Toon posts:

Goede grafische kaart voor nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een prima werkende laptop waarvan het enige echte nadeel is dat de grafische kaart achterhaald is. Voordat ik verder ga met mijn vraag zal ik even de specs neerzetten van de laptop die ik nu heb:

Dell XPS 17 L702X
Intel Core i7-2670QM @2.2 GHZ tot 3.1GHZ (nog steeds hoogscorend bij diverse benchmarks)
6GB RAM geheugen
2x HDD 500GB 7.200rpm
Intel HD Graphics 3000
Nvidia Geforce GT555M
Windows 7 Home Premium

Zoals je ziet is de GPU dus niet echt van deze tijd en veel spellen kan ik dan ook niet meer normaal spelen. Nu wil ik echter deze laptop verkopen en een nieuwe laptop gaan halen die een iets betere grafische kaart heeft. Het hoeft echter geen topmodel te zijn want het gaat mij niet om grote en zware spellen want daar gebruik ik een Playstation 4 voor.

Ik zoek een?
Laptop met een grafische kaart die strategische spellen zoals Total War: Atilla, Emergency 5, Cities XL en meer van dit soort games op hoge settings kan draaien bij een resolutie van 1920x1080. Het gaat mij er puur even om dat ik weet op welke kaarten ik mij moet richten. De laptop kan ik daarna zelf prima zoeken. (dit is ook de reden dat ik het topic open in CAA) ;)

Overigens gebruik ik ook Photoshop en 3D bewerking maar zelfs de kaart die ik nu heb kan dat met gemak aan dus de nieuwere kaart zal dat ook wel moeten kunnen lijkt mij zo.

Wat is je budget?
Mijn budget is MAXIMAAL €1000,- voor de gehele laptop die ik wil aanschaffen. De maximale grafische kaart is dan volgens mij de Geforce GTX860M maar ik heb het idee dat ik het prima afkan met een mindere grafische kaart als ik kijk naar wat ik er mee wil gaan doen. Ik zoek dus niet naar de beste kaart die er nu is maar naar een kaart die aansluit op mijn wensen. Overigens hoef ik niet jaren lang met de kaart te kunnen doen als ik er voorlopig maar profijt van heb :p

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn absolute voorkeur is een videokaart van Nvidia tenzij er goede argumenten zijn om naar AMD te kijken. Mijn eigen ervaring vertelt mij in ieder geval dat ik voor Nvidia moet kiezen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De nieuw aan te schaffen systeem zal in ieder geval gaan draaien op een i7 processor aangezien ik er (volgens diverse benchmarks) op achteruit ga als ik voor een nieuwere i5 zou kiezen. Verder bezit de laptop op zijn minst een FullHD scherm en minstens windows 7 (maar liever windows 8.1). Het intern geheugen moet bestaan uit 8GB in totaal en als het even kan zit er een SSD in. Ik heb echter nog nooit gebruik gemaakt van SSD dus als dit er niet in zit is dat geen dealbreaker aangezien ik niet anders gewend ben dan HDD. De HDD moet dan wel 7.200rpm hebben. Dit zijn echter dingen die ik zelf bij diverse laptops heb kunnen vinden maar het gaat nu voornamelijk om de grafische kaart.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk zelf te vinden en ben een redelijk eind gekomen. Ik heb diverse laptops op het oog maar om ze allemaal hier neer te zetten heeft denk ik niet zo veel zin omdat ik dus alleen een advies zoek voor de grafische kaart in de laptop. Ik heb diverse benchmarks bekeken voor de grafische kaarten die ik ben tegengekomen maar de informatie was vaak incompleet of gericht op spellen die ik niet zal gaan spelen. Ook zijn de eisen die bij een spel staan altijd gericht op desktop gpu's dus dat is lastig te vergelijken. Hier zijn de kaarten die ik veel tegen ben gekomen maar een ander advies mag ook:
  • Geforce 840M
  • Geforce 850M
  • Geforce GT 720M
  • Geforce GT850M
  • Geforce GTX850M
  • Geforce GTX860M
Nogmaals ik weet welke kaart het best is maar niet aan welke ik voldoende heb. Als ik onder mijn budget kan komen dan wil ik dit namelijk ook graag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en weten welke kaart voor mij geschikt is. Met dat advies kan ik namelijk makkelijk een laptop vinden die voor mij geschikt is.

