of laptop mee naar eigen huis.

Ik denk dat het verstandig is een limiet van zo'n 10 minuten te stellen voor de back-up. Als er (veel) meer tijd nodig is daarover in overleg treden met de klant. Een half uur of zelfs uren naar laptop of computer staren waarbij de rekening oploopt zal de klant niet blij van worden - "hoe lang ben je nog bezig en hoe hoog is de rekening al?" en ik uiteindelijk daarmee ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Reken per 30 minuten i.p.v. per uur. En maak van de back-up procedure een aparte dienst met een vast bedrag per GB.

Anyhow, al eens gedacht om ergens bij een cloudservice dienst af te nemen en daar de data naartoe te verschepen? Je zit namelijk met een aantal problemen waaronder de grootste nog wel redundantie is.

Niet de beste oplossing (Hier kunnen anderen je wel beter over voorlichten) maar bij Dropbox kan je bijv voor €10,- p/m al 1TB aan data wegzetten. De data zelf zet je eventueel eerst op 2 externe media als internet bij je klant te traag is om iets te uploaden.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2015 01:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik noemde het voor het gemak uurtarief, in werkelijkheid komt er per kwartier een bedrag bij. Cloudservice heb ik overwogen, ik ben op dit moment niet van plan dat als standaard aan te bieden. Alle (gevoelige) data van klanten op een cloud service onder mijn beheer waar ik op inlog bij iedere klant vind ik niet verstandig. Uiteraard kan ik klanten die meer dan een manueel (periodieke) back-up willen, of waarbij ik zelf de inschatting maak dat dit gewenst is, adviseren betreffende oplossingen als Dropbox en andere (betaalde) services.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
Denk je echt dat mensen je op voldoende regelmatige basis (al is het 1x per maand) terug laten komen om je een backup te laten maken op externe media? Juist degenen die weinig met computers hebben zijn daar niet mee bezig en vinden het al snel wel prima (tot het een keer mis gaat, maar dat terzijde). Die mensen willen er geen omkijken naar hebben, om met een modewoord te spreken, ze willen ontzorgd worden. Op deze manier op regelmatige basis backups draaien ga je geen droog brood mee verdienen, ik zou er dus zeker voor kiezen om het te automatiseren en een bedrag per maand te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee de bedoeling is niet dat ik iedere maand bij klanten langs ga om de back-ups te regelen. In gesprek met de klant zal ik vragen, of deels proberen aan te voelen, wat er gewenst is. Mogelijkheden zijn daarbij dat het maken van back-ups niet gewenst is, dat de klant zelf al back-ups maakt, dat het afdoende is om enkel de belangrijke data van dat moment voor de klant veilig te stellen (ook vanwege aansprakelijkheid) of eventueel iets op maat aan te bieden. Het laatste kan ook inhouden dat ik na een half jaar of met een andere termijn even contact opneem om te vragen of alles nog goed werkt, eventueel de boel na te lopen en een nieuwe/extra back-up te maken. Het kan best zijn dat op termijn blijkt dat er andere wensen zijn dan de 'standaard' optische schijf - mits, niets staat mij in de weg daar dan adequaat op in te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wat is er mis met een cloud dienst dan? Die zijn 100x betrouwbaarder en veiliger dan lopen klooien met USB sticks. Er zijn genoeg backup providers die ook whitelabel aanbieden zodat je je eigen logo erop kan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar mogelijke nadelen van een cloud dienst in vergelijking met USB stick of optische schijf:
- Het schrijven van grote hoeveelheden data via internet kost een stuk meer tijd, bij redelijk trage verbindingen tot 100x meer.
- Ik verwacht dat alle data dan op één account zal moeten? Bij klanten met keyloggers en dergelijke inloggen vervolgens? Privacy?
- Dataverlies is evengoed mogelijk en komt ook regelmatig voor, mogelijk zelf vaker?
- Voor de doelgroep is een fysieke back-up tastbaarder, cloud klinkt modern en hip maar kan ook juist eng zijn?
- Als klant geen internetverbinding heeft gaat het niet door.

Voordelen van cloud opslag:
- Automatische datasynchronisatie.
- Als huis afbrand of er een dijk doorbreekt blijft de data veilig.

Ik denk dat ik best gebruik kan maken van cloud opslag bij bepaalde klanten maar dan met bijvoorbeeld een gratis Dropbox account. Als het bij een zakelijke cloud opslag dienst tegen redelijke tarieven mogelijk is voor iedere klant een eigen account te maken kan dat nog wel interessant zijn. Moet dan wel nagenoeg ongelimiteerd zijn in aantal accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:25
Iedereen hier maakt het heel complex, terwijl de oorspronkelijke vraag juist heel simpel was:
Kan ik een <opslagmedium> gebruiken om tijdens werkzaamheden data veilig te stellen?

Ja, dat kan. Indien de data niet sowieso van de PC waar de werkzaamheden af gaan zit je al erg snel op een astronomisch kleine kans op verlies van twee opslagmedium tegelijk door eigen toedoen.
Omstandigheden die de data sowieso zouden vernietigen maken jou niet spontaan aansprakelijk omdat je toevallig werkzaamheden aan het doen was. Hier hoef je dus geen rekening mee te houden.

De betere oplossing is al gezegd: Trek een kopie naar een SSD, gaat een stuk sneller en je kan het zodra je werkzaamheden zijn afgerond weer verwijderen // snel overschrijven voor de privacy van de klant.

