Acculader vraagt teveel stroom van voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 09:47
Een tijd terug heb ik een speaker gemaakt met versterker en accu er in zodat deze overal inzetbaar is. Over het algemeen werkt deze super, er is echter een puntje wat nog steeds niet werkt.

Om de interne li-ion (panasonic ncr18650a cellen) accu op te laden heb ik een bordje besteld uit China. Dit bordje werkt opzich goed om de accu op te laden maar vraagt helaas veel stroom. Sowieso wil ik de accucellen graag niet te snel opladen maar het praktische probleem is ook dat de voeding deze stroom niet kan leveren en in de beveiliging schiet.

Er zit een 12V 50watt voeding in, deze staat afgesteld op 13,5V ongeveer. Op mijn labvoeding heb ik getest dat het acculaad bordje tussen de 5 en 2 ampere vraagt, afhankelijk van het niveau van de accu.

Mijn vraag is dus, kan ik op een of andere manier de stroom beperken zodat mijn voeding niet in de beveiliging schiet als ik de accu wil opladen. Op dit moment moet ik namelijk elke keer de speaker open maken en aansluiten op mijn labvoeding die ik dan beperk tot 2,5A.

Mochten jullie meer info nodig hebben, vraag dat even dan kijk ik wat ik kan doen!

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img209/3817/03go.jpg
Foto van mijn speaker :)

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 12-03-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
Een acculader stel je in op een hoeveelheid stroom, dus als deze meer vraagt is deze kapot of niet geschikt voor jouw type accu.

Je weet ook dat li-on graag gebalanceerd opgeladen wil worden?

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 12-03-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
jeroen3 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:31:
Een acculader stel je in op een hoeveelheid stroom, dus als deze meer vraagt is deze kapot of niet geschikt voor jouw type accu.

Je weet ook dat li-on graag gebalanceerd opgeladen wil worden?
Er zit een apart protectie circuit bij dat de cellen balanceerd en beveiligd tegen bijvoorbeeld te diep ontladen. De acculader zelf is helaas niet instelbaar. Verder werkt deze wel perfect met mijn accu pack. Wat ik dus bedoel is als ik mijn labvoeding gebruik werkt alles perfect. Het probleem is dat de acculader teveel stroom vraagt van de voeding en ik zoek een manier om dat te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
De labvoeding werkt perfect omdat deze CC (constant current) is. Het lijkt erop dat je een CV (constant voltage) voedingsbordje uit china hebt die je misbruikt als acculader. Dit is niet goed voor je accu's.

2.5 Ampère is wel veel voor cellen die in de datasheet een charge curve van 0.5 C (2 Ah) tonen.
Heb je ze parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Het zou helpen als je links/foto's van je voeding en het laadbordje zou plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ik gebruik hetvolgende bordje: http://bestechpower.com/cmbforbatteries/CMB-H269.html

Dit was tijdens mijn zoektocht ook het meestbelovende bordje. Alternatieven waren er niet veel of heel duur.

Het accupack is 3S2 (cellen per 2 in parallel en deze drie paren in serie)

[ Voor 16% gewijzigd door SgtCaffran op 12-03-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
The charging current is adjustable.
Dat zou ik eerst maar eens aanpassen. Niet alleen zodat je voeding er niet meer uitklapt, maar ook zoals 'jeroen3' zegt omdat je batterij zo'n hoge laadstroom niet fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Dat zou natuurlijk ideaal zijn! Echter zit er niet simpelweg een potmeter of iets dergelijks op waarmee dit te doen is. Contact met de fabrikant is lastig want chinees. Ik zou heel graag de laadstroom willen aanpassen maar ik betwijfel of dit echt zo makkelijk kan. En stel dat het vervangen van een bepaalde weerstand zou werken, kom er dan maar eens achter welke.

Je hebt wel gelijk maar ik zie zo een twee niet hoe ik dit kan toepassen.

Mailconversatie van de producent van een tijd geleden:
For our H269V1,if you need reduce the current,you have to send them back to us,we have to change a lot of components on the boards.
Dus of terug sturen of een nieuwe bestellen. Aangezien het bedrijf in China zit is beide vervelend. Daarom vroeg ik me af of ik hier zelf iets op kan verzinnen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door SgtCaffran op 12-03-2015 12:37 ]

Pagina: 1