Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 256912

Topicstarter
Ik vroeg mij af, wat doe je als vlieger zoal bij de luchtmacht?
Er vanuit gaande dat je de training haalt en niet bent uitgezonden schijnen ze nogal veel te oefenen, maar dat zal niet de dagelijkse bezigheid zijn. Dus wat doe je dan nog meer? Zit je doordeweeks van 9-5 op een kazerne of overnacht je daar en is de avond vrij om andere dingen te doen?

Ik heb er tijdens mij vwo-havo altijd over getwijfeld maar had 't idee dat 't Nederlandse leger nooit zo actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Je bent op de verkeerde website beland. Zou het hier eens proberen: https://werkenbijdefensie.nl//vlieger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 16:27
Wat dacht je van Studeren, Vlucht voorbereiding, Vlucht nabespreken. Vaak word er per dag door een Piloot 1 missie gevlogen afhankelijk van het type missie kan die 1 uur duren of meerdere uren. De rest van de dag ben je met voorbereiding en nabespreking bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vlieger? Waarom heet het zo? Piloot, zo noem je dat toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 17-03-2015 12:52 . Reden: Als je niets hebt toe te voegen, doe het dan niet. ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
BFmango schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:30:
Niets mis met vlieger. Wij gebruiken ook vaker het woord "vliegers" dan "piloten" in het bedrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-05 22:10
Anoniem: 256912 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:14:
Ik vroeg mij af, wat doe je als vlieger zoal bij de luchtmacht?
Ik heb er tijdens mij vwo-havo altijd over getwijfeld maar had 't idee dat 't Nederlandse leger nooit zo actief was.
Het leger is over het algemeen ook niet zo actief in de lucht hoor. Misschien een dronetje hier en daar.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 256912 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:14:
Nu er steeds meer bezuinigd wordt op Defensie krijgt het Nederlandse leger het steeds drukker. Er is minder personeel en materieel, maar Nederland blijft meedoen aan missies in het buitenland. Daarom worden soldaten per saldo meer uitgezonden dan vroeger. En als er geen missie is dan heb je uiteraard nog oefeningen bijvoorbeeld samen met andere NAVO landen

De Nederlandse luchtmacht is ook behoorlijk vaak van de partij, vaker misschien nog dan grondtroepen. Een paar straaljagers of helikopters sturen is veelal makkelijker en minder riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
(offtopic: Ze zijn hier, Gelderland, meer en meer aan het vliegen over mijn huis. Echt alles wat maar vliegt en variaties)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
0230: Op werk aankomen
0300: Grote briefing (kazerne)
0315: Vlucht briefing
0500: Voorbereiding
0600: Begin van vlucht
0715: Landing
0830: Nabespreking
1045: Complete nabespreking
1145: Missie briefing volgende dag
1430: Weg van werk

En dan heb je nog verantwoordelijkheden, of je "echte" baan. Dat kan van alles zijn: het opstellen van allerlei schema's; evalueren van dingen; lichamelijke training; life support; beveiliging/safety; etc.

Je vliegt niet iedere dag. Soms wel. En soms meerdere keren per dag. Soms heb je dagen zonder echt werk, dan hoor je jezelf op een andere manier nuttig te maken. Snacks voorbereiden voor de kantine, zorgen dat er genoeg te drinken is voor je collega's die daar geen tijd voor hebben, etc. etc. etc.

Aldus Google.

Een vriend van me heeft dat werk een tijdje gedaan en is na een hele dure opleiding tot piloot binnen enkele jaren teruggekomen op het idee piloot te willen worden. Het is geen leuk beroep in het leger, want je zit in het leger. Dat moet bij je persoonlijkheid passen. En de private luchtvaart staat vol van de bezuinigingen. Voor jou 40 anderen die het voor minder geld komen doen. Want die vlieguren heb je toch wel nodig, dus je gaat er ook voor minimumloon zitten als co-pilot.

Pas als je veel ervaring hebt krijg je een leuk salaris. En dan zit je dus vele uren per dag uit een raam te kijken naar de lucht. Niemand komt binnen, je mag niet naar buiten, er is weinig te doen. En je bent bijna nooit thuis. En praktisch altijd op standby.

