Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Hallo,

Momenteel heb ik een Ziggo verbinding via kabel en heb mijn modem in Bridge modus staan. Ik gebruik als Firewall een Zyxel Zywall USG 20 die heel erg goed zijn werk doet.

Nu las ik dat de Experiabox v9 die ik gekregen heb geen bridging ondersteunt.
Ik ben afhankelijk van een IPSec tunnel en van L2TP over IPSec verbindingen zowel inkomend als uitgaand.
Toen de Ziggo modem in de normale modus stond was hier continue problemen mee en die waren over toen hij in Bridge ging.

Nu ben ik bang dat ditzelfde gaat gebeuren als ik dadelijk op de KPN verbinding zit.

Nu las ik op netwerkje.com dat je ook je eigen router in kunt zetten. Heeft iemand ervaring om dit aan de gang te krijgen met een Zyxel USG?

Indien niemand ervaring heeft ga ik het zelf uitzoeken...

Vast bedankt

Grtz,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38354

Beste Bas,

Kijk eens op de volgende link:
http://www.valadissupport.be/z242.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendymen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 21:50
Speedyb schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 16:18:
..................
Nu las ik dat de Experiabox v9 die ik gekregen heb geen bridging ondersteunt.
Ik ben afhankelijk van een IPSec tunnel en van L2TP over IPSec verbindingen zowel inkomend als uitgaand.
Toen de Ziggo modem in de normale modus stond was hier continue problemen mee en die waren over toen hij in Bridge ging.

Nu ben ik bang dat ditzelfde gaat gebeuren als ik dadelijk op de KPN verbinding zit.

Nu las ik op netwerkje.com dat je ook je eigen router in kunt zetten. Heeft iemand ervaring om dit aan de gang te krijgen met een Zyxel USG?
.................
Hallo Bas,

Ik heb sinds vandaag het netwerk gebouwd dmv een routerboard precies zoals op netwerkje.com staat, ik moet eerlijk zeggen dat het echt een genot is! Het experiabox komt er bij mij nooit meer in als router en staat nu alleen nog maar aan achter interface 10 voor de telefoon!

Ik zou jou maar ook iedereen echt aanraden de experiabox te vervangen door de routerboard of een andere router oid! Nogmaals loopt als een zonnetje en zal vast ook wel werken met de Zyxel ZyWall 20 mits je hem juist configureerd, (hou er wel rekening mee dat je de interface instellingen moet wijzigen en dat netwerkje.com ook aangeeft dat de SPF module als int1 gebruikt wordt, de nummering klopt dus niet met de nummers op de router zelf.)

PS ik zie dat je wat ervaring hebt met l2tp/ipsec vpn tunnels? Misschien kan jij mij wel helpen?
MvZeeland in "Routing issue - KPN IPTV over een tunnel tussen 2 ISP's"

Groet,

Martijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyb
Sorry voor de late reactie.
Deze link is interessant maar niet wat ik zoek. De IPSEC worden met call-baco opgebouwd naar mijn router. Dus helaas de briefing werkt niet.

Ik heb ondertussen het internet aan de gang. Het lijkt op de netwerkje.com opstelling. Alleen het telefonie stukje lukt nog niet.
De truc is om het vlan (7) aan de buitenkant door te zetten naar binnen, met vlan tagging. Als ik aan de buitenkant een vlan7 aanmaak dan kan ik die intern niet meer gebruiken en andersom.

Ik zal later de screenshots nog sturen om het in te regelen.
Ondertussen bij KPN een V8 modem aangevraagd aangezien die in bridge modus te zetten is.

Grootste probleem had ik met het opbouwen van de PPPoE. Dit gaat niet meer met macadres@direct-adsl maar met macadres@internet.
Toen ik dat wist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Klopt. Voor zover ik weet krijgen alle klanten een nieuwe PPPoE gebruiksnaam. (Uitgezonderd ADSL klanten)

Daarnaast wordt soms ook het wachtwoord gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyb
KPN heeft helaas niet de mogelijkheid om een V8 modem te versturen. Krijg steeds een V9..

Dus nu zelf aan het oplossen. Helaas kan ik de VLAN niet doorzetten naar een andere poort op de FireWall. Dit is een Switch Functie.
Ik heb nu een Managed Switch besteld die dat wel ondersteund...

Het word dan een volledige netwerkje.com opstelling, alleen dan over 2 devices heen.

Ik vervang dan met die managed switch de gewone switch ook meteen.

De opstelling word dan ongeveer:

Fiber ==> NT ==> Switch Poort 2 (VLAN 4,6 en 7) == VLAN 4 ==> Drop (Gebruik ik niet)
                                                == VLAN 6 ==> FireWall ==> Switch (USERLAN)
                                                == VLAN 7 ==> ExperiaBox ==> Telefoon

Zodra ik het werkend heb post ik de instellingen van de ZyWall even. Dan weet ik ook zeker dat alles werkt.
Requa schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:40:
Daarnaast wordt soms ook het wachtwoord gewijzigd.
Dat er een ander wachtwoord is zit niet in de ExperiaBox software. Die geeft KPN als wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyb
Nou, het werkt eindelijk allemaal..