Nogmaals: Vermeld dit onderdeel van jouw werkzaamheden niet als backup. Als je geen 1:1 backup maakt en met een klant gaat overleggen wat 'veilig te stellen' benadruk dan dat dit alleen voor tijdens je werkzaamheden is, en de data na controle de prullenbak in verdwijnt.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 20:53
Waarom niet allemaal zelf een eigen account aan maken? En zelf/doormiddel van een script een backup te maken iedere zondag nacht om 12 uur. Tuurlijk zal het soms meer tijd kost. Maar het is veilig en kan voor enkele euro's per maand. En kunnen eventueel jou inhuren om het terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
a fly schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:26:
Iedereen hier maakt het heel complex, terwijl de oorspronkelijke vraag juist heel simpel was:
Kan ik een <opslagmedium> gebruiken om tijdens werkzaamheden data veilig te stellen?
Ik lees de eerste zin:
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:58:
En dat is niet slim. Wat hij wel "moet" doen, zoals ook jij wel juist vermeld:
a fly schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:26:

Nogmaals: Vermeld dit onderdeel van jouw werkzaamheden niet als backup. Als je geen 1:1 backup maakt en met een klant gaat overleggen wat 'veilig te stellen' benadruk dan dat dit alleen voor tijdens je werkzaamheden is, en de data na controle de prullenbak in verdwijnt.
maar ja, kwartje wil niet vallen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een k-oplossing, sorry hoor. Dit kost je uren van je tijd en het lost je probleem niet op. Bewijs maar eens dat je samen met de klant alles overgezet hebt. Ga je lekker uren bij de klant zitten kopieëren met je USB 3.0 stick op een USB 1 hub van de klant, ik voorzie een megawinst.

De kans op dataverlies is minimaal bij werkzaamheden, tenzij je gaat herinstalleren of iets dergelijks.

Wat ik doe (ik doe hetzelfde werk) is simpelweg de klant vragen of er een recente backup is, zo nee dan vraag ik of er belangrijke bestanden zijn, zo ja dan trek ik een backup naar mijn Synology of externe HDD en die tijd schrijf ik gewoon. Ik ga toch niet gratis zitten werken? Of denk je dat al je klanten ook voor niets naar hun werkgever gaan? Hou toch op en stel je professioneel op.

En voor klanten die een backup willen die dagelijks loopt zijn er hele simpele en goedkope oplossingen beschikbaar, en dan niet naar een treurig Dropbox accountje van 15GB. Voor 6 euro oid heb je al een Strato 100GB opslag inclusief wat gratis tools om het in te regelen. Wil de klant dat niet? Prima, dan geen backup. Dat zijn mooi extra uren voor als het fout gaat en je de HDD via een adapter kan gaan uitlezen.

Mijn advies: als je het gaat doen, doe het dan goed en professioneel. En laat de klant daar ook gewoon voor betalen. Anders kan de klant beter zijn 'handige' neefje even bellen.

En nog over je tekst voor in de 'informatiefolder', misschien kan je er aan toevoegen: 'Tijdens het maken van de backup kunt u kiezen uit een aardbeien of vanille lollie. Deze kunt u tijdens de gratis uren die ik maak voor u dan opzuigen.'. Ofwel, je tekst komt bijzonder onprofessioneel over.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:51:

En voor klanten die een backup willen die dagelijks loopt zijn er hele simpele en goedkope oplossingen beschikbaar, en dan niet naar een treurig Dropbox accountje van 15GB. Voor 6 euro oid heb je al een Strato 100GB opslag inclusief wat gratis tools om het in te regelen.
Wat is er mis met Dropbox? Nu is het standaard gratis account van Dropbox maar 2GB, in plaats van 15GB, maar het lijkt me voor de tekstbestanden en wat fotootjes van de gemiddelde gebruiker in Nederland meer dan genoeg.

Een oplossing van Strato lijkt me veel te complex, dan ga je hosting aanbieden, terwijl mensen alleen maar een simpele oplossing willen (a la Dropbox) . En voor die €6 per maand heb je al 1TB cloudopslag, dat is een stuk interessanter dan wat jij voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:57:
[...]
Wat is er mis met Dropbox? Nu is het standaard gratis account van Dropbox maar 2GB, in plaats van 15GB, maar het lijkt me voor de tekstbestanden en wat fotootjes van de gemiddelde gebruiker in Nederland meer dan genoeg.

Een oplossing van Strato lijkt me veel te complex, dan ga je hosting aanbieden, terwijl mensen alleen maar een simpele oplossing willen (a la Dropbox) . En voor die €6 per maand heb je al 1TB cloudopslag, dat is een stuk interessanter dan wat jij voorstelt.
Dropbox is al meermaals gehacked. En uit ervaring kan ik je zeggen dat 15GB onrealistisch weinig is. Dropbox is leuk om wat bestanden mee onderweg te nemen (alhoewel het een beperkt product is), maar niet als backup.

Waarom moet je met Strato hosting aanbieden? Hoe kom je daar nu weer bij? Gewoon Strato HiDrive nemen, heb je behalve een cloud backup in die cloud backup ook nog eens extra backups zodat je een overschreven bestand van een x aantal dagen terug kunt halen. Even de gratis software inrichten en off you go. Niks complex aan voor jezelf als IT'er en voor de klant.

Strato is overigens slechts een voorbeeld, er zijn meer partijen die een dergelijk product aanbieden zoals KPN. Heb zelf toevallig recente ervaringen met Strato.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:36:
[...]

