Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Dag Tweakers,

[moderator: mocht dit hier niet goed staan, verplaats het dan gerust]

Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar de best mogelijke configuratie van ons netwerk. Dat mag wat kosten maar het moet wel tegen de consumentenelektronica aan blijven zitten.

Situatie zoals die worden gaat:

[Meterkast]

UPC/Ziggo komt binnen in de meterkast.
Daar wordt een bridgemodem gebruikt waar vervolgens een router op wordt aangesloten.
Op dit moment is dat de RT-AC87U.
Meteen ernaast komt een Synology DS415+ te staan.
Deze apparaten worden aangesloten op een APC Backup UPS ES700VA-Din.

Zijn hier nog andere apparaten wenselijk? Een vriend van mij is lovend over Miktrotik/Routerboard maar ik heb daar geen verstand van. Beter is beter natuurlijk :).

Vanuit de meterkast:
1 UTP kabel naar de woonkamer
1 UTP kabel naar bovenverdieping

[Woonkamer]
Hier komt de UTP kabel binnen op een 8P-switch (Linksys LGS308P)
Op deze switch worden aangesloten:

Sony W955B
Sony Receiver STR-DN850
Mede8er 600X3D
UPC Horizon box (die geen enkele router/accesspoint achtige verbinding mag beheren)
Sonos Bridge voor Sonos Play
Blu-Ray speler van Sony
RT-AC87U die als access point wordt geconfigureerd (de 2e RT-AC87U dus!)

[Bovenverdieping]
Hier komt de UTP kabel binnen op een 8P-switch (Linksys LGS308P)
Op deze switch worden aangesloten:

Sony W805B
Sony PS4
Sony PS3
Sony Receiver STR-DN850
iMac Retina 5K
Losse verbindingskabels voor werklaptop, Surface Pro en Macbook

Tevens komt er nog een RT-AC87U in de kelder (waar onder meer een trainingsruimte is) te hangen zodat de WiFi coverage door het hele huis fatsoenlijk is en blijft.

Omdat ik nu nog in de fase zit dat ik alles kan inrichten (ook qua cablemanagement (tips welkom!)) wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden zodat dit zo smooth mogelijk gaat lopen.
Er komen nog 2 draadloze IP-camera's te hangen (tuin en voorkant van het huis) omdat er een jeugdcentrum vlakbij zit. Alarmsysteem komt er eventueel ook nog bij.

Vragenlijst:

1) Zijn er zaken die ik nu mis en die wellicht handig of aan te bevelen zijn?
2) Biedt MikroTik meerwaarde t.o.v. van de AC87U routers die met Merlin zijn uitgerust?
3) UPS backup van APC is dat aan te raden bij de TV/bovenverdieping of gewoon andere stekkerblokken gebruiken?

Alle andere tips zijn uiteraard van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is er precies 'High End' ?
Typhone schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:04:
1) Zijn er zaken die ik nu mis en die wellicht handig of aan te bevelen zijn?
Als het kan, zorg voor loze leidingen door je hele huis..
2) Biedt MikroTik meerwaarde t.o.v. van de AC87U routers die met Merlin zijn uitgerust?
Niet echt.. over het algemeen lijkt de hardware wel wat stabieler.
3) UPS backup van APC is dat aan te raden bij de TV/bovenverdieping of gewoon andere stekkerblokken gebruiken?
Waarom zou je een UPS achter je tv willen ?

Over het algemeen mis ik een beetje de redenatie in je verhaal.. wat wil je bereiken, hoe en waarom wil je dat oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 13-03-2015 10:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:10:
Wat is er precies 'High End' ?

[...]

Als het kan, zorg voor loze leidingen door je hele huis..

[...]

Niet echt.. over het algemeen lijkt de hardware wel wat stabieler.

[...]

Waarom zou je een UPS achter je tv willen ?

Over het algemeen mis ik een beetje de redenatie in je verhaal.. wat wil je bereiken, hoe en waarom wil je dat oplossen.
High End = geen enkele beknibbeling doen op snelheid dus geen prijs/kwaliteit maar kwaliteit. In mijn ogen dan. Hoe meer opties, hoe beter.

