Spitsstrook - verlengde uitrijstrook

Pagina: 1
Acties:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:57
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/A15%20sliedrecht%20spitsstrook.jpg

O nee weer een topic over een spitsstrook! Dit is echter een vrij speciaal geval en ik heb hier flinke discussies over met een maatje van me, ik zou dus graag weten hoe dit zit.

Het betreft de spitsstrook op de A15 tussen de oprit van de N3 en de afrit naar Sliedrecht.

Wat je dus ziet op onderstaande foto's:
1: Hier voegt de N3 in op de A15
2: Hier is de invoegstrook afgelopen en wordt de afrit naar Sliedrecht aangekondigd (spitsstrook is op de foto gesloten)
3: Hier start daadwerkelijk de uitvoegstrook naar Sliedrecht

Eigenlijk betreft de situatie dus een verlengde uitrijstrook, ik kan echter nergens iets vinden of dat ook werkelijk bestaat.

Wat mij betreft is de meest praktische oplossing waar iedereen bij gebaat is:
- Mensen afkomstig van de N3 voegen rustig in voor het einde van de invoegstrook
- De uitvoegstrook kan vanaf daar gebruikt worden door mensen die afslag Sliedrecht moeten hebben, en rijden zo dus langs de file (betere doorstroming iedereen blij)

Deze filestrook werkelijk als filestrook gebruiken zou complete kolder zijn, dat wil zeggen dat iedereen een baan naar rechts gaat en 2km verder weer naar links. Nu staan ook de mensen die er anders in Sliedrecht af konden vast, dus negatief effect op de doorstroming.

In de praktijk gaat het ongeveer als volgt:
- 99% van de mensen negeert de spitsstrook en blijft op de normale twee banen
- Over de uitvoegstrook rijden alleen uitvoegers + 1% hufters die hem er op het laatst weer tussen gooien

Nu is alleen de vraag of dit wettelijk gezien wel hufters zijn. Je moet zo veel mogelijk rechts houden dus als de spitsstrook open is wil dat zeggen op de spitsstrook. Ik kan ook nergens een onderscheid vinden tussen een spitsstrook of een verlengde uitvoegstrook.

Ik ben van mening dat vanaf "2" je dit als een uitvoegstrook kunt zien en dat dus rijden op deze strook en vervolgens terugkeren op de normale rijbaan strafbaar is.

Maar hoe zit het echt :) Graag onderbouwd met wetten/jurisprudentie.

1:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/Invoegen%20N3.jpg
2:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/A15%20spitsstrook.jpg
3:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/A15%20sliedrecht%20afrit.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hufter meld zich hier.

Rij elke dag hier.
Ik kom van de N3 af.
Ik blijf op de in/uit voeg strook rijden tot dat ik ergens tussen kan zonder dat iemand voor mij hoeft te remmen.
Dat kan de eerste meter zijn maar ook net voor het einde.
Zodra de officiele uitvoegstrook er is ga ik niet meer naar links maar neem ik de afslag en draai ik onder aan de afslag de snelweg weer op.

Officieel staan er al op het begin borden boven de weg dat het een afslag is (een andere richting dan de 2 linker stroken). Derhalve zou ik dus zeggen dat zodra ik het eerste bord ben gepasseerd ik deze richting zou moeten blijven volgen. (zoals een blokmakering).

Het is zeker geen duidelijk situatie.

De beste doorstroming krijg je niet door iedereen eerst op 2 banen te forceren waarna ze pas weer uit elkaar mogen. Stilstaan bij het eerste blokje bij het invoegen vanuit de N3 levert een stilstaand kruispunt daarboven op. De beste oplossing is denk ik gewoon parrallel rijden en de ruimte gebruiken die gegeven wordt om rustig en normaal ruimte te zoeken en deze te pakken als deze zich aan dient. (dat is niet met 80 langs de file scheuren en helemaal aan het einde je ertussen vrotten).

[ Voor 26% gewijzigd door Smuggler op 11-03-2015 16:31 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• assje
Smuggler schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:28:

Zodra de officiele uitvoegstrook er is ga ik niet meer naar links maar neem ik de afslag en draai ik onder aan de afslag de snelweg weer op.
Oei, dit is wat mij betreft de overtreffende trap en zeker zo erg als een file passeren via een tankstation.

