hmm, we switchen van 486's naar 'je eerste PC'
voor mij was dat:
ZX-Spectrum --> C64 --> XT.
Van de 486-serie heb ik een 25Sx, 33Dx en een 120Dx4 gehad, de laatste was voor mij de eerste CPU met actieve koeling. Mijn eerste 486 had alleen ISA sloten, de 2e VLB en de derde PCI. Het snelste mobo was diegene met VLB, maar dit kwam waarsch. ook door de VLB IDE controller met 4Mb geheugen (30 pins).
Met een 486 valt nog best wel wat lol te beleven, windows95 is een optie, en ook wfw311. Voor wfw311 is er software te downloaden welke het een win95 interface geeft, en dat werkt _erg_ goed.
Zet op een 486Dx2/66 met 16Mb geheugen (de standaard destijds) win311+win95 interface+ word6 en je hebt een tekstverwerker welke nauwelijks onderdoet voor een 1Ghz met Word 2000. Goed, het opstarten zal langer duren maar echt irritant is dit niet eens. Qua functionaliteit biedt wordt 6 alles wat de gemiddelde gebruiker ooit gebruikt. Een dergelijke combo is goed stabiel draaiende te krijgen.
Ook waren er destijds al hele leuke games op de markt, puur om sentimentele redenen zij die leuk maar ook voor kinderen etc. Pak een oude 486 en gooi daar bv. lionking, boulderdash, mario, doom, enz. op en er valt nog een hoop lol aan te beleven.
Allemaal zijn ze uitstekend te gebruiken als routertjes/firewalls en eenvoudige servers. Ik denk dat meer dan 80% van het MKB aan een 486 als firewall/mailserver/router/webserver voldoende zouden hebben.