UPS achter TV is niet per definitie nodig maar heb in het verleden bij stroomuitval wel een paar keer het probleem gehad dat allerlei instellingen verdwenen waren. Of dat een puur Sony gevalletje is weet ik niet maar het was vrij vervelend in elk geval.

M.b.t. het huis; het is geen nieuwbouw maar een bestaand huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aan het eind roep je nog even twee draadloze IP camera's je snapt toch wel dat dit meteen een grote aanslag op je wifi netwerk is dit kost gewoon bandbreedte gebruik hier kabels voor als het mogelijk is ook voor je inbraak beveiliging als je nu de mogelijkheid hebt gebruik kabels echt veiliger en minder storingsgevoelig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Frogmen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:49:
Aan het eind roep je nog even twee draadloze IP camera's je snapt toch wel dat dit meteen een grote aanslag op je wifi netwerk is dit kost gewoon bandbreedte gebruik hier kabels voor als het mogelijk is ook voor je inbraak beveiliging als je nu de mogelijkheid hebt gebruik kabels echt veiliger en minder storingsgevoelig.
Dat klopt, maar er gaat niet zo heel zwaar op WiFi geleund worden. Liefst alles bekabeld maar hooguit de iPad, telefoons en wat andere dingetjes die op WiFi zitten. Belangrijkste is dat het bereik in elk geval overal goed is. Deze tip neem ik wel even mee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Inbraak beveiliging draadloos is gewoon storingsgevoelig en beinvloedbaar (hackeble). En camerastreams gebruiken redelijk wat bandbreedte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typhone schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:34:
[...]

UPS achter TV is niet per definitie nodig maar heb in het verleden bij stroomuitval wel een paar keer het probleem gehad dat allerlei instellingen verdwenen waren. Of dat een puur Sony gevalletje is weet ik niet maar het was vrij vervelend in elk geval.
Andere TV die hier geen last van heeft is allicht zinniger en goedkoper (stroomkosten!) dan een UPS :o
High End = geen enkele beknibbeling doen op snelheid dus geen prijs/kwaliteit maar kwaliteit. In mijn ogen dan. Hoe meer opties, hoe beter.
Prijs echt geen issue?

Dan uitpakken :o

1) gescheiden WiFi netweken, dus 2.4GHz reserveren voor trage oude meuk, ook alle domotica hier overheen gooien, high-speed allemaal via 5GHz ac.
2) managed WiFi netwerk, iig voor de 5GHz/ac.
3) per kamer een 5GHz AP.
4) overal Cat6(A) kabels als backbone. Geen concessies doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:51:
[...]

Andere TV die hier geen last van heeft is allicht zinniger en goedkoper (stroomkosten!) dan een UPS :o

[...]

Prijs echt geen issue?

Dan uitpakken :o

1) gescheiden WiFi netweken, dus 2.4GHz reserveren voor trage oude meuk, ook alle domotica hier overheen gooien, high-speed allemaal via 5GHz ac.
2) managed WiFi netwerk, iig voor de 5GHz/ac.
3) per kamer een 5GHz AP.
4) overal Cat6(A) kabels als backbone. Geen concessies doen.
Prijs is absoluut geen issue. Concessies doen op het internet/connectivity is voor mij hetzelfde als maar 3x per minuut ademhalen; niet fijn dus.

Ik heb op dit moment al heel wat kabels (in elke kleur van de regenboog) liggen. Allemaal CAT6 in elk geval.
De vraag is alleen of ik zoveel wel wil doen via het WiFi netwerk. Daar ben ik geen heel groot fan (getuige de snelheid over de kabel).

Vooral het managen van alles wordt een probleem. Welke kabelgoten, welke cable labels, hoe strak maak ik alles vast? De helft van de apparaten kan direct via een dock (Hengedocks) worden aangesloten. Bureau was eerst een optie maar ik ben nog ernstig hard aan het twijfelen of een tafelblad aan de muur niet praktischer is met daaronder een 'holle box' voor alle kabels.