Je neemt dus daadwerkelijk de afrit om direct de oprit te nemen om zo de file voorbij te kunnen rijden via zowel de uitvoegstrook als vervolgens de invoegstrook?

En wat gebeurt er als iedereen dat doet? Dan staat de uitvoegstrook dus net zo vast en voegt er niemand meer uit.

Dit is nou precies de omschrijving hoe mijn maatje waar ik de discussie mee heb het ook doet en waar ik hem om vervloek :+

Edit, eerst rij je dus 2km langs de file over de spitsstrook en vervolgens nog 600m over de uitvoegstrook en vervolgens invoegstrook:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/Hufterig.jpg
De beste doorstroming krijg je niet door iedereen eerst op 2 banen te forceren waarna ze pas weer uit elkaar mogen. Stilstaan bij het eerste blokje bij het invoegen vanuit de N3 levert een stilstaand kruispunt daarboven op. De beste oplossing is denk ik gewoon parrallel rijden en de ruimte gebruiken die gegeven wordt om rustig en normaal ruimte te zoeken en deze te pakken als deze zich aan dient. (dat is niet met 80 langs de file scheuren en helemaal aan het einde je ertussen vrotten).
Hier ben ik het mee eens, voorkeur zou dus hebben om wel door te rijden op gepast tempo tot de eerste gelegenheid om in te voegen zich voordoet. In principe zou dat voor mij willen zeggen dat je na het eindigen van de officiële invoegstrook niet meer inhaalt, hoogstens mee rijdt met de baan ernaast tot je ruimte krijgt.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 11-03-2015 16:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Smuggler

Smuggler

In het uiterste geval wel. dat gebeurd ongeveer 1x in de maand dat het zo uitkomt. meestal is er genoeg ruimte aanwezig op de doorgaande weg dat ik daar wel ergens tussen kom. maar ik ga niet stil staan op de in/uit voeg strook.
Maar zodra er ergens in die rij 10 meter ruimte te vinden is. dan staat mijn auto daar een paar seconde later.

edit:
assje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:36:
Hier ben ik het mee eens, voorkeur zou dus hebben om wel door te rijden op gepast tempo tot de eerste gelegenheid om in te voegen zich voordoet.
Die gelegenheid valt zwaar tegen als je van de N3 af komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Smuggler op 11-03-2015 16:51 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 15:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Bij knooppunt Deil heb je elke dag hetzelfde. De mensen die van de A15 komen voegen te snel in. Er is daar werkelijk een invoeg-/uitvoegstrook van 2 km en toch MOETEN ze binnen de eerste 100 m de auto er tussen proppen. Gevolg: er staat altijd file precies tot waar de strook begint. Daarna rijdt het weer even door maar voor Waardenburg wordt er wederom plotseling geremd (elke dag hetzelfde); schijnbaar is de brug echt angstaanjagend eng. Ik ben dan ook een "hufter" omdat ik uitvoeg op dat stuk om er daarna, wanneer iedereen uitgeremd is, er netjes tussen in te voegen wanneer dit mogelijk is en ik niemand hinder. Kan dat niet, pak ik de afslag, draai ik om en rijd ik weer de snelweg op.
Daarna heb je afslag Zaltbommel. Er zijn daar drie stroken, maar ik heb eigenlijk nog nooit iemand daar rechts zien rijden. Er zijn plotselinge manoeuvres van mensen die opeens gaan afslaan, waardoor het vaak nog voorkomt dat na de Waardenburg richting Zaltbommel er plotseling en krachtig geremd wordt.

Zaltbommel voorbij en het rijdt door, zonder gerem, zonder poespas. In het midden rijden is voor veel mensen wel een hele grote hobby, waardoor er vaak gaten ontstaan op de rechterstrook (andere discussie). Mijns inziens zou ik er een enkele lijn trekken om de mensen van de A15 te dwingen de invoegstrook daadwerkelijk te gebruiken en te versnellen zodat ze pas later kunnen invoegen. Uitvoegen zou al eerder kunnen. Ik ben alleen bang dat in de praktijk ervoor zorgt dat de file zich met een paar honderd meter naar voren verplaatst.

