Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkhulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

• baas81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-10-2023
Goedemiddag allemaal!
Tot nu toe vond ik altijd in het forum wel antwoord op mijn technische vragen, maar nu doet mijn netwerk het niet goed en zowaar kan ik hier nog niet vinden wat ik eraan kan doen.

Situatie:
glasvezel van Telfort. Daar zit volgens Telfort geen probleem.
Tp-link router
TP-link powerline met wifi om wifibereik op zolder te verbeteren (heeft dus dezelfde naam en wachtwoord als wifi beneden)
Op zich als het werkt, werkt het fantastisch. Snelheid op zolder is prima om Netflix te kijken dankzij de powerline.

Nu zijn er een paar problemen:
Internet valt soms weg. "Server niet gevonden" komt er dan op het scherm
Internetradio zegt soms 'kan dhcp-server niet verbinden'
Samsung draadloze printer valt ook steeds weg en moet dan opnieuw geinstalleerd worden
Apple-express speelt ook niet meer zonder haperen.

Al met al genoeg om chagrijnig van te worden...

Is er iets aan te doen en zo ja wat?
Bedankt alvast!

Verwijderd

Op het moment dat deze meldingen komen? Zit je dan op het AP op zolder?

• baas81
Beide. Maar ik heb het idee dat het beneden vaker is.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zit alles op draadloos?
Valt het ook weg als je een netwerkkabel gebruikt?
Zijn er veel andere WIFI-netwerken in de buurt?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• baas81
Ja er zit meer wifi in de buurt.
Ik heb het idee inmiddels dat het powerline-wifi-netwerk het 'gewone' wifinetwerk wegdrukt of iets dergelijks. Dus dat 'ie niet goed switcht van het ene signaal (dat vanaf de router komt) naar het andere (dat uit de powerline op zolder komt). Kan dat? En wat is eraan te doen?

Met draad werkt inderdaad alles prima.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Als dat je probleem is en je dit zeker weet is er iets aan te doen.
Zendvermogen omlaag zetten op beide acces points.
Op die manier is er minder overlap en bemoedig je clients om eerder/sneller te switchen naar een toegangspunt wat dichterbij is, roamen noemen we dat.

Om je een idee te geven, hier thuis draaien de toegangspunten op 20-30% van hun zendsterkte, puur omdat meer niet nodig is. De vraag is echter of je huis tuin en keuken apparatuur de optie geeft om het vermogen in te stellen, even nakijken dus. Dit is per fabrikant anders.

Vervolgens natuurlijk zorgen dat beide op een ander WiFi kanaal zitten zodat ze niet met elkaar interfereren. Gebruik altijd de kanalen 1, 6 of 11 aangezien deze elkaar niet in de weg zitten.

Tenslotte de WiFi naam (SSID) en het wachtwoord (PSK) gelijk instellen op beide apparaten.
Stel de encryptie (versleuteling) in op WPA2 only met AES.

Bovenstaande stappen zijn de key tot een goed WiFi netwerk.
Echter zal je eerst na moeten gaan waar je probleem zit.
Test dus een avondje bekabeld rechtstreeks op je Telfort modem om uit te sluiten dat hier het probleem ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door andy88 op 14-03-2015 19:53 ]

• baas81
volgens mij werkt het zo helemaal goed inderdaad! Dankjewel allemaal voor de handige tips. Scheelt weer een hoop frustratie (bij het hele gezin :)
Pagina: 1