Dropbox is al meermaals gehacked. En uit ervaring kan ik je zeggen dat 15GB onrealistisch weinig is. Dropbox is leuk om wat bestanden mee onderweg te nemen (alhoewel het een beperkt product is), maar niet als backup.
En wat merkt de gemiddelde gebruiker van die hacks :? En zoals ik zei, Dropbox is standaard 2GB, niet 15GB ;)
Waarom moet je met Strato hosting aanbieden? Hoe kom je daar nu weer bij? Gewoon Strato HiDrive nemen, heb je behalve een cloud backup in die cloud backup ook nog eens extra backups zodat je een overschreven bestand van een x aantal dagen terug kunt halen. Even de gratis software inrichten en off you go. Niks complex aan voor jezelf als IT'er en voor de klant.

Strato is overigens slechts een voorbeeld, er zijn meer partijen die een dergelijk product aanbieden zoals KPN. Heb zelf toevallig recente ervaringen met Strato.
Ik ken Strato alleen van de hosting, vandaar. Maar dan nogmaals: €6 voor 100GB is veel te duur, daar zijn veel goedkopere oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Pak je Onedrive, heeft ongeveer iedereen in nederland wel, is volgens mij nog niet gehacked en heb je ook standaard 15GB.

Smeer ze office 365 aan en ze hebben 1TB, moet toch wel genoeg zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou ook zoiets als Crashplan kunnen overwegen. Als je dan zelf een grote NAS neerzet kunnen anderen automatisch (& gratis) bij jouw backuppen, on the fly. https://www.code42.com/store/#/

Alle bestanden zijn 448 bit encrypted, dus jijzelf kan er ook niks mee (privacy) maar je biedt wel een service aan naar je klanten toe waar je iets voor zou kunnen rekenen.

Als jezelf een abbonement neemt, kan je zelf de hele reut nog in de cloud backuppen, waardoor je alles dus op 2 plaatsen hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een k-oplossing, sorry hoor. Dit kost je uren van je tijd en het lost je probleem niet op. Bewijs maar eens dat je samen met de klant alles overgezet hebt. Ga je lekker uren bij de klant zitten kopieëren met je USB 3.0 stick op een USB 1 hub van de klant, ik voorzie een megawinst.

Wat ik doe (ik doe hetzelfde werk) is simpelweg de klant vragen of er een recente backup is, zo nee dan vraag ik of er belangrijke bestanden zijn, zo ja dan trek ik een backup naar mijn Synology of externe HDD en die tijd schrijf ik gewoon. Ik ga toch niet gratis zitten werken? Of denk je dat al je klanten ook voor niets naar hun werkgever gaan? Hou toch op en stel je professioneel op.
Ik wil best andere oplossingen overwegen dan mijn 'k-oplossing', echter vraag ik mij af of jouw 'externe HDD' noemenswaardig sneller is via de 'USB 1 hun van de klant' of via de internetverbinding van de klant. Ik denk trouwens te weten dat de gemiddelde klant echt wel een USB 2.0 hub heeft en vaak zelfs USB 3.0.
En nog over je tekst voor in de 'informatiefolder', misschien kan je er aan toevoegen: 'Tijdens het maken van de backup kunt u kiezen uit een aardbeien of vanille lollie. Deze kunt u tijdens de gratis uren die ik maak voor u dan opzuigen.'. Ofwel, je tekst komt bijzonder onprofessioneel over.
Als je mijn berichten goed hebt gelezen zie je dat ik niet meer als ongeveer 10 minuten wil besteden aan zo'n back-up en specifiek heb genoemd dat ik niet uren bij de klant naar zijn of haar computer wil zitten staren. Jammer dat je dan toch zo reageert en ook in de rest van je bericht een beetje naar, is dat nodig en loop je ook op deze manier bij je klanten rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:37:
[...]

Ik wil best andere oplossingen overwegen dan mijn 'k-oplossing', echter vraag ik mij af of jouw 'externe HDD' noemenswaardig sneller is via de 'USB 1 hun van de klant' of via de internetverbinding van de klant. Ik denk trouwens te weten dat de gemiddelde klant echt wel een USB 2.0 hub heeft en vaak zelfs USB 3.0.
Waarom denk je dat? Ik denk eigenlijk dat er bijzonder weinig mensen zijn die USB-hubs hebben, laat staan met USB 3 :P
[...]

Als je mijn berichten goed hebt gelezen zie je dat ik niet meer als ongeveer 10 minuten wil besteden aan zo'n back-up
Tenzij je alleen wat belangrijke documenten wilt backuppen kom je met 10 minuten echt niet ver. Naast dat het meerdere GB's kunnen zijn, moeten mensen ook nog inloggen om mails te backuppen en/of weten ze niet precies waar alles staat waar ze een backup van willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 14-03-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Van USB 2 zou ik wel durven uitgaan, dat bestaat al 10 jaar ofzo, USB 3 zou ik minder snel van uit gaan, gezien dat relatief nieuw is, en ik denk niet dat veel van jouw klanten een systeem van een jaar of 3 max. hebben.

Een back-up van 10 minuten? Ik ben al meer tijd kwijt om "die ene foto van 5 jaar terug" te vinden, en dan moet nog een paar GB op een stickie gepompt worden?