Die 5GHz AP's ga ik eens even voorleggen bij een vriend die komt helpen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Typhone schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:04:
[...]
Er komen nog 2 draadloze IP-camera's te hangen (tuin en voorkant van het huis) [...]
Indien mogelijk leg je daar kabels voor en schakel je WiFi uit. Een draadloze verbinding is vrij gemakkelijk te verstoren, is zelf mogelijk een stoorzender en het is veel eenvoudiger om op in te breken dan een kabel waar men niet bij kan. Als je camera's dat niet ondersteunen is het misschien toch waard om in ieder geval de kabels of kabelgoten voor een bekabelde variant te leggen. Als je een keer vervangt of upgradet heb je daar profijt van.
Als je nog geen camera's hebt, en het is moeilijk om meerdere kabels daarheen te krijgen, kijk dan eens naar PoE (Power over Ethernet) geschikte camera's. Daarbij heb je wel PoE injectors of PoE switches voor nodig.

En mocht je de regels nog niet kennen w.b.t. filmen van de openbare ruimte (straat) met een vaste camera, lees je dan even in om problemen te voorkomen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typhone schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:40:
[...]

Prijs is absoluut geen issue. Concessies doen op het internet/connectivity is voor mij hetzelfde als maar 3x per minuut ademhalen; niet fijn dus.

Ik heb op dit moment al heel wat kabels (in elke kleur van de regenboog) liggen. Allemaal CAT6 in elk geval.
De vraag is alleen of ik zoveel wel wil doen via het WiFi netwerk. Daar ben ik geen heel groot fan (getuige de snelheid over de kabel).

Vooral het managen van alles wordt een probleem. Welke kabelgoten, welke cable labels, hoe strak maak ik alles vast? De helft van de apparaten kan direct via een dock (Hengedocks) worden aangesloten. Bureau was eerst een optie maar ik ben nog ernstig hard aan het twijfelen of een tafelblad aan de muur niet praktischer is met daaronder een 'holle box' voor alle kabels.

Die 5GHz AP's ga ik eens even voorleggen bij een vriend die komt helpen. Thanks!
Met 'managed WiFi' heb ik het niet over kabelgoten, maar over een systeem dat boven je AP's hangt en ervoor zorgt dat de AP's niet met elkaar interfereren, dat clients netjes tussen AP's verdeeld worden en zo altijd met meest optimale verbonden worden.

Ubiquiti wordt vaak genoemd, maar hun WiFi-ac product, de UniFi AC is verre van volwassen en eigenlijk niet aan te raden. Als geld echt geen issue is zou ik naar Aerohives kijken. Voor EUR 1000 per AP heb je daar alle functionaliteit van Ubiquiti met alle voordelen van een lokale (ipv puur cloud) controller en degelijke ac support.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 00:46:
[...]

Met 'managed WiFi' heb ik het niet over kabelgoten, maar over een systeem dat boven je AP's hangt en ervoor zorgt dat de AP's niet met elkaar interfereren, dat clients netjes tussen AP's verdeeld worden en zo altijd met meest optimale verbonden worden.

Ubiquiti wordt vaak genoemd, maar hun WiFi-ac product, de UniFi AC is verre van volwassen en eigenlijk niet aan te raden. Als geld echt geen issue is zou ik naar Aerohives kijken. Voor EUR 1000 per AP heb je daar alle functionaliteit van Ubiquiti met alle voordelen van een lokale (ipv puur cloud) controller en degelijke ac support.
Hehe, ik gebruikte daar even een verkeerde term maar ik begreep wat je bedoelde. Ik bedoelde vooral het kiezen van de kabelgoten ;). De vorige kwamen hier na 1 beweging van de muur gedonderd (standaard witte dingen met montagekit bevestigd). Dat wil ik graag voorkomen. Nu eens even de Aerohives website bestuderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Crahsystor schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:58:
[...]

Indien mogelijk leg je daar kabels voor en schakel je WiFi uit. Een draadloze verbinding is vrij gemakkelijk te verstoren, is zelf mogelijk een stoorzender en het is veel eenvoudiger om op in te breken dan een kabel waar men niet bij kan. Als je camera's dat niet ondersteunen is het misschien toch waard om in ieder geval de kabels of kabelgoten voor een bekabelde variant te leggen. Als je een keer vervangt of upgradet heb je daar profijt van.
Als je nog geen camera's hebt, en het is moeilijk om meerdere kabels daarheen te krijgen, kijk dan eens naar PoE (Power over Ethernet) geschikte camera's. Daarbij heb je wel PoE injectors of PoE switches voor nodig.

