Toon posts:

Sketchup Pro & Layout PC max 1400 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik las met veel interesse het bericht van Saartje en het advies van Maratropa.

In mijn praktijk als architect heb ik AutoCad volledig verbannen. Ik teken al mijn projecten met Sketchup Pro en Layout. Ik gebruik nog geen rendering-software omdat mijn huidige pc dat niet aankan. Ik ben er nog niet uit welk programma ik daarvoor zal gebruiken.

Mijn pc is aan een upgrade toe.

Deze componenten blijven behouden:
- Samsung HD 1035SJ ATA Device 1TB (+ externe opslag)
- SSD: Samsung SSD 850 Pro 256 GB ATA Device
- Windows 7 Professional
- Voeding indien mogelijk (ik moet de kast nog openmaken om te controleren welke voeding er in zit)
- Kast

Na wat opzoekwerk bestelde ik deze grafische kaart:
Gigabyte GeForce GTX 780 Ti, 3072MB (459€ inclusief verzendingskosten)

Als processor twijfel ik tussen:
- Intel Core i7-4790K Boxed (+/- 340€)
- Intel i7-5820K (+/ 400€).

Het moederbord zou dit kunnen worden:
- Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE (+/- 195€)
- MSI X99S SLI PLUS, S2011-3, 8xDDR4, ATX (+/- 230€)

Afhankelijk van die keuze wordt het geheugen DDR3 of DDR4:
- Crucial 16GB DDR3 PC3-12800 2* 8GB (+/- 135€)
- Crucial Ballistic Sport 16 GB DDR4 2400 CL16kit (+/- 200€)

Welke voeding heb ik nodig?

Sketchup ondersteunt momenteel nog geen multicore, maar wat niet is kan nog komen. Misschien is Intel i75820K voor het draaien van Sketchup overkill of net niet aangewezen?
Vraag is of de keuze voor i7-5820 + MSI X99S SLI PLUS + DDR4-geheugen voor een meerprijs van +/-160€ al dan niet een meerwaarde heeft.

Mijn budget is niet zo groot als dat van Saartje...

Héél graag advies.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Om één en ander gestructureerd te houden hebben we liever aparte topics. Ik heb je reactie afgesplitst. Voor de duidelijkheid, wat is je totale budget?

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel.
Mijn budget is maximaal 1400€, liever minder. Wel in de veronderstelling dat ik geen nieuwe voeding hoef te kopen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe ziet/gaat je workflow eruit zien?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Het staat een soort van indirect in je topic, maar wat is exact het doel van je nieuwe pc: blijven gebruiken voor SketchUp Pro and Layout, en daarnaast ook renderen?

Kun je even de keuzes beargumenteren die je nu hebt gemaakt?
- Waarom die schreeuwend dure videokaart? Is deze zó geschikt voor je programmas?
- Voor de keuzen tussen 4790/5820 zou ik even wat benchmarks bekijken voor de programmas die je gebruikt.
- Waarom zo'n duur moederbord?
- 2400MHz RAM lijkt me ook wat te veel van het goede.

Voor bovestaande heb je een voeding nodig van 350-500W, dus ik zou zeggen pak een 450W gold voeding van Seasonic o.i.d.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:59

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bedenk wel dat die 5820k single threaded toch wel wat langzamer is dan de 4790k en daarmee eigenlijk vooral interessant als je gaat overklokken of als je applicaties in staat zijn alle zes cores effectief te gebruiken. De kans dat een applicatie die nu nog niet multithreaded is dat in de toekomst wel zal worden is denk ik vrij klein, sommige werkzaamheden lenen zich nu eenmaal niet om parallel/multithreaded uit te voeren. Tel daar bij op dat een socket 2011-3 systeem in zijn geheel een stuk duurder uit zal pakken door een duurder moederbord en DDR4 geheugen en het lijkt me dat de keuze voor een socket 1150 systeem het meest voor de hand ligt.

Eventueel zou je nog ECC geheugen kunnen overwegen, dat wordt voor dit soort toepassingen nog wel eens als vrij essentieel beschouwd. Gevolg is wel dat je dan voor een Xeon processor zal moeten kiezen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Topicstarter
Bedoeling: Sketchup Pro en Layout + renderen.
AutoCad gebruik ik nog uiterst zelden.

