Anoniem: 616119 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:27:
Hallo,
Ik begin na de zomer met deze opleiding en ik vroeg me af hoe het zit met internationale mogelijkheden. En eventueel of er werk is in de olie/gas industrie(offshore) met deze opleiding en hoe het qua werkomstandigheden/vakantiedagen/salaris zit. Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik het graag horen. Dank u wel.
Goede keuze qua opleiding! Heel erg leuk! Zelf op Terschelling gezeten.
Eris schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:42:
1. Als maritiem Officier is er zat werk in zowel offshore, koopvaardij en zelfs op de wal is er voor een stuurman en machinist nog voldoende werk in zowel in binnen en buitenland.
Afgelopen jaar gewerkt in Qatar, Zweden, Duitsland en Zuid Amerika voor langere periode tot wat kortere.. wel allemaal via een Nederlandse/Europese bedrijven....
2. Werkomstandigheden zijn over het algemeen goed met verschillen per reder.
3. Afhankelijk van je contract maar vaak 1 op 1 of 4 op 2. Dus 4 weken varen en 4 weken thuis of 6 weken varen en dan 3 weken thuis. Maar ook hier kan alles tussen zitten.
4. Start salaris 3ste stuurman is 1843 euro per maand ex over time en kan op lopen tot 10 000 > per maand voor de grotere offshore schepen...
Dit komt ook overeen met mijn ervaringen.
Vergeet momenteel niet dat je nu heel wat meer moet inbrengen dan vroeger. De concurrentie met lage lonen landen is enorm. Maar er is genoeg werk te vinden als je maar goed zoekt.
Zelf heb ik lange tijd voor een Duitse rederij gewerkt welke qua betalingen voor de normale koopvaardij hoger lagen dan de Nederlandse.
Ik heb altijd 1 op/1 af gevaren, kortste periode was 4 weken en de langste 5 maanden.
In de offshore is meer werk en geld te vinden, maar je moet wel een goede ingang hebben. Jong opgeleiden komen momenteel niet makkelijk aan het werk bij gerenommeerde bedrijven aangezien ze allemaal ervaring verlangen.
Maar doe vooral het ding wat jij het leukste! Laat je niet gek maken door gouden bergen. Ik heb zelf bijvoorbeeld bewust niet voor DP(Dynamic Positioning) gekozen omdat ik het gewone varen veel interessanter vond. Maar mogelijk had ik met de kennis van nu wel anders beslist(uiteindelijk had het geen bal uitgemaakt, ik zit momenteel erg goed)
Ik werk nog steeds in de Maritieme industrie(in Nederland!) en doe dat met heel erg veel plezier. Mijn werk is een goed betaalde hobby met af en toe wat stress.
Overigens kun je voor meer informatie mij altijd dm/Pm-en
[
Voor 3% gewijzigd door
Janar op 01-04-2015 18:04
]