Het vervelende van veel mensen is dat ze somehow hun foto's, documenten en andere "belangrijke" meuk over de hele pc weten te verspreiden [ja, zelfs ik heb daar last van] waardoor "my documents" selecteren, ctrl-c naar het stickie gaan ctrl-v vaak niet echt een oplossing is. Als je dat bij mij doet, heb je eigenlijk alles behalve mijn meest belangrijke foto's en documenten :+

Ik vind het een vrij nobel idee van je, mensen behoeden tegen dataverlies, maar, het is veel minder simpel dan menigeen denkt. Zelf kan ik je aanraden om het echt op een adviserende rol te houden, en ze met alle liefde [en winst] HDD's, sticks, SD-kaarten etc etc te verkopen voor hun back-ups, maar meer ook niet.

Want mensen zullen pissig worden op jou als ze hun data kwijt, ook als het hun eigen schuld is. "jamaar, meneer, u heeft die folder niet laten back uppen door mij, ik vroeg nog... maar u zei "nee, hoeft niet"" "Nou en? U bent de specialist, godverredomme, ik toch niet? En ik moet nog betalen ook? een rechtzaak kun je krijgen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn:
Waarom denk je dat? Ik denk eigenlijk dat er bijzonder weinig mensen zijn die USB-hubs hebben, laat staan met USB 3 :P
USB 2.0 is sinds 2000 vastgesteld als standaard, ik heb ooit uitgezocht vanaf wanneer deze weidverspreid in hardware wordt gebruikt door fabrikanten en dat was medio 2003. Er zullen altijd partijen zijn die traag integreren en mensen die een oud model wordt aangesmeerd in de winkel maar ik ga er van uit dat alle mensen die sinds 2005 (10 jaar geleden) een nieuwe pc of laptop hebben aangeschaft wel een USB 2.0 interface hebben, nagenoeg iedereen dus. USB 3.0 is in 2008 vastgesteld dus die verwacht ik ook al bij best veel klanten te zien, zal ook beetje device specifiek zijn.
Hahn:
Tenzij je alleen wat belangrijke documenten wilt backuppen kom je met 10 minuten echt niet ver. Naast dat het meerdere GB's kunnen zijn, moeten mensen ook nog inloggen om mails te backuppen en/of weten ze niet precies waar alles staat waar ze een backup van willen.
VasZaitsev:
Een back-up van 10 minuten? Ik ben al meer tijd kwijt om "die ene foto van 5 jaar terug" te vinden, en dan moet nog een paar GB op een stickie gepompt worden?

Het vervelende van veel mensen is dat ze somehow hun foto's, documenten en andere "belangrijke" meuk over de hele pc weten te verspreiden [ja, zelfs ik heb daar last van] waardoor "my documents" selecteren, ctrl-c naar het stickie gaan ctrl-v vaak niet echt een oplossing is. Als je dat bij mij doet, heb je eigenlijk alles behalve mijn meest belangrijke foto's en documenten :+
Betreft alleen kopie belangrijke bestanden. Het is vaak niet zo moeilijk om te achterhalen waar klant zijn of haar bestanden opslaat verwacht ik. Door Word te openen en even de recent geopende bestanden te bekijken heb je de locatie binnen 30 seconden. Voor foto's kun je de geschiedenis van Windows Foto Viewer bekijken. Misschien zijn er ook wel tooltjes die dit nagaan en aan je presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Als je nou gewoon een VM maakt met VM converter op een externe HDD dan kunnen ze altijd nog hun data terugvinden op de Windows schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan in bepaalde situaties maar normaal gesproken is het maken van een back-up van gehele harddisk geen optie omdat daar zeker via een externe harddisk vele uren overheen gaan, kan makkelijk een halve dag duren gemiddeld genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 20:43
Is het geen optie om de harde schijf uit de pc van de klant te halen en via eSATA te kopieren?

Daarnaast heb ik je nergens het woord encryptie zien noemen, mensen moeten je maar vertrouwen met de data. En ik denk niet zozeer dat jij erin gaat zitten neusen, maar er kan ook bij jou worden ingebroken (al dan niet digitaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik data op een optische schijf of USB stick zet krijgt de klant deze in eigen beheer met advies te overwegen deze op een andere locatie te bewaren. Privacy is de reden dat ik huiverig ben een 'eigen' cloud oplossing te gebruiken en daar bij iedere klant op in te loggen. Ik zou zoiets zelf niet willen dus ga het bij klanten ook niet adviseren of toepassen.

Bij kopie van een complete harde schijf kan het verstandig zijn de harde schijf er even uit te schroeven inderdaad. In de regel ben ik niet van plan dat te doen en enkel belangrijke bestanden te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:16:

[...]

Betreft alleen kopie belangrijke bestanden. Het is vaak niet zo moeilijk om te achterhalen waar klant zijn of haar bestanden opslaat verwacht ik. Door Word te openen en even de recent geopende bestanden te bekijken heb je de locatie binnen 30 seconden. Voor foto's kun je de geschiedenis van Windows Foto Viewer bekijken. Misschien zijn er ook wel tooltjes die dit nagaan en aan je presenteren.
Mijn meest belangrijke bestanden open ik niet vaak, het zijn simpelweg bestanden waaraan ik veel emotionele waarde hecht, maar die brieven lees ik niet iedere week, en die foto's bekijk ik ook niet iedere week, ik bewaar ze zoals iemand oude brieven bewaard, niet omdat ze heel waardevol zijn of omdat ik ze vaak wil lezen, maar ik wil ze hebben.

Enfin, die bestanden staan dus echt overal, verspreid over 3 hardeschijven.Ga je niet in 10 minuten vinden door in "onlangs geopend" te neuzen, het feit dat er elke paar dagen een Ccleaner overheen gaat zal jouw zoektocht ook weinig helpen.