Hij had 150k Euro schulden en is nu gestopt.

Piloot zijn is ruk, is mij verteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 07:34
Je houdt geen schulden over aan een opleiding tot vlieger bij de luchtmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 09:28
BFmango schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:30:
Oei... Dit moet je niet te vaak zeggen! Dan krijg je ruzie.

Een vlieger zit bij de luchtmacht en een piloot zit in een "flying bus" van bijvoorbeeld KLM. ;)
Bij de luchtmacht worden ze ook wel busschauffeurs genoemd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kliko op 13-03-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik moet ook altijd aan zo'n ding met een touwtje en een paar strikjes denken als ik die reclame hoor. ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Blue-eagle schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:43:
0230: Op werk aankomen
0300: Grote briefing (kazerne)
0315: Vlucht briefing
0500: Voorbereiding
0600: Begin van vlucht
0715: Landing
0830: Nabespreking
1045: Complete nabespreking
1145: Missie briefing volgende dag
1430: Weg van werk

En dan heb je nog verantwoordelijkheden, of je "echte" baan. Dat kan van alles zijn: het opstellen van allerlei schema's; evalueren van dingen; lichamelijke training; life support; beveiliging/safety; etc.

Je vliegt niet iedere dag. Soms wel. En soms meerdere keren per dag. Soms heb je dagen zonder echt werk, dan hoor je jezelf op een andere manier nuttig te maken. Snacks voorbereiden voor de kantine, zorgen dat er genoeg te drinken is voor je collega's die daar geen tijd voor hebben, etc. etc. etc.

Aldus Google.

Een vriend van me heeft dat werk een tijdje gedaan en is na een hele dure opleiding tot piloot binnen enkele jaren teruggekomen op het idee piloot te willen worden. Het is geen leuk beroep in het leger, want je zit in het leger. Dat moet bij je persoonlijkheid passen. En de private luchtvaart staat vol van de bezuinigingen. Voor jou 40 anderen die het voor minder geld komen doen. Want die vlieguren heb je toch wel nodig, dus je gaat er ook voor minimumloon zitten als co-pilot.

Pas als je veel ervaring hebt krijg je een leuk salaris. En dan zit je dus vele uren per dag uit een raam te kijken naar de lucht. Niemand komt binnen, je mag niet naar buiten, er is weinig te doen. En je bent bijna nooit thuis. En praktisch altijd op standby.

Hij had 150k Euro schulden en is nu gestopt.

Piloot zijn is ruk, is mij verteld :)
Piloot zijn voor commerciele luchtvaart of vracht is een harde business. Daarom ben ik nooit die opleiding gestart. Gelukkig maar, een hoop piloten zitten nu letterlijk zwaar depressief thuis. Met een lening van 1 of 1,5 ton. :-(

Vlieger bij de luchtmacht wordt volledig betaald, met als voorwaarde dat je een x aantal jaar in actieve dienst blijft. (Bij mijn weten 7 jaar). Ik kan mij voorstellen dat die jaren zo omvliegen, wat is er mooier dan in een straaljager vliegen?

Ik heb mij laten vertellen dat de luchtvaartmaatschappijen graag ex-vliegers in dienst nemen. Ze zijn geselecteerd voor dit vak, een goede opleiding gehad en ze hebben bakken met ervaring.

@TS:
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat de selectieronden erg zwaar zijn, zowel medisch/lichamelijk als psychisch. Daarnaast moet je niet vergeten dat voordat je aan je vliegeropleiding begint je een jaartje (kan iets meer zijn) een officiersopleiding bij de KMA moet volgen. Voor een verdere goede indruk moet je een kijken of je de serie "Top Gun Holland" nog kan vinden. Ooit uitgezonden op NED3 geloof ik.

En natuurlijk open dagen bezoeken! Daar kun je zelf met vliegers en mensen van de opleiding praten.

[ Voor 4% gewijzigd door Kliko op 13-03-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

Rannasha

Does not compute.