En mocht je de regels nog niet kennen w.b.t. filmen van de openbare ruimte (straat) met een vaste camera, lees je dan even in om problemen te voorkomen.
De regels heb ik al eens gevonden. Daar heb ik rekening mee gehouden. Verwacht verder geen bezoek natuurlijk maar in de buurt zit een jeugdcentrum en er staat een BMW 330i verstopt in de garage en wellicht later dit jaar een M3. Het is dus niet aannemelijk dat mensen mij actief op de korrel nemen maar als je toch ergens nieuw intrekt kun je het maar beter goed dan half doen. Nadeel is dat de PoE camera's die ik vond allemaal matige kwaliteit hadden. Voor WiFi ben ik niet bereid om concessies te doen maar camera's van 1000 euro per stuk vind ik wel iets teveel van het goede ;)

Deze camera had ik op het oog nu: Foscam FI9805W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Die foscam camera's zijn erg goed! heb zelf ook 3 hier hangen (2 binnen camera's met 1 MP (HD)) en 1 buitencamera met 0,8 mp. Deze worden alle 3 opgenomen door een Synology DS214PLAY.

Voor wifi eventueel kijken naar de Unfi AP Pro's ? Ik heb zelf de AP dus alleen met 2,4 ghz nu een week draaien en 1 had al meer bereik dan alle 3 sitecoms die ervoor hingen in het huis. En super stabiel tot dusver. De pro heeft naast 2,4 ook 5 ghz maar zijn ook 3 x zo duur per stuk.

Eventueel de AP's met poe aansturen zoals de edgerouter poe (wel wat netwerk kennis nodig) of een poe switch (zitten ook poe injectors standaard bij.

Die AP's kun je ook heel makkelijk met een stukje software programmeren op de pc en werken dan zelf verder standalone.

Daarnaast waarom gebruik je een poe switch om niet poe apparatuur aan te sturen ? Gebruik dan een HP switch: V 1810-8G v2 oid die heeft geen poe en kost 80 euro minder per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
My 2 cents:

Alle (leef)vertrekken van het huis dubbel voorzien van Cat6a (of 7) UTP bekabeling.
Beide naar hetzelfde aansluitpunt of een tweede aanleggen.

Alle vertrekken voorzien van coax voor TV. Goed plan maken o.b.v. een stersysteem.
Alle kabels koka 9 TS (4G LTE proof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Masimo schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:52:
My 2 cents:

Alle (leef)vertrekken van het huis dubbel voorzien van Cat6a (of 7) UTP bekabeling.
Beide naar hetzelfde aansluitpunt of een tweede aanleggen.

Alle vertrekken voorzien van coax voor TV. Goed plan maken o.b.v. een stersysteem.
Alle kabels koka 9 TS (4G LTE proof).
Thanks, ik ga vanavond met OmniGraffle eens aan de slag om een layout te maken voor het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor een ieder die camera's ophangt denk er wel aan om het duidelijk kenbaar te maken bij de ingang hek etc. Het is anders zo vervelend om een duidelijke dader te hebben maar dat het beeld geen bewijs mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Foscam camera is inderdaad goed. Let erop dat de resolutie van belang is bij het herkennen van personen. Ik heb een 960p (de FI9831W), politie was zeer te spreken over de beeldkwaliteit :) Combinatie met een Synology is perfect!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Laatst online: 01-09 21:26
thomaskroon schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:51:
Foscam camera is inderdaad goed. Let erop dat de resolutie van belang is bij het herkennen van personen. Ik heb een 960p (de FI9831W), politie was zeer te spreken over de beeldkwaliteit :) Combinatie met een Synology is perfect!
Als het dan toch over geld-is-geen-issue gaat, dan zou ik juist geen Foscam aanraden. In mijn ervaring is dat toch een beetje het goedkopere B-merk. Dit merk je aan de software, betrouwbaarheid, bouwkwaliteit.
Ik heb 2x Foscam en 1x Axis hangen en de Axis werkt in alle opzichten een stuk beter.