Kijkend naar de mensen om mij heen is dat niet echt anders, alleen als iemand maar 1 SSD of HDD heeft is de troep niet al te erg, maar zodra mensen 2 of meer opslagdingen hebben, en eens een andere Windows geinstalleerd hebben, nou, veel zoekplezier.

Overigens, door de aard van sommige bestanden zou ik ook niet willen dat de vriendelijke computerboer uit het dorpje verderop die in zijn "bezit" heeft zonder encryptie, of dat hij ook maar meekijkt als ik ze op zijn stick/dvd/hdd/tapedrive plaats. En dat heeft niet te maken met dat het vieze plaatjes zijn[hoewel:+ ], maar omdat zeker in de documenten veel vertrouwelijke informatie over mij en anderen staat.

En daarin ben ik vast niet de enige, titels en thumbnails zeggen al veel over de inhoud van bestanden, en zat mensen zijn behoorlijk voorzichtig [terecht] met dat soort dingen.

Ik denk dat de meest makkelijke, veilige en relatief snelle oplossing toch is gewoon maar complete HDD's te kopieren is, wat vrij snel gaat met SATA, eSATA of zelfs USB 3, de poorten te verzegelen, dat ding in een verzegelde envelop doen en in een kluis flikkeren.

Dingen in eigen beheer geven gaat ook fout, USB sticks raakt iedereen heel snel kwijt, schijven beschadigen vrij makkelijk en raak je ook makkelijk kwijt. Ook is je backup ronduit waardeloos als deze op dezelfde locatie ligt, en je kan er ook dan op wachten dat men boos op jou wordt "want jij hebt de backup gemaakt!"

Maar ook in eigen beheer is encryptie belangrijk. Mijn ouders zijn heel lief en aardig, maar er staat zat meuk op mijn pc wat zij niet hoeven te zien. Maar niet te beginnen over dat mijn hypothetische broertje of zusje even mijn stick jat om bijv. een groot bestand naar een van hun vrienden/vriendinnen mee te nemen. Dus dan moet je je clienten ook gaan aanraden om de boel goed dicht te timmeren, wedden dat 30% het wachtwoord vergeet?

Hoe langer ik hierover nadenk, hoe meer ik erachter kom dat dit echt geen slim idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kopie van computere harde schijf maken duurt gemiddeld een paar uur, ook met de snelle interfaces die jij suggereert. Daarbij moet je dan dus de harde schijf er uit gaan schroeven enzo. Ik maak dus liever een kopie van belangrijke bestanden.

Ik heb in ieder geval een programma gevonden waarmee je snel locaties kunt vinden waar gebruikte en opgeslagen bestanden staan: http://www.nirsoft.net/utils/open_save_files_view.html. Als iemand CCleaner gebruikt is de data inderdaad weg. Het kan zijn dat je dat tegenkomt bij mensen die eerder een handige buurjongen op bezoek hebben gehad met het advies dat iedere dag te draaien en die dat dan ook doen. Beschadiging van een optische schijf valt wel mee, als je hem buiten het hoesje rond laat slingeren wel, anders niet.

Ik denk trouwens dat de meeste voordelen/nadelen/overwegingen betreffende dit geheel wel besproken en duidelijk zijn nu. Iedereen moet verder natuurlijk een eigen afweging maken en dat doe ik ook :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En dat gaat dus wss niet werken als men bijv. van XP naar 7 of 8 geupgrade is, of een oude hdd erin gegooid heeft. En dat zijn dingen die je wss wel gaat tegenkomen.

Ook vraag ik me af of dat progsel die boel nog kan vinden nadat het verplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Cryptolocker schijnt goed te zijn in het vinden van bestanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan ik wel installeren, goed idee. En dan een half jaar later anoniem activeren en betaling eisen, als ze bellen adviseren gewoon te betalen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gek genoeg zijn deze twee dingen nog niet voorbij gekomen:

RDX
PowerShell

Via PowerShell zijn prachtige scripts te schrijven om te backuppen. RDX is de standaard om via USB te backuppen. Waarom zou je nog handmatig bestanden zoeken als PowerShell het voor je doet? Automatisering!

En waarom USB sticks gebruiken als RDX ook mogelijk is? RDX kan gewoon via USB, als het toch perse via USB moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 14-03-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het idee is dat je voor een minimaal bedrag een kopie kunt maken van belangrijke bestanden om deze vervolgens vanuit privacy overwegingen aan de klant zelf te verstrekken. De twee opties daarvoor lijken USB flash drive en optische schrijf te zijn. Als PowerShell op een snelle manier alle bestanden kan vinden met bijv. doc en docx extenties is dat een optie, ik verwacht dat het daar wel even mee bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:37:
[...]

[...]

Als je mijn berichten goed hebt gelezen zie je dat ik niet meer als ongeveer 10 minuten wil besteden aan zo'n back-up en specifiek heb genoemd dat ik niet uren bij de klant naar zijn of haar computer wil zitten staren. Jammer dat je dan toch zo reageert en ook in de rest van je bericht een beetje naar, is dat nodig en loop je ook op deze manier bij je klanten rond?
Niks naars aan de realiteit. Je denkt van alles te weten, hebt nergens ervaring mee en bent volledig onrealistisch. Ondanks dat je alles afwimpelt met nietszeggende kreten als denken te weten dat en een backup in 10 min.

Geheim van de smit: backup kost je vaak meer tijd dan het daadwerkelijke probleem oplossen waar je voor komt. Als je perse een backup wil maken moet je er of geld voor rekenen of het anders oplossen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om Teamviewer aan te schaffen en een paar dagen voor je aan de slag gaat de backup alvast aantrappen, dan is er tijd genoeg om 50-100GB ergens heen te helpen.