Ik weet niet precies hoe het in NL gaat, maar in het Zwitserse luchtruim is er dagelijks redelijk wat ruimte gereserveerd voor de militairen en hun speelgoed. Dat is vrijwel altijd gewoon overdag, nachtelijke missies komen vrij weinig voor. Er wordt dus iedere dag gevlogen. Hoe dat zich vertaalt naar de frequentie van vluchten van individuele piloten (of vliegers, whatever) weet ik niet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mkliko schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:56:
[...]

Piloot zijn voor commerciele luchtvaart of vracht is een harde business. Daarom ben ik nooit die opleiding gestart. Gelukkig maar, een hoop piloten zitten nu letterlijk zwaar depressief thuis. Met een lening van 1 of 1,5 ton. :-(

Vlieger bij de luchtmacht wordt volledig betaald, met als voorwaarde dat je een x aantal jaar in actieve dienst blijft. (Bij mijn weten 7 jaar). Ik kan mij voorstellen dat die jaren zo omvliegen, wat is er mooier dan in een straaljager vliegen?
Vlieger zijn wordt betaald, de opleiding zelf naar mijn weten niet. Je komt daar binnen met 100k+ aan studieschuld, en je salaris in het leger is ook absoluut geen vetpot.
Ik heb mij laten vertellen dat de luchtvaartmaatschappijen graag ex-vliegers in dienst nemen. Ze zijn geselecteerd voor dit vak, een goede opleiding gehad en ze hebben bakken met ervaring.
Dat klopt dan wel weer. Al heb je dan nog steeds veel bagage: Je kan een F16 besturen, dat wilt niet zeggen dat jij alle ins-en-outs kent van een passagiersvliegtuig, noch de nodige vlieguren hebt gemaakt in dat soort toestellen.

Die selectieronden zijn inderdaad ook zwaar. Veel mensen komen daar gewoon tekort. Dan ben je fysiek prima geschikt voor burgerluchtvaart, maar wijk je net iets teveel af voor de overheid.

Ik zou gewoon advocaat gaan worden en over 10 jaar lessen nemen om als piloot van een kleine Cessna te mogen vliegen. Of ga lekker skydiven, of zweefvliegen, etc. Dan zie je je vrienden nog regelmatig en kan je veel leukere dingen doen dan 12 keer per week de route Rotterdam-Parijs-Rotterdam te vliegen, en alleen betaald te krijgen als je in het vliegtuig in de lucht hangt. Want ja, je krijgt geen cent voor de vele uren dat je aan de grond staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:35

Fiber

Beaches are for storming.

Nederland gaat van een stuk of 200 F16's naar ongeveer 35 F35's... Lijkt me dat ze sowieso een stuk minder piloten nodig hebben...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
Fiber schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:30:
Nederland gaat van een stuk of 200 F16's naar ongeveer 35 F35's... Lijkt me dat ze sowieso een stuk minder piloten nodig hebben...
Die 200 F-16's hebben ze al jaren (sinds begin jaren 90 geloof ik) niet meer, ze zitten nu ook al ruim onder de 100 straaljagers. Daarnaast zullen ze wel gewoon nieuwe piloten nodig blijven hebben, aangezien je verloop hebt onder de piloten (te oud, doorstroming naar andere functies, vertrek uit de luchtmacht, etc.).
Blue-eagle schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:24:
[...]

Vlieger zijn wordt betaald, de opleiding zelf naar mijn weten niet. Je komt daar binnen met 100k+ aan studieschuld, en je salaris in het leger is ook absoluut geen vetpot.
Bij de luchtmacht wordt je opleiding tot vlieger volledig verzorgd en betaald door defensie, het is niet alsof je daar binnen moet komen met een vliegbrevet. Dat zou niet eens kunnen, aangezien de opleiding tot militair vlieger zo totaal verschillend is van die tot piloot in de burgerluchtvaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Arrne op 13-03-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Om precies te zijn hadden we nog 61 vliegende F-16s vorig jaar. Voor de bewaking van ons luchtruim en buitenlandse missies maken we dus steeds meer uren per vliegtuig, dus die aantallen gaan vrij snel verder dalen. Militaire vliegtuigen hebben een beperkte levensduur en onze overgebleven F16's zitten daar bijna op.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fiber schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:30:
200 F-16's? We hebben er net 60 ongeveer op dit moment, en ongeveer de helft daarvan is steeds niet inzetbaar (onderhoud, defect etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 132566

