Toon posts:

Zalman koelt slecht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft net een Zalman aangeschaft, zo een van "goud", maar ik vind em slecht koelen. Processor is een TB 1000mhz. Idle in windows geeft MBM5 aan dat de proc. al 55C is. Processor is niet overgeclocked. Ook hangt er een Enermax 350watt boven die volop blaast ( fan control is aangesloten ). De fan die meegeleverd is met de heatsink hangt er precies boven en werkt op 12V. Ook zit er een beetje AC tussen. 55C is toch niet normaal als idle voor zo'n heatsink? Kan iemand me vertellen wat ik niet goed heb gedaan?

Bedankt.

Greetz

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-05 13:52
Zit ie wel strak op de core geklemd? Heb zelf de koperen en mijn stressed temp is maar 48 graden. (Tb 1200)

Die Zalmans zijn ongelofelijk "airflow gevoelig" dus zorg dat je een goede airflow hebt - ik heb er zelf naast die fan boven me CPU nog 3 casefans in hangen.

Dus zet er nog een casefan bij en kijk hoe die het dan doet.

There is no magic.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 08:47
edit:
Ik neem amar aan dat AC = AS = Arctic Silver |:(

Verwijderd

Damn :(
Ik wil ook zo'n gouden Zalman kopen, maar de verhalen zijn zo tegenstrijdig...
Volgens de 1e review koelt ie maar 1 of 2 graadjes slechter dan een thermoengine, terwijl de andere reviewer dat ding gigantisch afkraakt.

Een theorie van mezelf is nog dat die gouden versie blijkbaar niet fabrieksmatig gelapt kan worden (omdat je het goud der anders afschuurt) en het ene exemplaar dus een gladdere onderkant als de ander heeft... Misschien dat handmatig lappen nog een boel helpt. Ik denk dat dit wel kan aangezien je dan op het koper uitkomt, en dat geleidt warmte perfect... Het goud is alleen om oxidatie tegen te gaan en de warmte aan de lucht beter af te staan dan koper.

Wat is trouwes de temperatuur van de kast?

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers werkt niet echt goed... :(

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
The_will: Ik heb de kast gewoon nog open laten staan. De heatsink zit wel aardig vast op de core, want de heatsink wordt heet. De fan hangt er recht boven. Ook zitten er 2 casefans in van 80mm. Ik weet het echt niet meer... zou de temp. meter niet kloppen?

Greetz

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Naja als ik het zo lees kan het wel kloppen, een tb 1 ghz wordt warm nou eenmaal en dan kan die half passieve zalman nix aan doen, verder is de omgevingstemp aan de hoge kant...

Verwijderd

gani amateur :P

heb je trouwens al een tijdje (met die 2 casefans aangesloten) met een DICHTE kast geprobeert?? airflow met open kast is nl beeetje moeilijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeen?

Greetz

Verwijderd

ik weet maar een ding over die Zalman en dat is dat de koperen beter is dan de gouden

• The Will
Idd zoals -GeHlGe-GoaT al zei: doe je kast dicht en probeer het nog een keer. Als ik me kast open doe wordt ie ook iets warmer.

There is no magic.

• The Will
Op Friday 15 June 2001 22:13 schreef Hiro Shima het volgende:
ik weet maar een ding over die Zalman en dat is dat de koperen beter is dan de gouden
Weet je ook toevallig hoeveel het scheelt?

There is no magic.

Verwijderd

Anders misschien gaan modden? Voor zover ik weet zijn er al 2 mods:
Een zalman met twee 80mm fans (onderaan de pagina) en
een 60 mm fan tegen de zijkant monteren

Iemand trouwes een idee waar je die klemmetjes in Nederland kunt krijgen?

Verwijderd

Op vrijdag 15 juni 2001 22:14 schreef The_Will het volgende:

[..]

Weet je ook toevallig hoeveel het scheelt?
nee sorry, kijk wel of ik wat kan vinden

Verwijderd

Das wel warm ja

• The Will
Op vrijdag 15 juni 2001 23:29 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

nee sorry, kijk wel of ik wat kan vinden
Dan kijk ik zelf wel ff, heb ze hier alledrie thuisliggen, en ik moet ze tog nog testen.

tnx anywayz

There is no magic.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 13:21 schreef The_Will het volgende:
Dan kijk ik zelf wel ff, heb ze hier alledrie thuisliggen, en ik moet ze tog nog testen.
Waarom heb je ze alledrie in hemelsnaam :?
En kun je je bevindingen hier misschien ook ff posten? Ik ben wel erg benieuwd naar de verschillen en de koelprestaties in het algemeen. En... kun je misschien ook es kijken hoe goed ze presteren zonder fan? Ik wil er namelijk 1tje op mijn k6-3+ plaatsen. En aangezien dit een mobiele processor is met een maximaal gebruik van 25 watt denk ik dat het mogelijk is om 'm passief te koelen met een redelijke airflow (twee Papst 8412NGL fans in een AOPEN HQ45).

Verwijderd

Topicstarter
De koeler werkt nu al iets beter. Is idle ongeveer 42C en full load 60C. Ik vind het nog steeds niet goed, maar volgens mij valt er niks aan te doen... ;(

Greetz
Pagina: 1