Wat betreft het netwerk: ik draai nu op een Ubiquiti EdgeRouter en Unifi Pro combinatie. De controller is niet, zoals dion_b suggereert, alleen in de cloud beschikbaar. Deze draait bij mij op m'n NAS en dat werkt prima. Verder een erg stabiel systeem en een apart 2.4 en 5GHz netwerk.
Eerder gebruikte ik een Mikrotik router, maar qua performance doet dit toch wat onder. Met de huidige internet snelheden (1Gbps) ga je dat merken.

[ Voor 25% gewijzigd door Norckon op 15-03-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dat klopt dat de Axis beter is, maar hierboven meldde de TS dat hij geen €1000 aan een camera uit wilde geven ;) en voor de prijs is de Foscam een goede keuze. Maar als het geld-is-geen-issue ook voor de camera's geldt, dan kun je inderdaad naar een luxere klasse kijken en met een goed alarm! Ik ben wel benieuwd wat hij ervan gaat maken :) ik ben al jaloers haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
thomaskroon schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:51:
Een vriend van me zei dat je daar bepaalde registratiecodes bij diende te kopen. Klopt dat bij Synology of is dat alleen bij QNAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Volgens mij heeft iedere Synology gratis twee licenties. Daarboven moet je per camera een licentie kopen om ze te koppelen inderdaad. Kost €60 per licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 18:45
Daarom kan je ook beter Asustor kopen, die heeft standaard meer gratis licenties (sowieso 4) en werkt veel makkelijker dan Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
thomaskroon schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:03:
Dat klopt dat de Axis beter is, maar hierboven meldde de TS dat hij geen €1000 aan een camera uit wilde geven ;) en voor de prijs is de Foscam een goede keuze. Maar als het geld-is-geen-issue ook voor de camera's geldt, dan kun je inderdaad naar een luxere klasse kijken en met een goed alarm! Ik ben wel benieuwd wat hij ervan gaat maken :) ik ben al jaloers haha!
Met betrekking tot de inrichting en het uiteindelijke resultaat komt er hier natuurlijk nog een update.
Om de verwachtingen even wat te managen: we krijgen pas in mei de sleutels van het huis maar ik heb twee negatieve ervaringen waardoor ik nu mezelf goed aan het oriënteren ben.

1) In het verleden extreem veel problemen gehad met UPC. Niet met UPC zelf maar met onze huisinrichting. Destijds niet geloofd in het optimaliseren van de bekabeling maar toen we dat eenmaal wel deden waren de meeste problemen ook direct verdwenen. Hier sterk aan gerelateerd is mijn persoonlijke irritatie wanneer het WiFi netwerk tijdelijk stoort. Omdat 1080P gestreamd wordt in ons huis dient alles daar minimaal voor ingericht te zijn en hickups kan ik daarbij niet gebruiken./

2) In 2008 (toen ik nog thuis woonde) is er bij ons een inbraak geweest. In een tijdspanne van 10 minuten is ons huis toen compleet overhoop gehaald op een manier die niet te beschrijven is. Destijds was ik nog een studentje en stond er niet heel veel van waarde (Xbox 360 is gejat destijds) maar inmiddels ligt dat anders. 100% voorkomen kan in mijn optiek alleen maar door een pistool aan te schaffen, ermee om te leren gaan en nooit meer je huis te verlaten dus dat is niet reëel natuurlijk. Maar nu ik toch de kans krijg om beveiliging aan te schaffen dan doe ik het liever zelf. Twee camera's voor identificatie en een alarmsysteem zijn toch wel een minimale eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-08 19:36
Typhone schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:32:
Twee camera's voor identificatie en een alarmsysteem zijn toch wel een minimale eis.
Deuren en ramen waarvan duidelijk zichtbaar is dat ze niet/nauwelijks open te breken zijn is mijn inziens meer de investering waard. Inbrekers kiezen nog steeds voor gemak, en als er camera's zichtbaar zijn dan zullen ze daar op anticiperen door onherkenbaar in beeld te komen.