*knip*

Af -en toe een vluchtje, niet te lang want een uurtje vliegen kost ca. 27500 euro per toestel (all-in), dus de rest van de dag een beetje snacken, slap ouwehoeren, de kisten 'chatten' (verven) met chroom-6 verf in RAL 9076 (luchtmacht-grijs) aan je pielemuis trekken, vrouwelijke collega's versieren, Top Gun kijken, fantaseren over vette luchtgevechten en nog meer vrouwen, je kapsel in Tom Cruise-style kammen, Mahjongen op je Windows-pc en natuurlijk serieuze zaken zoals vluchtvoorbereiding, simulatie's, tactieken doorspreken, missie's doornemen, kennis bijhouden, meteo-berichten lezen etc.

[ Voor 75% gewijzigd door Standeman op 17-03-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
[...]

[...]
Bij mijn weten, wat ik me nog van die tijd kan herinneren, wordt de opleiding zelf ook betaald. En krijg je tijdens de opleiding al salaris. Dus je hebt geen lening van 100k als je klaar bent, in tegenstelling tot een opleiding bij de klm-acadamy of soortgelijke. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
MSalters schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:17:
Om precies te zijn hadden we nog 61 vliegende F-16s vorig jaar. Voor de bewaking van ons luchtruim en buitenlandse missies maken we dus steeds meer uren per vliegtuig, dus die aantallen gaan vrij snel verder dalen. Militaire vliegtuigen hebben een beperkte levensduur en onze overgebleven F16's zitten daar bijna op.
Is dat inclusief of exclusief de toestellen die aan de grond blijven en dienen als reserve-onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
[...]

[...]
Bij defensie krijg je salaris én je opleiding wordt betaald.

Zodra je eenmaal klaar bent en een leuke rang hebt verdient het helemaal niet slecht hoor.

Na je opleiding ben je volgensmij kapitein, en dan verdien je €3000+ bruto, majoor zit op €3500+ en een luitenant-kolonel op €4000+ bruto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
mkliko schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:36:
[...]

Is dat inclusief of exclusief de toestellen die aan de grond blijven en dienen als reserve-onderdelen?
Ex, uiteraard, daarom zeg ik " vliegende F-16's". Niet dat het veel uitmaakt: de donoren waren toch al de oudste en zaten al (bijna) aan hun vluchturenplafond.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trouwens, waarom concentreert iedereen zich op de F-16? De luchtmacht heeft nog wel meer toestellen waar je op kan vliegen, zoals C-130's, Apache, Chinook, Cougar, Alouette III, NH90, AB412, KDC-10 etc :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
*knip*

[ Voor 90% gewijzigd door Krisp op 15-03-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
wildhagen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:24:
Trouwens, waarom concentreert iedereen zich op de F-16? De luchtmacht heeft nog wel meer toestellen waar je op kan vliegen, zoals C-130's, Apache, Chinook, Cougar, Alouette III, NH90, AB412, KDC-10 etc :)
Sowieso krijg je pas ergens tijdens je opleiding te horen op welk vliegtuig je uiteindelijk zal gaan vliegen. Je eigen voorkeur speelt daarbij wel een rol, maar is zeker niet doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 17:48

aap

CynicRelief schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:36:
[...]

[ ] geschikt
[x] ongeschikt
Dit lijkt misschien een flauwe reactie, maar als je op Tweakers.net moet vragen of je in het leger een 9-5 baan mag verwachten zodat je je 's avonds aan je hobby's (?) kunt wijden, dan denk ik dat jij teleurgesteld zult worden door het leger. En het leger door jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Arrne schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:43:
Sowieso krijg je pas ergens tijdens je opleiding te horen op welk vliegtuig je uiteindelijk zal gaan vliegen. Je eigen voorkeur speelt daarbij wel een rol, maar is zeker niet doorslaggevend.
Welk vliegtuig of helicopter (apache). (oh dat zei hij ook al nvm... het is laat ;) )

Overigens, als je twijfelt zou ik er gewoon voor gaan... ik heb er altijd spijt van gehad. Maarja, gras zal wel groener zijn daar :)

[ Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 16-03-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
wildhagen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:24:
Dat is ook zeker belangrijk.
Mij maakte heli of F-16 destijds niet zoveel uit. Al had ik voor een vliegtuig (met name de F-16) een lichte voorkeur.

