Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IGMP Snooping werkt niet op TL-SG108E

Pagina: 1
Acties:

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Om mijn wifi te kunnen blijven gebruiken als de IPTV van KPN (glasvezel) aanstaat, heb ik een managed switch aangeschaft (TL-SG108E). Op deze switch heb ik een uitgang van de experiabox, de settopbox voor IPTV en een draadloze router (ingesteld als bridge) aangesloten.

NTU -> ExperiaBox -> TL-SG108E -> IPTV & wifi router

Om ervoor te zorgen dat wanneer de TV aanstaat, de draadloze router niet wordt overspoeld met multicast pakketjes, heb ik IGMP Snooping op de switch aangezet. Het lijkt er echter op dat dit helemaal niets doet. Wanneer ik de TV aan zet valt mijn internet verbinding compleet weg op draadloze apparaten.
Heb ik de switch verkeerd ingesteld? Aangezien dit allemaal na de experiabox zit, heb ik niet te maken met VLANs, toch?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:38
IGMP snooping op mijn switch (het 16 poort broertje van die van jou) werkt bij mij ook niet goed in combinatie met KPN IPTV.

Wat ik je aanraad is om toch VLAN's te maken om het verkeer van IPTV en internet te scheiden. Je hoeft hier geen ingewikkelde oplossing voor te hebben, gewoon de poorten aan een VLAN toewijzen. Ik zou dan het netwerk als volgt indelen:
  • NTU met de ExperiaBox verbonden houden.
  • ExperiaBox 2x verbinden met switch (dus twee kabels van de ExperiaBox naar je switch). Internet op poort 1 van de switch, IPTV op poort 2.
  • Router aansluiten op poort 3.
  • IPTV box aansluiten op poort 4.
  • VLAN instellen internet: Poort 1, 3 en andere poorten waarop je internet wilt in VLAN 2 zetten (ander nummer mag ook, alleen 1 niet want dat is een speciale).
  • VLAN instellen iptv: Poort 2, 4 en andere poorten waarop je IPTV wilt in VLAN 3 zetten (ander nummer mag ook, alleen 1 niet want dat is een speciale).
Uiteraard zijn er ook andere methodes mogelijk (bijvoorbeeld door de switch tussen de ExperiaBox en de NTU te zetten), maar dat is een wat complexere configuratie. Zie ook http://netwerkje.com/node/5 voor wat er mogelijk is.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Tym
  • Niet online
Dank voor de reactie. Ik was al bang dat ik er niet aan zou ontkomen om een extra kabel te trekken. In theorie zou mijn opstelling eigenlijk wel moeten werken toch? Hebben meerdere switches hier problemen mee, of heb ik net die ene verkeerde gekocht?

[ Voor 112% gewijzigd door Tym op 19-03-2015 09:39 ]

• Tym
  • Niet online
Aangezien het niet makkelijk is om een extra kabel te trekken (nauwe kabelgoot waar al een kabel doorheen gaat), vroeg ik me af of het mogelijk is om een tweede TL-SG108E te kopen en deze na de ExperiaBox in de meterkast te zetten. Mijn plan is dan om deze switch met twee kabels te verbinden met ExperiaBox, waarbij ik beide poorten op een ander VLAN zet. Daarna deze VLANs via de enkele kabel naar de tweede TL-SG108E, waar ik de VLANs weer uit elkaar haal en de IPTV op een ander VLAN zet dan de rest van de apparatuur.

Zou dit moeten/kunnen werken? En is een tweede TL-SG108E dan een goede keuze, of raden jullie mij iets anders aan?

• ShadowLord
Waarom laat je de Experiabox in de meterkast staan? Je kan deze toch ook gewoon naast de switch zetten? De lengte van de ethernetkabel tussen je NTU en de Experiabox maakt niet uit (zolang deze niet meer dan 100 meter is, maar dan had je nu ook al een probleem :) ).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Tym
  • Niet online
De ExperiaBox staat in de meterkast omdat ik ook in de slaapkamer internet en IPTV nodig heb en alle loze leidingen komen uit in de meterkast. Als ik de EB dus uit de meterkast zou halen zou ik vervolgens weer een kabel terug naar de meterkast moeten trekken om deze af te takken naar de slaapkamer, aangezien de EB als DHCP server fungeert.

• ShadowLord
Dan kom je er niet onderuit om idd een 2e managed switch te regelen en door middel van VLANS de twee netwerkstromen over de enkele draad gescheiden te houden.
Een andere oplosing zou nog kunnen zijn om op je access point multicast verkeer te blokkeren. Maar daarvoor heb je waarschijnlijk custom firmware nodig (DD-WRT bijvoorbeeld).

Pagina: 1