Mijn huidige pc heeft volgende componenten:
- Processor:
Specification Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Package (platform ID) Socket 1366 LGA (0x1)
- Chipset:
Northbridge Intel X58 rev. 13
Southbridge Intel 82801JR (ICH10R) rev. 00
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 6 GBytes
- Geheugen:
Memory type DDR3
Module format UDIMM
Manufacturer (ID) Corsair (7F7F9E00000000000000)
Size 2048 MBytes
- Grafische kaart:
Name NVIDIA GeForce GTX 460
Board Manufacturer 0x0000 (0x0000)
Revision A1
Codename GF104
Technology 40 nm
Memory size 1024 MB
Deze pc is tergend traag, zeker wanneer Sketchup tekeningen doorstuurt naar Layout. Er staan altijd meerdere Sketchup tekeningen open (daarvoor opent er zich telkens een nieuwe Sketchup) en meerdere Layout-pagina's.
Ik wil investeren in een vernieuwd systeem waarmee ik behoorlijk lang optimaal kan werken.

Ik kreeg dit advies:
· Processor met hoge frequentie à Intel Core i7-4790K Boxed
· Klein moederbord à Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE
· Grafische kaart à GeForce GTX 980 4GB
· Geheugen à Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU (2 * 8GB)

De videokaart GTX 780 Ti, 3072MB koos ik op basis van aanbevelingen op het Sketchucation-forum. Die kaart is duur, maar wel goedkoper dan de kaart die me werd voorgesteld.

Het is moeilijk om precies uit te maken welke componenten optimaal zijn; Sketchup zelf geeft alleen aanbevelingen voor "minimal" en "recommended" hardware. Voor rendering-software lijkt een goede grafische kaart me ook aangewezen.

Het moederbord hoeft niet zo duur te zijn, evenmin als het geheugen en de de processor.
Ik hoor het graag hoe het goed én voordeliger kan.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zich is Sketchup geen zwaar programma en draait het al prima op relatief oude hardware. Maar het ligt vooral aan hoe je het belast natuurlijk :)

Grote kans dat met jouw files je tegen de snelheid van 1 core oploopt van die 920. Met dit soort apps gebeurt het vaak dat met veel geometrie je daar eerder tegenop loopt dan bijv. de gpu.

Maar voor je tot allerlei aankopen over gaat:

- Op het moment dat je als traag ervaart, het doorsturen naar layout: geeft de cpu dan continu 12,5% belasting? Zo niet op welke waarde blijft hij steken? En wat doet het RAM gebruik tijdens dit doorsturen, zit de 6GB vol? Op andere momenten? Wat doet de cpu en RAM tijdens gewoon het tekenen met vanalles open?

Oja installeer msi afterburner ook even en check tijdens werken en probleempunten even wat de gpu belasting is. (GPU usage & Memory usage ) Gaan je viewports traag?

Meten is weten :)

Die 780 ti vind ik wel wat voorbarig namelijk, hij is erg duur en die 460 is mogelijk niet je grootste probleem. Een dure GPU is mogelijk leuk om op te renderen maar dan is de vraag of dit de meest duurzame keuze is..

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 13-03-2015 17:39 ]

specs

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Maak even zo'n leuk lijstje.
Het is overzichtelijker en je ziet meteen de laagste prijs!

Review QNAP TS-230 NAS

Verwijderd

Topicstarter
Meer info op jullie aanwijzingen volgt zondag.
In ieder geval al heel erg bedankt voor de commentaren. :)

• maratropa
  • Niet online
Lees je ondertussen ook even in of en wat GPU renderen mogelijk voor je kan betekenen. Dat heeft ook invloed op de hardware keuzes.

Voor 580 euro heb je bijv. Vray voor sketchup, wat een veel gebruikte robuuste cpu renderer is, en daarbij Vray RT voor op de GPU. Die is nog wel in ontwikkeling maar al prima voor previews.

Of voor 379 euro heb je Octane for Sketchup wat puur een gpu renderer is.

