Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk kabel van huis naar bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:48
We hebben een vergunning van de gemeente gekregen om een buis te trekken van ons huis naar ons bedrijfspand. Dit pand ligt ongeveer op 130 meter van ons huis. Nu komt hier sowieso stroom doorheen omdat we het hele dak daar vol zonnepanelen hebben liggen en zo mooi de stroom kunnen verdelen.

Maar daarnaast willen we er ook een netwerk kabel heen trekken. Maar naar mijn weten mogen deze kabels maximaal 100 meter zijn? Onderweg een versterker plaatsen is geen optie.

Hoeveel verlies krijg je met rond de 130 meter? En wat zijn andere (betere) oplossingen?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
2 switches aan iedere locatie en een kant en klare glas kabel trekken?

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36

WTM

Ik zou overwegen glasvezel te trekken dan.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker wanneer je ook nog eens een grondkabel er pal naast gaat leggen is glasvezel een aanrader. Je hebt dan geen kans op storing van de wisselstroom die door die grondkabel gaat.

• sweebee
Waar moet ik dan op letten? Zijn er glasvezel omvormers Cat > glas > Cat ?

Zo iets als dit? http://www.allekabels.nl/...ltimode-sc-converter.html

Ik zie overigens ST en SC kabels/ omvormers.

Qua kabels zie ik 4g 12g type kabels?

Het lijkt me ook niet eenvoudig zelf een connector aan te maken, is het zelf te doen? een glasvezel kabel trekken, of kan ik dit beter door een bedrijf laten doen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Absoluut even door een bedrijf laten doen. Ik neem aan dat je die 130 meter ook niet zelf gaat staan scheppen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Gewoon aan beide kanten een switch die zowel koper als glas poorten heeft.

TheS4ndm4n#1919

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57
Geen mediaconverters (omvormers), een switch aan beide kanten, met daarin een SFP (mini-gbic, insteekkaartje waar je je glasvezel inprikt) is veel prettiger / beter.

Voor dit soort korte afstanden (tot 300M) is multi-mode kabel prima.
Je gebruikt dan SX type SFP's en OM1,OM2,OM3 of OM4 kabel (als het qua prijs weinig uitmaakt, kies dan voor OM3 of OM4).

Kijk hier eens voor je kabel: https://www.netwerkwinkel...ackbone-kabels-s_770.html
En hier voor eventuele SFP's: http://shop.fiber24.net/i...FP-MM-850/a-F24-HP-JD118B

* Geen aandelen. Wel prima ervaringen met beide clubs.

ST en SC gaat over de aansluiting (de vorm van de plug). In moderne systemen wordt eigenlijk alleen nog maar LC gebruikt. Vrijwel alle SFPs hebben een LC aansluiting. Op veel patchpanelen zie je nog veer SC. ST wordt niet meer veel gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bjornski op 11-03-2015 21:41 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bjornski schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:39:
ST en SC gaat over de aansluiting (de vorm van de plug). In moderne systemen wordt eigenlijk alleen nog maar LC gebruikt. Vrijwel alle SFPs hebben een LC aansluiting. Op veel patchpanelen zie je nog veer SC. ST wordt niet meer veel gebruikt.
Nice try maar SC komt toch echt nog vaker voor dan LC hoor.

ST is inderdaad meer een 100BASE-FX ding.

• sweebee
CyBeR schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:38:
Absoluut even door een bedrijf laten doen. Ik neem aan dat je die 130 meter ook niet zelf gaat staan scheppen.
Graven doen we zelf (wel met een graafmachinetje :P), aangezien vrijwel de hele weg over een zandpad loopt.
Bjornski schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:39:
Geen mediaconverters (omvormers), een switch aan beide kanten, met daarin een SFP (mini-gbic, insteekkaartje waar je je glasvezel inprikt) is veel prettiger / beter.

