PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Wouter123103
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-01-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik ga met mijn pc voornamelijk gamen. Daarnaast doe ik af en toe ook wat Cinema 4D werk, om mezelf een beetje bezig te houden. Volgend jaar heb ik mijn PC ook nodig om bepaalde technische constructies door te laten rekenen etc. Videobewerken vind ik wel leuk. Maar ik heb er niet echt software voor :).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor deze upgrade wou ik maximaal 250 euro uitgeven. Maar daar zit aardig wat rek in. Meer omdat ik volgend jaar ga studeren wil ik liever niet te veel geld uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk wil ik alleen m'n CPU upgraden. Dus in principe neem ik alles lekker mee. Wat het belangrijkste is, is dat ik nu de volgende componenten heb:
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Videokaart: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC
Moederbord: ASRock Extreme3
8GB RAM.
570W voeding.

Volgens mij is de processor de bottleneck van de videokaart. Vandaar de keuze om de processor te upgraden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een van de beste processors van dit moment. Een die snel is, goed geoptimized voor gamen en aardig wat werkdruk aankan. Een upgrade die mijn FPS aardig zal boosten.
Ik heb zelf al het een en ander lopen zoeken natuurlijk. En ik kwam uit bij de volgende twee opties:
Optie 1
1. AMD FX-8350 Black Edition
2. AMD FX-9590 Black Edition
Of ik koop een van deze en stop die in mijn huidige moederbord. Welke van de twee raden jullie aan?

Optie 2
1. Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7
ICM
2. Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed

Voor optie 2 ben ik veel meer geld kwijt. Kunnen jullie inschatten of de performance boost tussen de twee opties de extra 190 euro waard zijn (met het oog op mijn wensen)? (waarom dat moederbord? mijn gaming set up is rood, dus dan is dat wel zo mooi :) )

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De vraag is natuurlijk ga ik voor AMD of voor Intel. Intel heeft de laatste jaren (voordat ik mijn pc bouwde) een inhaalslag gemaakt. Dus Intel is praktisch gezien gewoon beter. Nu is de AMD processor ook een killer dus het is een beetje wikken en wegen tussen de twee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn ouders betalen de energie rekening, dus daar hoef ik niet zo op te letten. De AMD vreet veel meer stroom, maar als me dat in aanschafprijs veel geld scheelt is het het waard. Samenvattend:
- Goed voor gamen
- Snel opstarten en laden (ik heb een SSD).
- Eventueel renderen en grafisch design (geen doorslaggever, gewoon mooi).
- Goede prijs/kwaliteitsverhouding.
- Hoe stiller hoe beter. Dus geen gekraak van de processor zou wel fijn zijn. Maar ik verwacht dat dit niet erg voor gaat komen.

Ga je overklokken?
Overklokken is altijd fijn natuurlijk. Als de AMD overgeclockt echt veel beter is dan de Intel is dat wel een doorslaggever. Ik heb gewoon air cooling, geen waterkoeler. Dus extreem overclocken zit er bij mij niet in.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
De maximum prestaties uiteraard! :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Optie 1 raad ik ten zeerste af. FX-8350 is een hoger geklokte FX-8320. De FX-9590 heeft een tdp van meer dan 140Watt als ik me niet vergis en dat ondersteunt jouw moederbord niet.

Optie 2 is de beste keuze. Een overgeklokte FX-8320 op zo'n 4,5GHz heeft nog moeite om een i5 in veel gevallen bij te houden. Die Xeon zal een stuk beter presteren, zelfs op standaard snelheid.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Er zijn wel goedkopere gaming mobo's in de kleur rood. Vanaf 90,- heb je al zo'n mooi bordje. http://tweakers.net/categ...pt_rVRmh9rZWSF2akPJLelvAE Een i5 4460 erop en je hebt een mooie combinatie. Hou je nog geld over om binnenkort je graka te upgraden want dat is ook de snelste niet meer.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 17:10 ]

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Waarom dat dure moederbord en die Xeon? Is nauwelijks sneller dan gewoon een i5.

