Ruimte maken op mijn SSD (Hoe?) maar 40 van de 120 over

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 23:36
Van de 120 gigabyte hardeschijf (SSD) heb ik nu nog maar 40 gig over, hoe kan dit, en wat is er voor mij nog mogelijk naast een nieuwe SSD kopen?

Paar punten:
1) Windows neemt al 40 gig in beslag (is dat normaal?)
2) Users, ik, neemt 11 gig in beslag, hiervan is 6 gig voor games, en 5 gig onbekend (appdate neemt 1,2 gig in), packages neemt veel in
3) Programmfiles 4,3 gig
4) Programmfiles x86 4,170 gig
5) programmadata, 3,6 gig (1.2 gig voor de blizzard app, rest onbekend)
6) system volume information 2,2 gig
7) MSo cache 0,76 gig
8) Nvidia 0,5 gig (waarom zoveel?)

zie ook:
[img=http://s2.postimg.org/qh2i0389x/SSD.jpg]
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/qh2i0389x/SSD.jpg

Wat ik al heb gedaan om het schoon te maken
1) virtueel geheugen op 200 mb gezet
2) hibernation file verwijderd
3) schijf opgeruimd en alles behalve het meest recente herstelpunt laten verdwijnen
4) CCleaner laten zoeken naar registerfouten en opschonen daarvan

[ Voor 5% gewijzigd door MetalSonic op 12-03-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 18:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Ik vind Spacemonger (1.4 is de gratis versie) nog altijd een erg fijn programma, daarmee zie je exact waarmee de schijf gevuld wordt.
Dat Windows 40 GB opvreet is niet uitzonderlijk overigens, doet 'ie bij mij ook (tips zijn welkom overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je in treesize op een map klikt (bijv de map windows) dan klapt die uit en kan je zien welke files die 40 GB allemaal zijn.
Wellicht heb je nu door waarom eigenlijk standaard een 256 GB SSD wordt aanbevolen, scheelt een hoop hoofdbrekens voor 2 tientjes meer.
Omdat we in een tijdperk aangekomen waren waarin harde schijven duizenden GB hebben en maar een habbekrats kosten, zijn we vrij slordig geworden mbt de GB die we gebruiken, en weten weinig mensen nog hoe groot bepaalde mappen zijn. Maar 10 GB is echt heel veel info. Denk dat daar de adressen en telefoonnummers van alle mensen uit de hele wereld wel inpassen.

Maar mijn windows is net gecrashed en zit er een verse op. Nog niets getweaked of opgeschoont, wel enkele systeemherstelpunten: totaal 15,3 GB. (win 8.1 pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Reepje schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:34:
Als je in treesize op een map klikt (bijv de map windows) dan klapt die uit en kan je zien welke files die 40 GB allemaal zijn.
Wellicht heb je nu door waarom eigenlijk standaard een 256 GB SSD wordt aanbevolen, scheelt een hoop hoofdbrekens voor 2 tientjes meer.
Omdat we in een tijdperk aangekomen waren waarin harde schijven duizenden GB hebben en maar een habbekrats kosten, zijn we vrij slordig geworden mbt de GB die we gebruiken, en weten weinig mensen nog hoe groot bepaalde mappen zijn. Maar 10 GB is echt heel veel info. Denk dat daar de adressen en telefoonnummers van alle mensen uit de hele wereld wel inpassen.

Maar mijn windows is net gecrashed en zit er een verse op. Nog niets getweaked of opgeschoont, wel enkele systeemherstelpunten: totaal 15,3 GB. (win 8.1 pro)
Deze computer is nu 2,5 jaar oud ofzo, toen was een SSD nog enigszins nieuw en veel duurder. Er komt gewoon een SSD bij over een paar maanden denk ik zo. Veel dingen nemen veel ruimte in beslag zie ik ook, ik googl vee, tada weer een halve gigabyte. Itunes sync, 0,6 gig etc ... Nvidia experience, 1.5 (?) gigabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:28
Via dit tooltje enkele weinig gebruikte games en/of programma's naar een tweede interne schijf verplaatsen, en op de originele plaats vervangen voor een gelijknamige Symlink.

http://schinagl.priv.at/n...t/linkshellextension.html

Moet je wel een extra interne schijf hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Waarschijnlijk dingen als system restore, swapfile etc.
Knal CCleaner er eens overheen icm CCenhancer. Daarna eens windows eigen opruimprogramma voor het verwijderen van windows update overblijfselen etc.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 22:44

cdoens

Peugeot-gek

Mijn Windows 7 machine doet het prima met een 60 GB schijf. Er zit namelijk nog een 320 GB HDD bij waar alle bestanden op staan. Puur mijn programma's staan op SSD geinstalleerd en zodra ik een game uitgespeeld heb (soms 2 keer), haal ik het van de PC af.
Op die manier kom ik er nog steeds mee weg.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:45
Hier een Desktop met Windows 8.1 Pro en Office 2013 Professional op een Intel 320 40GB SSD. Wel maar 5 GB van de 36,9 GB over, maar het gaat prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 12-03-2015 21:12 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
arbraxas schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:06:
Waarschijnlijk dingen als system restore, swapfile etc.
Knal CCleaner er eens overheen icm CCenhancer. Daarna eens windows eigen opruimprogramma voor het verwijderen van windows update overblijfselen etc.
ik zal eens kijken, ccleaner icm ccenhancer :)

Edit: waar staat ccenhancer?