Bij Sint-Michielsgestel zie ik iets soortgelijks. De mensen die vanuit de A65 Tilburg komen en gaan invoegen op de A2 richting Utrecht. Er is geen enkele reden om van helemaal rechts naar helemaal links in te voegen. De parallelbaan zorgt er namelijk net zo goed voor dat je in Utrecht uit komt. Als je vanuit Vught komt kun je wel een dergelijke lijn trekken dat je naar de parallelbaan mag uitvoegen, maar er is 0 reden om dit ook anders om te "veroorloven". Geeft naar mijn idee alleen maar onrust in het verkeer, veel onnodige bewegingen wat weer haastig remmen als gevolg heeft.

Bij knooppunt Empel gaat het ook elke dag mis. Ook niet gek als je zes stroken wil samenvoegen tot drie, waarbij er zelfs eentje als het ware oplost. Een echte oplossing hiervoor heb ik niet, maar een enkele strook vanuit Waalwijk zou wellicht al wat minder druk opleveren bij het samenvoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fab1Man op 12-03-2015 10:31 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fab1Man schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:30:
....

Ik ben dan ook een "hufter" omdat ik uitvoeg op dat stuk om er daarna, wanneer iedereen uitgeremd is, er netjes tussen in te voegen wanneer dit mogelijk is en ik niemand hinder. Kan dat niet, pak ik de afslag, draai ik om en rijd ik weer de snelweg op.

...
Ok dit is dus wettelijk verboden sinds een paar jaar en ook wel heel asociaal. Het uitvoegen op een klaverblad en vervolgens niet uitvoegen, maar weer de doorgaande weg vervolgen is ook verboden. Dat valt onder dezelfde regeling.

Het uitvoegen bij een tankstation en vervolgens weer invoegen na het tankstation mag wettelijk gezien wel al is het wel redelijk associaal, maar goed hier merk je als mede weggebruiker dus niks van.

Wat wel irritant is, is inderdaad dat veel mensen bij een in/uitvoegstrook allemaal bij het 1e blokje willen wisselen naar de rijbaan die ze willen, waardoor het in het begin van de in/uitvoegstrook alles vast staat en 100 meter verder het weer normaal rijdt. Ik rij dan altijd naar het midden van de strook waar het weer rijdt om vervolgens uit te voegen. A12 richting Arnhem bij Ouderijn is een goed voorbeeld. Of de A12 bij het Gouwe aquaduct, waar mensen uit Gouda die richting Den Haag willen met 50 km/h naar links willen terwijl de invoegstrook tot na het aquaduct loopt.

Ook vervelend is dat mensen bij het ritsen niet doorrijden tot het eind van de ritsstrook. Als iedereen om en om aan het eind ritst, staat de strook waar naartoe geritst moet worden niet stil, zoals nu vaak het geval is.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat klopt wel ja.
Fab1Man schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:30:
Ik ben dan ook een "hufter" omdat ik uitvoeg op dat stuk om er daarna, wanneer iedereen uitgeremd is, er netjes tussen in te voegen wanneer dit mogelijk is en ik niemand hinder. Kan dat niet, pak ik de afslag, draai ik om en rijd ik weer de snelweg op.
Wat maakt jullie meer of beter dan de rest van de bevolking? Wees dan ook niet zo selectief maar pak gewoon de vluchtstrook tot het einde van de file. Dat wordt ook gedoogd, is ook bijzonder asociaal maar het bespaart je wel nutteloos in en uitvoegen.

Uitvoegen en weer invoegen is al jaren, 1 mei 2009, verboden trouwens. Je moet de pijlen, de aangegeven rijrichting, volgen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:37
AtleX schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:01:
Uitvoegen en weer invoegen is al jaren, 1 mei 2009, verboden trouwens. Je moet de pijlen, de aangegeven rijrichting, volgen.
Dat is het als het op dezelfde strook gebeurd, deze persoon rijdt netjes de afrit af om de volgende oprit weer in te voegen. Het is geen nette actie, maar verboden is het niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 17:53