Een i5 voldoet prima aan je wensen. Koop een moederbord van 80-110 euro en een i5 van 180-200 euro.

Hoe stiller hoe beter schrijf je. In dat geval kan een aftermarket-koeler ook een optie zijn. Kost wel weer 20-30 euro extra. Maar de boxed koeler is bij hoge belastingen niet echt stil te noemen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Je kan een 8 of 9 serie fx op een extreme 3 moederbord gewoon vergeten, of je moet houden van gefrituurde moederborden.
Dus daar komt nog een fatsoenlijk moederbord bij

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

zo iets bijv, +/- 80 euro

Dus als je nu moet upgraden stap dan meteen over naar i5 + mobo
Heb je in de toekomst alleen maar meer aan

• Wouter123103
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
NitroX infinity schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:27:
Optie 1 raad ik ten zeerste af. FX-8350 is een hoger geklokte FX-8320. De FX-9590 heeft een tdp van meer dan 140Watt als ik me niet vergis en dat ondersteunt jouw moederbord niet.

Optie 2 is de beste keuze. Een overgeklokte FX-8320 op zo'n 4,5GHz heeft nog moeite om een i5 in veel gevallen bij te houden. Die Xeon zal een stuk beter presteren, zelfs op standaard snelheid.
Dus optie 1 valt eigenlijk weg, dus kan ik beter voor een nieuw moederbord gaan met een Intel processor er op.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:07:
Er zijn wel goedkopere gaming mobo's in de kleur rood. Vanaf 90,- heb je al zo'n mooi bordje. Hou je nog geld over om binnenkort je graka te upgraden want dat is ook de snelste niet meer.
Dus een intel processor met een goedkoper moederbord kopen.
dusty-2011 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:36:
Waarom dat dure moederbord en die Xeon? Is nauwelijks sneller dan gewoon een i5.

Een i5 voldoet prima aan je wensen. Hoe stiller hoe beter schrijf je. In dat geval kan een aftermarket-koeler ook een optie zijn. Kost wel weer 20-30 euro extra. Maar de boxed koeler is bij hoge belastingen niet echt stil te noemen.
Dus dan kopen we een i5 met een moederbord uit de lijst die hierboven gepost werd. Ik heb momenteel al een andere koeler op mijn huidige CPU zitten. Die is vrij stil. De koeler uit de boxed versie ligt ergens in een doos :). Dus qua geluid is dat geen probleem. De aftermarket-koeler heb ik dus al.
Elmo_b schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:24:
Je kan een 8 of 9 serie fx op een extreme 3 moederbord gewoon vergeten, of je moet houden van gefrituurde moederborden. Dus als je nu moet upgraden stap dan meteen over naar i5 + mobo
Heb je in de toekomst alleen maar meer aan
Dus geen nieuwe AMD processor voor mij :).

Uit de lijst die gestuurd werd in deze topic heb ik het volgende moederbord gekozen:
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3. Misschien niet de aller goedkoopste (dan de 90 euro die genoemd werd), maar hij ziet er wel awesome uit. En het oog wil ook wat :) .

Dus we gaan overstappen naar een i5 en niet naar een Xeon versie. En dan zat ik er aan te denken om de volgende i5 te kopen: Intel Core i5-4690K Boxed. Deze krijgt op CPUBoss (zover ik kon vinden) de hoogste ratings onder de i5's. Maar als jullie je expertize daarop los kunnen laten, zou dat fijn zijn :).

Is dat de beste optie?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Als je cinema 4D gebruik kan maken van meer threads is die xeon eventueel nog wel het overwegen waard: Het is de goedkoopste quadcore met hyperthreading.

Voor de rest ben ik het met de rest eens: Een andere cpu op dat mobo is niet ideaal: ga dan meteen over naar een intel quadcore!