Als je die 780 ti er al in hebt zitten dan is het misschien leuk om even de demo van octane te downloaden en eens te kijken wat dat voor je kan doen.

wat voor moederbord heb je nu eigenlijk? (merk/type)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: ASUSTeK Computer INC. P6T (LGA1366)

Renderen: misschien is SU-podium voldoende voor wat ik ermee wil doen. Ik sluit nog niks uit en wil in ieder geval eerst een en ander uitproberen. Renderen is trouwens nog niet meteen voor morgen.

De 780 ti heb ik besteld, nog niet betaald. Met de opmerkingen hierboven begin ik te twijfelen.

• maratropa
  • Niet online
Tja..Als je een gpu zoekt om je viewports te versnellen dan denk ik meer aan iets van 200 euro, of een gtx 670 2dehands voor 100 euro. Maar ik zou niet meteen aan die gtx 460 denken als hoofdprobleem en dan voor 500 euro een nieuwe gpu kopen.. :)

Heb je trouwens in de viewport instellingen AA (anti aliasing) aan staan? SU zet dat tegenwoordig standaard aan terwijl je dat op wat oudere gpu's uit kan zetten voor een veel betere viewport ervaring.

Vaak zijn andere dingen eerder een probleem dan de snelheid van zo'n high end gpu. (maar kan wel hoor) Maar het is wel heel veel geld. Maar ik zou eerst willen weten waar de bottleneck zit.

Ik zou bijv. zelf eerst die cpu wat overclocken en er 12Gb ram in zetten, gewoon om te kijken wat dat voor eerst voor effect heeft. ( een paar keer een flinke sketchup open en je 6Gb zit zo vol lijkt me)

Ik zag dat je op een P6T ook een 2de hands 6-core x5650 kunt zetten en die ook kunt overclocken.

Maar misschien vind je overclocken te veel gepruts voor een werk-bak. Je kunt er altijd nog een xeon in zetten en hem laten renderen. :)

Eerst meten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 13-03-2015 19:55 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Tweedehands is denk ik geen optie. Mijn ge-upgrade pc moet mijn werkschema kunnen volgen...
En ik moet er opnieuw een jaar of vijf vlot mee kunnen werken... voor zover we een glazen bol hebben...
De GTX 780Ti die ik bestelde kost 371€ + (aftrekbare) BTW + verzendingskosten. Goedkoper mag uiteraard, maar het moet dan wel in verhouding zijn.
Overklocken... dat zie ik niet zitten. Meer dan de kast eens open vijzen om te zien welke voeding er in zit, zal me helaas niet lukken.
Morgen eerst maar eens proberen om jullie aanbevelingen te ontcijferen en te meten wat nodig is. Voorlopig is het nog latijn.

Nog een vraag: ik heb nu 3 geheugenlatjes van 2 GB. Stel dat ik er meer geheugen in steek, wat koop ik dan best om het compatibel te maken met de latere investeringen?

Met een paar sketchup-tekeningen open zit het geheugen inderdaad aan zijn plafond volgens Windows Taakbeheer.
Het processorgebruik piekt bij de CPU-test tot 100%.
Zijn er andere methoden om dat te testen?
Ik heb de evaluatieversie van de PassMark Performance Test gedownload en laten draaien. De resultaten heb ik bewaard in printscreens. Welke gegevens hieruit zijn relevant? Kan ik hier een pdf in bijlage bij mijn bericht toevoegen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 11:08 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de aankoop van de GTX780 Ti nog te niet doen, maar dan doe ik dat best vandaag.
Is dat aangewezen?

• Jejo303
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-02 10:00
Dat is toevallig!

Ik teken ook met Autocad en sketchup en heb nu een Asus Geforce GTX 780 ti klaar liggen voor in een nieuwe desktop! Ik heb m voor een mooie prijs kunnen kopen dus daar doe ik het dan mee. Ik render zelf met Thea Render voor Sketchup, maar mijn huidige laptop trekt het niet meer.

Succes met je zoektocht en ben benieuwd hoe je pc er uit gaat zien!

[ Voor 3% gewijzigd door Jejo303 op 16-03-2015 14:05 ]

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:14:
Ik kan de aankoop van de GTX780 Ti nog te niet doen, maar dan doe ik dat best vandaag.
Is dat aangewezen?
Als je geheugen vol zit tijdens het werken met meerdere files open in verschillende instanties van scketchup dan kan dat -killing- zijn voor de werksnelheid, vandaar mijn vraag ook.