Investig8or

What goes up, could come down

Hier iemand die op de doorgaande weg vanaf Rotterdam zit: 99% van de tijd zit ik al op de linkerbaan wegens langzaam verkeer op de rechter, maar als ik rechts zit komt het op mij over als invoeg/uitvoeg strook. Ik zal daar ook nooit gaan rijden (want ik moet er toch echt niet af) en vrachtwagens gebruiken dat stuk voor zover ik gemerkt heb ook niet. Maar voor het invoegend verkeer kun je de ruimte mooi gebruiken om een plekje te vinden en ertussen te komen. Zou wel prettig zijn als ze niet gelijk doorgooien naar de meest linkerbaan waardoor die hele rij weer op de rem moet :X

De spitsstrook op de A13 is ook een wonderlijk geval. Dat is echt een behoorlijke afstand van Rotterdam naar Delft waar geen afslagen tussen zitten en toch ben ik op de vrachtwagens na ongeveer de enige die er gebruik van maakt...

Idiocracy: it is real!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 16:10
Mensen die vanaf de n3 voor het einde van de invoegstrook in willen voegen (en dus midden op de spitsstrook stil gaan staan) zijn juist de fileveroorzakers op dit punt en krijgen regelmatig met mijn toeter te maken. Doorrijden en wanneer er ruimte is in voegen is wat hier de bedoeling is. Helaas snappen heel veel mensen nog steeds niet hoe spitsstroken werken en zou er wat mij betreft meer voorlichting over moeten komen.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Bij deze spitsstrook ligt het probleem niet bij de niet-snappende automoblitisten, maar bij de wegbeheerder die een onduidelijke situatie heeft gecreeerd. Of de afslag nou nog een spitsstrook is of niet is onduidelijk. Het bord "Einde spitsstrook" staat namelijk pas na de afslag, dit is 'm volgens mij.

• Smuggler

Smuggler

AtleX schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:01:
[...]

Dat klopt wel ja.

[...]

[...]

Wat maakt jullie meer of beter dan de rest van de bevolking? Wees dan ook niet zo selectief maar pak gewoon de vluchtstrook tot het einde van de file. Dat wordt ook gedoogd, is ook bijzonder asociaal maar het bespaart je wel nutteloos in en uitvoegen.

Kleine correctie hier.
Ik voeg niet UIT. ik kom vanaf de N3 en kom daardoor op de spitsstrook uit. Ik voeg zo snel mogelijk in op de A15. en dat kan bij het eerste blokje zijn maar ook bijna op het laatst. Compleet afhankelijk van de situatie. en heeft niets met haast of voorpiepen te maken. Maar puur de ruimte die er is op de weg. Het laatste wat ik ga doen is stilstaan op de weg.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:27

PauseBreak

derp!

assje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:17:
Ik ben van mening dat vanaf "2" je dit als een uitvoegstrook kunt zien en dat dus rijden op deze strook en vervolgens terugkeren op de normale rijbaan strafbaar is.

Maar hoe zit het echt :) Graag onderbouwd met wetten/jurisprudentie.
Hoe het zit met spitsstroken is altijd een mooi verhaal. In dit geval heeft de wegbeheerder verzuimd een duidelijke situatie te scheppen. Officieel is het zo dat zodra er pijlen op de weg verschijnen je die moet volgen (art.78 RVV). Nu zijn de foto's wat onduidelijk, maar het lijkt erop dat er op foto 3 pijlen zichtbaar zijn. Dat betekent dus dat je vanaf dat moment verplicht bent om de afrit te volgen (en vanaf dat moment is het ook een afrit, eerder niet).

Wat de wegbeheerder zou moeten doen is die afrit separaat aanleggen. Dat wil zeggen: Zorgen dat de spitsstrook en de afrit geen conflict hebben. De afrit moet er dus "bij komen" binnen de verkeersstromen, naast de spitsstrook, in plaats van dat de spitsstrook over de afrit verder gaat.

In dit geval kun je zo te zien vanaf de foto's (ik ben ter plaatse onbekend, dus ik ga volledig af op de foto's) beide zaken doen. Ofwel je neemt de afrit, ofwel je rijdt over de spitsstrook en vervolgt die totdat de spitsstrook officieel wordt opgeheven of afgekruist.