• dusty-2011
Die Intel Core i5-4690 K is vooral bedoeld voor overklokkers. Als je hem overklokt kun je significant hogere prestaties halen dan met de normale i5's. Als je niet gaat overklokken is de CPU een beetje aan de dure kant. Het prestatieverschil met een i5-4590 is maar heel beperkt dan, en de meerprijs is wel 40 euro.

Dus, indien je in de toekomst misschien wil overklokken is de 4690 K een goede optie. Zo niet, dan raad ik de i5-4590 aan.

De i5-4460 is nog goedkoper maar heeft maar een beperkte turbo-snelheid. De i5-4590 kan lekker door turbo'en naar 3,7 Ghz.

• Wouter123103
Allemaal bedankt voor de reacties!

Het is ook niet het geval dat ik de hele dag C4D zit te renderen. Ik game veel meer dan dat ik C4D gebruik. Dus een i5 is dan het beste.

Ik ben vanuit AMD altijd een beetje overclocken gewend. Ik ben wel een amateuristische overclocker, maar ik vind het wel leuk om te doen. Dus dan komen we uit bij de 4690K , en als we niet gaan overcloken de 4590! Dan moet ik even denken of ik het het prijsverschil waard vind. Maar waarschijnlijk wel :)

En dat samen met het bovenstaande moederbord komt dat vast goed.

Even een vraagje tussendoor. Hoeveel performance boost [%] [FPS] verwachten jullie door de upgrade? En hoeveel performance boost zal een OC'ed CPU geven? Ik heb her en der gelezen dat het in-game eigenlijk niks uitmaakt namelijk.. Gewoon benieuwd.

En moet ik ook een nieuwe Windows aanschaffen? Aangezien ik een nieuw moederbord krijg. Dat staat me vaag ergens bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter123103 op 14-03-2015 13:04 ]

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken is een Z97 bord overdreven. Een B85 of H97 is dan een logischer keuze.

• Wouter123103
Dus het komt er op de vraag neer of ik wil overclocken of niet. Ik heb even de componenten die ik in beide gevallen (wel en niet) uitgezocht die ik zou kopen, mocht ik een keuze maken. Dit zijn:

Wel overclocken
CPU: Intel Core i5-4690K Boxed
MB: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Totaal (volgens tweakers, misschien zijn ze goedkoper te vinden): €350,96

Niet overclocken
CPU: Intel Core i5-4690 Boxed
MB: Gigabyte H97 G1.Sniper H6
Totaal: (volgens tweakers, misschien zijn ze goedkoper te vinden): €322,80

Dit verschilt dus 29 euro. Ik heb het geld wel om beide situaties te doen. Maar zouden jullie de 29 euro voor lief nemen om de optie te hebben om te kunnen OC'en? In andere woorden; kunnen jullie me goede argumenten geven om toch voor de OC setup te gaan? Of is het gewoon beter (prijs/kwaliteits wijs)om niet te overklocken.

De eerder genoemde 250 euro mogen jullie even vergeten ;) .

Let me know what you think!

• NitroX infinity
Niet overklokken = i5 4460 + B85 bordje.

Het prestatieverschil tussen de twee is verwaarloosbaar op de lange termijn. Wanneer de 4460 niet meer voldoet zal de 4690 gauw volgen.

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Asus B85M-G (C2)
Totaal; €245,96

Dat scheelt al €167 met het overklok setje. Aardig wat meer terwijl de prestaties tussen deze en het 4690 non-k setje weinig verschillen.

Overklokken is wat mij betreft een beetje onnodig voor gamen. Een nieuwe generatie videokaart na een paar jaar zal je meestal betere prestaties geven dan een overklok van de cpu.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
Hoewel NitroX volgens mij een rekenfoutje maakt ben ik het wel eens met hem. De ruim 100 euro die overklokken duurder is ga je niet terug zien in een hele bult extra fps in de meeste games ( er zijn een paar games zoals flightsimulator waarin het wel veel scheelt) Het zal slechts een paar fps schelen en niet het verschil maken tussen speelbaar en niet meer speelbaar.