Er is zelfs een kans dat je beveiliging juist mensen gaat motiveren om in te breken, omdat ze denken dat er wat te halen valt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
SolarDog schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:39:
[...]

Deuren en ramen waarvan duidelijk zichtbaar is dat ze niet/nauwelijks open te breken zijn is mijn inziens meer de investering waard. Inbrekers kiezen nog steeds voor gemak, en als er camera's zichtbaar zijn dan zullen ze daar op anticiperen door onherkenbaar in beeld te komen.

Er is zelfs een kans dat je beveiliging juist mensen gaat motiveren om in te breken, omdat ze denken dat er wat te halen valt :P
Ik snap je helemaal. Zelfde gevoel heb ik bij bedrijven die alarmsystemen installeren. Topcrimineel betaalt een paar honderd euro voor details van het systeem en 6 maanden later mag je de code van de kluis geven met een pistool tegen je hoofd. Als ik soms zie waar overvallen gepleegd worden (met name het soort rijtjeshuis in een woonwijk) dan moeten dat wel haast restauranteigenaren zijn (want contant geld), criminelen of men heeft inside information. Geen enkele reden om anders een rijtjeshuis te verkiezen boven een grote kapitale villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 16:07
Frogmen schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:00:
Voor een ieder die camera's ophangt denk er wel aan om het duidelijk kenbaar te maken bij de ingang hek etc. Het is anders zo vervelend om een duidelijke dader te hebben maar dat het beeld geen bewijs mag zijn.
Klopt niet.

Lees dit eens door.
Dit geldt zelfs als de opnamen illegaal gemaakt zijn. Zo vond de Hoge Raad in 2003 dat illegale opnamen gemaakt door een detective-bureau als bewijs konden dienen in een strafzaak. Bewijs wordt niet "onrechtmatig verkregen" (en dus onbruikbaar voor het openbaar ministerie) omdat een burger de wet schond bij het verzamelen. Dit zou pas anders worden als politie of andere opsporingsambtenaren betrokken of op de hoogte zouden zijn van het illegale filmen.
In dit topic staat er ook veel over geschreven. Politie is op de hoogte van de gemaakte beelden etc.

Kijk morgenavond eens naar opsporing verzocht. Er wordt door justitie erg vaak gebruik gemaakt van beelden (ook van particulieren) door camera's die op de openbare weg gericht zijn.

Ik heb 6 IP camera's rond mijn huis hangen en dat is by far de beste investering in tijden (ook nadat vorig huis is leeggehaald). Mijn veiligheidsgevoel is omhoog gegaan en ik kan altijd zien wat er rond het huis gebeurt, wie er voor de deur staat etc.
As we speak trekken die 6 camera's 24 mbps over wifi. Dat valt dus reuze mee.

De camerakeuze is trouwens niet de beste, dit modelletje is beter (full hd, beter nachtzicht) én goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 18:45
Ik geloof zelf ook in een goede alarminstallatie incl. goede camera's. Bij mij is ook ooit ingebroken, in mijn studenten huis nota bene waar niets te halen viel! Ik moet wel zeggen dat ik hier ook nog twee Rottweilers heb rondlopen en daar heb ik eigenlijk nog het meeste vertrouwen in. Mijn alarminstallatie staat dan ook alleen aan als ik op vakantie ben of wanneer de honden niet thuis zijn. Je moet dan wel net als ik (en de rest van mijn gezin) van honden houden natuurlijk.

Verder kan je de bewakingsbeelden toch ook laten doorsturen naar een meldkamer? Handig voor als je niet thuis en in de buurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Daan00 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 02:31:
[...]

Klopt niet.

Lees dit eens door.

[...]

In dit topic staat er ook veel over geschreven. Politie is op de hoogte van de gemaakte beelden etc.

Kijk morgenavond eens naar opsporing verzocht. Er wordt door justitie erg vaak gebruik gemaakt van beelden (ook van particulieren) door camera's die op de openbare weg gericht zijn.

Ik heb 6 IP camera's rond mijn huis hangen en dat is by far de beste investering in tijden (ook nadat vorig huis is leeggehaald). Mijn veiligheidsgevoel is omhoog gegaan en ik kan altijd zien wat er rond het huis gebeurt, wie er voor de deur staat etc.
As we speak trekken die 6 camera's 24 mbps over wifi. Dat valt dus reuze mee.