[ Voor 4% gewijzigd door MetalSonic op 12-03-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Windows geeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om systeembestanden op te ruimen.
Verkenner starten ==> Rechtermuisklik op c-schijf ==> Eigenschappen ==> tabblad Algemeen ==> Schijfopruiming (ongeveer in het midden van het scherm) ==> Systeembestanden opschonen (aan de onderkant van het scherm).
Hierna kunnen bijvoorbeeld backupbestanden van servicepacks en windows update worden verwijderd. Scheelde bij mij 14 GB na 1,5 jaar....

Mogelijk dat CCenhancer dit ook kan, maar die ken ik niet... CCleaner laat deze bestanden in ieder geval gewoon staan.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Mikkie001 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:41:
Windows geeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om systeembestanden op te ruimen.
Verkenner starten ==> Rechtermuisklik op c-schijf ==> Eigenschappen ==> tabblad Algemeen ==> Schijfopruiming (ongeveer in het midden van het scherm) ==> Systeembestanden opschonen (aan de onderkant van het scherm).
Hierna kunnen bijvoorbeeld backupbestanden van servicepacks en windows update worden verwijderd. Scheelde bij mij 14 GB na 1,5 jaar....

Mogelijk dat CCenhancer dit ook kan, maar die ken ik niet... CCleaner laat deze bestanden in ieder geval gewoon staan.
Dit heb ik al uitgevoerd, al een paar keer in de afgelopen weken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

:)

Dan is het inderdaad tijd om eens verder te kijken...
Ik zit hier op Windows 7, waarbij de map Windows 27 GB is. Ik weet niet met welke versie jij zit, maar 40 GB na opschonen van systeembestanden lijkt mij redelijk veel.
Misschien kan je een plaatje posten van de grootte van de mappen binnen de map Windows?

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02
Zet hibernate uit, hibernate reserveert een gedeelte HDD dat net zo groot is als je ram (8GB neem ik aan bij jou).

Swapfile/pagefile inderdaad 200/400/800MB forceren

Hardeschijfopruiming van windows zelf gebruiken

SP1 files verwijderen (dism /online /cleanup-image /spsuperseded)

Kan al snel 20GB schelen samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Mikkie001 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:28:
:)

Dan is het inderdaad tijd om eens verder te kijken...
Ik zit hier op Windows 7, waarbij de map Windows 27 GB is. Ik weet niet met welke versie jij zit, maar 40 GB na opschonen van systeembestanden lijkt mij redelijk veel.
Misschien kan je een plaatje posten van de grootte van de mappen binnen de map Windows?
uiteraard :)
http://s22.postimg.org/wcj1q7r8x/Windows_overzicht.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door MetalSonic op 13-03-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:35:
Zet hibernate uit, hibernate reserveert een gedeelte HDD dat net zo groot is als je ram (8GB neem ik aan bij jou).

Swapfile/pagefile inderdaad 200/400/800MB forceren

Hardeschijfopruiming van windows zelf gebruiken

SP1 files verwijderen (dism /online /cleanup-image /spsuperseded)

Kan al snel 20GB schelen samen
Hibernate staat volgens mij uit, hoe verwijder ik de SP1 files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 00:20
MetalSonic schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:44:
[...]

Hibernate staat volgens mij uit, hoe verwijder ik de SP1 files?
Dat staat achter zijn suggestie.. dat dism.exe maar dan zonder haakjes uitvoeren in een command prompt met admin rechten.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 12:26
deze map wil ook nog wel eens uit de hand groot worden

C:\windows\SoftwareDistribution

Staan Windows update bestanden e.d. in. Naar mijn ervaring kun je alles erin weg donderen. Wat windows nodig heeft download hij de volgende keer weer.

Heb je ook al gekeken of de hidden map MSOCache weg is? scheelt soms ook weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
FunFair schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:48:
deze map wil ook nog wel eens uit de hand groot worden

C:\windows\SoftwareDistribution

Staan Windows update bestanden e.d. in. Naar mijn ervaring kun je alles erin weg donderen. Wat windows nodig heeft download hij de volgende keer weer.

Heb je ook al gekeken of de hidden map MSOCache weg is? scheelt soms ook weer iets.
MSOcache is er nog, ik weet niet hoe ik die kan verwijderen (0,7 gigabyte) , websites geven instructies die ik in windows 8.1 niet kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 12:26
Shift-Delete? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Voor dit soort klusjes laat ik WinDirStat lopen, KDirStat voor Linux en Disk Iventory X voor Mac.

Eerst moet je de schijf scannen (netwerkdrives kun je ook scannen maar gaat sneller als je lokaal draait)
Hij toont de inventory waar je meteen ziet in welke folders het meeste zit. Door in de folders te gaan zie je meteen welke subfolders of bestanden de meeste ruimte innemen.

Onderaan krijg je een soort blokken voorstelling waarbij een blokje een bestand voorstelt en de kleur het type bestand. Als je erover gaat met de muis zie je ook welk en waar het bestand staat.
Je gaat bijvoorbeeld een heel grote blok vinden voor swap/page file of bijvoorbeeld gigantisch veel blauwe blokjes waarbij blauw voor .mp3 staat als er veel muziek opstaat.

En het is nog compleet gratis ook => https://windirstat.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
is dat niet schadelijk? op die manier verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom heeft Microsoft dat niet beter geregeld en moeten we deze fratsen uithalen ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Madrox schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:16:
Waarom heeft Microsoft dat niet beter geregeld en moeten we deze fratsen uithalen ?
Geen idee, ik ben in elk geval blij dat ik geen 60 gig schijf heb gekocht, dat overwoog ik ook nog even, maar dan had ik nu dus constant errors dat hij vol zat etc 8)7
Pagina: 1