Vind je overklokken leuk als hobby moet je het doen, maar anders kun je die 100 euro beter besteden.

• Wouter123103
NitroX infinity schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:46:
Overklokken is wat mij betreft een beetje onnodig voor gamen. Een nieuwe generatie videokaart na een paar jaar zal je meestal betere prestaties geven dan een overklok van de cpu.
Philpend schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:55:
De ruim 100 euro die overklokken duurder is ga je niet terug zien in een hele bult extra fps in de meeste games. Vind je overklokken leuk als hobby moet je het doen, maar anders kun je die 100 euro beter besteden.
Als ik er qua prestaties weinig op vooruit ga, ga ik er niet meer voor betalen. Ik kies echter liever wel de 4690. Want zoals je zelf al aangeeft zal ik op lange termijn de 4690 kopen zodra de 4460 niet meer voldoet. Dus dan kies ik er liever voor om de 4690 in een keer te kopen. Daarnaast komt de 4690 er op cpuboss ook net even iets beter uit de bus.

En zelf ben ik heel erg fan van sexy rode moederborden haha. Mijn hele gaming gear is rood, vandaar. Als je het doet, doe het dan goed zullen we maar zeggen.

http://tweakers.net/price...;385480;395446/categorie/

Hier heb ik even een lijstje gemaakt van de opties die ik heb. Als ik 30 euro meer betaal voor fancyness, lijkt mijn geweten daar geen problemen mee te hebben :). Welke zal ik kiezen? (maakt het nog uit dat ik een MSI grafische kaart heb?).

Nogmaals bedankt! Ik wordt een stuk wijzer van jullie

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter123103 op 14-03-2015 14:22 ]

• NitroX infinity
Wouter123103 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:19:
[...]

Als ik er qua prestaties weinig op vooruit ga, ga ik er niet meer voor betalen. Ik kies echter liever wel de 4690. Want zoals je zelf al aangeeft zal ik op lange termijn de 4690 kopen zodra de 4460 niet meer voldoet. Dus dan kies ik er liever voor om de 4690 in een keer te kopen. Daarnaast komt de 4690 er op cpuboss ook net even iets beter uit de bus.
Ik denk dat je wat verkeerd leest. Om het nog even te zeggen;

Wanneer de 4460 niet meer voldoet, zal de 4690 ook niet meer voldoen, of in ieder geval, niet lang meer. Dus, extra geld van de 4690 kun je beter in een videokaart steken of gewoon besparen.

• Wouter123103
NitroX infinity schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:39:
[...]
Ik denk dat je wat verkeerd leest. Om het nog even te zeggen;

Wanneer de 4460 niet meer voldoet, zal de 4690 ook niet meer voldoen, of in ieder geval, niet lang meer. Dus, extra geld van de 4690 kun je beter in een videokaart steken of gewoon besparen.
ik ga er nog even over nadenken wat nu de slimste optie is. Ik denk, als ik er even snel naar kijk dat de i5 4590 de goede tussenweg is tussen de 5490 en de 4460. Maar ik moet even een overzichtje maken met de kosten per jaar en totaal etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter123103 op 14-03-2015 15:45 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Cpu's gaan lang mee voor games. Een i5 2300/2500 van ong 4 jaar geleden is in games vrijwel even snel als een i5 4460/4690.

Had wel gelezen dat intel met skylake games een flinke boost wil geven. In hoe vere dat waar gaat zijn. Is afwachten.

• NitroX infinity
Wouter123103 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:43:
[...]

ik ga er nog even over nadenken wat nu de slimste optie is. Ik denk, als ik er even snel naar kijk dat de i5 4590 de goede tussenweg is tussen de 5490 en de 4460. Maar ik moet even een overzichtje maken met de kosten per jaar en totaal etc.
Nee, het prestatieverschil tussen een 4460 en 4690 ga je vrijwel niet merken. Het verschil tussen een 4460 en 4590 ga je bijna absoluut niet merken.