De camerakeuze is trouwens niet de beste, dit modelletje is beter (full hd, beter nachtzicht) én goedkoper ;)
Je quote wel erg selectief want je bent zelf dus ook strafbaar al is het herkenbaar zijn van wie er op straat loopt wel van belang. En ja ik weet dat de politie graag die beelden heeft, maar slim genoeg is om deze niet als bewijs in de rechtzaak te gebruiken. Wel als informatie voor de opsporing en om iemand tot een bekentenis te krijgen. Overigens is herkenning op camerabeeld erg lastig en komt het meestal op de algemene kenmerken een pinhole bij de voordeur is effectiever voor goede herkenning.
Ik weet camera's worden steeds beter maar nog niet zo goed als in CSI _/-\o_

Overigens zou je mijn buurman niet moeten zijn, er hangen al genoeg camera's overal en mij hoef je niet filmen, vind mijn recht op privacy belangrijker. Overigens is goed hang en sluitwerk effectiever dan die camera. (in ieder geval altijd beter dan de buren).

[ Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 18-03-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Frogmen schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:14:
[...]
Overigens is herkenning op camerabeeld erg lastig en komt het meestal op de algemene kenmerken een pinhole bij de voordeur is effectiever voor goede herkenning.
Ik weet camera's worden steeds beter maar nog niet zo goed als in CSI _/-\o_

Overigens zou je mijn buurman niet moeten zijn, er hangen al genoeg camera's overal en mij hoef je niet filmen, vind mijn recht op privacy belangrijker. Overigens is goed hang en sluitwerk effectiever dan die camera. (in ieder geval altijd beter dan de buren).
Ik neem aan dat jij zelf geen IP camera's hebt hangen? Met een full-hd camera is het zekerweten mogelijk om mensen te herkennen hoor, dat gaat sowieso vrij snel.

Gelukkig hoef jij mijn buurman niet te zijn, en voor de goede orde, ik film alleen privéterrein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het was mijn werk dus ik weet waar ik het over heb, afstand en kijkhoek zijn vaak het probleem. Je ziet de politie nu vaker bij ernstige delicten filmpjes publiceren want manier van bewegen en gedrag zijn ook een factor. Echter wordt dat niet gedaan voor een inbraak bij jouw thuis. Ik kan je vertellen dat het altijd een aantal factoren zijn die leiden tot.
Toch ben ik er tegen dat er overal maar camera's worden opgehangen in het kader van de schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
Jij beweert dat mensen stoppen met hun manier van bewegen en gedrag op het moment dat zij (ongeoorloofd) mijn huis in stappen? Dat zou inderdaad heel slim van de dader(s) zijn!

Oh, kwam dit nog tegen in een artikel
Als iemand zijn eigendom, gezondheid of leven beveiligt door de camera op de openbare weg te richten, is dat wel toegestaan.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Op Amazon.de is de CAT7 bekabeling een stuk goedkoper. Ik heb hier ook veel spul vandaan gehaald voor aanleggen van netwerken: http://stores.ebay.nl/hklinkway/ helaas is met slechte dollar koers minder aantrekkelijk geworden.

Wat dacht je van een virtueel netwerk met een virtuele NAS en een virtuele router met veel opties zoals Sophos UTM of pfSense. De beperking tussen je andere VM's is dan alleen de snelheid van je machine. Dan ben je veel flexibeler. Zo'n mikrotik is leuk maar met een virtuele router kan je nog een stuk meer en zal je niet snel beperkt zijn door de router.

Voor virtuele NAS oplossing kan je kijken naar xpenology, of een ZFS oplossing met een HBA. Hierbij is vt-d wel handig.

Tenslotte, nu zie ik een Back-UPS oplossing. Een Smart-UPS is beter voor de meeste voedingen omdat ze een mooie sinuswave produceren, en tevens goedkoop te vinden via marktplaats met slechte accu's. Vervolgens koop je via ebay nieuwe accu's en maak jezelf een accupack.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 19-03-2015 20:03 ]

Pagina: 1