Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 20:13
Ik begin langzaam richting portret/mensen fotografie te schuiven, en ik begin ook steeds meer tegen de "beperkingen" van natuurlijk licht aan te lopen. Dus ik vind het een logische stap om meer met kunst/studiolicht te gaan doen. Laatst heb ik al een DIY ringlight gemaakt met wat karton, aluminiumfolie en een ledstrip en daar heb ik al heel wat leuke dingen mee kunnen doen. Nu is die ringlight uiteraard een beetje beperkend, en daarom heb ik nu mijn zinnen op een aantal DIY softboxen gezet. Ik ben redelijk handig, dus die softboxen maken is geen probleem.

Ik heb zitten te twijfelen tussen flitsers en continue licht. En ik heb uiteindelijk gekozen voor continue licht omdat ik het wil kunnen gebruiken met filmen, ik wil zien hoe het licht veranderd en de apparatuur goedkoper is/lijkt.

Ik wil beginnen met twee softboxen te maken (waarschijnlijk een van 40x60 en eentje van 80x120), ze hoeven niet tegelijkertijd gebruikt te worden. Wat ik ermee op de foto wil krijgen is gewoon één persoon, met een portret of iets minder dan het volledige lichaam.

Maar ik heb weinig idee welke daglichtlampen (en vooral welk wattage) ik in die softboxen moet stoppen.

Ik ben momenteel aan het kijken naar de Falcon Eyes Daglichtlamp 85W ML-85, maar ik heb geen idee of dat genoeg is in één softbox om één persoon een beetje goed te kunnen belichten. Ik hoef niet op ISO100 te schieten, maar het liefste ook niet hoger dan ISO400.

Qua budget wil ik eigenlijk niet meer dan 50 euro uitgeven, dus ik zou twee van die 85w lampen kunnen aanschaffen met misschien nog ruimte voor een 40w lamp.

Wie heeft er goed advies voor mij?

ps: Ik doe dit uitsluitend als hobby, en ik ben absoluut geen prof. Ik haal net zo veel plezier uit het maken van dingen, dan dat ik ze gebruik. Ik wil dit misschien één keer in de maand doen/gebruiken, dus daarom heb ik voldoende aan DIY materiaal en wil ik er niet te veel aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-07 08:33

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb zelf 6 x 28W en die geeft een behoorlijke bak licht
85W uit één lamp lijkt mij erg veel, tenzij je een goede reflector gebruikt die het licht mooi verspreid
de kleurtemp is trouwens erg mooi voor fotografie

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb 2 standaarden met witte paraplu's, en 2x5500K spaarlampen van 36 watt. Ik vind het het meest natuurlijke licht. Ik doe dan geen model, maar ik doe productfotografie.

Ik heb zelf een groot stuk karton beplakt met de matte zijde van het aluminiumfolie boven en je hebt gewoon een goeie reflector.
Daarna een bananendoos gepakt, op de lange zijde gezet en de andere lange zijde ervanaf geknipt. Verder 2 grote witte vellen hobbypapier gekocht bij Harlekino (1 euro per stuk), en bij Action van die mini lijmklemmetjes.
Voor nog geen 65 euro alles bij elkaar een mini fotostudiootje voor producten ;)

Echter moet ik de producten ook op mijn partner fotograferen. Ik laat haar dan gewoon op een keukenstoel vóór de ministudio zitten (die op de tafel staat), dus dan heb je een witte achtergrond. Ik schiet dan met een 100MP (alleen hoofd+schouders) en de belichting van beide kanten, reflectortje achter en klaar.

Edit: Overigens, ik heb 2 softboxen hier liggen die ik niet meer gebruik. Als je ze komt ophalen, mag je ze wat mij betreft zo meenemen. Ik heb die toevallig gekregen van een collega, hij moest er vanaf, maar ik gebruik ze zelf toch niet. Er is wel aan de mount geklooid, dus mogelijk moet je zelf ff wat verzinnen om het te fixen, maar je mag ze wat mij betreft gratis hebben. Oh ik heb ook 2 stevige statiefjes ervoor. Kun je ook hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 11-03-2015 19:52 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 17:47
Spaarlamp met korte sluitertijden (wat bij portretfotografie gebruikelijk is) lijkt mij verre van ideaal, omdat het licht fluctueert in sterkte.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 11-03-2015 20:10 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Vishari Beduk schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:32:
ik heb zelf 6 x 28W en die geeft een behoorlijke bak licht
85W uit één lamp lijkt mij erg veel, tenzij je een goede reflector gebruikt die het licht mooi verspreid
de kleurtemp is trouwens erg mooi voor fotografie
En op wat voor sluitertijden zit je dan gemiddeld, als de ruimte verder donker is?

Dus het is aan te raden om meerdere lampen te gebruiken in verband met spreiding (iets wat ik trouwens ook zie bij softboxen die je koopt).
Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:09:
Spaarlamp met korte sluitertijden (wat bij portretfotografie gebruikelijk is) lijkt mij verre van ideaal, omdat het licht fluctueert in sterkte.
Wat zou je dan aanraden?
Edit: Gaat over spaarlampen dus, zijn daglichtlampen wel goed?
Deathchant schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:46:
Ik heb 2 standaarden met witte paraplu's, en 2x5500K spaarlampen van 36 watt. Ik vind het het meest natuurlijke licht. Ik doe dan geen model, maar ik doe productfotografie.
Welke spaarlampen heb je daarvoor gebruikt?
En PM verstuurd!

