O nee weer een topic over een spitsstrook! Dit is echter een vrij speciaal geval en ik heb hier flinke discussies over met een maatje van me, ik zou dus graag weten hoe dit zit.
Het betreft de spitsstrook op de A15 tussen de oprit van de N3 en de afrit naar Sliedrecht.
Wat je dus ziet op onderstaande foto's:
1: Hier voegt de N3 in op de A15
2: Hier is de invoegstrook afgelopen en wordt de afrit naar Sliedrecht aangekondigd (spitsstrook is op de foto gesloten)
3: Hier start daadwerkelijk de uitvoegstrook naar Sliedrecht
Eigenlijk betreft de situatie dus een verlengde uitrijstrook, ik kan echter nergens iets vinden of dat ook werkelijk bestaat.
Wat mij betreft is de meest praktische oplossing waar iedereen bij gebaat is:
- Mensen afkomstig van de N3 voegen rustig in voor het einde van de invoegstrook
- De uitvoegstrook kan vanaf daar gebruikt worden door mensen die afslag Sliedrecht moeten hebben, en rijden zo dus langs de file (betere doorstroming iedereen blij)
Deze filestrook werkelijk als filestrook gebruiken zou complete kolder zijn, dat wil zeggen dat iedereen een baan naar rechts gaat en 2km verder weer naar links. Nu staan ook de mensen die er anders in Sliedrecht af konden vast, dus negatief effect op de doorstroming.
In de praktijk gaat het ongeveer als volgt:
- 99% van de mensen negeert de spitsstrook en blijft op de normale twee banen
- Over de uitvoegstrook rijden alleen uitvoegers + 1% hufters die hem er op het laatst weer tussen gooien
Nu is alleen de vraag of dit wettelijk gezien wel hufters zijn. Je moet zo veel mogelijk rechts houden dus als de spitsstrook open is wil dat zeggen op de spitsstrook. Ik kan ook nergens een onderscheid vinden tussen een spitsstrook of een verlengde uitvoegstrook.
Ik ben van mening dat vanaf "2" je dit als een uitvoegstrook kunt zien en dat dus rijden op deze strook en vervolgens terugkeren op de normale rijbaan strafbaar is.
Maar hoe zit het echt
1:

2:

3:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]