Toon posts:

PC Build voor muziekproductie (opnemen/mixen/masteren)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar allemaal. Ik ben momenteel in het bezit van een vrij krachtige laptop, maar deze begint het te begeven. Hij is nu al 2 keer professioneel opgeschoond, en hoe voorzichtig ik ook ben, ik voel em gewoon doodgaan. Dat in combinatie met het feit dat ik steeds meer bezig ben met opnemen/mixen/mastering (waarbij veel plugins te pas komen) heeft er tot geleid dat ik op zoek ben naar een krachtige desktop. Nou blijkt bouwen zoveel goedkoper te zijn dan er een kopen, plus ik krijg precies wat ik wil, dus ik dacht ik ga er maar voor.

Echter weet ik vrijwel niets van dit soort zaken af... Ik heb een basiskennis van wat alle onderdelen doen (qua functie in het systeem) maar verder gaat het niet. Geen flauw idee wat het verschil is tussen verschillende i7 processors, of het past in elke behuizing, ga zo maar door. Vandaar dat ik hoop dat jullie met even kunnen helpen, en hopelijk nog wat onnodige zaken weghalen (en wat noodzakelijke dingen toevoegen uiteraard, ik denk dat ik wel aan het meeste gedacht heb).

Wat ik ga doen met het systeem
Zowel muziek opnemen als creëren met plugins, mixen, mastering, de hele mikmak. Ik ben een Cubase gebruiker, en ben een grote fan van gewoonweg heel veel plugins, van groot tot gigantisch, en er zullen er zeker altijd een aantal tot een heleboel tegelijk draaiende zijn.

Kosten
Ik zat in mijn hoofd met 1500 euro, maar ik moet natuurlijk niet dingen als een monitor, windows 7, een toetsenbord, en misschien nog iets dat ik momenteel even vergeet. Ik heb die dingen niet in mijn lijstje gezet, omdat ik denk dat ik daar wel uit kom 'op mn eigen'. Ik hoop dus tot de 1000 te gaan met de computer zelf.

Wat ik meeneem
Audio Interface van Native Instruments. Ik heb er ook een van Line6 maar ik gebruik ze nooit tegelijk denk ik. Ik heb nog een externe harde schijf ergens liggen (500gb) die ik momenteel niet gebruik, maar de hoeveelheid samples/libraries die ik download (Native Instruments Komplete, EastWest etc) gaan hard (wees gerust, de dingen die ik goed vind koop ik ook gewoon), dus die kan ik misschien beter wel gaan gebruiken (al heb ik voorlopig aan 1/2 tb in de computer zelf voldoende). Verder heb ik nog een USB Hub (USB3.0 voor 4 aansluitingen) die ik nu volledig gebruiken, en wel om de rede dat ik ook nog een muis, een elicencer (voor Cubase) die er altijd in moet zitten als ik Cubase gebruik, een iLok, een midikeyboard en een CD/DVD brander/lezer (aangezien de drive in de laptop naar de klote is, en dit was by far de goedkoopste en makkelijkste oplossing).

Wat denk ik nodig te hebben
Wat ik altijd hoor is dat voor muziekproductie 2 dingen cruciaal zijn: RAM en CPU. In mijn lijstje is daar nu ook het meeste geld in gestoken, alle andere producten zijn (vrij) low budget. Iets waar ik wel een vraag over heb is wat ik nodig heb om uit te breiden naar 2 beeldschermen? Dit is nog niet meteen nodig aangezien ik het iets minder belangrijk vind, maar ik ga het zeker doen, dus wat moet ik extra kopen (behalve een 2e monitor :) ) om dit voor elkaar te krijgen? Verder heb ik voldoende geheugen nodig om al die samples en programma's op op te slaan. Daarnaast moet het systeem ook nog redelijk stil zijn, aangezien het opnemen in dezelfde kamer gebeurt (geen andere keus op dit moment). Het hoeft zeker niet geruisloos te zijn, maar het kan in geen geval een oorverdovende hummmmmmm zijn.

Merkvoorkeur
Geen

Bepaalde eisen/wensen
Nogmaals heel kort: redelijk stil maar hoeft niet perfect geruisloos, genoeg opslag voor plugins en programma's, genoeg capaciteit om meerdere plugins/audio tracks etc etc te kunnen handelen en dus nog steeds een vloeiend systeem zijn (en allerbelangrijkst een vloeiende playback). Maximaal 1000 euro, al ben ik altijd bereid iets er boven te gaan, mits dit echt een VEEL beter resultaat levert (maar ik acht die kans klein).

Overklokken?
Ik moest opzoeken wat het betekende, dus dat zegt al veel. Het klinkt heel tempting, maar ik zou op het moment niet weten hoe, dus ga maar uit van een dikke NEE.

Dus, een heel verhaal, maar ik geef liever iets te veel info dan iets te weinig. Nogmaals, ik heb hier vrij weinig verstand van, dus de componenten die je hier ziet zijn gebaseerd op een dikke RAM/CPU combo, een uurtje 'onderzoek' en de 1000 euro regio. Maar neem bijvoorbeeld de behuizing, ik heb geen flauw idee of dit allemaal past, of al deze componenten met elkaar kunnen werken, of deze werken met de audio interface (en dus de externe geluidskaart) die ik gebruik etc etc etc. Dus ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen, want het is allemaal net even iets te veel informatie voor me om dit zo 1-2-3 te kunnen beslissen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4820K Boxed€ 337,-€ 337,-
1MSI B85M-G43€ 70,90€ 70,90
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 54,50€ 54,50
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 95,-€ 95,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 261,95€ 261,95
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 64,-€ 64,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 114,-€ 114,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,35

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik heb geen idee wat betreft de CPU/Mobo, behalve dat als je onboard video gaat gebruiken het zaak is uit te zoeken of het moederbord dan ook twee schermen tegelijk ondersteunt.

Ik zou zelf meerdere schijven kopen en die in raid zetten voor de VST libraries, aangezien je zo zoals je zelf al opmerkte snel aan een paar honderd GB zit en je SSD dan ook niet afdoende is.

Ik heb zelf de SSD als bootdisk met Windows/DAW etc, een setup met 2 schijven in RAID-0 voor snelle toegang tot downloads/games/VST-libraries en een RAID-1 voor belangrijke opslag, projecten etc. Ik gok dat dit aan de exotische kant is maar het werkt fijn en heeft een redelijk goede verhouding tussen veiligheid, performance en prijs.

Een dedicated schijf wordt ook vaak aangeraden voor opnemen, omdat je niet wil dat dezelfde schijf talloze mb's moet wegschrijven terwijl hij ook allerlei samples moet uitlezen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe erg dit nog een issue is met PC's die 8-16gb ram hebben en het verschilt ook per DAW of ze het gelijk wegschrijven op de schijf, FL Studio en Pro Tools in ieder geval wel.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Uhmm, ga je met een hamer aan de gang?? Die processor gaat niet passen. Je moet een socket 1150 moederbord en processor hebben. Verder heb ik die ssd ook en hij is zeer snel. Een crucial mx100 is we de wat slimmere keus omdat die goedkoper is...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Jou opzet zal niet gaan werken. Cpu mobo combinatie is niet goed. Bovendien is het een oud type cpu en heeft deze geen igpu dus had daar een videokaart bij gemoeten.
Een i7 4790k op een 1150 bord is een betere combinatie. Van wat ik kon vinden kan Cubase goed overweg met een groot aantal threads.

Voor massaopslag is een Caviar Black beter en betrouwbaarder.

Als voeding is de Seasonic G series 360w een aanrader voor een systeem met een laag verbruik.

Verwijderd

Topicstarter
Vyo: Ok dus ik moet kijken of dit moederbord 2 beeldschermen aan kan. Zo niet, en ik koop toch deze, kan ik dus gewoon met een aparte videokaart dit voor elkaar krijgen? Ik zie dat het moederbord dat ik heb gekozen dit heeft: Video uit: D-Sub (VGA), DisplayPort, DVI-D, HDMI
en voor zover ik weet kan ik die D-Sub (VGA) en die HDMI tegelijk aansluiten toch?
En een aantal drives is inderdaad wat ik vaak tegenkom, 1 voor het systeem/opstarten, 1 voor projecten, 1 voor samples etc. Als ik niet nu meteen wat geld kan besparen op deze onderdelen, gaat dat het eerste zijn wat ik erbij koop.

pwillemske: ja daarom ben ik hier heh haha, geen flauw benul van compabiliteit. Ik ga dan voor de 4790k, dat kan blijkbaar wel. En over de SSD, ik zie inderdaad dat ie wat goedkoper is, maar gaat dit een groot verschil in performance geven? Ik geef graag een paar extra 10tjes uit als dat meteen resultaat geeft, in plaats van dat ik later weer opnieuw een SSD moet gaan kopen omdat deze het toch niet helemaal is.

ACB2401: ok heel erg bedankt, vandaar ben ik hier uiteraard. En ik lees bij die Caviar Black meteen dat het 'grootste' minpunt is dat ie veel geluid produceert? Ik weet niet in hoeveel decibel ik nu moet denken (veel decibel voor een hard drive, of gewoon echt veel decibel), maar als ie echt luid is kan ik dat niet hebben. Dan moet ik ook nog eens geluiddemping gaan kopen, en dat kost alleen maar weer extra. En ik neem maar gewoon je woord voor die voeding :)

Potentiële nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 340,-€ 340,-
1MSI B85M-G43€ 71,56€ 71,56
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 95,-€ 95,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 261,95€ 261,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 52,95€ 52,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 114,-€ 114,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,41

en dan is die Samsung 850 nog in te wisselen voor een Crucial MX100, waar ik dan een paar euro kan besparen.

Kan ik besparen op de behuizing? De mijne kost richting de 100, maar ik heb veel goedkopere gezien. Ga ik last krijgen van een goedkope behuizing (wat zijn zaken die daar meestal mis gaan?)?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Geheugen kan goedkoper;
2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

SSD kan goedkoper;
pricewatch: Crucial MX100 256GB of pricewatch: Crucial BX100 250GB

HDD is te duur, voor datzelfde geld heb je 2TiB schijven.

Als je 8 threads wil, wat dacht je van een Xeon?
pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed

Voor muziekproductie wil je toch een goede geluidschip?
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
Deze heeft volgens mij een zeer goede.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

NitroX infinity schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:56:
Geheugen kan goedkoper;
2x pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

SSD kan goedkoper;
pricewatch: Crucial MX100 256GB of pricewatch: Crucial BX100 250GB

HDD is te duur, voor datzelfde geld heb je 2TiB schijven.

Als je 8 threads wil, wat dacht je van een Xeon?
pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed

Voor muziekproductie wil je toch een goede geluidschip?
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
Deze heeft volgens mij een zeer goede.
Die Xeon heeft geen igpu. Als hij die er nog bij moet kopen kom je op hetzelfde als een 4790k. De E3-1246 v3 heeft wel een igpu maar is 500 MHz trager dan een 4790k en slechts een paar tientjes goedkoper. Mij lijkt de 4790k de beste cpu voor TS.

• NitroX infinity
Oeps, zat even niet op te letten. Misschien een non-K 4790 dan? Scheelt wat geld, niet veel megahertzen.
pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 08:55
Geluidskaart zal ongetwijfeld extern zijn, dus ik neem aan dat dat niet zo veel uit zal maken.

Qua kast: Het grote voordeel van de Define R4/R5 is de geluidsdemping. Als je wilt besparen op de behuizing zou ik in jouw geval voor een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 gaan. De helft goedkoper, nog steeds voorzien van geluidsdemping en nog een kleiner formaat ook!
(Let erop dat je bij deze kast een uATX moederbord nodig hebt zoals momenteel in je lijstje staat.)

2 schermen kan je gewoon op de igp van een 4790K aansluiten. (ook 1440P) Wellicht is een pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart een idee, erg dunne bezels (is goed voor dualscreen) en je kan met DisplayPort 'daisychainen'. eg. beide schermen op dezelfde displayport uitgang van je moederbord aansluiten.

edit: wellicht is een aftermarket koeler als de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 een idee? Scheelt ook weer wat geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door svenvv2 op 13-03-2015 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle tips, ik probeer van alles af te wegen. Geluid is inderdaad extern. En over de HDD, de 1TB schijven gaan van 50 tot 300 euro ofzo, wat is het verschil? Betrouwbaarder en sneller naarmate ze duurder worden? Wat zou een goede middenweg zijn? Ik neem aan dat het systeem sneller werkt als ik de informatie van meerdere schijven haal (dus programma's van een schijf, opnemen op andere, opslag weer op andere etc.) dus eigenlijk moet de prijs gewoon laag zijn, zodat ik snel kan uitbreiden naar meerdere schijven (in plaats van dat ik met 1 heel goede schijf zit). Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

En de 2 schermen, ik denk dat de 24inch net te veel is voor het bureau dat ik heb (en dan heb ik het echt over een paar centimeter), omdat er ook speakers op staan enzo. Dus ik moet eerst even meten/testen, kijken hoe ver ik de monitors kan/moet draaien etc, en dan kom ik daar op terug. Maar bedankt voor de tip.

Nieuwe lijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 340,-€ 340,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,80€ 49,80
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,95€ 235,90
1Crucial MX100 256GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,11

edit: die koeling, ik lees dat ie vrij groot is, maar die behuizing is wat kleiner. Gaat dit passen/werken met de andere componenten?

• NitroX infinity
ff mezelf quoten;
NitroX infinity schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:20:
... Misschien een non-K 4790 dan? Scheelt wat geld, niet veel megahertzen.
pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed
http://tweakers.net/price.../385716;394885/categorie/

Denk niet dat je veel verschil zult merken tussen de twee behalve op je bankrekening ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oh helemaal overheen gelezen haha. Ja, als dat zo is dan ga ik er maar gewoon voor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 306,20€ 306,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 885,31

Nou, ik heb al 110 euro bespaard, dat gaat lekker.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Black naar blue disk? Scheelt je weer ~25 piek.

Overigens is de K-versie van je cpu niet per se een slechte keus op een non-overklokbord. Hij is single core 10% sneller terwijl je 10% meer betaalt. Echter, bij goede multicore ondersteuning is het verschil groter dan 10%.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:30
Iets waar ik wel een vraag over heb is wat ik nodig heb om uit te breiden naar 2 beeldschermen?
Niets, kijk eens hier naar: pricewatch: Samsung S34E790C Zwart :)

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik toch bespaar op andere zaken zal ik waarschijnlijk gewoon gaan voor die K versie. En misschien ga ik ook wel meteen voor meerdere hdd's als die blue disk bevalt.

En dat beeldscherm, supersexy, maar niet echt van toepassing heh?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 306,20€ 306,20
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,31

of dus de K versie, en misschien meteen een 2de blue disk

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Wat ik van dat moederbord zie op de spec site is dat hij dual en triple monitor ondersteunt met deze resoluties:

- 1 x VGA port, maximum resolution of 1920x1200 @60Hz, 24bpp
- 1 x DVI-D port,maximum resolution of 1920x1200 @60Hz, 24bpp
- 1 x HDMI port, maximum resolution of 4096x2160 @24Hz, 24bpp/ 2560x1600 @60Hz, 24bpp/1920x1080 @60Hz, 36bpp
- 1 x DisplayPort, maximum resolution of 4096x2160 @24Hz, 24bpp/ 3840x2160 @60Hz, 24bpp

[ Voor 7% gewijzigd door Vyo op 13-03-2015 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zal daar wel uitkomen. Bedankt allemaal, ik denk dat ik genoeg weet om mijn keuze te maken.
Pagina: 1