Overstap op Haswell of Sandy bridge behouden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:54
Ik heb momenteel een i5-2500k + 8gb DDR3 1600 + SSD Fullsize ATX moederbord

het budget is +-300 euro

Aangezien ik nog steeds werk met een desktop staande kast en het niet echt fraai oogt naast de rest van mijn HT omgeving wil ik overstappen op een ITX moederbord i.c.m. met een mini kast.

Behuizing
MS-TECH Ci 70
pricewatch: MS-Tech CI-70 (120 watt voeding)

Het liefst zou ik mijn 2500k behouden en alleen een ander moederbord aanschaffen met onboard GPU functie. Maar met de omkomst van de haswell overweeg ik een beetje om daarop over te stappen.
Bied het qua prestaties nog voordelen behalve het lagere TDP vermogen? Want mijn huidige i5 draait nu eigenlijk alles wel op 3,7ghz.

Wat is wijsheid, alles weg doen en overstappen op een haswell chip of alleen een ander moederbord aanschaffen en doorgaan met de 2500k die waarschijnlijk nog een hele tijd mee kan.

De nieuwe setup zou zijn dan:

Asrock H61MV-ITX
i5-2500k
8GB DDR 1600
SSD

of

ASRock B85M-ITX
i3-4130
8GB DDR 1600
SSD

Ik ga mijn systeem gebruiken als HTPC / Low/medium game machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
MS-Tech voedingen zijn troep.
Moederborden hebben geen onboard video, dat zit in de processor. Het moederbord heeft alleen de video-uitgangen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Dat klopt, maar mijn huidige p8p67 heeft die uitgangen niet vandaar dat ik het maar even GPU functie noemde.

Ik gebruik momenteel dezelfde kast alleen de 60watt versie voor een atom en die bevalt wel goed.
Maar ik heb wellicht toch een andere picopsu nodig voor beide setups.

Maar geeft niet echt minder twijfel voor mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Wat bedoel je eigenlijk met low/medium game machine? De nieuwste spellen op lage of medium instellingen? Of oudere spellen op medium instellingen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Ik heb er nu een AMD Radeon 5870 inzitten. Die nauwelijks meer gebruikt word.
Ik speelde crysis 2 en 3 en NFS most wanted.

Maar laatste tijden al bijna niet meer. Dus die 5870 is beetje overbodig geworden.
Ik speel forge of empires , meerdendeel richting htpc

Dus het zijn wat oudere spellen waar het omgaat.
En crysis zal op een Onchip GPU niet lukken maar dat is geen ramp.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris96 op 11-03-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Browser spellen zijn niet medium, die zijn zeer low-end.

Ik denk dat je dan naar de features en aansluitingen van beide moederborden moet vergelijken (wat je nodig hebt). Als die voor de i5 2500K wat mist, dat het moederbord voor de i3 wel heeft, dan ga je voor de i3. Anders gewoon de i5 blijven gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 11-03-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
sata 600 mist op de h61, de z77 zou een beter moederbord zijn voor de 2500k.
maar die word niet meer gemaakt helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Mwa, verschil tussen SATA300 en 600 ga je alleen merken als je veel data tussen twee SSD's gaat overzetten. Bij normaal gebruik mis je dat niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Welk merk PicoPSU zou je aanraden? met externe netadapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Socket 1155 mITX moederborden zijn moeilijk te vinden, die Asrock H61MV-ITX ging je die nieuw kopen of heb je die tweedehands op het oog? Ik vind het eigenlijk eeuwig zonde om een overklokbare i5 2500K die nog perfect mee zou kunnen met nieuwe processors zo de vleugels af te binden door die op een budget moederbordje in thermisch heel beperkte behuizing te plaatsen.

Als je toch liefst naar zo'n kleine behuizing wilt, denk ik dat je toch beter overstapt naar Haswell. Met de opbrengst van de verkoop van je P8P67 en i5 2500K kun je (bijna) zonder eigen inbreng die Core i3 en B85M-ITX kopen.

In verband met de PicoPSU, ik heb daar geen eigen ervaring mee, maar deze worden zo te zien wel goed beoordeeld: pricewatch: Mini-box picoPSU 120.
Pagina: 1