Nogmaals, over 2 jaar een nieuwe videokaart erin levert je betere prestaties op dan het verschil tussen de 4460 en hoger geklokte i5's.

• Wouter123103
NitroX infinity schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:03:
[...]

Nee, het prestatieverschil tussen een 4460 en 4690 ga je vrijwel niet merken. Het verschil tussen een 4460 en 4590 ga je bijna absoluut niet merken.

Nogmaals, over 2 jaar een nieuwe videokaart erin levert je betere prestaties op dan het verschil tussen de 4460 en hoger geklokte i5's.
Dus de 4460 kopen en dan een mooi moederbord kopen. De 4460 is dan inderdaad de beste prijs kwaliteitsverhouding als ik er zo naar keek (met de scores van CPUBos). En zo hou ik toch nog wat geld over voor een mooi moederbordje.

Mag ik dan puur uit nieuwsgierigheid vragen waarom er zo'n prijsverschil is?

• dusty-2011
Ik raad je de i5-4590 aan. Zeker als je later nog een keer een GPU upgrade laat uitvoeren, kun je het nog net iets langer volhouden met een i5-4590. De i5-4590 heeft een veel hogere turbo dan de i5-4460. De i5-4460 turbo'd naar 3,4 GHz, de i5-4590 naar 3,7 GHz. Als je een GPU bottleneck hebt dan zie je dat nauwelijks terug in je FPS, scheelt het vaak maar 0.5 fps of 1 fps. Maar zodra je een CPU bottleneck hebt (wat je nu kunt krijgen door op 720p te gamen) kan het wel 5 fps schelen. Als je over 3-4 jaar een nieuwe GPU in je systeem zet is de kans groter dat je een CPU bottleneck krijgt en kan het dus wel degelijk iets van 5 fps verschil gaan maken. De meerprijs van de i5-4590 is iets van 20 euro en daarmee is het het waard vind ik.

Verder merk ik de meerwaarde van de i5-4590 bijvoorbeeld duidelijk zodra ik 4K HEVC video ga afspelen. Dan kan het CPU-verbruik erg hoog oplopen en komt de hogere turbo goed van pas. Ook bij het uitpakken van een groot RAR bestand is de hogere turbo erg handig, dat kan zo seconden schelen. Zo zijn er nog vele andere CPU-intensieve desktop-taken waarbij een hogere kloksnelheid wel degelijk verschil maakt. Ook bij de recent gelanceerde 4K 360 graden video's op YouTube komt de hogere turbo zeer goed van pas!!

[ Voor 9% gewijzigd door dusty-2011 op 14-03-2015 20:28 ]

• Wouter123103
dusty-2011 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:24:
Ik raad je de i5-4590 aan. Zeker als je later nog een keer een GPU upgrade laat uitvoeren, kun je het nog net iets langer volhouden met een i5-4590.
Ik heb net de hele avond lekker lopen googelen. En ik ben tot dezelfde conclusie gekomen. Je hebt hogere prestaties voor een klein beetje meer geld. Dus dat is mooi!

http://tweakers.net/price...yte-ga-z97x-gaming-3.html

Ik heb nu gekozen voor de Gigabyte GA Z97x Gaming 3 gekozen als moederbord. niet te duur, ziet er mooi uit. Betrouwbaar merk, lekker veel USB poorten. En natuurlijk rood.

Is de i5-4590 icm dit moederbord de juiste keuze voor mij?

• dusty-2011
Wouter123103 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:50:
[...]

Ik zeg van wel! :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Absoluut niet, je gaat toch geen 100+ euro uitgeven aan een Z97 moederbord met een niet overklokbare processor en maar 1 videokaart?
Neem dan liever een 60 euro moederbord, leg 3 tientjes bij en neem de xeon 1231 v3, die is bij cinema4d 25% sneller dan een i5.

De 8350/9370 (8320OC) komt overigens ook goed mee bij cinema4d, sowieso sneller dan een i5 voor minder geld.
Moet dan wel een nieuw moederbord bij a 75 euro.

http://www.bit-tech.net/h...el-core-i5-4690k-review/6

Voor games zijn ze allemaal snel zat.