[ Voor 38% gewijzigd door ImmortalSoul op 11-03-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Weet ik niet. Merkloos in ieder geval. Kep dat setje gekocht ooit bij vidaxl voor nog geen 50 euro :) Er staat alleen op 36W, 5500K, 230V, 50Hz en dat CE-logo, meer niet.

Wat ik in de DM ook al zei: ik zal van het weekend wat foto's maken van de 3 softboxen die ik heb.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb net even een testje gedaan en 3 lampen aangezet, dan heb ik 84W (wat jij wil)
voor de camera is de hoeveelheid licht wat aan de krappe kant
voor de persoon die in het licht zit is het juist wat teveel, je gaat met je ogen knijpen (en een zonnebril zoeken)
dus ik weet niet of continue licht wel zo'n goed idee is voor portret fotografie

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Vishari Beduk schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:34:
ik heb net even een testje gedaan en 3 lampen aangezet, dan heb ik 84W (wat jij wil)
voor de camera is de hoeveelheid licht wat aan de krappe kant
voor de persoon die in het licht zit is het juist wat teveel, je gaat met je ogen knijpen (en een zonnebril zoeken)
dus ik weet niet of continue licht wel zo'n goed idee is voor portret fotografie
Bedankt dat je het even hebt uitgeprobeerd! Dat is informatie waar ik wat aan heb, weet je toevallig ook welke instelling je dan ongeveer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:09:
niet dus
ik weet dat jij in theorie gelijk zou moeten hebben
en ik weet ook dat Canon niet voor niets anti flicker in zijn nieuwe 7D2 heeft
maar toch heb ik dat probleem niet; diverse test shots op 1/50, 1/100 en 1/200 maar altijd mooi egaal beeld

edit: ook even tests op 1/1000, 1/2000, 1/4000 blijft het beeld goed
ImmortalSoul schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:03:
[...]
Bedankt dat je het even hebt uitgeprobeerd! Dat is informatie waar ik wat aan heb, weet je toevallig ook welke instelling je dan ongeveer hebt?
ik denk dat je die vraag beter kan stellen aan iemand met meer ervaring met kunstlicht
mijn ervaring met echt goed belichten is te beperkt

[ Voor 3% gewijzigd door Vishari Beduk op 16-03-2015 19:32 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 19:58

Grozno

acts without consequence!

Tja... Ik heb 12 x 1100 lumen op een dimmer voor mijn ring light, die kan ik niet op volle kracht gebruiken. :P
Ik gebruik 'm echt op een fractie van de volledige kracht. Waarom dan die lampen? Omdat het de enige dimbare spaarlampen met daglichtbalans waren die ik kon vinden. Gehaald bij een bouwmarkt voor €12,- p.s. geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Grozno op 16-03-2015 19:41 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 17:47
Vishari Beduk schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:27:
niet dus
ik weet dat jij in theorie gelijk zou moeten hebben
en ik weet ook dat Canon niet voor niets anti flicker in zijn nieuwe 7D2 heeft
maar toch heb ik dat probleem niet; diverse test shots op 1/50, 1/100 en 1/200 maar altijd mooi egaal beeld

edit: ook even tests op 1/1000, 1/2000, 1/4000 blijft het beeld goed
Heb je dimbare spaarlampen? Die hebben geloof ik een kleinere modulatiediepte (minder flikkering).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Gedimd is de flikkering zichtbaar bij mijn lampen, maar met twaalf lampen middelt dat wel netjes uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

test was met 6 x 28W (ik was te lui om de tweede softbox erbij te zetten)
ik heb geen dimmer, ik kan de lampen wel afzonderlijk schakelen

op de doos staat "Caution do not use in dimming circuits"

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Nou, ik heb de eerste foto's kunnen maken. Het is nu nog echt een ghetto product: prikkabel, een oud/vies wit doek en gloeilampen. Vlug even een foto gemaakt en bewerkt, op zich ben ik al redelijk tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3822426/16659827717_5faa173dcd_z.jpg

Er zitten nu vier 60W gloeilampen in. Het licht is nog redelijk goed om te hebben, en de instellingen die ik heb zijn f3.5, 1/80s en ISO800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je zou toch minstens op ISO 100/200 moeten kunnen fotograferen als je studio-stijl wil fotograferen? 1/80e lijkt me ook nog niet zo ideaal voor gewoon studiowerk. Daar zit je mi eerder bij de 1/160 (al is dan niet persé noodzakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik ben wel benieuwd hoe je aan die waardes komt moozzuzz. ISO wil je natuurlijk in alle gevallen zo laag mogelijk, maar waar komt die 1/160 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Ja, ik vind de ISO ook nog te hoog. Maar dit was nog gewoon even een test met normale lampen om te kijken hoeveel licht er vanaf komt, en welke instellingen ik daarbij heb.
Pagina: 1