Voor dit soort korte afstanden (tot 300M) is multi-mode kabel prima.
Je gebruikt dan SX type SFP's en OM1,OM2,OM3 of OM4 kabel (als het qua prijs weinig uitmaakt, kies dan voor OM3 of OM4).

Kijk hier eens voor je kabel: https://www.netwerkwinkel...ackbone-kabels-s_770.html
En hier voor eventuele SFP's: http://shop.fiber24.net/i...FP-MM-850/a-F24-HP-JD118B

* Geen aandelen. Wel prima ervaringen met beide clubs.

In principe een kant en klare kabel met connectors daar bestellen is het eenvoudigst.

over de omvormer, die X120 wat moet ik me daar bij voorstellen? Het ziet er uit als een kleine omvormer van glas naar UTP? die ik direct in de routers/switches kan steken?

• Bjornski
CyBeR schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:46:
[...]

Nice try maar SC komt toch echt nog vaker voor dan LC hoor.

ST is inderdaad meer een 100BASE-FX ding.
In nieuwe installaties zie ik steeds minder SC en steeds meer LC. Hangt wel van de kabelboer en de omgeving af.
Vooral op plekken met heel veel glas is LC handiger dan SC; overal dezelfde connectoren.

• Bjornski
sweebee schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:46:
[...]

Graven doen we zelf (wel met een graafmachinetje :P), aangezien vrijwel de hele weg over een zandpad loopt.

[...]

In principe een kant en klare kabel met connectors daar bestellen is het eenvoudigst.

over de omvormer, die X120 wat moet ik me daar bij voorstellen? Het ziet er uit als een kleine omvormer van glas naar UTP? die ik direct in de routers/switches kan steken?
Het is een transceiver die je inderdaad in een switch steekt.
Ik gebruik zelf veel HP 1810-24G als het goedkoop moet zijn en Juniper EX2200 / EX3300 als het goed moet zijn. Die laatste hebben 4 slotjes waar je een SFP in kunt steken.
Zo'n 1810 switch is denk ik meer dan voldoende voor jouw situatie. De SFP die ik linkte past daar in.

In een SFP zit (meestal) een laser. Simpel gezegd; hoe langer de kabel, hoe krachtiger de SFP moet zijn.
(Daarnaast kun je met verschillende golflengtes meerdere SFP's multiplexen over één kabel, maar daar hoef je in deze situatie niet over na te denken).

De simpelste Multimode / SX SFP's worden over korte afstanden gebruikt. Als je gewoon twee van die SFP's koopt gaat het altijd goed.
Let er wel op dat je SFP compatibel moet zijn met het merk switch. Een Juniper SFP werkt meestal niet in een HP switch en vice versa.

[ Voor 3% gewijzigd door Bjornski op 11-03-2015 21:56 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bjornski schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:50:
[...]

In nieuwe installaties zie ik steeds minder SC en steeds meer LC. Hangt wel van de kabelboer en de omgeving af.
Vooral op plekken met heel veel glas is LC handiger dan SC; overal dezelfde connectoren.
Dat ontken ik zeker niet, maar SC wordt o.a. voor alle glasvezelverbindingen naar huizen gebruikt. Die connector zit een beetje verstopt in zo'n FTU onding, maar SC is 't.

• sweebee
Bjornski schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:55:
[...]

Het is een transceiver die je inderdaad in een switch steekt.
Ik gebruik zelf veel HP 1810-24G als het goedkoop moet zijn en Juniper EX2200 / EX3300 als het goed moet zijn. Die laatste hebben 4 slotjes waar je een SFP in kunt steken.
Zo'n 1810 switch is denk ik meer dan voldoende voor jouw situatie. De SFP die ik linkte past daar in.

In een SFP zit (meestal) een laser. Simpel gezegd; hoe langer de kabel, hoe krachtiger de SFP moet zijn.
(Daarnaast kun je met verschillende golflengtes meerdere SFP's multiplexen over één kabel, maar daar hoef je in deze situatie niet over na te denken).