[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 14-03-2015 22:10 ]

• dusty-2011
Volgens mij speelde de kleurstelling van het moederbord een rol bij de keuze. Als TS dat belangrijk vindt dan laat hem aub zijn gang gaan.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Dit is een prima moederbord. Ik heb de z97 versie en die borden hebben gewoon veel bang voor weinig buck.
Als je toch een Z97 moederbord neemt zou ik de pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed nemen. Houd je de overclockoptie open en zoveel duurder is ie nou ook niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dusty-2011 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:24:
Ik raad je de i5-4590 aan. Zeker als je later nog een keer een GPU upgrade laat uitvoeren, kun je het nog net iets langer volhouden met een i5-4590. De i5-4590 heeft een veel hogere turbo dan de i5-4460. De i5-4460 turbo'd naar 3,4 GHz, de i5-4590 naar 3,7 GHz. Als je een GPU bottleneck hebt dan zie je dat nauwelijks terug in je FPS, scheelt het vaak maar 0.5 fps of 1 fps. Maar zodra je een CPU bottleneck hebt (wat je nu kunt krijgen door op 720p te gamen) kan het wel 5 fps schelen. Als je over 3-4 jaar een nieuwe GPU in je systeem zet is de kans groter dat je een CPU bottleneck krijgt en kan het dus wel degelijk iets van 5 fps verschil gaan maken. De meerprijs van de i5-4590 is iets van 20 euro en daarmee is het het waard vind ik.

Verder merk ik de meerwaarde van de i5-4590 bijvoorbeeld duidelijk zodra ik 4K HEVC video ga afspelen. Dan kan het CPU-verbruik erg hoog oplopen en komt de hogere turbo goed van pas. Ook bij het uitpakken van een groot RAR bestand is de hogere turbo erg handig, dat kan zo seconden schelen. Zo zijn er nog vele andere CPU-intensieve desktop-taken waarbij een hogere kloksnelheid wel degelijk verschil maakt. Ook bij de recent gelanceerde 4K 360 graden video's op YouTube komt de hogere turbo zeer goed van pas!!
"Veel hogere turbo"
- 300MHz sneller....

4K op youtube red zelfs mijn stokoude i7 920 nog...

Die 300 Mhz is op 3400MHz zo miniem. Dat is minder dan 10% sneller.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dusty-2011
"4K op youtube red zelfs mijn stokoude i7 920 nog... "
Het ging over de vandaag gelanceerde 360 graden video's op YouTube, en dan in 4K (via Google Chrome). Heb je die al uitgeprobeerd? In de comments hier op tweakers klagen veel mensen met oudere CPU's over zeer veel lag, stuttering etc. Met mijn i5-4590 speelt het vloeiend af op 4K, met af en toe wel flinke pieken in CPU verbruik.

• Wouter123103
Nogmaals, allemaal heel erg bedankt voor de reacties.
mitsumark schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:00:
Je gaat toch geen 100+ euro uitgeven aan een Z97 moederbord met een niet overklokbare processor en maar 1 videokaart? Neem dan liever een 60 euro moederbord, leg 3 tientjes bij en neem de xeon 1231 v3, die is bij cinema4d 25% sneller dan een i5.

De 8350/9370 (8320OC) komt overigens ook goed mee bij cinema4d, sowieso sneller dan een i5 voor minder geld. Moet dan wel een nieuw moederbord bij a 75 euro. http://www.bit-tech.net/h...el-core-i5-4690k-review/6

Voor games zijn ze allemaal snel zat.
Als je het zo zegt klinkt het inderdaad een beetje raar. Maar wat is een goede optie voor een mooi moederbord (het liefste rood, daar heb ik wel wat voor over).