Als er aanvullende informatie nodig is waar ik zo niet op ben gekomen dan hoor ik dat graag!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je onder je budget wil gaan, zou ik eerst wegstrepen wat je wellicht niet nodig hebt. En dat is een dure i7.
Toegegeven, de i7 zet betere benchmarks neer, maar ik neem aan dat je prestatie wil. Neem je een goedkopere i5 met een hogere kloksnelheid, dan gaat de boel sneller. Maar misschien dat je ook zaken draait die een i7 nodig hebben, maar dat moet je dan even aangeven.

Een SSD is geen prioriteit begrijp ik, maar bedenk wel dat een SSD velen malen sneller is dan een HDD, terwijl een 5400 rpm HDD niet langzamer hoeft te zijn dan een 7200 rpm schijf. Raar dat je dan wel belangrijk vind dat je schijf zo snel ronddraait. Want een schijf die snel draait zal meer stroom verbruiken, warmer worden en meer herrie maken.

Voor de laptop zelf kan ik je geen advies geven, ik vind laptops ongeschikt om games te draaien, maar het ligt eraan welke games natuurlijk. Misschien kunnen mensen je beter helpen als je precies aangeeft welke games het over gaat.

Dat zijn dus enkele dingen om nog eens over na te denken: hoger getal wil niet altijd zeggen beter.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Als je een i7 wilt zorg er dan voor dat dit een ECHTE quadcore is, anders betaal je je scheel voor marginaal hogere kloks.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. i5 is inderdaad wel te overwegen want ik gebruik niet constant ontzettend zware programma's.

HDD met 7.200rpm heb ik eigenlijk puur bedacht omdat ik dat op dit moment ook heb dus zodat dat een beetje hetzelfde blijft. Maar als 5.400rpm niet ontzettend veel verschil opleverd dan is dat eigenlijk geen enkel probleem.

De games die ik wil gaan spelen heb ik bij gezet maar zal ze nog eens hieronder opsommen:
  • Emergency 5
  • Total War: Atilla
  • Cities XL en Cities Skylines
  • Sims 4
  • (misschien) Civilization
  • Meer van dit soort 'bouw' en strategische spellen
Nogmaals, alvast bedankt voor jullie reacties, het advies neem ik zeker mee!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien is de best-buy mainstream laptop iets voor je?

reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2015

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dan zelf misschien meer aan deze

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Gaming Series GE70 2PC-272NL€ 999,-€ 999,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,-

Alleen is dan dus de vraag of ik niet met minder af zou kunnen qua GPU? Aan de andere kant precies voor mijn budget en een erg mooi systeem.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:56
Als de laptop ook 15,6 inch mag zijn is dit ook een goede optie:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL
Die heeft t.o.v. de MSI een GTX860M en een hybride HDD (langzamere HDD, maar wel 8GB flash). Ook heeft de laptop een grote accucapaciteit (al hoeft dat niks te zeggen).

Er zijn 17 reviews van, dus je kan je goed in de laptop verdiepen. Het scherm is blijkbaar brak ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Fleximex op 14-03-2015 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Fleximex

Dat is inderdaad één van de laptops die ik heb bekeken maar ik heb er op het moment al twee op het oog. Echter is dat meer een onderwerp voor het laptop aankoopadvies dus dat zal ik daar moeten gaan posten. Na wat research en jullie laptopvoorbeelden ben ik in ieder geval gegaan voor een GTX 850M of een GTX 860M.

Iedereen bedankt voor het advies en de input ;)
Pagina: 1