De simpelste Multimode / SX SFP's worden over korte afstanden gebruikt. Als je gewoon twee van die SFP's koopt gaat het altijd goed.
Let er wel op dat je SFP compatibel moet zijn met het merk switch. Een Juniper SFP werkt meestal niet in een HP switch en vice versa.
zo'n HP 1810-24G is in principe al een overkill (grootte en aansluitingen). In huis zit gewoon een airport extreme en in het bedrijfspand een tp-link router. Zijn er kleinere / goedkopere switches waar die modules in kunnen?

het enige wat ik nodig heb is utp > glas > utp.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Als het kan, trek eventueel 2 kabels. Mocht er 1 kapot gaan, heb je een 2de...... De extra kosten die je nu hebt, vallen mee, als je het later ooit nog een keer moet doen....

• Bjornski
Zoiets als dit: pricewatch: HP 1910-8G
heeft één SFP slotje.

Of dit: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210 maar ik heb geen ervaring met TP-Link. Geen idee of dat een beetje betrouwbaar is en of je (betaalbaar) SFP's ervoor kunt vinden.
pricewatch: TP-Link TL-SM311LM = SFP...

@hieronder; ik heb een paar keer mijn neus gestoten met slecht werkende mediaconverters. Het kan natuurlijk wel als ze gewoon goed werken. Maar, een switch is handiger omdat je er meteen een berg poorten bij hebt. Waarschijnlijk verbruikt het even veel stroom en kost het niet (veel) meer geld.

[ Voor 35% gewijzigd door Bjornski op 11-03-2015 22:10 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sweebee schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:59:
[...]

zo'n HP 1810-24G is in principe al een overkill (grootte en aansluitingen). In huis zit gewoon een airport extreme en in het bedrijfspand een tp-link router. Zijn er kleinere / goedkopere switches waar die modules in kunnen?

het enige wat ik nodig heb is utp > glas > utp.
Mediaconvertertje gebruiken kan ook hoor. Is eigenlijk ook gewoon een switch maar dan met maar 2 poorten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
In dat geval kun je gewoon 2 mediaconverters nemen. Een switch is idd leuker en kan meer, maar is ook meteen een stukje prijziger.

Een simpele mediaconverter + SFP kost je een goede 50-60 eur..

Kwa kabel zou ik ik een meervoudige kabel nemen. Scheelt weinig in prijs, en kan in de toekomst wel handig zijn. Neem wel OM3 of beter. OM1 kan voor 1Gbit prima, maar is niet echt gangbaar meer. OM3 of OM4 is eigenlijk dezelfde prijs en meer toekomstgericht (10Gbit geschikt zonder gekke fratsen itt OM1)

Gezien de lengte zou ik wel een beetje degelijke kabel nemen, anders kan het trekken nog wel eens lastig zijn, zeker als je prefab kabel erdoorheen wilt trekken. Maar met een beetje kabel kan dat prima mits je maar goed oplet op knikken. Glasvezel kan best veel hebben, doordat de buitenmantel voorzien is van kevlar of staal is de trekkracht die ie kan hebben aardig hoog. Buigen/knikken is een ander verhaal.

In jouw geval zou ik een prefab kabel nemen met 4x LC en die in een klein wanddoosje afmonteren. Dan blijft je gevoelige kabel in 1 geheel en goed afgeschermd. Met een los patchkabeltje ga je dan naar je optics.

Een prefab kabeltje met 4x LC, OM4, met 50cm 900um breakout is ideaal hiervoor. De overlengte rol je op in een klein wanddoosje

• sweebee
Als ik dit neem:

2x http://www.allekabels.nl/...ltimode-sc-converter.html
130m 4x OM4 SC-SC (https://www.netwerkwinkel.com/prefab/)

Dan moet het lukken? Ik heb overigens keuze uit Loose Tube, Tight Buffer en Loose tube CST en zie dat bij de goedkoopste 'Direct aan te sluiten op apparatuur' uitgevinkt staat, wat houd dit in? Er zit toch een sc aansluiting op?