Zoals ik je nu hoor geef ik je bedrijf 3 maanden als je er je boterham mee moet verdienen. Als dat niet hoeft zal je het wel uithouden, maar ga dan aub niet je daadwerkelijke uren afzetten tegen je tijd, want dan werk je voor 2 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:49:
[...]
En wat merkt de gemiddelde gebruiker van die hacks :? En zoals ik zei, Dropbox is standaard 2GB, niet 15GB ;)
Nou daar merk je niks van. Behalve dat de foto's van je kinderen op bepaalde websites opduiken en bestanden met wachtwoorden ook wel leuk gevonden worden.
2 of 15GB boeit niet, het is beiden veel te weinig. Realistisch is 25-100GB op dit moment.
Ik ken Strato alleen van de hosting, vandaar. Maar dan nogmaals: €6 voor 100GB is veel te duur, daar zijn veel goedkopere oplossingen voor.
Goedkoop is duurkoop. Noem eens een betere en goedkopere oplossing met dezelfde functionaliteit? Dus 100GB inclusief backups binnen de oplossing en eigen software om de boel over te schieten? Graag ook een bedrijf waar je als Nederlander zonder CC terecht kunt, die hebben een hoop klanten niet.

{\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 ArialMT;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue0;}
\deftab720

\itap1\trowd \taflags0 \trgaph108\trleft-108 \trbrdrt\brdrnil \trbrdrl\brdrnil \trbrdrt\brdrnil \trbrdrr\brdrnil
\clvertalc \clshdrawnil \clwWidth12800\clftsWidth3 \clmart10 \clmarl10 \clmarb10 \clmarr10 \clbrdrt\brdrnil \clbrdrl\brdrnil \clbrdrb\brdrnil \clbrdrr\brdrnil \clpadt200 \clpadl0 \clpadb200 \clpadr200 \gaph\cellx8640
\pard\intbl\itap1\pardeftab720\partightenfactor0

\f0\fs32 \cf0 \cb2 \expnd0\expndtw0\kerning0
\outl0\strokewidth0 \strokec3
firebird_1979 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:22:\
Je zou ook zoiets als Crashplan kunnen overwegen. Als je dan zelf een grote NAS neerzet kunnen anderen automatisch (& gratis) bij jouw backuppen, on the fly. https://www.code42.com/store/#/

Alle bestanden zijn 448 bit encrypted, dus jijzelf kan er ook niks mee (privacy) maar je biedt wel een service aan naar je klanten toe waar je iets voor zou kunnen rekenen.

Als jezelf een abbonement neemt, kan je zelf de hele reut nog in de cloud backuppen, waardoor je alles dus op 2 plaatsen hebt staan.
Slim, een eigen NAS gaan onderhouden. Op een halve gare consumentenlijn. Lekker stabiel. Als je het doet moet je het goed doen, kan je dat zelf niet dan moet je het inkopen. Zelf een halve oplossing wegzetten kost je de kop op termijn. En kost je een hoop tijd en geld die je er amper uit zal halen, als je alleen al aanschaf, configuratie, onderhoud en stroom moet rekenen zit je al ruim boven de gemiddelde partijen qua tarief.

En technisch, leuk als al je klanten 1GB naar je gaan sturen om 00:00, dat gaat je lijn echt leuk vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:43:
[...]

Nou daar merk je niks van. Behalve dat de foto's van je kinderen op bepaalde websites opduiken en bestanden met wachtwoorden ook wel leuk gevonden worden.
Wijs eens 3 mensen aan uit Nederland waarbij dat daadwerkelijk is gebeurd. Vrijwel iedereen die ik ken gebruikt Dropbox en ik heb nog nóóit iemand over hacks of leaks gehoord, dus volgens mij is jouw mug een flinke olifant in jouw ogen.
2 of 15GB boeit niet, het is beiden veel te weinig. Realistisch is 25-100GB op dit moment.
Een gemiddelde huisvrouw heeft volgens mij geen tientallen GB's aan belangrijke data om te backuppen. Maar dat ter zijde.
[...]

Goedkoop is duurkoop. Noem eens een betere en goedkopere oplossing met dezelfde functionaliteit? Dus 100GB inclusief backups binnen de oplossing en eigen software om de boel over te schieten? Graag ook een bedrijf waar je als Nederlander zonder CC terecht kunt, die hebben een hoop klanten niet.
Zat clouddiensten die voor €6 veel meer dan 100GB bieden. Dropbox, OneDrive, iCloud om maar wat te noemen. En Dropbox biedt ook gewoon oudere versies van bestanden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste pc68,
Ik zit dit topic voorlopig even op slot. Waarom? Tweakers is uitdrukkelijk niet bedoeld om businessplannen uit te werken of bedrijven op te zetten. Vergelijk "huiswerktopics" en "kunnen jullie dit voor mij programmeren" topics. Beiden zijn op het forum niet toegestaan. Mijns inziens zit dit project (in dit topic in ieder geval) nog veel te veel in die fase. Voor hardware advies zit je hier helemaal goed, dus wat dat betreft kan dit topic best levensvatbaar zijn.

Neem even contact met mij op door op het pijltje naast mijn username te klikken en vervolgens "stuur bericht", dan kijken we even hoe en wat.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 15-03-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
En weer open.
[message]pc68 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:59[/message]:
Ik denk trouwens dat de meeste voordelen/nadelen/overwegingen betreffende dit geheel wel besproken en duidelijk zijn nu. Iedereen moet verder natuurlijk een eigen afweging maken en dat doe ik ook :-) (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 07:36:
Het idee is dat je voor een minimaal bedrag een kopie kunt maken van belangrijke bestanden om deze vervolgens vanuit privacy overwegingen aan de klant zelf te verstrekken. De twee opties daarvoor lijken USB flash drive en optische schrijf te zijn. Als PowerShell op een snelle manier alle bestanden kan vinden met bijv. doc en docx extenties is dat een optie, ik verwacht dat het daar wel even mee bezig is?
Met PowerShell zijn krachtige scripts te schrijven die alle folders roamen naar diverse soorten documentbestanden. Die kun je dan zelfs met PowerShell naar een RDX of andere mass storage device toe spuwen. Volledig geautomatiseerd. Voordeel van RDX is de garanties met betrekking tot dataretentie die ze kunnen geven.

Onlangs vertelde iemand mij dat PowerShell zelfs op Windows XP kan worden geinstalleerd :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 15-03-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik zou daar toch niet op rekenen. Vooral oudere mensen hebben nog een oud administratiepakket of een of ander stuk ancient software waar ze totaal niet aan gedacht hadden om te backuppen totdat ze het nodig hebben.

IMO is de enige juiste manier bij een reinstall een volledige backup te maken, je weet niet wat je jezelf op de hals haalt als het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

USB-sticks als backup?

Bas z'n knutselblog: Sticks and Pics! (USB en TV repair)
Bas z'n knutselblog: Krak! Boem! USB doormidden!
Bas z'n knutselblog: [Repair] Afstudeeropdracht redden! Weer een USB stickje...
Bas z'n knutselblog: [repair] USB stick gered van de dood

Slechts een klein deel van wat ik zoal opgestuurd krijg. Een verwisselbaar medium is NIET geschikt voor een backup-oplossing. Sowieso moet iedereen er maar steeds aan denken om ze in te pluggen.

Persoonlijk zou ik een cloud-gebaseerde dienst aanraden, ja daar zitten ook nadelen aan, maar het is simpel en werkt zonder er over na te denken (automatisch). En het is off-site.

Waarom off-site? Nou hierom:

Bas z'n knutselblog: SSD hart-transplantatie (powersurge repair) Crucial M4
Bas z'n knutselblog: Gered: Harddisk!

[ Voor 34% gewijzigd door sebastius op 15-03-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Afgezien van de kans op brakheid van verwisselbare media is er nog een ander probleem:

Wie garandeert dat je USB stick, als hij het over 10 jaar nog doet, nog wel compatible is met de chipsets? Nu al is het een probleem om floppies (5,25") en diskettes (3,5") in te lezen. De data staat nog op de opslagmedia, maar hoe wil je dat nog benaderen? Toen we diskettes nog volop gebruikten (1995) wisten we niet dat ze 10 jaar later niet eens meer zouden worden geproduceerd.

Dat probleem is er ook met cloudopslagdiensten. Er zijn niet veel partijen die een duidelijke roadmap hebben voor de komende 20 jaar. Er zijn maar enkele backupmedia waarvan men garanties geeft dat ze over 10+ jaar nog in te lezen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Trommelrem op 15-03-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-09 20:53
Trommelrem schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:29:
Afgezien van de kans op brakheid van verwisselbare media is er nog een ander probleem:

Wie garandeert dat je USB stick, als hij het over 10 jaar nog doet, nog wel compatible is met de chipsets? Nu al is het een probleem om floppies (5,25") en diskettes (3,5") in te lezen. De data staat nog op de opslagmedia, maar hoe wil je dat nog benaderen? Toen we diskettes nog volop gebruikten (1995) wisten we niet dat ze 10 jaar later niet eens meer zouden worden geproduceerd.

Dat probleem is er ook met cloudopslagdiensten. Er zijn niet veel partijen die een duidelijke roadmap hebben voor de komende 20 jaar. Er zijn maar enkele backupmedia waarvan men garanties geeft dat ze over 10+ jaar nog in te lezen zijn.
ben je voor een deel met je eens. maar het is altijd zelf ook in de gaten houden. als je merkt dat cd's steeds werden verkocht en ook beter waren dan floppy's kan je ook zelf je backup vervangen voor een cd/dvd versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:37
Wie garandeert dat je USB stick, als hij het over 10 jaar nog doet, nog wel compatible is met de chipsets?
Nou, USB zie ik niet zo 1-2-3 verdwijnen. Alle standaarden waren vooralsnog backwards compatible, dus ik verwacht dat je in 2025 je stickje nog prima kan benaderen. Wel met een convertertje voor het fysieke gedeelte, want ik denk dat je op z'n hoogst een USB 3.1-style type C receptacle zult terugvinden ;)

Misschien is USB wel deprecated, maar we hebben vast nog wel een legacy USB 3.1-poortje dan toch?

Kan iemand even een reminder zetten om hier in 2025 op terug te komen? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 15-03-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind

Welk probleem? Denk je dat ze daar alles op USB sticks opslaan? Die data wordt gewoon live gemigreerd met de jaren mee. Cloud dienst hebben in dat opzicht de minste risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Waar dan niemand aan denkt: data retentie

Hoe lang blijft de data op een stickie staan voordat die onleesbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Een clouddienst kan morgen beslissen te stoppen.
Of een couddienst kan worden gedwongen te stoppen. https://threatpost.com/ha...es-out-of-business/106761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@sebastius: Ja het kan voorkomen dat een USB stick afbreekt of iets dergelijks, het zal niet heel erg veel tegenkomen verwacht ik bij eenmalig een back-up en dan in de la ermee. Het feit dat ze in de la gaan voorkomt ook problemen rond piekspanning.

