Beste Tweakers,
Sinds een aantal maanden ervaar ik veel problemen met mijn pc en gedurende deze tijd heb ik het op verschillende manier proberen op te lossen. Samengevat is het probleem dat ik lag ervaar bij een cold boot in het hele windows gebruik, game crashes en errors in Eventviewer. Na een hoop gegoogled (veel mensen met deze error, maar niet met het identieke probleem) en geprobeerd te hebben, is mijn laatste idee dat ik de GPU moet terugsturen naar Alternate. Voordat ik dit doe wil ik toch kijken of iemand hier nog een goed idee heeft.
In augustus van 2014 heb ik een pc gebouwd met de volgende specs:
Mainboard: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 (1150 chipset)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
RAM: G.Skill 8 GB DDR3-1600
GPU: MSI N770 TF 2GD5/OC (NVIDIA GeForce GTX 770)
PSU: Cooler Master B700, 700 Watt
BootHD: Crucial MX100 256 GB SSD
Windows 8.1 Enterprise
Voor al een vrij lange tijd ervaar ik lag bij een cold boot, die aanhoudt en flinke FPS drops geeft bij het gamen, maar ook kleine stutters bij browsen en windows animaties. Af en toe crashte een game(BF4, BF3, Skyrim, Simcity). Een restart verhielp altijd dit probleem, dan kon ik prima gamen en werken. Na een cold boot lijkt de prestatie van mijn GPU langzaam af te nemen gedurende de uptime.
In windows eventviewer vertaald dit probleem zich met de NVLDDMKM error, id14, (soms wel 60 van deze errors per minuut!) met deze tekst:
The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.
If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.
The following information was included with the event:
\Device\Video3
13e9(1f1c) 00000000 00000000
of soms met deze code:
\Device\Video3
13e9(1f24) 00000000 00000000
Verschil in 3D mark scores (eerste kolom is normaal met 90+ fps in BF4, tweede met lag/NVLDDMKM errors in eventviewer en 40FPS in BF4)
3D mark sc: 9674 - 6113
Graphic sc: 9921 - 5645
physics sc: 9211 - 9078
Temperaturen zijn soms aan de hoge kant, maar niet bij de gevaren zone (en dan kan het bij een cold boot niet starten);
GPU:
31 °C met laag gebruik (GPU load 2%).
Cinebench (OpenGL): 42.0 °C (97%).
Playing BF4: 56 °C
CPU Core Max:
36 °C met laag gebruik (1.2%).
Cinebench (OpenGL): 51.0 °C (56% usage).
Cinebench (CPU): 75.0 °C (100% usage).
Zelf geprobeerd:
Zelf heb ik de volgende dingen geprobeerd om dit probleem op te lossen(enigszins chronologisch):
Sinds een aantal maanden ervaar ik veel problemen met mijn pc en gedurende deze tijd heb ik het op verschillende manier proberen op te lossen. Samengevat is het probleem dat ik lag ervaar bij een cold boot in het hele windows gebruik, game crashes en errors in Eventviewer. Na een hoop gegoogled (veel mensen met deze error, maar niet met het identieke probleem) en geprobeerd te hebben, is mijn laatste idee dat ik de GPU moet terugsturen naar Alternate. Voordat ik dit doe wil ik toch kijken of iemand hier nog een goed idee heeft.
In augustus van 2014 heb ik een pc gebouwd met de volgende specs:
Mainboard: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 (1150 chipset)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
RAM: G.Skill 8 GB DDR3-1600
GPU: MSI N770 TF 2GD5/OC (NVIDIA GeForce GTX 770)
PSU: Cooler Master B700, 700 Watt
BootHD: Crucial MX100 256 GB SSD
Windows 8.1 Enterprise
Voor al een vrij lange tijd ervaar ik lag bij een cold boot, die aanhoudt en flinke FPS drops geeft bij het gamen, maar ook kleine stutters bij browsen en windows animaties. Af en toe crashte een game(BF4, BF3, Skyrim, Simcity). Een restart verhielp altijd dit probleem, dan kon ik prima gamen en werken. Na een cold boot lijkt de prestatie van mijn GPU langzaam af te nemen gedurende de uptime.
In windows eventviewer vertaald dit probleem zich met de NVLDDMKM error, id14, (soms wel 60 van deze errors per minuut!) met deze tekst:
The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.
If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.
The following information was included with the event:
\Device\Video3
13e9(1f1c) 00000000 00000000
of soms met deze code:
\Device\Video3
13e9(1f24) 00000000 00000000
Verschil in 3D mark scores (eerste kolom is normaal met 90+ fps in BF4, tweede met lag/NVLDDMKM errors in eventviewer en 40FPS in BF4)
3D mark sc: 9674 - 6113
Graphic sc: 9921 - 5645
physics sc: 9211 - 9078
Temperaturen zijn soms aan de hoge kant, maar niet bij de gevaren zone (en dan kan het bij een cold boot niet starten);
GPU:
31 °C met laag gebruik (GPU load 2%).
Cinebench (OpenGL): 42.0 °C (97%).
Playing BF4: 56 °C
CPU Core Max:
36 °C met laag gebruik (1.2%).
Cinebench (OpenGL): 51.0 °C (56% usage).
Cinebench (CPU): 75.0 °C (100% usage).
Zelf geprobeerd:
Zelf heb ik de volgende dingen geprobeerd om dit probleem op te lossen(enigszins chronologisch):
- Windows update gecheckt.
- Nvidia drivers gecheckt, clean install na het verwijderen in safe mode van bestaande drivers.
- Niet-Microsoft services uitgezet in MSCONFIG.
- Programma's verwijderd die invloed konden hebben (MSI Afterburner en MSI gaming app)
- TDR instellingen aangepast in Windows Registry (naar 10s).
- RAM gecontroleerd met Windows Memory Diagnostic Tool.
- Power optiones naar High Performance gezet en PCI express/Link State Power Management/ Settings naar 'off'
- Stof verwijderd onder PSU en in het algemeen gecontroleerd.
- Tweemaal windows opnieuw geinstalleerd. De error begon de eerste dag, vrijwel vanaf het moment waarop de Nvidia driver was geinstalleerd. Dit eenmaal als eerste driver geinstalleerd en zonder enige windows update en later met updates.
- Mobo gereset
- Bios geflashed naar F5 (laatste stabiele versie)
- Beide ram sticks een keer verwijderd.
- In bios PCI van auto naar Gen3 gezet.
- Alle kabels gecontroleerd(eruit gehaald en opnieuw erin gedaan)
- Videokaarten gewisseld met een vriend; zijn Nvidia 560TI deed het bij mij zonder problemen, mijn 770GTX deed het bij hem zonder problemen. Hij heeft een Asus moederbord.