Mijn primaire doel is een game pc creëren, en het C4D aspect is leuk voor erbij. Als ik daarvoor de upgrade zou doen, zou ik inderdaad beter de AMD kunnen nemen. Uit de volgende benchmarks (video) scoort de i5 beter naar mijn analyse YouTube: Intel i5-4690K vs AMD FX-9590 vs FX-8350 . Ik kijk ook met het oog naar de toekomstige games etc. Daar moeten ze natuurlijk ook nog goed op kunnen scoren.
Ardjee schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 00:40:
Als je cinema 4D gebruik kan maken van meer threads is die xeon eventueel nog wel het overwegen waard: Het is de goedkoopste quadcore met hyperthreading.Voor de rest ben ik het met de rest eens: Een andere cpu op dat mobo is niet ideaal: ga dan meteen over naar een intel quadcore!
Door naar de threads te kijken was ik inderdaad op de xeon uitgekomen. Maar als dit niet bepaald optimaler blijkt te zijn dan een standaard i5, neem ik liever de i5. C4D is een mooi megenomen feature, maar niet mijn primaire doel.
dusty-2011 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:24:
Volgens mij speelde de kleurstelling van het moederbord een rol bij de keuze. Als TS dat belangrijk vindt dan laat hem aub zijn gang gaan.
Helemaal waar. Maar als ik 100 euro extra moet dokken voor een rood randje wordt me dat ook te gek. Een rode feature is gewoon heel erg mooi meegenomen, en ben ik ook bereid voor iets extra voor te betalen.
arbraxas schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:34:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Dit is een prima moederbord. Ik heb de z97 versie en die borden hebben gewoon veel bang voor weinig buck.

Als je toch een Z97 moederbord neemt zou ik de pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed nemen. Houd je de overclockoptie open en zoveel duurder is ie nou ook niet.
Hier gaat mijn voorkeur uiteraard ook naar uit. Maar is het het prijsverschil waard? Het is de duurste en de leukste optie, maar ik kan ook 50 euro goedkoper uit zijn met misschien wel dezelfde performance. En dat wil ik voorkomen. Daarom de volgende opties met de prijs daaronder:

Kan ik uit al jullie posts concluderen dat ik de volgende opties heb (al aangepast naar mijn wensen)?:
Optie 1
Intel Core i5 4670K Boxed icm Gigabyte GA-97X-Gaming 3
227 + 108 = 335

Optie 2
Intel Core i5 4690 Boxed icm Gigabyte H97 G1.Sniper H6
225 + 98 = 323

Optie 3
Intel Core i5 4460 Boxed icm Gigabyte H97 G1.Sniper H6
182 + 98 = 280

Optie 4
Intel Core Xeon 1231 v3 Boxed icm Gigabyte H97 G1.Sniper H6
275 + 98 = 383

Zelf vind ik optie 4 een beetje raar. Omdat je een dure processor en een goedkoop moederbord neemt. Maar misschien is het aan de andere kant ook wel logisch.

Heb ik de opties zo een beetje goed geïllustreerd? Welke optie is het kopen waard (met het oog op de prijs natuurlijk)? :)

• dusty-2011
Dan zou ik optie 5 aanraden:

Optie 5:
Intel Core i5 4590 Boxed icm Gigabyte H97 G1.Sniper H6
196 + 98 = 294

Met optie 5 besteedt je niet teveel geld aan je moederbord en je CPU. Maar je krijgt wel een CPU die lekker door turbo'd naar 3,7 GHz. Met de nog goedkopere optie (4460) krijg je een hele magere turbo van 3,4 GHz.

T.o.v. optie 1 heb je wat mindere prestaties maar je bent dan ook 56 euro goedkoper uit.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Maar nogmaals, een duur moederbord voegt niks tot hooguit weinig toe, kun je prima op besparen.

Optie 6 :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 270,-€ 270,-
1ASRock B85M Pro4€ 63,05€ 63,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,05

Optie 7 (AMD), fors goedkoper.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 145,-€ 145,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 219,95

PS: optie 1 sowieso aanpassen naar de i5 4690k, is nieuwer en sneller.

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 15-03-2015 01:51 ]

Pagina: 1