Uiteindelijk, nadat ik van top tot teen gemeten was, bleek ik in een Cougar en een F-16 te passen. Apache en Chinook (tot mijn grote verbazing!), waren te klein voor mij. (Ik ben 189cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-05 23:59
Weet niet wat je zelf in de toekomst wil met deze opleiding. Maar houd er rekening mee dat er op dit moment teveel piloten zijn. ( voor de commerciële vluchten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 12:27
Ach en anders vlieg je toch tegen betaling bij Lion air in een lekker warm land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

[...]

@TS:
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat de selectieronden erg zwaar zijn, zowel medisch/lichamelijk als psychisch. Daarnaast moet je niet vergeten dat voordat je aan je vliegeropleiding begint je een jaartje (kan iets meer zijn) een officiersopleiding bij de KMA moet volgen. Voor een verdere goede indruk moet je een kijken of je de serie "Top Gun Holland" nog kan vinden. Ooit uitgezonden op NED3 geloof ik.

En natuurlijk open dagen bezoeken! Daar kun je zelf met vliegers en mensen van de opleiding praten.
In de selectiefases waarin je terechtkomt (ik zit er nu in :> ) zit het hem vooral in je coördinatie, veel informatie tegelijk op kunnen nemen en je goed kunnen concentreren. De medische en psychische fase zitten pas aan het einde omdat je natuurlijk vooral goed moet zijn in de eerder genoemde dingen. Ook word je getest op vliegziekte en of je überhaupt wel tegen lichte g-krachten kunt.
Awsom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:47:
[...]

Bij defensie krijg je salaris én je opleiding wordt betaald.

Zodra je eenmaal klaar bent en een leuke rang hebt verdient het helemaal niet slecht hoor.

Na je opleiding ben je volgens mij kapitein, en dan verdien je €3000+ bruto, majoor zit op €3500+ en een luitenant-kolonel op €4000+ bruto...
Je opleiding wordt inderdaad door Defensie betaald en je krijgt zelfs tijdens de opleiding al salaris. Omdat vliegen extra gevaren met zich mee brengt en een van de moeilijkste taken binnen het leger is krijgen piloten vele extra's waardoor je, zelfs als je eenmaal kapitein bent, op uitzending bent en vliegt wel €5000-6000 bruto kunt verdienen. Ook krijgen ze in tegenstelling tot de 'normale' manschappen allemaal een eigen kamer voor de rust en om te studeren. Als ze niet vliegen of oefenen zijn ze meestal nieuwe wapensystemen etc. aan het bestuderen.
corporalnl schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:05:
Weet niet wat je zelf in de toekomst wil met deze opleiding. Maar houd er rekening mee dat er op dit moment teveel piloten zijn. ( voor de commerciële vluchten )
Er is inderdaad een enorm overschot aan commerciële piloten. Juist bij de Luchtmacht (en Marine) hebben ze toch een aardig tekort aan vliegers omdat de selectie nou eenmaal heel zwaar is (bij een klein aantal fouten lig je er al uit) en ze deze normering niet aanpassen om de tekorten aan te vullen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Laatst online: 14-05 20:40
corporalnl schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:05:
En daar komen er nog eens 110 bij. http://www.rtlnieuws.nl/e...-mensen-weg-bij-martinair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

mkliko schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:47:
[...]

Dat is ook zeker belangrijk.
Mij maakte heli of F-16 destijds niet zoveel uit. Al had ik voor een vliegtuig (met name de F-16) een lichte voorkeur.

