Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips bij kopen nieuwe Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

• Tomas93
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-10-2022
Hey,

Ik ben van plan een nieuw Macbook Pro te gaan kopen, omdat mijn huidige ontzettend traag begint te worden. Echter zou ik graag wat tips willen bij mijn nieuwe aankoop. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Op dit moment heb ik het volgende:
- 15 inch Macbook Pro uit 2010 met een Intel Core i7 processor, 4GB ram en een harde schijf van 500GB (5400RPM).

Nu wil ik een 13 inch Macbook Pro gaan kopen (aangezien ik 9 vd 10 keer met een 27 inch scherm er naast werk). Echter twijfel ik nog wat ik moet doen. Het gaat om de volgende opties:

- MBP 13 inch, 2,7-GHz i5, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1649,-
- MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1999,-
- MBP 13 inch, 2,9-GHz i5, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2199,-
- MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2499,-

Aangezien ik DJ ben en een ontzettend grote muziekbibliotheek heb lijkt mij de 512GB wel makkelijk. Echter is deze uitbereiding wel €450,- duurder.
Ik las op internet dat het mogelijk was om de gehele itunes bibliotheek op een externe HDD te gebruiken. Ik kwam hierbij alleen wel veel negatieve dingen tegen (langzaam, onhandig en itunes bibliotheek kwijt). Wat is jullie ervaring hierin?

Betreft het i5/i7 verhaal, hoeveel verschil zou ik hierin merken? De (voornaamste) reden dat ik twijfel om een i7 te halen is zodat mijn mac langer meegaat.

Op dit moment heb ik een i7 (weliswaar uit 2010), zou ik er (flink) op achteruit gaan als ik een i5 haal, of zou dit echt opmerken?

Ik gebruik mijn mac voornamelijk voor het maken (programmeren) van websites, muziek produceren, Photoshop, video editing (simpelweg via iMovie, lijkt me geen groot issue), maken van word documenten en powerpoint presentaties.

Gebruik hem niet echt voor Gaming of zware 3D software.

Wat is jullie advies? Is het sowieso wel raadzaam om nu een mac te kopen, of is het wellicht verstandiger om te wachten tot de 15" inch MBP vernieuwd wordt?

De 512GB harde schijf heb ik dus alleen nodig voor mijn iTunes bibliotheek. Als dit (handig) is op te lossen door een externe HDD zou dit uiteraard heel mooi zijn. Echter lees ik iets teveel negativiteit hierover. Of dit waar is is uiteraard vraag 2.

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Gr,

Tomas

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:27

StrongArmLance

Endless flow

Lijkt me niet dat de i5/i7 kwestie voor jou van belang is, zal namelijk voor jouw gebruik simpelweg niet veel uitmaken.

Je kan een externe HDD gebruiken, heel fijn is dit nooit, maar er zijn best aardige te krijgen. Die ook gewoon best snel werken.

Het grootste issue is de SSD grootte, dat verschil is 450 euro, en dat is inderdaad behoorlijk veel, je kan hem in principe toch zelf vervangen? Of zit ik verkeerd te denken? Is even gedoe maar is denk ik wel 200 euro goedkoper.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50
Weet je zeker dat je dit ook bij een MBP kan vervangen?

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 15:37
Wat feedback:

- Je kan de SSD vervangen. Veel goedkoper dan direct bij Apple kopen is dit niet. Een 480GB SSD kost je ook nog zo'n €300+. Bedenk je wel dat je garantie waarschijnlijk vervalt als je dit zelf doet aangezien het geen user replaceable part is;
- Een i7 heb jij voor jouw taken echt niet nodig want het verschil tussen een i5 en een i7 merk je voornamelijk bij zware video-editing;
- iTunes op een externe harde schijf is geen probleem. Heb ik zelf ook gedaan met een oude USB2.0 schijf en heb totaal geen issues.

Twee dingen snap ik niet:
1. Waarom geef je aan alleen te kijken naar modellen met 128GB of 512GB SSD? Je kan ook kiezen voor een 256GB SSD. Dat is qua prijs ook een mooie stap tussen jouw twee aangegeven opties in;
2. Waarom denk je over een 15" MBP na als je toch meestal met een 27" extern scherm werkt? Heb je dan een 15" nodig?

Als laatste opmerking: je kan je huidige MacBook voorzien van 8GB geheugen en je HDD vervangen voor een SSD. Nu zal dit niet zo snel zijn als een nieuwe MBP maar wellicht is het het overwegen waard?

[ Voor 33% gewijzigd door Volkan1984 op 12-03-2015 11:15 . Reden: Aanvulling op post ]

• ppatrick
Idd het is pci e ssd en die zijn veel duurder dan normale ssd even niet aan gedacht.

Het is natuurlijk wel gedoe altijd een externe hd aansluiten is de vraag of je het gedoe over hebt voor de besparing.

[ Voor 41% gewijzigd door ppatrick op 12-03-2015 11:10 ]

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07

doc

Als je een externe (SSD) disk neemt met USB3 en UASP ondersteuning dan werkt dat net zo goed, nog sneller is een externe (SSD) disk met Thunderbolt (2) aansluiting, dan ben je net zo snel als een interne disk. Voor jouw doel is de onderstaande samsung snel zat en dan heb je meer opslagruimte en minder pijn in je spaarpot.

Ik zou de interne lekker laten voor wat het is en niet gaan vervangen
Optie USB: pricewatch: Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart
Optie TB: pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt 500GB Oranje

Me Tarzan, U nix!

• ppatrick
Had het ook niet over de snelheid maar steeds externe hd aansluiten is toch altijd wat werk en als je hem eens vergeet kan ook vervelend zijn.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07

doc

Dan kan zoiets ook nog een oplossing zijn, is beperkt tot 128gb ivm microsd
https://www.kickstarter.c...-storage-expansion-module

Of:
pricewatch: Lexar Professional 600x SDXC UHS-I

512gb kan ook nog, maar dat is vrij prijzig

Me Tarzan, U nix!

Pagina: 1