• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds eergisteren heb ik op onze TV in de slaapkamer signaal via glasvezel (Telfort) met een Arcadyan HMB2260 oid.

Alles werkt prima, maar zodra ik het licht uit doe bleek ineens de afstandsbediening van de Telfort box niet meer te reageren, zelfs niet als je de afstandsbediening tegen het apparaat aanhield reageerde deze amper. Ik heb me helemaal een breuk gezocht en kon er niet achter komen. Zodra ik de TV uitzette reageerde deze wél weer.

De AB van de TV zelf (en ook het signaal voor de TV uit de Telfort AB) komen op de TV gewoon normaal aan.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat zodra ik de backlight feller zette, dat de AB ineens weer wél werkte! Echter de TV heeft een lichtsensor en in het donker wil hij dus ook netjes dimmen.

Dit is natuurlijk een heel vreemd verschijnsel. De enige 2 verklaringen die ik kan bedenken zijn de volgende:

Het betreft overigens een TV met CCFL backlight, dus geen led.

1. Door het dimmen wordt de CCFL gepulseerd (PWM) aangestuurd, waardoor deze knippert en zo de IR signalen stoort.
2. Door het dimmen gaat de TV IR signalen uitzenden.

Bovenstaande zijn dus geen feiten maar vermoedens.

Of de kamer gedimd is of niet heeft overigens geen invloed. Zowel met lamp aan als uit komt het verschijnsel voor.

Ik heb de telfort box al een eind van de TV weggezet, maar ook dat helpt niet. Echter wil ik ook niet in het donker naar een fel beeld kijken.

Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag, en zijn er manieren om dit op te lossen?

PS. Volgens mij zijn er meer mensen met hetzelfde probleem, echter hebben ze geen idee wat de oorzaak is. Zoals hier https://forum.telfort.nl/...doet-ontvanger-niet-48509 .

Ben heel benieuwd naar de oplossing :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 13-03-2015 09:54 ]