Edit;

Of
2x TP-Link JetStream TL-SG3210
2x TP-Link TL-SM311LM
130m 4x OM4 LC-LC

Wel wat fijn om wat extra aansluitingen te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door sweebee op 11-03-2015 22:25 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat houdt in dat de vezels zelf zonder al te serieuze bescherming uit het omhulsel komen. Technisch gezien kun je ze zeker direct aansluiten, maar aansluiting via een patchbay (of patchbox) en een patchkabeltje is aan te raden. Anders loop je een grotere kans die vezels te beschadigen.

Verder is dat een LX mediaconverter, wat ook wel werkt maar eigenlijk bedoeld is voor singlemode kabel. Ik zou toch voor SX gaan: http://www.redcoon.nl/B279326-TP-LINK-MC200CM_Accessoires

• sweebee
Om het goedkoop te houden zie ik dan dit voor me:

2x TP-LINK MC200CM

en dan 130 meter 4x OM4 SC-SC kabel. Alleen dan nog welk type het meeste geschikt is, de kabel komt gewoon in een buis te liggen en wil ik het liefst gewoon direct op de mc200cm kunnen aansluiten.

• Bjornski
Aangezien je het bedrijfsmatig gebruikt en aanlegt, zou ik die (in totaal) €110 (of ergens in die buurt) meer uitgeven voor een switch.
(edit: was reactie op je eerdere post. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken)

Verder ben ik het eens met CyBeR; een patchbox is wel veel netter. Mocht je die kabel bij Netwerkwinkel laten maken; bel ze even en vraag naar bijpassende patchboxen. Zij hebben in ieder geval wanddoosjes waar strookjes voor LC of SC in passen (net wat je liever hebt / past bij je gekozen oplossing).

Edit:
Als je het in een buis legt (die dik genoeg is), dan is "Loose tube" prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Bjornski op 11-03-2015 22:34 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik zou LC trekken. 4x SC is een klont om prefab te trekken.

Leg LC in de buis, monteer t in een wanddoosje en gebruik een LC-SC patchkabeltje om naar die MC200CM ofzo te gaan. (Da's goedkoper dan mediaconverter+sfp)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hou je er trouwens rekening mee dat 130m ook voor je elektra best een afstand is en dat je mogelijk een dikkere kabel moet leggen dan je verwacht?

Geen idee wat voor vermogen het over gaat maar ik hoop dat je even een kabelberekening maakt voordat je eraan begint. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sweebee
Bedankt voor de input, ik zal nog even verder rond kijken. En even na kijken wat de precieze lengte gaat worden.

@Xander, dat komt wel goed, daar hebben we iemand voor die de kabel aanlevert op specificaties van de lengte / stroom.

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Wordt regelmatig ingeschakeld voor glasvezel storingen, grootste ramp zijn die prefab kabels.. wat een rommel! Doe het goed en leg gewoon een 6v loose tube glasvezelkabel OM3 of OM4. Goed zichtbaar op de OTDR meter, de demping en reflecties die optreden in de overgangen zijn verschrikkelijk.

Zorg dat het netjes afgewerkt is zodat je de basis altijd goed is, en niet de SC adapters rechtstreeks in je hardware stoppen. Kost je misschien iets meer, maar een storing omdat je met je vieze handen aan de connector hebt gezeten kost je al minimaal 200 euro om te herstellen.

Bespaar ook niet op die goedkope media-converters.., neem een goede set en je kan de komende jaren vooruit. Of beter; gbic in je switch, de snelheid kan je niet bereiken met je converters.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je geld wil besparen kijk dan ook even op vraag en aanbod verder als hierboven laat eventueel het glas erin leggen en afmonteren garantie is ook wat waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
En vergeet niet een touwtje door de buis te leggen zodat je er later nog makkelijk iets bij in kan trekken indien nodig :)
Pagina: 1