Een cpu test hebben we niet zo veel aan want dat is ook gewoon op internet na te zoeken; waar het me om ging is om er achter te komen waar het probleem zit op het moment dat jij zegt dat je veel "traagheid" ervaart. (doorsturen naar layout begreep ik, maar zijn er nog andere momenten?)

Ik ben dus benieuwd op welke waardes je ramgebruik en cpu gebruik zitten als je files doorstuurt naar layout? Dus open de taskmanager en kijk tijdens het doorsturen naar layout rond welke waardes het cpu gebruik en het ram gebruik zitten. Aan wat voor wachttijden moet ik denken?

Mijn gok is dat als je ram vol zit dit erg remt, en dat dus de cpu en gpu niet je hoofdprobleem is. Als zou die cpu wel qua singlecore aan z'n limiet kunnen zitten.

Natuurlijk is die 780 ti met een 4790k en 16GB + SSD erg snel en gaat prima werken.

Alleen Sketchup kennende is soms hele dikke hardware helemaal niet nodig, en moet het een beetje in balans zijn. Laats wat architecten een q6600 met quadro 1700 en 4gb gegeven en met AA uit waren die er helemaal blij mee. Niet dat dat voor jou voldoende gaat zijn maar even om aan te geven dat dat ook kan. En dat gebrek aan ram echt funest voor je snelheid kan zijn.

Die 780 ti is iig geen slechte kaart, prima voor viewports en als je gpu rendert ook sterk. Alleen gebruikt redelijk wat, is eigenlijk wat overkill voor viewports en als je wilt gpu renderen dan zijn 4GB+ kaarten ook interessanter. Geen verkeerde keuze maar wel misschien een wat dure keuze afhankelijk van wat je wilt doen.

Kun je zien wat voor type/merk/snelheid ram er nu in zit? Als je vrije sloten hebt dan is 3x 2gb nou niet echt duur en misschien het proberen waard.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk is die 780 ti met een 4790k en 16GB + SSD erg snel en gaat prima werken.

Ik zag op Pricewatch dat de minimumprijs van de kaart vandaag 559.95€ is, meer dan 100€ meer de aanbieding waarop ik intekende. Ik heb de kaart dus betaald en hoop dat de koop niet om een of andere reden wordt ingetrokken. Dus die component ligt vast. Met mijn huidig moederbord en processor is die kaart niet compatibel, denk ik.

Kun je zien wat voor type/merk/snelheid ram er nu in zit? Als je vrije sloten hebt dan is 3x 2gb nou niet echt duur en misschien het proberen waard.
Dat zou dit moeten zijn: Corsair XMS3 TR3X6G1333C9 | TR3X6G1333C9
Weet je daarmee voldoende?
Drie nieuwe latjes van 2GB van Corsair voor +/ 83€. Maar ben ik daar nog iets mee als geheugen als het volgende systeem met paren geheugen werkt?

Drie tekeningen open in sketchup en doorsturen naar Layout: Ram = 5.5 GB - Processorgebruik 50%-60%..
Wachttijd... ik erger me dood... maar ik moet toegeven dat ik géén geduld heb. Kopiëren in layout gaat ook stroef. Op kritieke momenten als ik een stedenbouwkundige vergunning moet afwerken, dan blokkeert het hele systeem, soms met de ene crash na de andere. Tussen de wachttijden door probeer ik dan iets anders te doen (het document voor de watertoets online invullen of pdf's doorsturen naar de printer, om maar iets te zeggen) en dan wordt het geheugen nog meer belast, logisch.
Probleem bij het doorsturen van Sketchup naar Layout full: Layout opent full-screen, dat kan je niet uitzetten. Wat er precies op dat moment met het Ram-geheugen gebeurt, dat kan ik niet zien, maar dat zijn ongetwijfeld pieken..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 19:09 ]

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:40:

Ik zag op Pricewatch dat de minimumprijs van de kaart vandaag 559.95€ is, meer dan 100€ meer de aanbieding waarop ik intekende. Ik heb de kaart dus betaald en hoop dat de koop niet om een of andere reden wordt ingetrokken. Dus die component ligt vast. Met mijn huidig moederbord en processor is die kaart niet compatibel, denk ik.

