Dag Tweakers,
[moderator: mocht dit hier niet goed staan, verplaats het dan gerust]
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar de best mogelijke configuratie van ons netwerk. Dat mag wat kosten maar het moet wel tegen de consumentenelektronica aan blijven zitten.
Situatie zoals die worden gaat:
[Meterkast]
UPC/Ziggo komt binnen in de meterkast.
Daar wordt een bridgemodem gebruikt waar vervolgens een router op wordt aangesloten.
Op dit moment is dat de RT-AC87U.
Meteen ernaast komt een Synology DS415+ te staan.
Deze apparaten worden aangesloten op een APC Backup UPS ES700VA-Din.
Zijn hier nog andere apparaten wenselijk? Een vriend van mij is lovend over Miktrotik/Routerboard maar ik heb daar geen verstand van. Beter is beter natuurlijk
.
Vanuit de meterkast:
1 UTP kabel naar de woonkamer
1 UTP kabel naar bovenverdieping
[Woonkamer]
Hier komt de UTP kabel binnen op een 8P-switch (Linksys LGS308P)
Op deze switch worden aangesloten:
Sony W955B
Sony Receiver STR-DN850
Mede8er 600X3D
UPC Horizon box (die geen enkele router/accesspoint achtige verbinding mag beheren)
Sonos Bridge voor Sonos Play
Blu-Ray speler van Sony
RT-AC87U die als access point wordt geconfigureerd (de 2e RT-AC87U dus!)
[Bovenverdieping]
Sony W805B
Sony PS4
Sony PS3
Sony Receiver STR-DN850
iMac Retina 5K
Losse verbindingskabels voor werklaptop, Surface Pro en Macbook
Tevens komt er nog een RT-AC87U in de kelder (waar onder meer een trainingsruimte is) te hangen zodat de WiFi coverage door het hele huis fatsoenlijk is en blijft.
Omdat ik nu nog in de fase zit dat ik alles kan inrichten (ook qua cablemanagement (tips welkom!)) wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden zodat dit zo smooth mogelijk gaat lopen.
Er komen nog 2 draadloze IP-camera's te hangen (tuin en voorkant van het huis) omdat er een jeugdcentrum vlakbij zit. Alarmsysteem komt er eventueel ook nog bij.
Vragenlijst:
1) Zijn er zaken die ik nu mis en die wellicht handig of aan te bevelen zijn?
2) Biedt MikroTik meerwaarde t.o.v. van de AC87U routers die met Merlin zijn uitgerust?
3) UPS backup van APC is dat aan te raden bij de TV/bovenverdieping of gewoon andere stekkerblokken gebruiken?
Alle andere tips zijn uiteraard van harte welkom!
[moderator: mocht dit hier niet goed staan, verplaats het dan gerust]
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar de best mogelijke configuratie van ons netwerk. Dat mag wat kosten maar het moet wel tegen de consumentenelektronica aan blijven zitten.
Situatie zoals die worden gaat:
[Meterkast]
UPC/Ziggo komt binnen in de meterkast.
Daar wordt een bridgemodem gebruikt waar vervolgens een router op wordt aangesloten.
Op dit moment is dat de RT-AC87U.
Meteen ernaast komt een Synology DS415+ te staan.
Deze apparaten worden aangesloten op een APC Backup UPS ES700VA-Din.
Zijn hier nog andere apparaten wenselijk? Een vriend van mij is lovend over Miktrotik/Routerboard maar ik heb daar geen verstand van. Beter is beter natuurlijk
Vanuit de meterkast:
1 UTP kabel naar de woonkamer
1 UTP kabel naar bovenverdieping
[Woonkamer]
Sony W955B
Sony Receiver STR-DN850
Mede8er 600X3D
UPC Horizon box (die geen enkele router/accesspoint achtige verbinding mag beheren)
Sonos Bridge voor Sonos Play
Blu-Ray speler van Sony
RT-AC87U die als access point wordt geconfigureerd (de 2e RT-AC87U dus!)
[Bovenverdieping]
Sony W805B
Sony PS4
Sony PS3
Sony Receiver STR-DN850
iMac Retina 5K
Losse verbindingskabels voor werklaptop, Surface Pro en Macbook
Tevens komt er nog een RT-AC87U in de kelder (waar onder meer een trainingsruimte is) te hangen zodat de WiFi coverage door het hele huis fatsoenlijk is en blijft.
Omdat ik nu nog in de fase zit dat ik alles kan inrichten (ook qua cablemanagement (tips welkom!)) wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden zodat dit zo smooth mogelijk gaat lopen.
Er komen nog 2 draadloze IP-camera's te hangen (tuin en voorkant van het huis) omdat er een jeugdcentrum vlakbij zit. Alarmsysteem komt er eventueel ook nog bij.
Vragenlijst:
1) Zijn er zaken die ik nu mis en die wellicht handig of aan te bevelen zijn?
2) Biedt MikroTik meerwaarde t.o.v. van de AC87U routers die met Merlin zijn uitgerust?
3) UPS backup van APC is dat aan te raden bij de TV/bovenverdieping of gewoon andere stekkerblokken gebruiken?
Alle andere tips zijn uiteraard van harte welkom!