Uiteindelijk, nadat ik van top tot teen gemeten was, bleek ik in een Cougar en een F-16 te passen. Apache en Chinook (tot mijn grote verbazing!), waren te klein voor mij. (Ik ben 189cm)
Grappig, ik heb weleens ingesnoerd in de cockpit van een F16 (model: enkele zit) gezeten en nadat de vierpuntsgordel helemaal aangesnoerd was, zat ik samengedrukt als een bifi-worstje in die stoel, dacht gelijk: dit is geen baan voor mij, ook al heb ik wel gevlogen (fixed wing&heli-lesuurtjes burgerluchtvaart.) Het zat zo oncomfortabel, kreeg amper lucht! Met 1.85mtr toch niet te lang, maar dacht wel: dit is voor mensen van ca. 1.70mtr met een symmetrisch, stevig/gedrongen postuur- wil je minimaal een beetje gemakkelijk zitten, in die kleine cockpit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486334

[...]
Vlieger bij de luchtmacht wordt volledig betaald, met als voorwaarde dat je een x aantal jaar in actieve dienst blijft. (Bij mijn weten 7 jaar).
Als je de opleiding helemaal hebt doorstaan, heb je een aanstelling voor 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

[...]

Voor een verdere goede indruk moet je een kijken of je de serie "Top Gun Holland" nog kan vinden. Ooit uitgezonden op NED3 geloof ik.

Heb het net even opgezocht en hier is de link naar Top Gun Holland ;D

http://www.npo.nl/top-gun-holland/POMS_S_KRO_106108

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:37:
[...]

Heb het net even opgezocht en hier is de link naar Top Gun Holland ;D

http://www.npo.nl/top-gun-holland/POMS_S_KRO_106108
Alleen zijn dat nog maar de laatste 4 afleveringen van alle 9 als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:15
Ik zit zelf ook bij de luchtmacht, en kan op zich wel een goed beeld voor je schetsen. Veel van de dingen in dit topic kloppen wel, andere niet zo. Mocht je meer willen weten stuur me dan even een DM, want ik ga niet op alle berichten in dit topic reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Anoniem: 486334 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:30:
[...]

Alleen zijn dat nog maar de laatste 4 afleveringen van alle 9 als ik het goed heb?
Ja, het is een beetje vaag maar als je de 4 afleveringen kijkt krijg je in ieder geval een goed beeld. Als ik zo snel even kijk zit de hele selectie (niet alle onderdelen btw) er wel in. Van die 9 afleveringen bij 'extra's' doet de eerste het trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:31:
[...]

Ja, het is een beetje vaag maar als je de 4 afleveringen kijkt krijg je in ieder geval een goed beeld. Als ik zo snel even kijk zit de hele selectie (niet alle onderdelen btw) er wel in. Van die 9 afleveringen bij 'extra's' doet de eerste het trouwens niet.
Volgens NPO en BeeldenGeluid kun je ze sowieso in Hilversum nog wel terug kijken (en misschien via de website bestellen)

https://twitter.com/BeeldenGeluid/status/577763509745876992

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Anoniem: 486334 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:47:
[...]

Volgens NPO en BeeldenGeluid kun je ze sowieso in Hilversum nog wel terug kijken (en misschien via de website bestellen)

https://twitter.com/BeeldenGeluid/status/577763509745876992
Mooi om te horen dat ze in ieder geval daar te bekijken zijn. Zou je misschien nog een berichtje kunnen sturen of ze een goed werkende link kunnen sturen? Ben er wel geïnteresseerd in (en heb geen Twitter :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:27:
[...]

Mooi om te horen dat ze in ieder geval daar te bekijken zijn. Zou je misschien nog een berichtje kunnen sturen of ze een goed werkende link kunnen sturen? Ben er wel geïnteresseerd in (en heb geen Twitter :*) )
Tuurlijk, geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Al een reactie terug gehad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:36:
[...]

Helaas nog niks. Zal nog wel even een email die kant op gooien voor verduidelijking... Misschien helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:36:
[...]

Ja hoor, Ik heb een reactie gekregen op mijn email.

Online kunnen we ze niet bekijken vanwege auteursrechten, maar je kunt ze wel bestellen voor 19,95 per aflevering hadden ze het over. Ze hebben helaas geen kant & klare DVD boxen. :'(

Hier de link naar aflevering 1: http://zoeken.beeldengelu...298512/1026972@expressies

Dus misschien toch geen gek idee om een keer langs Hilversum te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Anoniem: 486334 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:18:
[...]