Dat zou dit moeten zijn: Corsair XMS3 TR3X6G1333C9 | TR3X6G1333C9
Weet je daarmee voldoende?
Drie nieuwe latjes van 2GB van Corsair voor +/ 83€. Maar ben ik daar nog iets mee als geheugen als het volgende systeem met paren geheugen werkt?
Die 780 ti moet in princiepe gewoon in je huidige pc passen. De huidige prijs is niet meer respresentatief omdat het een ouder model is wat er uit gaat. Zelf zou ik denk ik overwegen die 780 ti inruilen en wat bijbetalen voor een gtx 980, als ik toch zo veel geld ga uitgeven. Maar de vraag blijft of dat allemaal niet overkill is hier.

Ik zie die ram latjes al voor 75 in de pricewatch, 62 euro ex?

Het is een kleine goedkope upgrade met mogelijk flinke verbeteringen. Je koopt ze wel echt voor deze pc, zo'n tripple channel setje met 2gb latjes is niet echt iets wat je meeneemt mocht je een nieuwe pc kopen.

alleen het blijft gissen van mijn kant omdat ik niet weet of dat alleen het probleem is;

kun je dus zien op welke waarde de cpu qua gebruik staat als je iets naar layout stuurt en het traag gaat? en het ram zit dan dus vol?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat gegevens aangevuld op mijn vorige mail.

• maratropa
  • Niet online
Ok thanks, :)

Te weinig ram is gewoon dodelijk in dit soort situaties, inclusief mogelijke crashes etc. Met te weinig RAM komt een cpu ook niet aan zijn max kunnen. Ik kan niet voor je beslissen, maar zelf zou ik eerst in jouw situatie die extra ram proberen, omdat dat relatief weinig kost en mogelijk veel resultaat geeft, omdat je duidelijk de grenzen op zoekt van wat er nu in zit. En dan kun je beter beslissen of de cpu het voor jou nog aan kan of niet.

Het is lastig om te bepalen of de cpu bottlenecked omdat het doorsturen vast deels multithreaded is, maar hoe sterk en of 1 thread op 1 core bottlenecked is lastig te achterhalen. Wel is als je veel geometrie laad vaak 1 core bepalend en niet altijd de gpu..., vooral in SU. Ik zie ook hier dat met viewports manipuleren van een pittige file mijn cpu (op 1 core) op max zit en mijn gpu helemaal niet.

Als je in jouw files om je model heendraait in sketchup, staat je cpu dan rond de 13% vast? Is de viewport snelheid dan acceptabel?

Staat onder OpenGL bij preferences een modus aan met AA aan of uit? Ik zou hem iig op AA 0x zetten.

Welke versie van SU gebruik je trouwens? 2015 64 bit of nog een 32 bits versie?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 16-03-2015 20:09 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks, :)Neen, jij bedankt!!!

Te weinig ram is gewoon dodelijk in dit soort situaties, inclusief mogelijke crashes etc. Met te weinig RAM komt een cpu ook niet aan zijn max kunnen. Ik kan niet voor je beslissen, maar zelf zou ik eerst in jouw situatie die extra ram proberen, omdat dat relatief weinig kost en mogelijk veel resultaat geeft, omdat je duidelijk de grenzen op zoekt van wat er nu in zit. En dan kun je beter beslissen of de cpu het voor jou nog aan kan of niet.
Welke levensduur heeft de cpu normaliter? Deze is van begin 2010.

Het is lastig om te bepalen of de cpu bottlenecked omdat het doorsturen vast deels multithreaded is, maar hoe sterk en of 1 thread op 1 core bottlenecked is lastig te achterhalen. Wel is als je veel geometrie laad vaak 1 core bepalend en niet altijd de gpu..., vooral in SU. Ik zie ook hier dat met viewports manipuleren van een pittige file mijn cpu (op 1 core) op max zit en mijn gpu helemaal niet.
Waar kan ik dat zien?

