Quad core upgrade probleem ASUS K70IC-TY072V

Pagina: 1
Acties:

• Micr0
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
Hallo Tweakers!

Heb samen met een kameraad zijn laptop verbeterd van een t9600 processor naar een qx9300. In eerste instantie bootte de laptop niet, na een bios update wel. (Gauw de t9600 weer teruggezet, update en qx9300 er weer in).

Alleen na enkele minuten/seconden windows 7 bureaublad, sluit ie af zonder waarschuwing en start deze opnieuw op.

Enkele posts gelezen maar geen oplossing tot dusver, het grappige is dat de laptop wel gewoon in safe mode opstart en daarna ook gewoon functioneert.

Het betreft een ASUS K70IC-TY072V (postlaptop klopt niet!!) met dus de laatste bios update.

Wie heeft advies?

Alvast bedankt!!

Jim

[ Voor 3% gewijzigd door Micr0 op 13-03-2015 12:43 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 16:37

Croga

The Unreasonable Man

Houdt je temperaturen eens in de gaten..... Die QX9300 trekt wat meer power dan je oude processor en heeft dus ook betere koeling nodig.

• Micr0
Croga schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 03:03:
Houdt je temperaturen eens in de gaten..... Die QX9300 trekt wat meer power dan je oude processor en heeft dus ook betere koeling nodig.
Thanks voor je antwoord!

Volgens mij waren de temps nog enigszins acceptabel. Niet hoog genoeg voor shutdown dacht ik zo...
Daarnaast is de koeling voor installatie schoon gemaakt en met arctic silver behandeld.

Maar, zal er sowieso nog eens naar kijken,
Beter een keer teveel dan te weinig...

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Micr0 op 13-03-2015 03:14 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Zijn een paar puntjes (als het tenminste dezelfde K70IC is als in het linkje bij je topic).

Ik zie zowel de t9600 als de qx9300 beide niet bij CPU support staan, ook bij de BIOS updates zie ik nergens dat er meer CPU's support worden.

Daarnaast, zit je nog dat de koeling van laptops vaak weinig head-room heeft, het kan processors die officieel support worden vaan nét koel houden, iets zwaarders en je loopt al snel tegen problemen aan.
Komt bij, dat de stroomvoorziening misschien helemaal niet berekend is op een zwaardere CPU (qua verbruik), en je dus ook rare problemen kan krijgen.

Even wat dingen op een rijtje:
snelste CPU die support word volgens de pagina van Asus: Intel P8700 (dual-core, 25W TDP)
CPU die je hiervoor had (niet op support van Asus te zien, mits modelnummer klopt): T9600 (dual-core 35W tpd, dus al 10W meer dan de maximum wat asus aangaf)
CPU die je nu wilt proberen (uiteraard ook niet in de support list te zien), Intel qx9300 (quad-core, 45W tpd, dus 20W meer dan de maximum wat op de site stond).

Dus tenzij je een ander model hebt van de K70ic (zit nog een serie lettertjes en cijfertjes achter, afhankelijk daarvan is het iets makkelijker zoeken, want momenteel geeft ie bovenaan je topic weer een K70ic-TY006X). En daar vind ik dus geen CPU support list waar beide CPU's op staan, en bij de BIOS updates staat eigenlijk ook niks over meer support.

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 13-03-2015 11:26 ]

• Micr0
Nemesizz schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:25:
Zijn een paar puntjes (als het tenminste dezelfde K70IC is als in het linkje bij je topic).

Ik zie zowel de t9600 als de qx9300 beide niet bij CPU support staan, ook bij de BIOS updates zie ik nergens dat er meer CPU's support worden.

Daarnaast, zit je nog dat de koeling van laptops vaak weinig head-room heeft, het kan processors die officieel support worden vaan nét koel houden, iets zwaarders en je loopt al snel tegen problemen aan.
Komt bij, dat de stroomvoorziening misschien helemaal niet berekend is op een zwaardere CPU (qua verbruik), en je dus ook rare problemen kan krijgen.

Even wat dingen op een rijtje:
snelste CPU die support word volgens de pagina van Asus: Intel P8700 (dual-core, 25W TDP)
CPU die je hiervoor had (niet op support van Asus te zien, mits modelnummer klopt): T9600 (dual-core 35W tpd, dus al 10W meer dan de maximum wat asus aangaf)
CPU die je nu wilt proberen (uiteraard ook niet in de support list te zien), Intel qx9300 (quad-core, 45W tpd, dus 20W meer dan de maximum wat op de site stond).

Dus tenzij je een ander model hebt van de K70ic (zit nog een serie lettertjes en cijfertjes achter, afhankelijk daarvan is het iets makkelijker zoeken, want momenteel geeft ie bovenaan je topic weer een K70ic-TY006X). En daar vind ik dus geen CPU support list waar beide CPU's op staan, en bij de BIOS updates staat eigenlijk ook niks over meer support.
Bedankt voor je tijd!

Ik zie nu inderdaad dat het de verkeerde is, excuus! (Is dit nog te wijzigen?) Kon het zo niet veranderen, Er zat oorspronkelijk een t4400 in met een tdp van 35w. Al eerder geupgrade naar een t9600 dus. Op basis daarvan (en gpu) vind ik de ASUS K70IC-TY072V. heb even nagevraagd, dit klopt.

Bij de bios update stond verder ook niks over cpu, maar het bleek wel de oplossing.

Thermisch gezien was hij volgens mij wel in orde. Maar zal er inderdaad nog eens naar kijken. Dat lijkt de grootste dader inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Micr0 op 13-03-2015 13:09 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Micr0 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:43:
[...]
(Is dit nog te wijzigen?)
offtopic:
Jij niet, ik wel. Bij deze.

• Micr0
br00ky schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:30:
[...]

offtopic:
Jij niet, ik wel. Bij deze.
Thanks!

• Micr0
Hallo!

Vandaag nog eens geprobeerd met de qx9300,
schone schijf erin, maar komen niet eens op installatie scherm,
de laptop boot wel, maar na een tijdje valt die uit.
op een gegeven moment bootte de laptop helemaal niet meer, (gaat wel aan, geen beeld)
voor nu terug naar de t9600.

overigens geprobeerd met twee verschillende qx9300, beide bootten niet meer.

als iemand meer licht kan geven, graag!

mvg

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 20:47

Twarp

just grin...

Zoals eerder genoemd is power consumptie van de QX9300 te hoog. Je kan zelfs zo je mainboard slopen.

Meh ...

Pagina: 1