Dit is nu de opzet.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/mw2sjjhu1j7luql/New%20Hyacinthof%20network.png?dl=0

Gebruikte hardware:
  • Fibre : Genexis modem geleverd door KPN
  • Switch: Zyxel GS1900-24E
  • Firewall: Zyxel ZyWall USG-20
  • ExperiaBox: Experiabox V9 geleverd door KPN
Gebruikte informatie: http://netwerkje.com/eigen-router

KPN heeft het een en ander werkend opgeleverd, dat wil zeggen Internet doet het. Telefoon doet het (na nieuwe kabel getrokken te hebben)

Op de GS1900-24 heb ik als eerste VLANs aangemaakt. De VLAN IDs weet ik van Netwerkje.com
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/vnebucxinkimrat/GS1900%20-%20VLAN%20Overview.png?dl=0
1 = Default
4 = IPTV
6 = DATA
7 = IP Telefonie
101 = Client LAN

Vervolgens hebben we die toegewezen aan de verschillende poorten.
Poort 2: VLAN 4,6 en 7 - Trunk - Tagged
Poort 4: VLAN 6 - Trunk - Tagged
Poort 6: VLAN 4 en 7 - Trunk - Tagged

Poort 8-24: VLAN 101 - UNtagged

Kabels aangesloten
Poort 2: Fibre modem
Poort 4: Firewall - WAN
Poort 6: Experiabox - WAN

Poorten 16-24 gevuld met de bekabeling in huis

De ExperiaBox kwam netjes online voor Telefonie, met een rode led voor Internet

Daarna kwam de uitdaging. De verbinding opbouwen. Aangezien er weinig documentatie is hoe dit te doen met de ZyWall heb ik dit uit moeten zoeken. Het bleek dat vooral de volgorde belangrijk was.

Als eerste gaan we de VLAN aanmaken waarop het internet leeft: (Configuration -> Network - Interface TAB:VLAN)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/e0q7sid4u8kajx0/ZyWall%20USG20%20-%20VLAN%20-%20Create.png?dl=0
Let op dat het VLAN id op 6 staat,
dat de ZONE op WAN staat
en dat de interface op wan1 staat.

Dit resulteert in het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/x2kguq27jnmole9/ZyWall%20USG20%20-%20VLAN%20Overview.png?dl=0

Vervolgens maken we een ISP Account aan: (Configuration --> Object - ISP Account)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/aokl3qv5e1f2170/ZyWall%20USG20%20-%20ISP%20Account%20-%20Edit.png?dl=0
Naam: KPN
Protocol: PPPoE
Authentication Type: Chap/PAP
Username: MACADRES Experiabox@internet
Password: kpn
Compression: On

Dan de PPP connectie aanmaken (Configuration -> Network - Interface TAB:PPP)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/nyz2kc96svye0sm/ZyWall%20USG20%20-%20PPP%20Connection.png?dl=0
Interface Properties
Interface Name: KPN
Base Inteface : vlan6
Zone: WAN
---
Connectivity: Nailed-up
---
ISP-Setting
Account Profile: KPN
---
IP Address Assignment - Get Automatically

Na het opslaan van de laatste instelling zul je zien dat de verbinding meteen online is. Als dit niet het geval is klik dan op de connect button.

Ik hoop dat dit duidelijk is, en iemand er iets aan heeft in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:06
Speedyb schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 15:36:

Ondertussen bij KPN een V8 modem aangevraagd aangezien die in bridge modus te zetten is.
Ik zat dit topic door te lezen, en zag je opmerking over de V8.
KPN levert volgens mij een "dichtgespijkerde" Experiabox, die krijg je niet in Bridged Mode gezet.
Ik heb het hier thuis ook aan de hand gehad, heb toen zelf maar een standaard Technicolor modem aangeschaft die volledig te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyb
EverLast2002 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:20:
[...]

Ik zat dit topic door te lezen, en zag je opmerking over de V8.
KPN levert volgens mij een "dichtgespijkerde" Experiabox, die krijg je niet in Bridged Mode gezet.
Ik heb het hier thuis ook aan de hand gehad, heb toen zelf maar een standaard Technicolor modem aangeschaft die volledig te configureren is.
Klopt hij is heel erg goed dichtgezet, alleen bij de V8 hebben ze een pagina vergeten. een collega wees mij op de volgende pagina: http://experiabox-bridge-modus.weebly.com Hier staat hoe je dit instelt.
Allemaal redelijk rechttoe rechtaan.. Maar wel dus nog steeds de Experiabox ertussen.

Mijn collega heeft dit zo al meer dan een jaar draaien..
Pagina: 1