Ik en mijn vriendin zijn op zoek naar een nieuwe auto nu we een kleintje erbij hebben gekregen. We zoeken een ruime auto, waarschijnlijk een station, maar een flinke sedan zou ook kunnen. We rijden tussen de 15.000 en de 20.000 km per jaar.
Ik loop een beetje vast op de keuze tussen een wat oudere auto met relatief weinig kilometers of een nieuwere auto met relatief veel kilometers.
We neigen zelf naar een wat nieuwere auto, van rond 2009, met wat meer kilometers. De voordelen hiervan lijken mij:
1. Auto heeft veelal langere afstanden gereden wat beter is voor de motor.
2. Zuiniger rijgedrag
3. Nieuwer model auto, het oog wil ook wat.
4. Technologie in de auto is nieuwer = meer gemak en comfort.
5. Veiliger
Het nadeel aan deze beslissing lijkt mij alleen de afschrijving. Stel nou dat ik een Ford Mondeo koop met 170.000km op de teller voor 8000 euro. En wij rijden hem in 5 jaar naar de 270.000km wat zou zo'n auto dan nog waard zijn? Niet veel volgens mij.
We zouden ook nog voor een derde optie kunnen gaan. De aanschaf van een wat oudere auto voor ongeveer de helft van ons budget. Een VW Passat uit 2002 met 180.000km bijvoorbeeld. Oudere auto, meer verbruik, meer onderhoudskosten?
Wat zouden jullie mij aanraden?
Ik loop een beetje vast op de keuze tussen een wat oudere auto met relatief weinig kilometers of een nieuwere auto met relatief veel kilometers.
We neigen zelf naar een wat nieuwere auto, van rond 2009, met wat meer kilometers. De voordelen hiervan lijken mij:
1. Auto heeft veelal langere afstanden gereden wat beter is voor de motor.
2. Zuiniger rijgedrag
3. Nieuwer model auto, het oog wil ook wat.
4. Technologie in de auto is nieuwer = meer gemak en comfort.
5. Veiliger
Het nadeel aan deze beslissing lijkt mij alleen de afschrijving. Stel nou dat ik een Ford Mondeo koop met 170.000km op de teller voor 8000 euro. En wij rijden hem in 5 jaar naar de 270.000km wat zou zo'n auto dan nog waard zijn? Niet veel volgens mij.
We zouden ook nog voor een derde optie kunnen gaan. De aanschaf van een wat oudere auto voor ongeveer de helft van ons budget. Een VW Passat uit 2002 met 180.000km bijvoorbeeld. Oudere auto, meer verbruik, meer onderhoudskosten?
Wat zouden jullie mij aanraden?