Mijn conclusie is dus ook dat in dit geval de wegbeheerder de hufter is :P

Nee, merp!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Z___Z schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:58:
[...]
Of de A12 bij het Gouwe aquaduct, waar mensen uit Gouda die richting Den Haag willen met 50 km/h naar links willen terwijl de invoegstrook tot na het aquaduct loopt.
Zo jammer dat dat tegelijkertijd ook de uitvoegstroken richting Rotterdam zijn en dat het daar dus al geregeld voor het aquaduct vaststaat tot voorbij Moordrecht omdat daar vrij veel mensen in willen voegen op twee rijstroken (pas bij Zevenhuizen worden het weer drie :( ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:29:
[...]
Mijn conclusie is dus ook dat in dit geval de wegbeheerder de hufter is :P
Dat is over het algemeen helaas de juiste conclusie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 21:42
ben ik het niet mee eens. Wat de reden destijds is geweest om deze spitsstrook tussen de toe en afritten te realiseren is mij niet bekend. Ik kan wel indenken dat men (wegbeheerder) graag het invoegende verkeer de ruimte te geven om in te kunnen voegen indien het de A15 verder zal vervolgen. Daarnaast zal er ook een hoop verkeer zijn dat de afrit (bij 3) zal gebruiken. Dit kruisende verkeer gaat niet altijd samen met een hoog aanbod van verkeer. Nu krijg je als weggebruiker de gelegenheid om over een langer traject in en uit te voegen. Zodat het overige verkeer hier voldoende op kan anticiperen. Wat alleen in de praktijk gebeurt is min of meer toe te wijzen aan hufterig gedrag. Geen ruimte laten aan invoegend verkeer (want het is hier toch al zo druk)....

...

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

koentjuh1987 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:45:
ben ik het niet mee eens. Wat de reden destijds is geweest om deze spitsstrook tussen de toe en afritten te realiseren is mij niet bekend. Ik kan wel indenken dat men (wegbeheerder) graag het invoegende verkeer de ruimte te geven om in te kunnen voegen indien het de A15 verder zal vervolgen. Daarnaast zal er ook een hoop verkeer zijn dat de afrit (bij 3) zal gebruiken. Dit kruisende verkeer gaat niet altijd samen met een hoog aanbod van verkeer. Nu krijg je als weggebruiker de gelegenheid om over een langer traject in en uit te voegen. Zodat het overige verkeer hier voldoende op kan anticiperen. Wat alleen in de praktijk gebeurt is min of meer toe te wijzen aan hufterig gedrag. Geen ruimte laten aan invoegend verkeer (want het is hier toch al zo druk)....
En daarmee gaat de wegbeheerder voorbij aan de wetgeving die zeer duidelijk is: Je moet zoveel mogelijk rechts rijden. De wegbeheerder schept dus bewust een ambigue, onwenselijke situatie. Je kunt namelijke prima die afslag erbij laten komen en de spitsstrook zonder conflict met die afslag door laten lopen. Zie bijvoorbeeld de verschillende stukken van de A50. Wat ze hier op deze weg hebben gedaan is gewoon prutswerk.

Nee, merp!

• assje
PauseBreak schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:10:
[...]

En daarmee gaat de wegbeheerder voorbij aan de wetgeving die zeer duidelijk is: Je moet zoveel mogelijk rechts rijden. De wegbeheerder schept dus bewust een ambigue, onwenselijke situatie. Je kunt namelijke prima die afslag erbij laten komen en de spitsstrook zonder conflict met die afslag door laten lopen. Zie bijvoorbeeld de verschillende stukken van de A50. Wat ze hier op deze weg hebben gedaan is gewoon prutswerk.
Wat mij betreft zou een betere oplossing zijn gewoon een verlengde in/uitvoegstrook te hebben die in de spits wordt opengesteld. Uiteindelijk dus de situatie zoals hij nu is maar dan dat het wel verboden is om vanaf de A15 af uit te voegen en aan het eind weer in te voegen.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

assje schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:25:
[...]

Wat mij betreft zou een betere oplossing zijn gewoon een verlengde in/uitvoegstrook te hebben die in de spits wordt opengesteld. Uiteindelijk dus de situatie zoals hij nu is maar dan dat het wel verboden is om vanaf de A15 af uit te voegen en aan het eind weer in te voegen.
Kan inderdaad ook. Punt blijft hetzelfde: De huidige oplossing is prutswerk en bovendien overbodig :P

Nee, merp!

• Smuggler

Smuggler

Uiteindelijk moet er dus een blokmarkering komen van begin tot eind.

Pagina: 1