Toon posts:

Windows 7 pc traag en unresponsive door ratelende hd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hier een al iets oudere pc met i5 en 2gb ram waar windows 7 op is geinstalleerd.
Na het inloggen bij windows 7 is het systeem erg traag en unresponsive. Dat komt omdat de harde schijf dan continu staat te ratelen.

De processor is dan bijna idle en draait op hooguit 10% van zijn capaciteit. Het geheugen daarentegen is wel bijna vol variërend tussen de 85 en 100%.
Ik vermoed dus dat de computer staat te swappen op de harde schijf. In het proces beheer heb ik echter geen processen kunnen vinden die veel geheugen of processorkracht voor hun rekening nemen.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Hoe kan ik het probleem traceren?
Is er misschien een intensieve service actief of zou er iets anders mis kunnen zijn?

Voor zover ik weet staan er geen zware programma's geïnstalleerd die op de achtergrond draaien. Het is een simpel pc'tje dat gebruikt wordt voor wat surfen en printen / scannen.

Er zijn vier processen die er uit springen met veel lees / shrijfacties naar de hdd:
svchost (netsvcs) met PID 352
System met PID 4
MpSigStud.exe met PID 836

Er is ook nog een System met PID 0, maar die heeft nagenoeg een lees / schrijfacties naar de HDD.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Beste oplossing is 2GB erbij prikken, ook de snelste.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:00
Wellicht is de pc aan het indexeren? Daar heb ik wel eens veel gezeur mee gehad. Omdat ik het toch niet zo'n nuttige functie vind heb ik het toen uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Da's de signature updater van je virusscanner, en daarna gaat-ie je harddisk scannen.
Gewoon aan laten staan en wachten tot 't over is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:44:
Beste oplossing is 2GB erbij prikken, ook de snelste.
Dat is helemaal geen oplossing. Hoe kom je daar nou bij?

Voor de taken die yohanman noemt heeft Windows 7 genoeg aan 2 GB RAM.
Als het RAM tijden idle al volloopt en de HDD blijft maar bezig, zou ik eerder denken aan updates die op de achtergrond worden uitgevoerd zoals Brahiewahiewa al zegt, of eerder nog, 'rommel' die niet op de PC hoort. Denk aan adware/malware/spyware en dergelijke.
Zeker als er al een paar jaar geen onderhoud is uitgevoerd zal er de nodige rommel op staan.

Scan de PC eens met bijvoorbeeld AdwCleaner en Malwarebytes Anti-Malware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:18

FCC

Met ^^
Ik heb Windows 7 jaren lang op een core2duo gedraaid met ook maar 2 GB RAM en dat liep (voor simpele zaken) prima. Dus bij een nieuwe installatie denk ik ook aan updates die geïnstalleerd worden (veel!!), als het systeem al up to date is zou ik aan troep denken dat van alles op de achtergrond uitvoert.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

2GB is gewoon erg krap, maar als je liever moeilijk doet mag dat natuurlijk ;)
http://www.pcmweb.nl/nieuws/hoeveel-ram.html

[ Voor 22% gewijzigd door Madrox op 14-03-2015 15:44 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:25:
[...]
Da's de signature updater van je virusscanner, en daarna gaat-ie je harddisk scannen.
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:25:
[...]
Het probleem lijkt te zijn opgelost en volgens mij was het voornamelijk het indexeren van de hdd waardoor alle andere zaken niet meer goed werkten.
Na het uitschakelen van de index-service wilde de betreffende windows 7 computer maar liefst 48 updates installeren!
Ik vermoed dat het indexeren problematische proporties aangenomen had doordat er heel veel grote bestanden in een enkele directory bij zijn gekomen. Bijna duizend bestanden van soms wel over de 100mb per stuk. Hier beet de computer zich dus vermoedelijk elke keer op stuk met een overvol geheugen en fanatiek swappen naar hdd. Daardoor kwamen overige processen, zoals o.a. de updatefunctie blijkbaar ook nooit echt aan bod.

Kortom. Het uitschakelen van de Windows search / indexing service was voor zover ik kan beoordelen de sleutel tot het verhelpen van mijn probleem.
Bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik zou wel ff de S.M.A.R.T. Uitlezen en de waardes vergelijken met die van de HDD fabrikant, tenzij de data niet van groot belang zijn

http://www.nirsoft.net/utils/disk_smart_view.html

NRG

Pagina: 1