Als je in jouw files om je model heendraait in sketchup, staat je cpu dan rond de 13% vast? Is de viewport snelheid dan acceptabel?
Als ik mijn model ronddraai, dan blijft het steken tussen 12 en 14%. Als ik het model rondtol, dan komt het eens aan 18%.

Staat onder OpenGL bij preferences een modus aan met AA aan of uit? Ik zou hem iig op AA 0x zetten.
Ik weet niet of ik dat correct begrijp. Sketchup - Window - Preferences - OpenGL: daar kan ik kiezen voor "63 True Color Medium Shadows;Yes Anti-Aliasing;0x". Bovenaan staat "Use hardware acceleration" en "Use fast feedback" aangevinkt.

Welke versie van SU gebruik je trouwens? 2015 64 bit of nog een 32 bits versie? Sketchup Pro 2015 64 bit.

• maratropa
  • Niet online
Ik weet niet zeker of je met MSI afterburner al op gtx 4xx kaarten gpu gebruik enzo kan uitlezen, maar daar doe ik het mee. En daar komt ook mijn opmerking over het mogelijke overkill zijn van die 780ti vandaan; als je veel geometrie hebt dan zit je veel sneller aan de max van 1 core dan aan de max van de gpu met een beetje recente gpu. Ik acht de kans aanwezig dat je ook naar een nieuwe systeem gewoon met die gtx 460 had toegekund. Wil je perse een nieuwe gpu en niet gpu renderen dan zou ik iets van een gtx 760/960 zeggen (want zat en betaalbaar), en wel gpu renderen een gtx 970/980 ofzo..

Maar je ziet ook bij jou dat als je rond je model draait dat 1 core van je cpu meteen op 100% zit (omdat je 8 virtuele cores hebt zit hij dus rond de 13%) Dat zegt op zich nog weinig, de vraag is; hoe ervaar je de framerate en snelheid van je viewports op dat moment?

Het lastige met dit soort dingen is dat iedereen andere eisen en verwachtingen van snelheid heeft, iedereen andere scenes heeft, en je altijd wel een scene kunt bedenken die elke pc op z'n knieeen krijgt.

Economisch is die 920 al lang afgeschreven, maar hij kan nog prima voldoen voor iemand.

Ik zou denken, 6GB ram er bij en dan kijken hoe het gaat. Is het toch niets dan heb je altijd nog een renderbakkie er bij voor relatief weinig investering.

Want als jij het toch zakelijk koopt/gebruikt en er geld voor vrijgemaakt hebt dan wil ik je de upgrade naar een 4790k natuurlijk niet onthouden. :>

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of je met MSI afterburner al op gtx 4xx kaarten gpu gebruik enzo kan uitlezen, maar daar doe ik het mee. Ik heb MSI Afterburner geïnstalleerd maar 'k weet niet wat ik ermee moet aanvangen of wat ik er kan uit afleiden. 'k Zal het eens opzoeken.

Maar je ziet ook bij jou dat als je rond je model draait dat 1 core van je cpu meteen op 100% zit (omdat je 8 virtuele cores hebt zit hij dus rond de 13%) Dat zegt op zich nog weinig, de vraag is; hoe ervaar je de framerate en snelheid van je viewports op dat moment? De snelheid valt nog mee in Sketchup, met een tekening zonder te veel toeters en bellen.

Ik zou denken, 6GB ram er bij en dan kijken hoe het gaat. Is het toch niets dan heb je altijd nog een renderbakkie er bij voor relatief weinig investering. Ik hou maar 1 pc over; ik heb geen zin om een tweede Windows 7 te kopen. Er staat niks zonder licentie op mijn pc en ik wil dat zo houden.

• maratropa
  • Niet online
Als jij nu enkel 1 representatieve sketchup file open hebt (alle andere software uit); vind je de performance van het tekenen, viewport manipuleren en naar layout sturen dan o.k? (dus ram zit dan niet aan de max als het goed is)

- Als jij je dan al continu loopt te ergeren dan is het tijd voor een upgrade. (want dan limiteert je cpu je, en misschien de gpu)

- Als dat best prima werkt maar als het echt fout gaat met veel naast elkaar open dan lijkt me het ram-bijzetten-idee een aardig (en practisch gratis) alternatief.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 17-03-2015 18:19 ]

specs

Pagina: 1