@trommelrem: Ik moet toegeven geen floppy lezer te hebben ingebouwd in mijn huidige PC, maar mocht daar een oude back-up op staan kun heb je voor amper 15 euro een echte Gembird floppy disk lezer die je via USB aan kunt sluiten. Ik verwacht dat dit voor USB over 10 jaar een kwestie van een verloopstekkertje is?

@Reepje: Er is in dit topic een aantal keer van alles over data retentie geclaimd, ik heb dat geprobeerd uit te zoeken en uitgevonden dat het enkel of vooral gaat om flash chips die intensief gebruikt worden.

In de ideale situatie heb je een externe back-up op een server van jezelf of een bedrijf, en nog in ieder geval een fysieke back-up op optische schijf of ander product. Ik denk dat voor dit doel USB sticks best een redelijke oplossing zijn (niet altijd ideaal, dat klopt). Zoek eigenlijk nog steeds een aankoopadvies wat dat betreft rond de lijst die in eerste topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
Ik weet niet welke je van je lijstje het beste kunt nemen, maar je kunt in ieder geval zelf de informatie omtrent snelheden erbij zoeken van de fabrikant. Je zegt zelf al aan te geven deze informatie eigenlijk niet te kunnen vertrouwen. Deze geadviseerde snelheden zullen dus vaak hoger liggen dan in de praktijk.

Volgens mij kun je dan een "redelijk" oordeel vormen. Voor zover ik na even snel kijken heb gezien, liggen de advies snelheden bijzonder laag bij dit soort sticks, dat zul je zelf ook wel vinden. Kies daarna de "beste" 3 uit en bestel ze, en ga het in praktijk even bekijken. Maar ga er maar vanuit dat ze traag zullen zijn :p

Maak even rekensommetje, 8GB wegschrijven in je max gewenste tijd. Dit geeft voor jezelf een aardige indicatie hoe snel ze minimaal voor je moeten zijn.

Ben benieuwd hoe het lijstje eruit komt te zien, succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dit gehele topic even door gelezen (en ik doe "ooit" wel eens iets met back-up en cloud oplossingen :P ) maar ik kan de bedoeling van TS aangaande het back-uppen van bepaalde data (welke data is me nog steeds niet duidelijk?) nog steeds niet volgen.

"Belangrijke Zaken"..... :o

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste persoon die je iets gaat afraden, maar misschien dat je jezelf eens moet gaan afvragen wát je in een back-up zou willen hebben én wat je verwacht van iemand die zoiets aanbied.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Juist wanneer je klanten mensen zijn met vrij weinig tot geen kennis van computers zullen zij je het woord 'backup' horen zeggen en direct aannemen dat al hun data onmogelijk kwijt geraakt kan worden.
Dan zal er een keer een foto oid verloren gaan (verwijderd, corrupt of wat dan ook) en kijken ze gelijk jou aan en ben je je klant kwijt + gratis negatieve reclame...
Iemand uitleggen dat je maar een paar dingetjes backupt en er een redelijk risico is dat de backup (usb stick) beschadigt, corrupt, kwijt, overschreven of geinfecteerd met cryptolocker raakt en dat ze het niet moeten zien als een backup gaat niet werken ;)
Als je verteld dat je een backup voor je klanten regelt, moet dat geen half werk zijn. Zolang je geen budget hebt om zelf een systeem op te zetten waar klanten backups op hosten zal je moeten kijken naar de cloud, een nas per klant is onbetaalbaar, een nas per zoveel klanten is administratief een grote rommel en 1 nas voor alle klanten is te traag om nuttig te zijn, vooral aangezien je die waarschijnlijk aan een particulier internetlijntje hangt...
(Dan nog technische aspect, wat als je nas crasht, wat als je internet uitvalt, de stroom uitvalt, virus enz enz)
De enige realistische optie zou dan een cloud service zijn, iets als Backblaze, wat meer gericht is op backups maken is misschien wel wat?
Zodra je met data van klanten gaat 'spelen' moet je altijd zekerheid hebben.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:37
Thralas schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:03:
Kan iemand even een reminder zetten om hier in 2025 op terug te komen? ;)
Gelukt! Één dag te laat, waarvoor mijn excuses.
Nou, USB zie ik niet zo 1-2-3 verdwijnen. Alle standaarden waren vooralsnog backwards compatible, dus ik verwacht dat je in 2025 je stickje nog prima kan benaderen. Wel met een convertertje voor het fysieke gedeelte, want ik denk dat je op z'n hoogst een USB 3.1-style type C receptacle zult terugvinden ;)

Misschien is USB wel deprecated, maar we hebben vast nog wel een legacy USB 3.1-poortje dan toch?
10 jaar later is USB nog steeds een ding en is iedere computer compatibel met je stick uit 2015. Ik was blijkbaar zelfs iets te 'optimistisch' over de toekomst - systemen worden ook nu nog voorzien van meerdere USB A-poorten.

Over nog eens tien jaar vinden we vooral nog USB C-poortjes, maar vast ook nog steeds één of twee USB A-poortjes op iedere PC voor backwards compatibility. Denk ik.

Die USB-stick blijft in ieder geval wel werken.
Pagina: 1