Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP Pavilion G7 ventilator

Pagina: 1
Acties:

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:46
De laptop van mijn ouders begon onlangs erg warm te worden. Nu bleek dat de CPU fan gewoon niet meer draaide.

Afbeeldingslocatie: http://h10003.www1.hp.com/digmedialib/prodimg/lowres/c02845367.png

Leek vrij gemakkelijk op te lossen, een nieuwe fan (van het juiste type) via eBay besteld. Vandaag heb ik deze vervangen. Bij het opstarten kreeg ik echter opnieuw dezelfde error (B90, hij detecteert gwn dat de CPU fan niet draait). Na enkele seconden kwam er heel even rook (met de gekende geur) uit de notebook :X

Ondertussen heb ik hem ongeveer 10 minuten laten opstaan zonder problemen. De CPU temps blijven rond de 50-60 graden. Nu zit ik echter nog steeds met het probleem dat de nieuwe CPU fan dus ook niet lijkt te werken.

Mag ik er van uigaan dat de 3-PIN aansluiting op het mobo voor één of andere reden dienst weigtert? Welke oplossing stellen jullie voor? De laptop is reeds 3 jaar dus misschien is het beter om er géén te gekke kosten meer aan te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 13-03-2015 14:46 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Hij heeft nog wel leuke specs, een I5 met een redelijke hoeveelheid ram. Dus ik zou er nog wel wat moeite in steken :)

Maar de G7 serie is wel de budget serie van HP en staat er berucht om om kwalitatief onder de maat te zijn. Als ik jou was zou ik kijken of je ergens anders de stroom voor de fan vandaan kan halen en het dan met wat draad en een soldeerbout alles in elkaar bakken. :) Want een nieuw moederbord is ook weer zo duur, al heb ik er waarschijnlijk nog wel eentje liggen voor een paar tientjes :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:46
auto660 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:01:
Hij heeft nog wel leuke specs, een I5 met een redelijke hoeveelheid ram. Dus ik zou er nog wel wat moeite in steken :)

Maar de G7 serie is wel de budget serie van HP en staat er berucht om om kwalitatief onder de maat te zijn. Als ik jou was zou ik kijken of je ergens anders de stroom voor de fan vandaan kan halen en het dan met wat draad en een soldeerbout alles in elkaar bakken. :) Want een nieuw moederbord is ook weer zo duur, al heb ik er waarschijnlijk nog wel eentje liggen voor een paar tientjes :)
Ja de specs zijn inderdaad zeker niet slecht, en hij is ook nog niet zo oud.

Vandaag de laptop nog eens open gedaan. De rook die er uitkwam is afkomstig van de nieuwe fan. Deze heeft blijkbaar bij het opstarten van de laptop direct zichzelf "opgeblazen". Zowel de oude fan als de nieuwe fan zijn nu dus defect. Waarschijnlijk iets op het moederbord die te veel stroom geeft ofzo?

Zonder CPU fan wordt het natuurlijk wel lastig; Ondertussen zo een cooling pad besteld zodat hij toch nog engiszins koel blijft.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Er gaat toch een 5Volt 3 pin fan in? Hier zou je zo een usb aansluiting op kunnen solderen en hem zo via een usb poort voeden. Er zit wel een nadeel aan, en dat is dat hij altijd voluit gaat draaien, maar misschien kun je er een potmetertje tussen zetten zodat je hem zelf kan regelen?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU