Hulp bij keuze occassion tot €8000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
Ik en mijn vriendin zijn op zoek naar een nieuwe auto nu we een kleintje erbij hebben gekregen. We zoeken een ruime auto, waarschijnlijk een station, maar een flinke sedan zou ook kunnen. We rijden tussen de 15.000 en de 20.000 km per jaar.

Ik loop een beetje vast op de keuze tussen een wat oudere auto met relatief weinig kilometers of een nieuwere auto met relatief veel kilometers.

We neigen zelf naar een wat nieuwere auto, van rond 2009, met wat meer kilometers. De voordelen hiervan lijken mij:

1. Auto heeft veelal langere afstanden gereden wat beter is voor de motor.
2. Zuiniger rijgedrag
3. Nieuwer model auto, het oog wil ook wat.
4. Technologie in de auto is nieuwer = meer gemak en comfort.
5. Veiliger

Het nadeel aan deze beslissing lijkt mij alleen de afschrijving. Stel nou dat ik een Ford Mondeo koop met 170.000km op de teller voor 8000 euro. En wij rijden hem in 5 jaar naar de 270.000km wat zou zo'n auto dan nog waard zijn? Niet veel volgens mij.

We zouden ook nog voor een derde optie kunnen gaan. De aanschaf van een wat oudere auto voor ongeveer de helft van ons budget. Een VW Passat uit 2002 met 180.000km bijvoorbeeld. Oudere auto, meer verbruik, meer onderhoudskosten?

Wat zouden jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:36
Klassiek dilemma. Als je puur naar de kosten kijkt kun je in een Excel de boel redelijk inzichtelijk maken.

Op zich zijn hoge km standen geen probleem al ga je bij 2 ton onherroepelijk tegen kosten aanlopen. Bij Volkswagen moet je dan bijvoorbeeld denken aan een 2 massa vliegwiel en een aircopomp.

Heb een paar jaar geleden voor hetzelfde dilemma gestaan en toen gekozen voor een modernere auto (in mijn geval een Octavia uit 2007 met 224k op de teller). Daar heb ik de eerste tijd toch wel flink wat kosten aan gehad. Vliegwiel, aircopomp, wiellager, brandstofpomp...

Verder vind ik je lijstje nog te beperkt. Maak eens twee lijstjes met need to haves en nice to haves. Wil je bepaalde merken uitsluiten?

Qua brandstof heb je een luxeprobleem, benzine, LPG en diesel zullen elkaar niet heel veel ontlopen.

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 13-03-2015 06:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SaN schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 00:03:
Ik en mijn vriendin zijn op zoek naar een nieuwe auto nu we een kleintje erbij hebben gekregen. We zoeken een ruime auto, waarschijnlijk een station, maar een flinke sedan zou ook kunnen. We rijden tussen de 15.000 en de 20.000 km per jaar.

Ik loop een beetje vast op de keuze tussen een wat oudere auto met relatief weinig kilometers of een nieuwere auto met relatief veel kilometers.

We neigen zelf naar een wat nieuwere auto, van rond 2009, met wat meer kilometers. De voordelen hiervan lijken mij:

1. Auto heeft veelal langere afstanden gereden wat beter is voor de motor.
2. Zuiniger rijgedrag
3. Nieuwer model auto, het oog wil ook wat.
4. Technologie in de auto is nieuwer = meer gemak en comfort.
5. Veiliger
Je hebt geen voorkeuren qua brandstof misschien? Met 15-20K per jaar en een occassion kan bijvoorbeeld diesel lonend zijn. Maar wellicht wil je geen diesel om wat voor reden dan ook.

Ook, wat is het streefgewicht van de auto die je zoekt? Straks krijg je als aanbeveling een diesel die 2400kg weegt. :P Misschien niet helemaal wat je zoekt. Sowieso zal bouwjaar > 2009 en het budget van 8000 euro een en ander al uitsluiten.
Het nadeel aan deze beslissing lijkt mij alleen de afschrijving. Stel nou dat ik een Ford Mondeo koop met 170.000km op de teller voor 8000 euro. En wij rijden hem in 5 jaar naar de 270.000km wat zou zo'n auto dan nog waard zijn? Niet veel volgens mij.

We zouden ook nog voor een derde optie kunnen gaan. De aanschaf van een wat oudere auto voor ongeveer de helft van ons budget. Een VW Passat uit 2002 met 180.000km bijvoorbeeld. Oudere auto, meer verbruik, meer onderhoudskosten?
Dat een jongere auto minder onderhoud heeft dan een oudere is niet altijd waar. Als een auto netjes volgens voorschrift onderhouden wordt dan maakt leeftijd en km-stand weinig uit. Zeker als de eigenaar verder ook zuinig is geweest op zijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
havana schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 06:50:
Verder vind ik je lijstje nog te beperkt. Maak eens twee lijstjes met need to haves en nice to haves. Wil je bepaalde merken uitsluiten?

Qua brandstof heb je een luxeprobleem, benzine, LPG en diesel zullen elkaar niet heel veel ontlopen.
Bedankt voor je input. Over de need to haves, die heb ik eigenlijk niet. We rijden nu nog in een Peugeot 406 uit 1999 die ik een aantal jaren geleden met 106.000km op de teller heb gekocht voor bijna niks. Dus de upgrade naar een plus minus tien jaar jongere auto neemt al zoveel luxe en gemak met zich mee,

Ik ben in het begin wel gaan zoeken naar auto's die ik mooi vind, en eigenlijk zijn dat alleen de volvo S60 en de Volvo V50 die nog redelijk in de buurt komen van het budget, maar dan wordt de auto toch wel oud (2006) of de km stand erg hoog.

Ik ken een verkoper bij een Ford dealer, dus daar kijk ik nu een beetje naar. Opzich vind ik dat enorm saaie auto's, maar volgens mij is de prijs/kwaliteitverhouding van Ford occasions wel dik in orde. Waarschijnlijk omdat er zoveel van zijn.

Over de brandstof, ik zoek zelf eigenlijk alleen naar benzine auto's omdat wij onze dochter nu nog 2 keer per week naar opa en oma brengen voor het oppassen, dit is ongeveer twintig km enkele reis. Ik weet niet zeker hoe lang dat nog gaat duren, en als dat weg valt scheelt dat meer dan 6000km per jaar.
CMD-Snake schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 07:09:
[...]
Ook, wat is het streefgewicht van de auto die je zoekt? Straks krijg je als aanbeveling een diesel die 2400kg weegt. :P Misschien niet helemaal wat je zoekt. Sowieso zal bouwjaar > 2009 en het budget van 8000 euro een en ander al uitsluiten.
[...]
Dat een jongere auto minder onderhoud heeft dan een oudere is niet altijd waar. Als een auto netjes volgens voorschrift onderhouden wordt dan maakt leeftijd en km-stand weinig uit. Zeker als de eigenaar verder ook zuinig is geweest op zijn auto.
Streefgewicht heb ik ook niet echt. Ik hoef niet meteen een MPV, dus het standaard gewicht van een station of een sedan is prima. Goedkoper is natuurlijk altijd leuker.

Wat je als tweede zegt is zeker waar, maar vaak toch lastig te achterhalen. Ik sluit die optie dan ook zeker nog niet uit. Zoals ik al zei zit ik ook een beetje te kijken naar wat oudere passats, en die zien er over het algemeen nog best behoorlijk uit voor hun leeftijd.

Oh, en dit topic heb ik eigenlijk geopend voor de vraag over het dilemma tussen een oudere auto met weinig km's of een nieuwere met veel km's. Tips over specifieke auto's zijn natuurlijk meer dan welkom, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen, en op zoek naar een beetje inzicht op dat punt.

[ Voor 5% gewijzigd door SaN op 13-03-2015 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:11
Dus je wil een grote wagen (station) die zuinig, goedkoop, nieuw en betrouwbaar is? Dat is al een lastige opgave.
Een beter omschrijving van de wensen zou makkelijker zijn.

Een aantal opties(?):
Peugeot 207 SW
Opel Astra station
Skoda Fabia combi
Ford Focus wagon
Renault Megane Grand Tour
Hyundai i30 CW

Edit: Dan zit je meestal wel met autos rond 2007-2008 maar wel minder dan 1 ton aan km's.

[ Voor 12% gewijzigd door TheBrut3 op 13-03-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik zou me eerlijk gezegd niet blind staren op afschrijving. Een auto kopen is toch al de slechtste investering die je kunt doen. Stel dat je Mondeo over 5 jaar inderdaad met 270.000km weer in de verkoop gaat. Maakt het je dan echt wat uit of ie € 1000,- meer of minder waard is? Als je een keer 1 jaartje wat meer onderhoudskosten kwijt bent heb je dat verschil er al weer uit? En als ie over 5 jaar nog altijd prima rijd, hou je 'm toch lekker, 270k is nou niet een schokkend hoge km-stand.

Je wilt een betrouwbare, ruime, enigzins zuinige auto. Zorg dat je de gehele onderhoudshistorie van de auto hebt en check of hij al z'n onderhoud op tijd gehad heeft. Kijk dan niet naar afschrijving of kosten per maand of hoeveel euro's die auto je per jaar gaat kosten, dat gaat je toch niet lukken. Je hebt pech met een auto of niet. Je onderhoudskosten kun je van te voren niet bepalen. Koop een auto die jou bevalt, de rest is imo niet zo heel belangrijk.

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 13-03-2015 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
TheBrut3 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:15:
Dus je wil een grote wagen (station) die zuinig, goedkoop, nieuw en betrouwbaar is? Dat is al een lastige opgave.
Een beter omschrijving van de wensen zou makkelijker zijn.

Een aantal opties(?):
Peugeot 207 SW
Opel Astra station
Skoda Fabia combi
Ford Focus wagon
Renault Megane Grand Tour
Hyundai i30 CW

Edit: Dan zit je meestal wel met autos rond 2007-2008 maar wel minder dan 1 ton aan km's.
Zie bovenstaande reply over de wensen. Wat zijn wensen waar jullie aan denken? Nieuwere auto's lijken mij op het gebied van veiligheid allemaal wel in orde. Zeer specifieke wensen zoals een armsteuntje, bluetooth, bekerhouders wil ik zelf eigenlijk niet mee laten spelen in mijn keuze.

Ik heb ook niet echt een loyaliteit naar een bepaald merk. Sommige trekken mij wel meer aan dan andere. Uit jouw lijstje de Skoda Fabia (best een mooie auto, maar wel wat duurder volgens mij) en de Ford Focus wagon.

Een wens waar ik mee begon met zoeken was een auto met rond de 100.000km op de teller. Eigenlijk met als enige referentiepunt mijn huidige auto waar ik zeer weinig kosten mee heb gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door SaN op 13-03-2015 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:11
Ik heb vooral gekeken naar station versies van C segment auto's (dus Focus, Golf enz.). Deze zijn vaak een stuk lichter dan de D segmenters (Mondeo, Passat enz.) en dat scheelt weer in verbruik, wegenbelasting en aanschaf. Tevens zijn de station versies van deze wagens in mijn ogen niet 'klein' maar dat is aan iemand zelf te om beoordelen, want wat ik ruim vind kan jij nog te krap vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb zelf ook een paar keer voor de keus gestaan, en ben gegaan van een Citroën Xantia break 1996 naar een Fiat Stilo MW 2003 naar een Renault Laguna hatchback 2006. Allemaal wat minder courante modellen (om het maar vriendelijk uit te drukken), dus redelijk goedkoop.
Zoals je al aanhaalt is een modernere auto vaak een stukje luxer uitgevoerd, en als je eenmaal wat gewend bent (airco, cruise control, elektrische ....) wil je daarna vaak niet meer zonder. Ik heb mijn auto's tot nu toe meestal gekocht met net een nieuwe distributieriem, en die dan 2 jaar / 100.000 km gereden om hem daarna voor oud ijzer prijs weer in te leveren. Ik ben gegaan voor een redelijk goedkope auto zodat de afschrijving vrij laag was.
Ik houd in Excel mijn uitgaven (tankbeurten, onderhoud, verzekering, belasting) bij, zodat ik vrij goed kan zien wat de auto me per km of maand kost. Bij een km-stand van >200k moet je wel rekening houden met wat meer onderhoud, maar als je minder dan 20k per jaar rijdt zal dat ook nog wel meevallen.
Hierbij een voorbeeldje van mijn excel bestand: dropbox link

Wat betreft je punten:
1. Geldt misschien wel voor diesels die uit de lease komen na 4 jaar, waarschijnlijk minder voor benzine-auto's
2. Elke nieuwere auto die ik gehad heb was zuiniger dan de vorige, maar dat scheelt niet dramatisch veel. Ik ging van 1:16 naar 1:17 naar nu 1:18 op diesel. Volgens mij moet je echt een vrij moderne turbodiesel hebben om veel zuiniger te kunnen rijden. In mijn excel sheetje zet ik steeds een link naar spritmonitor.de waarbij ik het model zo specifiek mogelijk opzoek (jaartal + en - 1, minimaal 40000 km, zelfde vermogen). Op die manier kan je een indruk krijgen van het verbruik. Bekijk je eigen gebruikspatroon om te bedenken of je zuiniger of minder zuinig dan het gemiddelde zal rijden.
3. Eens. Hoewel de Xantia een superfijne auto was, zou ik hem nu niet meer snel gaan rijden omdat hij erg gedateerd is.
4. Check. Xantia had A/C, de Stilo climate control en navigatie (pijltjes), de Laguna twee zones airco, full map kleurennavigatie enz. Zeker als je aardig wat km's maakt is dat allemaal erg fijn. Let ook op hoe bijvoorbeeld de stoelen en matten er aan toe zijn. Als die erg versleten zijn kan het erg vervelend zitten
5. Check. De Xantia had twee airbags, de Stilo een paar meer, en de Laguna o.a. ook ABS en 5 NCAP sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SaN schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:12:
Ik ben in het begin wel gaan zoeken naar auto's die ik mooi vind, en eigenlijk zijn dat alleen de volvo S60 en de Volvo V50 die nog redelijk in de buurt komen van het budget, maar dan wordt de auto toch wel oud (2006) of de km stand erg hoog.
Tja, een merk als Volvo gaat wel lang mee. Ik zie toch regelmatig dat mensen met Volvo en Saab waanzinnige km-standen halen. Ik zou niet per definitie letten op de km-stand. Staat van onderhoud is veel belangrijker.

Kijk anders naar de V40. Dat is ook een stationwagon maar wat goedkoper dan de V50. Dan kan je binnen budget zo eentje vinden die niet zoveel gelopen heeft. Zoals deze Volvo V40. Bouwjaar is dan wel 2005. Maar dat is niet zo'n ramp lijkt mij.
Over de brandstof, ik zoek zelf eigenlijk alleen naar benzine auto's omdat wij onze dochter nu nog 2 keer per week naar opa en oma brengen voor het oppassen, dit is ongeveer twintig km enkele reis. Ik weet niet zeker hoe lang dat nog gaat duren, en als dat weg valt scheelt dat meer dan 6000km per jaar.

[...]

Streefgewicht heb ik ook niet echt. Ik hoef niet meteen een MPV, dus het standaard gewicht van een station of een sedan is prima. Goedkoper is natuurlijk altijd leuker.
Gezien je wensen moet het niet moeilijk zijn iets te vinden lijkt me. Voldoende keuze voor dat bedrag, je zal zeker een hoop ex-lease 14% spul tegenkomen denk ik.

Een optie kan bijvoorbeeld zijn een Ford Focus stationwagon. Tikkeltje saai, maar genoeg ruimte voor een jong gezin en zaken als onderhoud, verzekering en brandstof zullen je niet de kop gaan kosten. Denk dan aan iets als deze. Deze is voorzien van luxes als airco en cruise control.

En hoge km-standen vallen nog wel mee. Hier een Clio Estate die minder dan 70K gelopen heeft en best veel opties heeft.

Of iets als een Kia Stationwagon. Mits aan de voorwaarden voldaan is heb je zelfs nog een aantal jaar over van de 7 jaar garantie.
Oh, en dit topic heb ik eigenlijk geopend voor de vraag over het dilemma tussen een oudere auto met weinig km's of een nieuwere met veel km's. Tips over specifieke auto's zijn natuurlijk meer dan welkom, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen, en op zoek naar een beetje inzicht op dat punt.
Voor mij weegt de staat van onderhoud en de algemene staat van de auto het zwaarst. Je kan het zo zien eigenlijk of iemand zuinig om is gegaan met zijn auto of juist niet. Een aantoonbare onderhoudshistorie is veel waard, minimaal een afgestempeld onderhoudsboekje maar nog belangrijker als de vorige eigenaar rekeningen kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:29
Tweede generatie prius ook ergens in het lijstje plaatsen? (of de derde als je ze vindt). Zuinig, relatief goedkoop in onderhoud, groot, comfortabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Ik zou in jouw geval voor een wat lagere km stand gaan, dan kom je al gauw uit bij een benzine-auto. Er is met een net budget van 8000 euro geen noodzaak om uit te komen bij een auto met hogere km stand.

Seat Altea 1.6? Een occasion uit 2007 met minder dan een ton op de teller is niet moeilijk te vinden met jouw budget.

Of deze uit 2006 voor 6.950, dealeronderhouden:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/altea/12559820

Na onderhandelen kun je de rijklaarkosten van 350 ongetwijfeld laten vervallen.

Of deze, uit 2007 met 45.000 op de teller:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/altea/13026568

Ik ben het volstrekt oneens met FastFred, die zegt dat je pech hebt of niet. Met die houding is het een dubbeltje op zijn kant. Totaal onnodig. Een goede occasion zoeken is iets waar je tijd in moet steken, dan kun je de kansen sterk verlagen dat je komt te zitten met een gebakje/bodemloze put.

Algemeen advies:
Bekende onderhoudshistorie is belangrijk, graag dealeronderhouden, en bekijk de recensies van de verkoper. Neem iemand mee met verstand van auto's. En Google naar bekende zwakke plekken van het model, check daar extra op.

Bekijk ook de betrouwbaarheid van het model. Een goed beginpunt is de ANWB site, daar staat goede algemene info over occasions van een bepaald merk en type. Ook geeft de wegenwacht op die site commentaar: wat voor gebreken komen ze tegen, komen auto's van dat type vaak stil te staan?

Ik las een artikel op AD.nl dat mensen een occasion meestal kopen binnen 30km van hun woning. Oei, dat kan ZO verschrikkelijk veel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 13-03-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In het zuiden liggen de prijzen vaak lager omdat t dichter bij de grens is.

Focus is een prima wagen. Qua prijs/kwaliteit lastig te verslaan denk ik.

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 13-03-2015 12:52 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:47:
Ik las een artikel op AD.nl dat mensen een occasion meestal kopen binnen 30km van hun woning. Oei, dat kan ZO verschrikkelijk veel beter.
Volledig off-topic, maar wat is in jouw ogen 'beter'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:08:
[...]

Volledig off-topic, maar wat is in jouw ogen 'beter'?
Het gaat niet primair om de afstand, maar als men een andere auto wil, koopt men vaak bij een dealer in de buurt. Dat is het makkelijkst. Je kunt veel beter je research doen i.p.v. voor de makkelijke weg kiezen. Het zou wel heel toevallig zijn als de ideale occasion voor jou net bij de dealer om de hoek staat.

Als je de handelaar bijvoorbeeld persoonlijk kent en die bewezen heeft betrouwbaar te zijn, is dat wel een argument om er te kopen. Dan nog zou ik het zelf niet doen. Ik ben dan ook zeer kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:23:
Het gaat niet primair om de afstand, maar als men een andere auto wil, koopt men vaak bij een dealer in de buurt. Dat is het makkelijkst. Je kunt veel beter je research doen i.p.v. voor de makkelijke weg kiezen. Het zou wel heel toevallig zijn als de ideale occasion voor jou net bij de dealer om de hoek staat.
Kris kras het land doorrijden kost ook tijd en geld. Bij occassions is het eigenlijk vaak compromissen sluiten. Misschien ben je niet echt kapot van de kleur, maar heeft de auto wel alle opties die je zoekt en een goede staat van onderhoud. Bij een autobedrijf in de regio is de kans ook groter dat je de reputatie kent van dat bedrijf. Bij een handelaar op 150km afstand is dat maar gokken of die een betrouwbare partij is.
Als je de handelaar bijvoorbeeld persoonlijk kent en die bewezen heeft betrouwbaar te zijn, is dat wel een argument om er te kopen. Dan nog zou ik het zelf niet doen. Ik ben dan ook zeer kritisch.
Waarom zou jij niet kopen bij een handelaar waar je zelf positieve ervaringen mee hebt? :? Lijkt mij juist een reden. Ik ben al jaren en jaren klant bij dezelfde dealer omdat ik goede ervaringen met ze heb. Daarom kom je weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:31:
[...]

Kris kras het land doorrijden kost ook tijd en geld. Bij occassions is het eigenlijk vaak compromissen sluiten. Misschien ben je niet echt kapot van de kleur, maar heeft de auto wel alle opties die je zoekt en een goede staat van onderhoud. Bij een autobedrijf in de regio is de kans ook groter dat je de reputatie kent van dat bedrijf. Bij een handelaar op 150km afstand is dat maar gokken of die een betrouwbare partij is.

[...]

Waarom zou jij niet kopen bij een handelaar waar je zelf positieve ervaringen mee hebt? :? Lijkt mij juist een reden. Ik ben al jaren en jaren klant bij dezelfde dealer omdat ik goede ervaringen met ze heb. Daarom kom je weer terug.
Ik doe zeer, zeer grondig research voor ik een auto koop. Overzicht van kandidaten in Excel uiteengezet, om te weten wat ze me gaan kosten minus onderhoud. Als je het ideale merk en type weet, dat duurde verschillende maanden voor mij, kun je gaan zoeken naar de ideale occasion.

De kans dat je die om de hoek vindt, is nihil. Die fijne betrouwbare handelaar heeft nooit NOG een keer exact de juiste auto. Wil ik best een paar keer een paar 100 km voor rijden, voor een proefrit/bezichtiging, geen moeite mee.

En ik ben fan van importeren, ik heb onze huidige auto ook uit Duitsland gehaald. Voor het geld waarvoor je in NL een Golf GTD of Leon FR TDI zou rijden met rond de 100K op de teller (serieus overwogen), heb ik een Mercedes C250 CDI uit Duitsland gehaald, 63K gelopen. Toch net iets meer auto. In maandelijkse kosten scheelt het verrassend weinig.

Ik ben daar extreem in. Ben onderzoeker van beroep en ik vind het leuk om alles uit te pluizen. Zo extreem hoeft het natuurlijk niet.

Maar als je je research doet, rijd je gemiddeld wel in een fijnere occasion. Dat zou ik iedereen dan ook mee willen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 13-03-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:23:
[...]

Duidelijk, maar vergeet niet dat veel mensen een bepaalde band hebben met een dealer/garage waar ze soms al jaren komen en meerdere auto's hebben aangeschaft. Ik neem aan dat dit ook vaak mensen zijn van vóór het autotrack-tijdperk. Als het AD ditzelfde onderzoek uit zou voeren bij een uitsluitend jongere doelgroep dan zal die afstand waarschijnlijk al wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is zo, het zal deels afhangen van leeftijd.

Autohandelaren zijn nogal eens boeven. Dus een goede band met je dealer is absoluut waardevol. Mijn schoonvader heeft een Qashqai gekocht bij zijn vaste Nissan dealer, maar die van elders uit het land laten komen. Dat kan dus ook.

Ik vond 'm een beetje aan de prijs, maar dat stukje vertrouwen is wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:41:
Ik doe zeer, zeer grondig research voor ik een auto koop. Overzicht van kandidaten in Excel uiteengezet, om te weten wat ze me gaan kosten minus onderhoud. Als je het ideale merk en type weet, dat duurde verschillende maanden voor mij, kun je gaan zoeken naar de ideale occasion.
Tja, ik ben zelf trouw aan mijn merk. Ik koop elke keer hetzelfde merk en hetzelfde type, enige wat verschilt is als er een update van het model weer plaats heeft gevonden. Er is geen vergelijking nodig. ;)
En ik ben fan van importeren, ik heb onze huidige auto ook uit Duitsland gehaald. Voor het geld waarvoor je in NL een Golf GTD of Leon FR TDI zou rijden met rond de 100K op de teller (serieus overwogen), heb ik een Mercedes C250 CDI uit Duitsland gehaald, 63K gelopen. Toch net iets meer auto. In maandelijkse kosten scheelt het verrassend weinig.
Importeren loont voornamelijk voor duurdere nieuwe auto's. Een Aygo importeren heeft weinig zin, je voordeel zal nihil zijn. En ook met duurdere auto's moet je er goed aan rekenen, de BPM die je af moet tikken als je een NL kenteken aanvraagt kan ook veel van je voordeel doen verdampen. De TS zoekt toch meer in het middenklasser segment. Ik denk dat een Ford Focus of een Skoda Fabia importeren weinig zal lonen. Er is voldoende aanbod op de lokale markt, zeker met al die ex-lease auto's op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:38:
[...]

Tja, ik ben zelf trouw aan mijn merk. Ik koop elke keer hetzelfde merk en hetzelfde type, enige wat verschilt is als er een update van het model weer plaats heeft gevonden. Er is geen vergelijking nodig. ;)
Gaat het dan om nieuwe auto's? Ik heb het specifiek over occasions. Voor nieuwe auto's is er sowieso niets mis met dealer loyaliteit, volgens mij.
Importeren loont voornamelijk voor duurdere nieuwe auto's. Een Aygo importeren heeft weinig zin, je voordeel zal nihil zijn. En ook met duurdere auto's moet je er goed aan rekenen, de BPM die je af moet tikken als je een NL kenteken aanvraagt kan ook veel van je voordeel doen verdampen. De TS zoekt toch meer in het middenklasser segment. Ik denk dat een Ford Focus of een Skoda Fabia importeren weinig zal lonen. Er is voldoende aanbod op de lokale markt, zeker met al die ex-lease auto's op de markt.
Het hangt sterk af van het merk. Verder adviseer ik de TS ook niet om te importeren. De reden is idd dat ik denk dat het weinig oplevert.

Wat wel prettig is, is dat je in Duitsland veel meer diesels hebt met lage km stand omdat je voor een diesel veel minder wegenbelasting betaalt dan in NL. Omslagpunt ligt dus bij veel minder kms. Maar ook dat is voor TS denk ik niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Onderhoudskosten zijn bij diesel gewoon significant hoger sinds de introductie van de DPF en EGR.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik toch voor een soort compromis ga zoals oa CMD-Snake en Benedict Tokkie al aangeven. Een zeer "gewone" auto van 2007 met minder dan 100.000km. Ik hoop dat ik mijn contact bij de Ford hiervoor kan gebruiken alhoewel die Clio estate ook zeer netjes is met zelfs maar 70.000km.

Wel een goed punt over de afstand van de dealers. Ik heb inderdaad al gemerkt dat vooral dealers in het oosten van het land "betere" auto's hebben staan. Hier in de Randstad is het niet veel.

Voor de mensen die al vaker een auto van ver hebben gehaald, hoe hebben jullie dit aangepakt? Het lijkt me dat je al gauw in het nadeel bent wat onderhandelen betreft aangezien ze ook wel weten dat je niet twee uur gaat rijden om alleen even een proefritje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

havana schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:37:
Onderhoudskosten zijn bij diesel gewoon significant hoger sinds de introductie van de DPF en EGR.
T.o.v. van een ongeblazen benzinemotor wel. Maar t.o.v. een benzinemotor met turbo (steeds algemener)? Daar heb ik mijn twijfels over.

DPF is vooral problematisch als je voornamelijk korte stukjes rijdt, dan wordt ie niet schoongebrand. EGR, tsja, daar zijn de nodige problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik las zuinig, goedkoop in onderhoud en ruim genoeg voor 2 volwassenen + kind en alle spullen. Al eens gekeken naar de prius? Saai, niet de knapste, maar goedkoop qua verbruik & onderhoud en lijkt me ruim genoeg (hoge kofferbak, bijna zo groot als een compacte station).

Past binnen budget en wensen, bijv http://ww3.autoscout24.nl/classified/259719053

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:05:
[...]

T.o.v. van een ongeblazen benzinemotor wel. Maar t.o.v. een benzinemotor met turbo (steeds algemener)? Daar heb ik mijn twijfels over.

DPF is vooral problematisch als je voornamelijk korte stukjes rijdt, dan wordt ie niet schoongebrand. EGR, tsja, daar zijn de nodige problemen mee.
DPF is bij veel merken gewoon een slijtageonderdeel! Bijvoorbeeld bij de immer populaire 1.6 van PSA, o.a. gebruikt in Peugeot, Citroën, Ford, Volvo en zelfs BMW.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
je kunt het idee van zuiniger icm bouwjaar rustig loslaten. ik heb jaren gereden in een Astra 1.4 turbo, en met de grootste moeite kreeg ik hem net onder de 8l/100km. Hoezo downsize turbo voor een beter verbruik?

Ik denk dat je teveel waarde hecht aan de leeftijd van auto. Een auto van 2009 is echt niet significant veiliger, zuiniger, comfortabeler of voorzien van meer gemak dan een auto uit 2006....

ik wist het wel. voor dat geld kocht ik een V70 op LPG. liefst een originele Bi-fuel met 140 pk. Met een handbak is 1 op 9 a 1 op 10 haalbaar en met een gasprijs van 65 cent per liter zijn de brandstofkosten ook binnen de perken te houden. Deze volvo's houden hun waarde beter vast dan andere slagschepen uit deze klasse. Zoek tot een bedrag van 6500 zodat je ook wat reserve hebt om e.e,a op te knappen.

Als je helemaal een spekkoper wilt zijn, kijk eens in Duitsland. Daar hebben de auto's voor hetzelfde aanschafbedrag incl. importkosten stukken minder gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

OgWok

U.N.C.L.E.

SaN schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:38:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik toch voor een soort compromis ga zoals oa CMD-Snake en Benedict Tokkie al aangeven. Een zeer "gewone" auto van 2007 met minder dan 100.000km. Ik hoop dat ik mijn contact bij de Ford hiervoor kan gebruiken alhoewel die Clio estate ook zeer netjes is met zelfs maar 70.000km.

Wel een goed punt over de afstand van de dealers. Ik heb inderdaad al gemerkt dat vooral dealers in het oosten van het land "betere" auto's hebben staan. Hier in de Randstad is het niet veel.

Voor de mensen die al vaker een auto van ver hebben gehaald, hoe hebben jullie dit aangepakt? Het lijkt me dat je al gauw in het nadeel bent wat onderhandelen betreft aangezien ze ook wel weten dat je niet twee uur gaat rijden om alleen even een proefritje te maken.
Even opletten of die auto met "weinig" KM's niet een import is uit Duitsland of Belgiê, vanwege de "aangepaste" KM stand. Gebeurt vaak.
Weet niet hoe je technische kijk op auto's is, anders een aankoopkeuring. Het blijft de moderne paardenhandel.........
Met een Focus kan je een goede koop doen, vanwege grote aanbod. Maar ook daarmee, blijven opletten.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07 22:49
Laatst het radar/opgelicht gezien? Import door handelaren enz heeft gemiddeld 50% een aangepaste km.stand.. Aldus het RDW.
Maar je moet doen waar jeje hoed bij voelt. Ik zou er zelf niet aan beginnen i.v.m. Restwaarde en moeizame inruil.
Plus ik zou me er gewoon niet goed bij voelen ivm het gemak om de onderhoudshistorie te verdoezelen.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar een honda insight? Deze zie ik al regelmatig voor leuke prijsjes opduiken en voldoet aan veel van je eisen...
Anders kom je snel op stations terecht en die zijn in ons landje relatief duur, zeker de wat completere.
Wij rijden zelf 2 auto's een gloednieuwe i10 en een astra station uit 2007 voor wanneer er veel mee moet (én de hond natuurlijk).
Astraatjes zijn goed de betalen en blijkt tot op heden een betrouwbare metgezel!

Uhmm mijn advies: Een station waar groot aanbod in is: Astra, focus, misschien heb je ook wel genoeg aan een grotere hatchback??

Anders loont het zich een beetje buiten de gebaande paden te denken: Honda insight, prius, honda civic (wel of niet hybride)..
..
Zelf altijd wel gecharmeerd van aziaten, doordat ik altijd probleemloze ervaringen mee heb gehad. Maar de opel doet ook Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prius is idd een goede keuze als je niet hecht aan looks (een nieuwere ziet er veel beter uit). Oerdegelijk.
havana schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:28:
[...]

DPF is bij veel merken gewoon een slijtageonderdeel! Bijvoorbeeld bij de immer populaire 1.6 van PSA, o.a. gebruikt in Peugeot, Citroën, Ford, Volvo en zelfs BMW.
Nou ja, slijtage, hij raakt verstopt. Goed, dat komt in de praktijk een beetje op hetzelfde neer. Vervangen is duur, reken op 1000 a 2000 euro, maar volgens mij is dat meestal pas nodig bij 200.000 km ofzo.

Om dat in perspectief te zetten: met een turbo benzinemotor mag je soms al blij zijn als je de 200.000 km haalt ;)

Wat EGR betreft, dat vind je ook in benzinemotoren. Ik heb het idee dat ie sneller vervuilt bij een dieselmotor, maar dat weer ik niet precies.
107mb schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 07:52:
je kunt het idee van zuiniger icm bouwjaar rustig loslaten. ik heb jaren gereden in een Astra 1.4 turbo, en met de grootste moeite kreeg ik hem net onder de 8l/100km. Hoezo downsize turbo voor een beter verbruik?

Ik denk dat je teveel waarde hecht aan de leeftijd van auto. Een auto van 2009 is echt niet significant veiliger, zuiniger, comfortabeler of voorzien van meer gemak dan een auto uit 2006....

ik wist het wel. voor dat geld kocht ik een V70 op LPG. liefst een originele Bi-fuel met 140 pk. Met een handbak is 1 op 9 a 1 op 10 haalbaar en met een gasprijs van 65 cent per liter zijn de brandstofkosten ook binnen de perken te houden. Deze volvo's houden hun waarde beter vast dan andere slagschepen uit deze klasse. Zoek tot een bedrag van 6500 zodat je ook wat reserve hebt om e.e,a op te knappen.

Als je helemaal een spekkoper wilt zijn, kijk eens in Duitsland. Daar hebben de auto's voor hetzelfde aanschafbedrag incl. importkosten stukken minder gereden.
Wat dat eerste betreft: dat is in principe niet waar. Auto's zijn wel degelijk zuiniger geworden. Een auto van 1400 kg met 150 pk is nu gemiddeld genomen een stuk zuiniger dan een auto van 1400 kg met 150 pk 10+ jaar geleden was.

Dat het niet ALTIJD op gaat, klopt. Een Astra 1.4 turbo met 140 pk uit 2010 ofzo verbruikt maar iets minder dan een Astra GSi 16V met 150 pk in 1992. Volgens Spritmonitor gemiddeld 1 op 12 vs. 1 op 11 voor de GSi.

In Duitsland zeggen ze wel: "turbo lauft, turbo sauft".

Het is ook sterk afhankelijk van merk. Merken die er maar niet in slagen om zuinige auto's te maken zijn b.v. Opel en Volvo. Merken die dat veel beter af gaat, zijn Toyota, BMW, Mercedes, VAG.

Als het alleen gaat om kosten, is LPG the way to go. Pas wel op, want het inbouwen van een LPG tank is niet altijd goed voor je auto. Dat heeft in Duitsland vorig jaar vrij groots de publiciteit gehaald. Een V70 bi-fuel is er voor gemaakt.

V70 gaat je wel wat kosten qua onderhoud. Hoe ouder, hoe meer kosten gemiddeld genomen.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/418

Betrouuwbaarheidsindex van 138. Lager is beter, 100 is gemiddeld. Een VW Golf zit op 100.

Een Toyota Prius zit op 41:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/360

Ook daar kun je een LPG tank in laten bouwen, Toyota zelf is daar niet enthousiast over maar er zijn goede ervaringen over te lezen. Dan heb je een zuinigheidsmonster dat oerdegelijk is, waarbij alleen de LPG tank een onzekere factor is.
OgWok schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 08:15:
[...]

Even opletten of die auto met "weinig" KM's niet een import is uit Duitsland of Belgiê, vanwege de "aangepaste" KM stand. Gebeurt vaak.
Weet niet hoe je technische kijk op auto's is, anders een aankoopkeuring. Het blijft de moderne paardenhandel.........
Met een Focus kan je een goede koop doen, vanwege grote aanbod. Maar ook daarmee, blijven opletten.
Als de onderhoudshistorie bekend is, no problemo. Een auto met onbekende onderhoudshistorie nooit vertrouwen, tenzij van je vader ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Mooi die reliability index! Apart dat de Volvo zo laag scoort, ik dacht altijd dat het zulke degelijke auto's waren.

Over de Prius moet ik nog even nadenken. Ik vind het qua auto helemaal niks, maar de zuinigheid, en blijkbaar de betrouwbaarheid zijn wel grote pluspunten. Hoe zit het met de accu's, gaan die niet op na een tijdje? Ik zal zelf ook nog even wat onderzoek doen, ik weet echt helemaal niks van de Prius omdat ik hem nooit heb overwogen.

Zou zoiets als dit wat zijn bijvoorbeeld?

Misschien is deze nog wel beter? 1 op 20 is toch wel erg aantrekkelijk...

[ Voor 15% gewijzigd door SaN op 14-03-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik vind die realityindex nogal kort door de bocht, je kan geen onderscheid maken tussen bepaalde motoren/uitvoeringen. Bij de Renault Laguna waren het bijvoorbeeld voornamelijk de benzine-motoren van 2001-2003 die problemen gaven. Vanaf 2004 zijn ze prima. Ook de 1.9 diesels doen het goed.
Op zich is het dus een handige tool om een indruk te krijgen, maar het zou mooi zijn als je kon specificeren op jaartal of motortype oid. Sommige bekende problemen worden na een facelift of jaargang opgelost, dus dan kan je statistiek er ineens heel anders uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het is wel een beetje "wij van wc-eend". Het bedrijf achter die index verkoopt namelijk garantie op auto's. Dit lijkt nog het meeste op bangmakerij zodat je bij hen voor veel geld nog wat extra garantie inkoopt. Ik hecht er weinig waarde aan tenminste.
Anoniem: 654400 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:30:
Wat EGR betreft, dat vind je ook in benzinemotoren. Ik heb het idee dat ie sneller vervuilt bij een dieselmotor, maar dat weer ik niet precies.
De auto krijgt door de EGR klep zijn eigen uitlaatgassen opnieuw in de motor om te verbranden, althans, zolang de motor in deellast loopt. Geen enkele motor kan het echt waarderen om zijn eigen uitlaatgassen opnieuw te moeten verbranden.

Een EGR klep kan je overigens vaak afdoppen. Afhankelijk van het merk en type kan het voldoende zijn een simpele kit ervoor te kopen en de EGR te verwijderen, soms moet er ook softwarematig iets aangepast worden. Voor je APK is dit geen enkel probleem, de EGR verminderd alleen de NOx uitstoot en tijdens de meting van de APK wordt daar niet op gelet.
SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:25:
De 1 op 20 is ook slechts fabrieksopgave. Er is een leuk stukje Top Gear waar men een Toyota Prius en een BMW M3 laat rondrijden met snelweg snelheden, conclusie, de M3 was zuiniger op snelweg snelheden.

Voor wat betreft suggesties als Toyota Prius en andere hybrides. Let wel dat veel van deze auto's geen aanhanger mogen trekken. Geen idee of dat hier een breekpunt is, maar het is wel wat om in gedachte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:22:
[...]

De 1 op 20 is ook slechts fabrieksopgave. Er is een leuk stukje Top Gear waar men een Toyota Prius en een BMW M3 laat rondrijden met snelweg snelheden, conclusie, de M3 was zuiniger op snelweg snelheden.
Pfff. Terug naar de focus :P Het is allemaal nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

[...]

Het is wel een beetje "wij van wc-eend". Het bedrijf achter die index verkoopt namelijk garantie op auto's. Dit lijkt nog het meeste op bangmakerij zodat je bij hen voor veel geld nog wat extra garantie inkoopt. Ik hecht er weinig waarde aan tenminste.

[...]

De auto krijgt door de EGR klep zijn eigen uitlaatgassen opnieuw in de motor om te verbranden, althans, zolang de motor in deellast loopt. Geen enkele motor kan het echt waarderen om zijn eigen uitlaatgassen opnieuw te moeten verbranden.

Een EGR klep kan je overigens vaak afdoppen. Afhankelijk van het merk en type kan het voldoende zijn een simpele kit ervoor te kopen en de EGR te verwijderen, soms moet er ook softwarematig iets aangepast worden. Voor je APK is dit geen enkel probleem, de EGR verminderd alleen de NOx uitstoot en tijdens de meting van de APK wordt daar niet op gelet.

[...]

Voor wat betreft suggesties als Toyota Prius en andere hybrides. Let wel dat veel van deze auto's geen aanhanger mogen trekken. Geen idee of dat hier een breekpunt is, maar het is wel wat om in gedachte te houden.
toon volledige bericht
Dat van de prius en M3 komt waarschijnlijk omdat de prius steeds dichterbij de top van zijn kunnen komt op dat moment en de M3 nog ruim power over heeft en er dus veel minder moeite mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Hmmm en jullie nemen de testmethodes van Top Gear serieus???
Als je de m3 idd continu 2000 rpm laat maken en de prius moet voor die snelheid 5000rpm draaien dan is dr uitkomst vrij logisch toch....
En als de prius met lege batt. Aan de start gezet wordt....

Dus nee Top Gear is vermaak... Heeft weinig nog met auto's te maken. Het is wel geweldig kijkvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:33

Momentumlol

Car Fanatic

Hier nog een aantal mogelijkheden voor je wensen:

- Fiat Croma - Leuke ruime station die je met gunstige KM-stand op kan pikken voor dat budget.
- Ibiza ST -> Echt genoeg aanbod in jullie prijsklasse, erg zuinig, moderne auto's (genoeg modellen met ingebouwde navigatie etc.), staan er ook genoeg van onder de 100dkm.
- Clio Estate -> idem.
- Renault Megane -> idem.

De Fabia Combi is al eerder genoemd, maar dat is denk ik ook een erg goede keuze.

Ik denk daarbij dat een Seat Ibiza ST of een Fabia Combi de beste opties zijn. Vooral omdat je met 8.000 euro dan een mooie en moderne op kunt pikken, met een kilometerstand onder de 100km. Qua betrouwbaarheid zit je denk ik net iets beter met de Fabia Combi. De Seat Ibiza ST vind ik daarentegen een wat sportievere uitstraling hebben.

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door Momentumlol op 14-03-2015 14:01 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Honda Jazz? :D

Een veel te degelijke ruime auto. Niet spannend maar ruim voor het formaat en gewoon een leuk karretje om te zien.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Honda_Jazz_II_Facelift_front.JPG

Niets spannends aan gewoon een ruime en betrouwbare japanner.

Zoiets http://link.marktplaats.nl/m906220041

[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 14-03-2015 14:20 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
TooTall_NL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:46:
Hmmm en jullie nemen de testmethodes van Top Gear serieus???
Als je de m3 idd continu 2000 rpm laat maken en de prius moet voor die snelheid 5000rpm draaien dan is dr uitkomst vrij logisch toch....
En als de prius met lege batt. Aan de start gezet wordt....
Dit was nog verrassend serieus gedaan door Top Gear. Ze hadden de auto's vol getankt en gingen gewoon rondjes rijden tot de eerste stil viel.

Als een Prius 5000 rpm moet maken om ongeveer 120 km/h te rijden vind ik dat wel bedenkelijk. :P De BMW M3 zal wel lager in zijn toeren hebben gezeten omdat die een grotere, en krachtigere motor heeft.

Overigens, een Prius op de snelweg doet niets meer met de elektromotor. Je kan alleen elektrisch rijden bij lage snelheden en zolang je niet te hard accelereert. Als je het pedaal iets te diep intrapt bij optrekken dan schakelt meteen de benzinemotor in. Dus al stond de Prius met een lege accu aan de start, bij 120 km/h had het weinig uitgemaakt.
SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:25:
Pfff. Terug naar de focus :P Het is allemaal nog niet zo makkelijk.
Ik denk dat als je op safe wil spelen een Focus stationwagon of een Clio Estate of de verder genoemde Fabia Combi een goede keuze is. Je kan ze ook zeer makkelijk kopen voor jouw budget met een km-stand van ~100K km van een nog redelijk recent bouwjaar.

Vooral die Fabia Combi zijn er veel van op de markt als ex-lease auto. Zoals deze uit 2010. Hou je zelfs nog 500 euro over in je budget. En ook bij de Focus kan je nog veel auto voor je geld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Momentumlol schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:58:
Hier nog een aantal mogelijkheden voor je wensen:

- Fiat Croma - Leuke ruime station die je met gunstige KM-stand op kan pikken voor dat budget.
- Ibiza ST -> Echt genoeg aanbod in jullie prijsklasse, erg zuinig, moderne auto's (genoeg modellen met ingebouwde navigatie etc.), staan er ook genoeg van onder de 100dkm.
- Clio Estate -> idem.
- Renault Megane -> idem.

De Fabia Combi is al eerder genoemd, maar dat is denk ik ook een erg goede keuze.

Ik denk daarbij dat een Seat Ibiza ST of een Fabia Combi de beste opties zijn. Vooral omdat je met 8.000 euro dan een mooie en moderne op kunt pikken, met een kilometerstand onder de 100km. Qua betrouwbaarheid zit je denk ik net iets beter met de Fabia Combi. De Seat Ibiza ST vind ik daarentegen een wat sportievere uitstraling hebben.

Succes!
toon volledige bericht
Bedankt! Zo'n Ibiza ST is ook wel leuk inderdaad. Die was ik nog niet tegen gekomen. Redelijk nieuw met een goede km stand te krijgen. Wel net iets kleiner dan een Focus als ik het zo zie, maar nog altijd ruim genoeg denk ik. Misschien ook iets lichter.

Net iets te duur, maar wel erg netjes

Die Honda Jazz is ook een goede suggestie, maar gaat me net wat te ver qua saaiheid. Ik heb de echte leuke auto's dan wel opgegeven, maar dit is net een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:47:
Ik heb de echte leuke auto's dan wel opgegeven, maar dit is net een brug te ver.
Maar wat zou je dan een echt leuke auto vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Wat is het budget voor de rest van de dingen? Onderhoud + afschrijving + slijtage?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:58:
[...]

Maar wat zou je dan een echt leuke auto vinden?
Haha dat is een hele goede vraag inderdaad, en zo langzamerhand weet ik dat zelf ook niet meer. Een auto met wat meer vermogen. Mijn vriendin en ik houden opzich wel van rijden, en dat maakt het net wat leuker. Ik vond de Volvo S60 dus wel mooi, de Volvo v50 ook. Maar de km/leeftijd verhouding klopt daarbij dan weer net niet voor mij.

We hebben een aantal jaar geleden een Audi Coupé gehad, dat was voor mij wel een echte leuke auto, maar voor nu natuurlijk helemaal niet relevant. Die auto kostte € 2000,- en was niet bepaald zuinig uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:09:
[...]

Haha dat is een hele goede vraag inderdaad, en zo langzamerhand weet ik dat zelf ook niet meer. Een auto met wat meer vermogen. Mijn vriendin en ik houden opzich wel van rijden, en dat maakt het net wat leuker. Ik vond de Volvo S60 dus wel mooi, de Volvo v50 ook. Maar de km/leeftijd verhouding klopt daarbij dan weer net niet voor mij.

We hebben een aantal jaar geleden een Audi Coupé gehad, dat was voor mij wel een echte leuke auto, maar voor nu natuurlijk helemaal niet relevant. Die auto kostte € 2000,- en was niet bepaald zuinig uiteraard.
Wat als je nu de eis voor leeftijd laat varen? :) Dan is er toch nog geen man overboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:47:
[...]

Bedankt! Zo'n Ibiza ST is ook wel leuk inderdaad. Die was ik nog niet tegen gekomen. Redelijk nieuw met een goede km stand te krijgen. Wel net iets kleiner dan een Focus als ik het zo zie, maar nog altijd ruim genoeg denk ik. Misschien ook iets lichter.

Net iets te duur, maar wel erg netjes

Die Honda Jazz is ook een goede suggestie, maar gaat me net wat te ver qua saaiheid. Ik heb de echte leuke auto's dan wel opgegeven, maar dit is net een brug te ver.
Kijk ook eens op autowereld.nl ;)

http://www.autowereld.nl/...n=&kmtot=&klr%5B%5D=&q=ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

http://link.marktplaats.nl/m905588179

Zoiets? :D

2004, jonger dan de Passat uit de topicstart. Stand is iets meer maar met de propere 5 kaboutertjes onder de kap moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:09:
[...]

Als je graag een wat luxer, duurder merk wil rijden zal je ergens met dit budget een compromis moeten maken. Je zal een wat ouder auto met wat meer kilometers op de teller moeten accepteren.

Ik had in een eerdere post ook nog een aardige Volvo V40 gevonden. Die paste net binnen je budget en was uit 2005. Km-stand was geloof ik ook nog ~95K km. Deze heeft de 1.8 benzine motor en voorzien van allerlei luxes. Je zal wat meer kwijt zijn aan benzine, maar als je meer geniet van de auto kan dat het waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Ik kan een v70II aanraden. Ruim, luxe, veilig en zeer weinig onderhoud. Oke ik doe alles zelf, maar toch. Standaard dingen. Heb nu bij 425.000 voor t eerst de voorate draagarmen, fusee, stuurkogels binnen en buiten vervangen. Bij ruim 4 ton mag dat ook en deed dat voor mezelf, voor apk was t nog geen afkeur. Neem automaat. Als ik rustig rij haal ik 1 op 16. Is 2.4 170 pk versie. Vooral op vakantie een zalig voertuig.

Enige wat suckt is de draaicirkel.

Maar een ford mondeo van 2005 is ook een lekker bakkie. Als lease auto tijdje gereden.

En opel omega station, maar dat is een ouder voertuig en kreeg daar opeens bij 3 ton problemen met de kop. Zalige bak verder

Koop liever een auto met 250k dan eentje met 175k. Dan zijn dingen als distru, dynamo en waterpomp al vervangen. Als je aircopomp defect gaat is je eigen schuld. Kocht onze v70 bij 170.000 en airco pomp was defect. 2e handsje gemonteerd en nooit meer de airco uitgezet, ze functioneren ook als verwarming prima. En vebruik stijgt minimaal bij klimaat geregelde. Pomp loopt zo niet vast en systeem blijft vers. Om paar jaar even opnieuw afvullen en je geniet er eeuwen van

Oke je krijgt lichte kwaaltjes, zo verbruikt die op de 20.000km ca 0,5 ltr olie. En de automaat moet ik ook ieder jaar bijvullen, lekt op een keerring. Maar daar rijdt,die niet minder door. Heb verder nog een volvo 740 van 1986 met 520.000 op de teller. Die gaat pas weg als hij of ik t begeef, ik ga voor een miljoen

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 620028 op 14-03-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
U zoekt: veel kilometers, ruim, fris uiterlijk, 2009 of jonger en minder dan 8K.

Ik zeg mazda 6 station, uit 2009 met 343K kilometers voor 6,5K
http://www.autowereld.nl/...ken-11276906/details.html

Of anders een andere Mazda 6 met minder kilometers, of een benzine uitvoering... keuze genoeg binnen t budget.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 14-03-2015 15:46 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 15:31
martijn_tje schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:45:
U zoekt: veel kilometers, ruim, fris uiterlijk, 2009 of jonger en minder dan 8K.

Ik zeg mazda 6 station, uit 2009 met 343K kilometers voor 6,5K
http://www.autowereld.nl/...ken-11276906/details.html

Of anders een andere Mazda 6 met minder kilometers, of een benzine uitvoering... keuze genoeg binnen t budget.
ex BPM, dus NL prijs net geen 9000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:45
107mb schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:50:
[...]

ex BPM, dus NL prijs net geen 9000 euro.
En dat voor een auto met 3.5 ton. Het moet niet veel gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SaN schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:25:
Mooi die reliability index! Apart dat de Volvo zo laag scoort, ik dacht altijd dat het zulke degelijke auto's waren.

Over de Prius moet ik nog even nadenken. Ik vind het qua auto helemaal niks, maar de zuinigheid, en blijkbaar de betrouwbaarheid zijn wel grote pluspunten. Hoe zit het met de accu's, gaan die niet op na een tijdje? Ik zal zelf ook nog even wat onderzoek doen, ik weet echt helemaal niks van de Prius omdat ik hem nooit heb overwogen.

Zou zoiets als dit wat zijn bijvoorbeeld?

Ik heb ook een Prius overwogen. Mijn gevoel erbij is nul, maar rationeel gezien is het hoe dan ook een goede keuze.

Wat de accu's betreft zou ik me niet te veel zorgen maken. Die gaan minstens honderdduizenden km's mee. Zowel leeftijd als km's wegen mee. Als ze slecht worden, kost het iets van 800 euro om ze te vervangen, dan kun je er weer een paar honderdduizend km mee vooruit.

Zie ook hier, het commentaar van de wegenwacht:
http://www.anwb.nl/auto/t...004-02-01/2006-02-01/1392
[...]

Ben ik totaal niet met je eens.

Als ze er van zouden willen profiteren, zouden alle auto's er slecht uit moeten komen. Op een onbetrouwbare auto wil je garantie. De cijfers geven puur een vergelijkende waarde t.o.v. het gemiddelde.

Ik heb me helemaal suf gegoogled voor we een auto kochten en de cijfers van reliabilityindex kwamen goed overeen met andere gegevens. Prima bron.

Prima toevoeging :)

Kijk daarom voor de verbruikscijfers op:

www.spritmonitor.de

Uitstekende indicatie, zoek op model en kijk naar de gemiddelde waarde van het praktijkverbruik die men rapporteert.

Ook de ANWB site geeft goede informatie, gebaseerd op gegevens van TNO en travelcard.

Algemeen advies: pas op met Italiaanse en Franse auto's. Als je je er niet grondig in wil verdiepen zou ik ze geheel mijden. Ze worden heel vaak aangeraden omdat het fijne rijdersauto's zijn, maar betrouwbaarheid = *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ja ho eens! Dat was op circuit: de Prius moest vol gas, de M3 reed daar achteraan. Dus dan ga je een auto (die overigens helemaal niet gemaakt is voor hard rijden) op vol vermogen laten rijden (batterijen zijn dan ook op na een paar meter ;) ) en die vergelijken met een sportcoupé als de M3, die diezelfde rondjes rustig in zn 5 kan doen. I call bullshit ;)

Spritmonitor.de zegt dat het gemiddelde 5.6l op de 100km is, zie: http://www.spritmonitor.d...ml?fueltype=2&powerunit=2

Zoals ik al zei: saaie bak, maar goedkoop, zuinig en ruim.

Nu lees ik dat TS en zijn vriendin ook wel van lekker rijden houden, dan zou ik toch een iets oudere BMW 318 of 316 adviseren, in touring uitvoering: http://ww3.autoscout24.nl/classified/266292603 / 137.000km / bj 2005 / leder, navi, klima, pdc, cruisecontrol, trekhaak. De 318 is wat krachtiger dan de 316, maar verbruikt nauwelijks meer. De 320 en hoger zijn 6 cylinders, die lusten wel een slok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Hmmm ik merk dat iedereen worstelt met de eisen van de TS misschien een idee.

Zet je harde eisen in een overzicht, hiermee moet je dan echt rekening houden. Prio 1.

Stel daarnaast een optielijst op met zaken die je graag zou zien, dus meer een prio 2 lijst.

Optioneel kun je nog een prio 3 maken met zaken die niet nodig zijn, maar wel fun!

Zon overzicht zou ons als buitenstaanders helpen. Immers er zit meer in je hoofd dan dat je hier waarschijnlijk gedeeld hebt....
Daarom is het erg moeilijk om op fora deze zaken te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Vw Jetta 1.6 8v al eens overwogen?

Wij hadden hetzelfde dilemma, inmiddels 2 kindjes. 3 en 1. We rijden rond de 16.000km per jaar met de Jetta.

Met name de 8v genomen omdat hij 1245 kg weegt. Net gunstig voor een lage wegenbelasting.

Vaak met best veel opties. Airco, electrische ramen, boordcomputer, navigatie en bovendien een erg ruime kofferbak en met name de 8v heeft geen turbo dus minder slijtage.

Verbruik 1:12 korte ritten. 1:14 bij snelwegritten.

Het is geen station maar hij is ruimer als een Ibiza of Fabia. (3 zitplekken achterin tov 2 voor fabia/Ibiza). Neem een met iets meer dan 100.000 of flink minder. Anders heb je zo een beurt te pakken. Distributie moet bij 90.000km vervangen.

De auto is direct verwant met golf 5 dus elke garage kan er bijna mee overweg. Wij hebben de auto 5 jaar nu en hebben er naast de voorgeschreven beurten geen gekke dingen mee beleeft.

[ Voor 35% gewijzigd door hr1985 op 15-03-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties en suggesties! Het zijn er een beetje teveel om allemaal individueel te beantwoorden zo achteraf, maar ik bekijk ze allemaal zeker erg grondig.
TooTall_NL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:33:
Hmmm ik merk dat iedereen worstelt met de eisen van de TS misschien een idee.

Zet je harde eisen in een overzicht, hiermee moet je dan echt rekening houden. Prio 1.

Stel daarnaast een optielijst op met zaken die je graag zou zien, dus meer een prio 2 lijst.

Optioneel kun je nog een prio 3 maken met zaken die niet nodig zijn, maar wel fun!

Zon overzicht zou ons als buitenstaanders helpen. Immers er zit meer in je hoofd dan dat je hier waarschijnlijk gedeeld hebt....
Daarom is het erg moeilijk om op fora deze zaken te bespreken.
Het is ook lastig. Ik heb geen hele specifieke wensen. Ik begon dit topic dan ook niet om een link naar de perfecte auto voor mij te krijgen van een tweaker, maar ik was benieuwd naar jullie mening over de afweging tussen een oudere auto met weinig km's en een nieuwere auto met veel km's.

Uiteindelijk ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het best te doen is om met mijn budget een compromis te vinden tussen die twee. Zeg een auto van tussen 2008 - 2011 met zo'n 100.000km op de teller. Zo heb ik een redelijk nieuwe auto met nog genoeg kilometers te gaan.
noes schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:54:
[...]
Nu lees ik dat TS en zijn vriendin ook wel van lekker rijden houden, dan zou ik toch een iets oudere BMW 318 of 316 adviseren, in touring uitvoering: http://ww3.autoscout24.nl/classified/266292603 / 137.000km / bj 2005 / leder, navi, klima, pdc, cruisecontrol, trekhaak. De 318 is wat krachtiger dan de 316, maar verbruikt nauwelijks meer. De 320 en hoger zijn 6 cylinders, die lusten wel een slok.
Ook een mooie suggestie die ik in mijn zoektocht nog niet echt heb overwogen. Hoe zit het met het onderhoud van merken als BMW, Audi en Volvo? Ik merkte bij mijn oude Audi wel dat de onderdelen wat prijziger waren dan de onderdelen van de Peugeot die ik nu heb. Zit er een erg groot prijsverschil tussen de onderdelen van de "duurdere" merken in tegenstelling tot Seat en Ford?
Toch hebben de vele specifieke suggesties wel echt geholpen. Ik neig nu een klein beetje naar de Seat Ibiza ST. Een fris uiterlijk, zuinig genoeg, niet te zwaar, uit 2011 en met een km stand van rond de 100k te krijgen met mijn budget.

Ik zou dan wel de afweging moeten maken om af te stappen van de zekerheid van mijn contact bij de Ford en toch zelf op zoek te gaan naar de juiste ST voor ons...

Weet iemand waarom de diesel uitvoeringen van de ST een stuk goedkoper zijn dan de benzineuitvoeringen? Het scheelt gemiddeld genomen zeker €1000 voor soortgelijke auto's. Ik zie dat het omslagpunt momenteel ongeveer bij 20.000km ligt. Hier ga ik dus net niet aankomen. Opzich niet zo'n probleem, maar mocht het vaste ritje naar de schoonouders vervallen kom ik er bij lange na niet meer aan en dan gaat het toch wel veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

SaN schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:58:
Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties en suggesties! Het zijn er een beetje teveel om allemaal individueel te beantwoorden zo achteraf, maar ik bekijk ze allemaal zeker erg grondig.

[...]

Het is ook lastig. Ik heb geen hele specifieke wensen. Ik begon dit topic dan ook niet om een link naar de perfecte auto voor mij te krijgen van een tweaker, maar ik was benieuwd naar jullie mening over de afweging tussen een oudere auto met weinig km's en een nieuwere auto met veel km's.

Uiteindelijk ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het best te doen is om met mijn budget een compromis te vinden tussen die twee. Zeg een auto van tussen 2008 - 2011 met zo'n 100.000km op de teller. Zo heb ik een redelijk nieuwe auto met nog genoeg kilometers te gaan.

[...]

Ook een mooie suggestie die ik in mijn zoektocht nog niet echt heb overwogen. Hoe zit het met het onderhoud van merken als BMW, Audi en Volvo? Ik merkte bij mijn oude Audi wel dat de onderdelen wat prijziger waren dan de onderdelen van de Peugeot die ik nu heb. Zit er een erg groot prijsverschil tussen de onderdelen van de "duurdere" merken in tegenstelling tot Seat en Ford?

[...]

Toch hebben de vele specifieke suggesties wel echt geholpen. Ik neig nu een klein beetje naar de Seat Ibiza ST. Een fris uiterlijk, zuinig genoeg, niet te zwaar, uit 2011 en met een km stand van rond de 100k te krijgen met mijn budget.

Ik zou dan wel de afweging moeten maken om af te stappen van de zekerheid van mijn contact bij de Ford en toch zelf op zoek te gaan naar de juiste ST voor ons...

Weet iemand waarom de diesel uitvoeringen van de ST een stuk goedkoper zijn dan de benzineuitvoeringen? Het scheelt gemiddeld genomen zeker €1000 voor soortgelijke auto's. Ik zie dat het omslagpunt momenteel ongeveer bij 20.000km ligt. Hier ga ik dus net niet aankomen. Opzich niet zo'n probleem, maar mocht het vaste ritje naar de schoonouders vervallen kom ik er bij lange na niet meer aan en dan gaat het toch wel veel schelen.
toon volledige bericht
Ik denk dat dit zal liggen aan dat een groot aantal diesel ST's (1.2 TDi) in de lease hebben gezeten. Het aanbod is daarom nu redelijk groot omdat deze na de leaseperiode (3-4 jaar) worden verkocht aan de consument (daardoor ook de gunstige prijzen). Echter zijn leaseauto's vaak goed onderhouden, vaste beurten op vaste momenten, lange afstanden mee gereden, dus dat is een voordeel voor jou als koper ;).

Hetzelfde zie je momenteel bijvoorbeeld bij de 1.5 DCi Megane's ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Momentumlol op 15-03-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Vandaar dat de diesels waarschijnlijk goedkoper zijn, omdat leaseauto's meestal dieselmotoren hebben, en deze juist lastiger zijn te verkopen aan de meeste prive rijders?

Edit: Ja dus :-) Goed punt.

[ Voor 44% gewijzigd door SaN op 15-03-2015 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Momentumlol schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:03:
Echter zijn leaseauto's vaak goed onderhouden, vaste beurten op vaste momenten, lange afstanden mee gereden, dus dat is een voordeel voor jou als koper ;).
Dat onderhoud begint ook op bezuinigd te worden als de auto het einde van zijn leasecontract nadert. Dan doen ze enkel nog dingen als ze er niet meer onderuit komen. Ik zou een leasemij ook niet op zijn blauwe ogen geloven.
SaN schreef op zondag 15 maart 2015 @ 23:18:
Vandaar dat de diesels waarschijnlijk goedkoper zijn, omdat leaseauto's meestal dieselmotoren hebben, en deze juist lastiger zijn te verkopen aan de meeste prive rijders?
Klopt. Het zijn ook vaak nog van die eco-diesels, kleine autootjes met een dieselmotor. Je moet dan behoorlijk veel rijden om dat te laten lonen. Voorheen waren ze populair dankzij hun vrijstelling van MRB, maar nu is die regeling weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]
Onderdelen kosten de kop niet, op een aantal specifiekere zaken na. Eventueel kan je dit ook even checken bij het BMW draadje hier :)

Let op die spaardieseltjes, zelfs al zou je net het aantal km halen, vaak zijn die best kwetsbaar. Alles voor de uitstoot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van die 3 merken ben je qua onderhoud gemiddeld het best af met een Volvo. Op gepaste afstand BMW. Audi als slechtste.

Leaseauto's zijn doorgaans vrij goed onderhouden in de beginjaren, maar zoals CMD-snake zegt, tegen het einde van een leasecontract gaat dat vaak niet meer op.

Ook gaat men met leaseauto's nogal eens wat lomper om. Als het toch niet van jou is, waarom zou je er dan zuinig op zijn? Zo denken helaas nogal wat mensen.

Als je wil checken of er goed mee is omgegaan, kijk dan b.v. naar krassen op de velgen (van de stoeprand), krassen en butsen van parkeerschade en in de onderhoudshistorie of de banden vaak zijn vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Ibiza en fabia is wel een stap terug tov een Peugeot.

Zou toch de octavia en Jetta meenemen. Ibiza diesel is goedkoop omdat de diesel ivm belastingregels veel minder aantrekkelijk is. Met 75pk kom je wel aardig mee maar je hebt weinig over.

Ik zou je eisenpakket anders neerleggen:

2008 of nieuwer
110.000km of minder
Kofferbak 500liter
Verbruik 1:13 gecombineerd.
Mrb max 50 euro per maand.

In dat geval zijn de focus, Astra, 207, Prius, Jetta en octavia kanshebbers.

Clio, Ibiza en fabia zijn toch wel wat kleiner en vaak qua aanschaf gelijkwaardig in prijs op de occasionmarkt.

Wil je premium (BMW, Mercedes, Audi ) dan zul je zowel qua aanschaf als onderhoud wat meer betalen. Qua gebruikerskosten blijft het echter gerommel in de marge.

Een keer schade rijden of pech hebben en je hele rekenmodel ligt anders.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Hmm ik heb afgelopen maand ook een keer een berekening gemaakt, waarbij het omslagpunt excl. Onderhoud en afschrijving toch echt rond 16.000 km lag.
Ik neem onderhoud nooit mee, aangezien je hier gewoon geen zinnig woord over kan zeggen... Je moet een beetje mazzel hebben.
Afschrijving ook niet omdat dit altijd afhankelijk is van hoe je hem verkoopt en op welke prijsklasse je bijvoorbeeld inruilt.

Deze zaken buiten beschouwing gelaten:
Ibiza st 1.4 benzine vs. Ibiza st 1.2 tdi ecogevalletje.. Kwam ik op 16000 km uit.
Misschien leuk om die vergelijking zelf nog eens te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Neem bij de 1.2 TDI ook direct 1200 euro mee voor de EGR klep :x

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Ja die egr klep kom je veel tegen op internet.
Koop iig een auto met garantie. Dat advies is altijd van belang.
Ik heb al aardig wat autootjes gekocht, waarvan 1 zonder garantie en daar heb ik goed spijt van gekregen.
Bij andere auto,s werden kleine mankementen gelijk opgelost.ga dus voor een betrouwbare garage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Laatst online: 18:39
Gewoon goed blazen in die geknepen dieseltjes!

Mensen rijden veel te zuinig in die kleine diesels. Goed warm rijden en dan flink in de toeren jagen. Dan blaas je die EGR klep mooi schoon.

Met mijn oude 19.TDI Ibiza (wel gechipt) was dit ook nodig. Veel mensen moesten bij deze diesels ook al de EGR klep vastzetten of vervangen. Echter ligt dit meer aan de rijstijl. Als je veel op de cruise rijdt en je rijdt laag in de toeren (onder de 2k) dan koekt dat ding gewoon vol met roet.

Bij die 1.9 TDI gingen de registers na ca. 25 km vol open en dan kwam er ook een enorme bak roet achter de auto vandaan. Daarna overigens niet meer. Ik heb probleemloos met die auto gereden tot 3 ton. Toen verkocht ik de auto namelijk:P

Ik zou dus niet al te bang zijn met die EGR kleppen. Je kan het wel bedingen bij het kopen dat ze hem vervangen. Vervolgens je rijgedrag gewoon een beetje aanpassen. Als hij dan stuk gaat kan je hem altijd vast laten zettnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Mijn lot ligt al een tijdje in de handen van een bevriende ford verkoper, maar daar heb ik nog niks van gehoord.

Vandaag begon het toch weer een beetje te kriebelen, en ben ik maar weer eens gaan zoeken. TooTall noemde de Honda hybrids hier al eerder, en nu kwam ik er een paar tegen in de buurt. Wat vinden jullie van de insight of de civic hybrid uit 2009?

Zoiets
Pagina: 1