Ja hoor, Ik heb een reactie gekregen op mijn email.

Online kunnen we ze niet bekijken vanwege auteursrechten, maar je kunt ze wel bestellen voor 19,95 per aflevering hadden ze het over. Ze hebben helaas geen kant & klare DVD boxen. :'(

Hier de link naar aflevering 1: http://zoeken.beeldengelu...298512/1026972@expressies

Dus misschien toch geen gek idee om een keer langs Hilversum te gaan?
Triest dat de rest niet online mag vanwege auteursrechten. :'(
€20 per aflevering is wel heel duur voor deze serie dus ik denk dat het dan inderdaad een keer langs Hilversum wordt. In ieder geval zie ik het 'selectie' gedeelte nu door eigen ogen dus... misschien later... vliegen.... hopelijk.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caesar1000 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:22:
[...]

Triest dat de rest niet online mag vanwege auteursrechten. :'(
€20 per aflevering is wel heel duur voor deze serie dus ik denk dat het dan inderdaad een keer langs Hilversum wordt. In ieder geval zie ik het 'selectie' gedeelte nu door eigen ogen dus... misschien later... :+
Heel veel succes met je selectie dan ;-)

Als je nog iets opmerkelijks tegen komt, laat het dan graag horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Anoniem: 486334 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:23:
[...]

Heel veel succes met je selectie dan ;-)

Als je nog iets opmerkelijks tegen komt, laat het dan graag horen!
Doe ik! Volgende fase is pas weer in eind augustus/begin september dus kan even duren. :P
Stel dat het me zou lukken om alles te halen (wat natuurlijk uitzonderlijk en fantastisch zou zijn) dan begin ik op z'n vroegst in Feb 2016 dus nog even te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
caesar1000 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:26:
[...]

Doe ik! Volgende fase is pas weer in eind augustus/begin september dus kan even duren. :P
Stel dat het me zou lukken om alles te halen (wat natuurlijk uitzonderlijk en fantastisch zou zijn) dan begin ik op z'n vroegst in Feb 2016 dus nog even te gaan. :)
Hoezo duurt dat nog zo lang dan? Vziw gaan selectie procedures van vliegers vrij 'snel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 15-05 21:22
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de titel meer aan dit zat te denken:

Afbeeldingslocatie: http://store.airforcemuseum.com/assets/product_images/PAEBICMPGKFJNBIF.jpg

dan aan dit:

Afbeeldingslocatie: http://pipocamoderna.virgula.uol.com.br/wp-content/uploads/2012/04/Maverick-Top-Gun.jpg

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

justice strike schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:19:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de titel meer aan dit zat te denken:

[afbeelding]

dan aan dit:

[afbeelding]
Geniaal dat eerstje plaatje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 15-05 21:22
caesar1000 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Geniaal dat eerstje plaatje >:)
een vlieger is ook onderdeel van de nooduitrusting (althans misschien niet in NL)

Afbeeldingslocatie: http://www.carnetdevol.org/gibson/opensemble02def.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 23-03-2015 19:12 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

justice strike schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:11:
[...]

een vlieger is ook onderdeel van de nooduitrusting (althans misschien niet in NL)

[afbeelding]
Die nieuwe F-35's (JSF) lijken anders ook wel heel erg op vliegers. Toch bijzonder dat ze zo duur zijn. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/91/92/4a/91924a49c03b347b51b1fb2bceb2fe06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000

caesar1000

U want some?

Awsom schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:07:
[...]

Hoezo duurt dat nog zo lang dan? Vziw gaan selectie procedures van vliegers vrij 'snel'.
Ze hebben het de laatste tijd (komt waarschijnlijk door extra reclame omdat er echt een tekort is aan vliegers bij de Luchmacht) het veel drukker door allemaal vliegertests die worden afgenomen. Van de 2000-2500 mensen die jaarlijks deze vliegertest doen gaat maar 10% door en de fase's die hierna komen zijn telkens een weekend. Niet iedereen kan zomaar in een willekeurig weekend dus moet dat ook weer goed gepland worden en zo kom je dus al aardig snel met je volgende test weer een paar weken (lees: maanden) verder.

Pagina: 1